Scheefheid paard, welke mogelijkheden zijn er?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Icrack

Scheefheid paard, welke mogelijkheden zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-02-16 19:40

Mijn merrie is rechtsgebogen en niet eens in het extreme. Bij metingen van rug e.d. door twee zadelpassers zijn er amper afwijkingen te vinden in scheefheid. Echter, tijdens het rijden zet zij het zadel op links, ook lang niet altijd trouwens, maar vaak genoeg om het te laten opvallen.
Zadel is na gekeken en recht, ik zit ook recht in't zadel. Nu vroeg ik mij af of een paard in stand weinig scheefheid kan laten zien, maar tijdens het rijden wel degelijk scheef kan zijn. Kan zoiets?

En ja, wij richten recht, heb les en goede intruktie (centered Riding).

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Re: Scheefheid paard, welke mogelijkheden zijn er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-16 19:51

ED -> RT-V

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 12:15

Als ik je een advies mag geven zou ik toch eens een goede fysiotherapeut laten komen.
De meeste zadelmakers zijn niet zo heel kundig en ook niet alle instructeurs zou ik goed willen noemen.
Als je paard echt zo scheef is zou ik er toch eerst eens een deskundige bij laten komen. Het lijkt mij beter om je paard eerst aan de longe recht (in zijn lijf)te laten lopen voordat je onder het zadel gaat proberen.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-16 17:44

Easy_Rider schreef:
Als ik je een advies mag geven zou ik toch eens een goede fysiotherapeut laten komen.
De meeste zadelmakers zijn niet zo heel kundig en ook niet alle instructeurs zou ik goed willen noemen.
Als je paard echt zo scheef is zou ik er toch eerst eens een deskundige bij laten komen. Het lijkt mij beter om je paard eerst aan de longe recht (in zijn lijf)te laten lopen voordat je onder het zadel gaat proberen.

Klinkt als; ik heb er alleen maar prutsers bij gehad _O-

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:55

Alle paarden zijn scheef met rijden, als je goede instructie hebt weet je dit en weet je ook hoe je het op moet lossen.

Ik weet niet wat je nivo is, maar van kreten zoals rechtrichten en centered riding krijg ik altijd de kriebels van....
Echt rechtrichten komt pas verder in de africhting namelijk, voor de verzameling
(kom je toe aan echt rechtrichten, dan praat je over Z nivo en hoger, zonder dat krijg je geen verzameling nl)

Zie volgorde van het skala.

Afbeelding

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 17:57

Qua rechtrichten ben ik het niet altijd eens met het skala.. Rechtrichten pas als je Z bent/met verzameling bezig bent? Dan ben je imo veel te laat. Zie zoveel scheve paarden, goed om daar mee bezig te zijn ts. Hoe pak je op dit moment zijn scheefheid aan? Wat voel je en hoe pak je het aan?
Ben dan wel weer benieuwd hoe ver jullie in de training zijn, heb je beeldmateriaal?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:10

rechtstellen is wat anders dan rechtrichten...ik snapte dat eerst ook niet Cardy!

Maar sinds ik en mijn paard er wel aan toe zijn (sinds 3 maanden en instructie
welke het wel goed uit kan leggen en over brengen), weet ik en voel ik pas het verschil....

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:20

Weet zeker wel het verschil tussen rechtstellen en rechtrichten. Vind helaas dat rechtrichten te weinig en te slecht wordt meegenomen, met op langer termijn alleen maar narigheid als gevolg. Pas in het Z1 beginnen met rechtrichten vind ik persoonlijk veelte laat.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 18:37

Icrack schreef:
Klinkt als; ik heb er alleen maar prutsers bij gehad _O-

Dan lees je dat verkeerd.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 09:26

Cardy schreef:
Weet zeker wel het verschil tussen rechtstellen en rechtrichten. Vind helaas dat rechtrichten te weinig en te slecht wordt meegenomen, met op langer termijn alleen maar narigheid als gevolg. Pas in het Z1 beginnen met rechtrichten vind ik persoonlijk veelte laat.

