Aanleren van achterwaarts onder het zadel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Melisding

Aanleren van achterwaarts onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-16 20:20

Normaal open ik nooit topics met rijd vragen, ditmaal heb ik echt andere invalshoeken nodig en ik hoop deze hier te mogen krijgen.

Ik heb een 5 jarig paard (wordt dit jaar 6) en ik wil nu gaan beginnen met achterwaarts onder het zadel.
Aan de hand doet hij dit al helemaal top. 1 aanwijzing en hij gaat. Als hij iets eng vind gaat hij ook zo achteruit terwijl iemand erop zit. Het is dus niet zo dat het lichamelijk niet kan om wat voor reden dan ook.
Alleen op commando onder het zadel om het zo te noemen lukt echt niet.

Om een of andere reden begrijpt hij het niet. Tot op heden heb ik de mazzel gehad met paarden die het heel snel doorhadden, dus tja mijn ideeën arsenaal is nu niet zo groot.

Wat we hebben geprobeerd:
Iemand erop zonder druk en dezelfde aanwijzing geven als aan de hand.
Erop zitten in een verlichte zit en benen naar achter houden en lichte druk op teugel.
Iemand ervoor met zweep licht tegen de borst van paard en hulp geven voor achterwaarts.
(Een beetje een slechte manier) op het moment dat die achtwaarts gaat, omdat die iets eng vind de hulp achterwaarts geven om zo eventueel de link te laten leggen.

Wie heeft er nog tips en ideeën om het aan te leren?

Hilary

Re: Aanleren van achterwaarts onder het zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:27

Ik zou erop gaan met iemand ernaast. Zelf geef je dan de rijhulp voor achterwaarts (het maakt echt geen bal uit welke hulp dit is, eigenlijk, al trek je 'm aan z'n oor of zeg je "fietspomp"). Als je paard niet reageert is het de taak van de persoon op de grond om de hulp voor achterwaarts te geven zoals het paard dat geleerd heeft. En dan herhalen, herhalen, herhalen. Belangrijkste wordt dat het paard gaat associëren welke rijhulp hoort bij achterwaarts en dan gaat anticiperen.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:27

al tegen het hek geprobeerd te zetten en dan met gewoon de normale hulpen gebruiken? één stapje achterwaarts is meteeen belonen en druk eraf.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:30

Nieuw commando plak je voor het oude dat paard al kent. In jouw geval dus geeft de ruiter de hulp voor achterwaarts, en als paard dan niet gaat geeft de helper op de grond de al wel bekende hulp. Vriendelijk alternatief voor eng is ook met de neus in hoek/recht voor hek/muur parkeren en dan achterwaarts vragen. Mits je hem opzij begrenst, is achteruit dan het enige mogelijke antwoord. Let wel heel goed op dat je onmiddellijk stopt met hulp geven als paard zelfs maar achterwaarts denkt in het begin. Vervolgens tot 3 tellen en opnieuw vragen. 1-2 passen zijn eerst echt genoeg, meer en recht komt later wel.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-16 20:33

Wellicht de tip van Tonnie Huberts proberen, overschenkelen, werkt altijd! :) succes!

Paard wil niet achteruit

Tonnie Huberts bespreekt enkele problemen bij het achterwaarts gaan. Éen daarvan is dat je paard helemaal niet achteruit wil. Wat doe je dan? Tonnie: “Het paard snapt niet wat je van hem verlangt. Je kan iemand vragen om vanaf de grond te helpen of zelf aan de hand oefenen, eventueel op stemhulpen. Als het paard dat kent, lukt het onder het zadel vaak beter. Een andere manier is het paard laten halthouden met het hoofd naar de bakrand en vervolgens zijwaarts te laten gaan. De bakrand voorkomt dat het naar voren kan weglopen en vanuit het zijwaarts gaan, ook wel overschenkelen genoemd, is het een kleine stap om een pasje achteruit gaan. Dat natuurlijk belonen en vooruit weg. In alle gevallen geldt: dwingen of trekken aan de teugels om maar achteruit te gaan is funest. Nooit doen dus!”

Ben je benieuwd hoe je moet overschenkelen? Bekijk deze video!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 14:04

De hulp voor achterwaarts is een omgekeerde staphulp. In plaats van dat je zit zegt "ga naar voren" zegt je zit "ga terug". Dat bevestig je door de helper de hulp ook vanaf de grond te laten geven. Verwacht niet meteen een pas (of meerdere), zodra het paard het gewicht ook maar een fractie richting de achterhand verplaatst beloon je het goede antwoord. Als het paard dat gewicht verplaatsen naar de achterhand snapt, dan ga je hiermee spelen. Gewicht (aandacht) naar de achterhand en vanuit daar weer de vraag naar voorwaarts. Als het paard dat gewicht naar de achterhand brengen echt goed onder de knie heeft en vanuit daar kan wegstappen ga je vragen of hij na het gewicht naar de achterhand (denk achterwaarts) brengen dit door kan zetten, en een pas (of optillen van het been) kan doen. Ik denk dat je te snel te veel wilt. Beloon iedere kleine tussenpas. Het paard moet gaan begrijpen wat je wilt.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-16 15:31

Bedankt voor de goede tips. Vooral het filmpje is echt iets waar ik nog nooit bij stil had gestaan.

