Ik heb niet per direct een vraag over training, maar ik wil toch even een filmpje met jullie delen, puur omdat ik trots ben op het resultaat.
Juultje is een Ardenner merrie van 5 en we hebben veel met haar te stellen door haar gedrag.
Onder het zadel is ze kuikenmak, zelfs zo mak dat aandraven soms al te veel is gevraagd.
Juul is lichamelijk helemaal nagekeken en heeft geen beperkingen in haar lichaam. Echter haar gedrag is een ander verhaal. Ze heeft ontzettend veel duidelijkheid en consequentie nodig en zo ook, blijkt, in het rijden.
Aangezien ze soms niet wilde aandraven, enkel op de momenten dat zij vond dat het tijd was om te draven, heb ik een spoortje om gedaan om te zien of ze op een andere prikkel wel wilde draven. En ja hoor, ze ging als een trein.
Ik werk met Juultje voornamelijk aan haar balans, zodat ze haar gewicht goed verdeeld over haar twee voorbenen, daarbij haar achterbenen actief gebruikt en daardoor gaat nageven. Dragen op de achterbenen is weer een klus voor later, eerst maar even de controle over haar gewicht krijgen

Gisteren ben ik dus opgestapt met een spoortje waar ze echt onwijs goed onderliep, ze was na 10 minuten warmstappen, 3 rondjes rustig draven eigenlijk meteen al in balans, waar ik normaal gesproken bewijzen van spreken 3 uur mee worstel.
Juultje gaat dus ineens wel heel erg vooruit. Ze valt nog wat op de voorhand, maar een actief achterbeen heeft ze wel, en dat is in deze fase ons doel.
Jullie mogen tips geven, maar graag wel rekening houdend met de fase waar we net uitkomen en in zitten. Geen tips dus over paard moet meer dragen en dergelijke, ik weet het, maar daar zijn we nog niet aan toe. Eerst de basis, dan het verzamelen.
Daarnaast heeft Juul nog erg veel moeilijk met het plaatsen van haar hoofd-hals houding waardoor ze wat onrustig op en neer beweegt. Normaal gesproken zakt ze niet eens en neemt ze mijn teugel voor geen kant aan, dus ben al blij dat ze verbinding pakt en dúrft te zakken

Kortom, ik ben dus onwijs blij met het beeld wat ze gisteren liet zien en wilde het graag met jullie delen.
Fragmentje uit het filmpje:

Het filmpje:
Nog even een foto voor de fun:

Houd het lief, Juultje vindt het allemaal erg lastig en liet gisteren voor het eerst dit beeld zien.