Ja en dan is het nog zo dat de meeste z ruiters niet eens weten wat rechtrichten is helaas,
Ik vind ook dat rechtrichten de basis hoort te zijn, mensen zijn te veel met recht rijden bezig en hebben geen idee dat rechtrichten de sleutel is naar het rechtrijden, maar wel een proces van jaren,

Zelf werk ik veel aan de hnad met mijn paarden , mijn jonkies, krijgen eerst rechtrichten aan de hand eer ze onder het zadel gaan en dan heb ik het over 5 jarige

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:09

spieropbouw aan beide zijden gelijk: hoe moeilijk is dat, eerst dan pas kun je recht richten toch!!

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:14

Rechtrichten en rechtstellen is een wereld van verschil. Alle rechtrichtgoeroe's zoals een AdB zijn alleen maar bezig met rechtstellen.
Om recht te stellen heb je gelijke activiteit in het achterbeen nodig. En daar zul je dus aan moeten werken.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-16 15:19

Lees eens de site atletischerijkunst van Monique de Rijk dan wordt er veel duidelijk

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 23:48

Je hebt horizontale en verticale scheefheid. Op deze site http://www.paardenbegrijpen.nl/marijke-de-jong/ kun je heel veel informatie vinden. Ook waarom je zadel naar 1 kant trekt en hoe je dit kunt oplossen. Verticale scheefheid corrigeren begint al bij het beleren !!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 09:20

Easy_Rider schreef:

Hoe laat je een paard recht in zijn lijf lopen aan de longe??

Ik zou nog een stapje meer terug doen, aan de hand werken en het dier de hulpen uit leggen voor of naast hem.

Je kan een paard niet rechtrichten aan de longe als hij de hulpen niet snapt en de ruiter niet weet de hulpen te geven

Ik hoop dat je niet bedoelt met hulpteugel, want daar kun je geen enkel paard mee recht stellen , laat staan recht richten

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-16 10:22

Alhoewel ik jullie inbreng/reacties waardeer geeft het geen antwoord op mijn vraag, namelijk; "Nu vroeg ik mij af of een paard in stand weinig scheefheid kan laten zien, maar tijdens het rijden wel degelijk scheef kan zijn. Kan zoiets?".

Inmiddels elders een beetje een idee kunnen krijgen wat de eventuele verklaringen zouden kunnen zijn.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:31

Dat kan, maar er is zo niet te zeggen waar dat dan vandaan komt.
Er zijn zoveel invloeden daarop te noemen en dan ook nog eens mogelijk (- en dat is meestal het geval) incombinatie met elkaar)
Bouw, beenstand, hoefstand, ontwikkeling, zadel, manier van rijden, houding van de ruiter. Mentaal - gespannen?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 10:52

Ja dat kan.. Wij mensen zijn ook scheef van nature. Genoeg ruiters die recht lijken, maar met rijden erg scheef gaan zitten. Dit is bij paarden net zo.

In rust kan er weinig zichtbaar zijn van de scheefheid, maar zodra deze actief gebruikt worden (tijdens training bijvoorbeeld), dan is duidelijk te zien welke spieren sterker zijn en welke niet.

Kiwiris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:02

Ik weet niet of ik de vraag nu mag stellen, omdat dit niet mijn topic is. Maar nu ben ik wel heel erg nieuwsgierig wat het verschil is tussen rechtrichten en rechtstellen, zou iemand mij dit kunnen uitleggen?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:07

rechtrichten heeft niks maar dan ook niks te maken met de scheefheid van het paard. het paard rechtmaken komt in de gewenningsfase aan bod. zonder een recht paard komt er geen aanleuning. het rechtrichten uit het skale heeft te maken met het even sterk maken van beide kanten van het paard. dus beide achterbenen moeten even sterk zijn om het doe zo naar de verzameling te kunnen rijden. het recht maken, dus flexibilitiet van beide kanten even groot krijgen komt in een veel eerder stadium van het skale. -:)

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:16

Om het dan maar even terug te laten komen op jouw vraag: er zijn erg veel mogelijkheden, waaronder inderdaad scheefheid van ruiter of zadel. Ondanks dat je deze al nagekeken hebt, wil ik je toch aanraden hier nog eens naar te kijken. Ikzelf zit bijvoorbeeld op het oog rechtop, maar in werkelijkheid heb ik meer gewicht op de ene dan op de andere kant van het paard.