Overigens verwacht ik zeker niet dat die gelijk 4 passen naar achter zou gaan hoor. Hij wordt nu ook bij ieder pasje beloond.

We gaan in ieder geval met de tips aan de slag :)

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-16 15:42

Wat ik doe is de doorgang naar voren wegnemen. Dit kan met je hand, maar wordt het teveel een getrek idd tegen de bakrand zetten. Juist achterover zitten, benen iets naar achter en laat het hem dan maar uitzoeken. En idd bij een pas/gewicht belonen en wat anders doen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 14:08

Hoe doe je het aan de hand?

Hier leren we ze eerst op stemhulp aan de hand achterwaarts. En die stemhulp geven we ook in het begin onder het zadel met hulp vanaf de grond, totdat ze het snappen. Daarna doen we het op zit.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 22:11

Mijn paard kende een stemhulp voor het achterwaarts gaan.
Onder het zadel heb ik hier gebruik van gemaakt, in het begin overigens altijd met helper.

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:26

Ik kan wel tips gaan geven maar toen ik begonnen was met achterwaarts reed ik western en western is natuurlijk wel wat anders ook kwa hulpen etc..
Wij hadden inderdaad het zelfde op de grond ging het prima ook met stemhulp zelfs maar o.h.z werkte dat inderdaad niet. Het is niet heel moeilijk, toen mijn paard het eenmaal kende kon ik het 2 week niet doen en toen wist ze nog precies wat ze moest doen.
Maar mijn tips zal je niks mee kunnen nogmaals denk ik.
Toch gewoon blijven proberen en je instructie ook vragen , die zouden dat wel moeten weten toch ook? :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 20:21

Als je het zelf niet echt kent is het nooit een goed idéé om dit zelf te gaan aanleren, doe dit samen met jouw instructie.
Een echte instructeur zou eigenlijk altijd een manier moeten kunnen bedenken om dit aan te leren,dit is deels zijn/haar werk, dit is controle over waar en hoe het paard zijn voeten zet.
Op zich is achterwaarts niet echt een heel moeilijk probleem, ik zou zeggen elk paard kan dit leren in een tijdzone van een paar dagen tot één week.
Achterwaarts is eigenlijk niets meer dan een begrensde vooruit, lijkt mssn te simpel maar dit is echt wel zo.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-16 19:32

Hoe gaat het nu TS?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 15:59

Ik vind het ook bijzonder spijtig, er wordt een vraag gesteld, er zijn verschillende mensen die er hun tijd in stoppen om goede antwoorden te formuleren, en je hoort helemaal niks meer van diegene die de vraag stelde.
ik vind dit spijtig en tevens ook onbeleefd, toont zeker ook niet een overdaad aan interesse.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:24

jensvl schreef:
Hoe gaat het nu TS?

Heb het de laatste tijd erg druk gehad met andere dingetjes dus we hebben het achterwaarts op een laag pitje gezet. Gelukkig hebben we er toch alle tijd voor en zit er zeker geen tijdsdruk achter.

Ondertussen nemen we het ook nog steeds mee aan de hand ook met het overschenkelen. Juist omdat de hulpen vanaf de grond niet goed door komen onder het zadel heb ik deze andere invalshoek gekozen.

Overigens wil ik nogmaals benadrukken dat dit topic niet was om het binnen een week te moeten aanleren. Mijn idee erachter was juist om de verschillende ideeën en manieren te bekijken om uiteindelijk ook te kijken wat zowel bij mij als het paard past. Dat heeft niets te maken met mijn instructeur of mijn rijden. Soms is een persoon gewoon benieuwd naar andere manieren.

Ps: dat ik niet reageer op wie dan ook is zeker geen desinteresse. Dat is meer dat het leven nou eenmaal uit meer dan bokt bestaat en je soms er eerst echt mee aan de slag wil voordat je normaal kan reageren op de voortgang.

jensvl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 17:35

Ok, veel succes in ieder geval verder ;)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-16 17:40

Bedankt!

MaaikeMarlou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-16 21:07

Ik weet niet of je met zweep rijdt.. Anders zou je de zweep op de achterhand kunnen leggen, gewoon leggen en dus niet tikken of slaan.
Vaak laten paarden de achterhand dan iets zakken, wat ze ook moeten doen om achterwaarts te gaan.
Zo heb ik het geleerd van mijn instructeur en het werkt bij mij altijd erg goed.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:22

Wat ik heb geleerd was het volgende:
halthouden bij B. persoon op de grond staat naast het paard met een zweepje voor de borst, en zweepje zijwaarts van het paard. Hij maakt een soort van vierkantje (ofja eerder een L) waarbij het paard ingesloten wordt door de wand van de bak, en de 2 zweepjes, vervolgens geeft je een beetje druk en stapt de persoon op de grond naar achter.

dit was een erg goede manier voor mijn paard :)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 16:42

Ik leer het aan de hand al aan met het woordje back.
Dat kan ik dan ook nog snel achter elkaar zeggen waardoor ik een rappe achteruit krijg.

Achterwaarts is net zo simpel als voorwaarts en je moet het ook niet ingewikkelder maken en al helemaal niet met zwepen en andere flauwekul.

Je zit op je paard, goed gewicht in het zadel, desnoods een fractie naar achteren, maar zitten dus op je broekzakken .
Je moet je zwaar maken.
Dan benen van het paard af zodat het de vrijheid krijgt om alle kanten op te gaan behalve naar voren, dat begrens ze zachtjes.
Vervolgens gebruik je de stemhulp of je klakt voor actie en verder wacht je af.
Er is nog nooit een paard een uur stil blijven staan dus vroeg of laat komt hij in actie en de enige ruimte die je geeft is alle kanten behalve vooruit.

Slim is om te zorgen dat je niet begint vanuit vierkant stilstaan, dat bemoeilijkt het .
Dus stoppen vanuit stap en ietsje meer begrenzen zonder dat de beweging helemaal stil valt.

Ga zelf eens staan in de rijbak en leun nu iets naar achteren met je gewicht en voel hoe je een stap naar achteren moet zetten om niet om te vallen, zo moet je op je paard zitten en gaat je paard zijn achterbenen verplaatsen zoals jij dat zelf ook zou doen om te voorkomen dat je evenwicht wegvalt.
Ga niet steeds verder hangen als hij niet reageert want dat werkt averechts.

florence123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:27

spatter schreef:
Dat kan ik dan ook nog snel achter elkaar zeggen waardoor ik een rappe achteruit krijg.

Achterwaarts is net zo simpel als voorwaarts en je moet het ook niet ingewikkelder maken en al helemaal niet met zwepen en andere flauwekul.

Je zit op je paard, goed gewicht in het zadel, desnoods een fractie naar achteren, maar zitten dus op je broekzakken .
Je moet je zwaar maken.
Dan benen van het paard af zodat het de vrijheid krijgt om alle kanten op te gaan behalve naar voren, dat begrens ze zachtjes.
Er is nog nooit een paard een uur stil blijven staan dus vroeg of laat komt hij in actie en de enige ruimte die je geeft is alle kanten behalve vooruit.

Slim is om te zorgen dat je niet begint vanuit vierkant stilstaan, dat bemoeilijkt het .
Dus stoppen vanuit stap en ietsje meer begrenzen zonder dat de beweging helemaal stil valt.

Ga zelf eens staan in de rijbak en leun nu iets naar achteren met je gewicht en voel hoe je een stap naar achteren moet zetten om niet om te vallen, zo moet je op je paard zitten en gaat je paard zijn achterbenen verplaatsen zoals jij dat zelf ook zou doen om te voorkomen dat je evenwicht wegvalt.

Bij sommige paarden werkt dit trukje alleen nu eenmaal niet. Naar achter leunen etc. als ze niet snappen wat ze moeten doen.
Ik zeg ook helemaal niet dat je het paard moet slaan met zwepen ofzo. maar gewoon druk geven en een extra hulp van de grond kan helpen om duidelijk te maken aan het paard wat jij wil

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:50

Dit werkt zeer zeker altijd en echt bij elk paard.
Als het niet werkt doe je het gewoon verkeerd, zoals reeds gezegd achterwaarts is net zo makkelijk als voorwaarts, het is enkel afspraken te maken met het paard, duidelijkheid en actie moet een reactie opleveren, wederzijds respect, en het paard moet er van overtuigd zijn dat jij meent wat je zegt, dat je er echt voor gaat.
simpel en effectief.

florence123 schreef:
spatter schreef:

Je moet je zwaar maken.

Bij sommige paarden werkt dit trukje alleen nu eenmaal niet. Naar achter leunen etc. als ze niet snappen wat ze moeten doen.
Ik zeg ook helemaal niet dat je het paard moet slaan met zwepen ofzo. maar gewoon druk geven en een extra hulp van de grond kan helpen om duidelijk te maken aan het paard wat jij wil

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-16 18:51

Het werkt bij ieder paard alleen moet je geduld hebben en niet binnen 5 minuten resultaat willen hebben.
Zoals ik zei, geen 1 paard blijft een uur staan, uiteindelijk willen ze allemaal bewegen en als het niet voorwaarts kan, gaan ze vanzelf een pas achteruit.
Maar belangrijkste is dat je er zelf geen moeilijk gedoe van maakt, blijf relext in het zadel zitten en wacht gewoon af.

De meeste mensen hebben het geduld van een dribbel eendje :roll:
Jij bent de trainer van je paard en hoe meer geduld je hebt, des te sneller leren ze en zullen ze het graag voor je doen.