Heb je ook al dingen als bit, hoofdstel, singel, hoefbeslag, gewrichten, ondergrond en jouw eigen hulpen gekeken?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 14:40

Scheefheid kan o.a. het gevolg zijn van verschil in bespiering van het paard tussen links en rechts en daarom zie je niet in stilstand (stand) maar pas met rijden/beweging.

Easy_Rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:14

midgie schreef:
Easy_Rider schreef:

Hoe laat je een paard recht in zijn lijf lopen aan de longe??

Ik zou nog een stapje meer terug doen, aan de hand werken en het dier de hulpen uit leggen voor of naast hem.

Je kan een paard niet rechtrichten aan de longe als hij de hulpen niet snapt en de ruiter niet weet de hulpen te geven

Ik hoop dat je niet bedoelt met hulpteugel, want daar kun je geen enkel paard mee recht stellen , laat staan recht richten

Misschien dt je eens met een goede voltigeurs kunt gaan praten.
Het kan nl. echt. En zeker ook zonder hulpteugel.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-16 15:20

Lengtebuiging heb je nodig om een paard recht te kunnen richten, eerst voldoende activiteit in beide achterbenen..dan kun je rechtrichten zowel aan de longe als ohz.

Als je paard tijdens het rijden het zadel op links gooit, dan loopt ze dus scheef..een goede instructeur die echt weet wat rechtrichten is kan je helpen je paard recht te maken ohz. En dat is inderdaad iets anders dan rechtstellen..en op een recht lijntje recht lopen.

http://correctedressuur.webklik.nl/page ... chtrichten

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-16 14:30

Quasi alle paarden hebben één of andere scheefheid of een combinatie van scheefheden wanneer ze gereden worden.
Als ik het plaatje zie van de trainingsopbouw en zie waar het rechtrichten staat in de trappen van ontwikkeling kan ik me daar wel iets bij voorstellen.... Wanneer ik met leerlingen werk, ga ik ook eerst werken aan de voorgaande stappen in de training: nl Takt, waarbij ik kijk: hoe beweegt het paard? loopt hij ergens niet correct? Indien ja: ga ik op zoek waar dit vandaan komt: soms kan het zijn dat het paard gewoon niet met zijn aandacht erbij is, en dan ga je werken aan de volgende stap, nl ontspanning, waarbij ik samen met de ruiter werk aan hoe kan je begrip hebben voor de emoties van je paard en hoe kan je hiermee aan de slag? En dan ontstaat aanleuning: Het paard wil de hand volgen, naar links, rechts, naar onderen of ietsjes naar boven als het paard zich op de voorhand gooit. En dan komt het rechtrichten en komen pas de oefeningen Schouderbinnenwaarts, travers en alle verdere oefeningen aan bod.... waarbij je het paard gaat gymnasticeren en weer recht stellen.... En uiteindelijk kom je wel tot verzameling.... Voor mij zit dit in het hele plaatje van het rechtrichten. Alleen is er niet die duidelijke onderverdeling, het vloeit allemaal in elkaar over.... Een goede instructeur kan je hierbij zeker op weg helpen. Ik zie ook dat je van Friesland bent. Contacteert Kimberly Aalbers-De Groot anders even van Het lichtvoetige paard: https://www.facebook.com/hetlichtvoetigepaard/?fref=ts
Ik heb met haar samen de opleiding gevolgd bij Marion Alblas Timeless Art of Riding en ze is onderhand een héél goede vriendin van me geworden. Ze is echt héél goed in wat ze doet vind ik persoonlijk!