Tommy voor het eerst op bokt!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Tommy voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:16

Hoi allemaal!

Ja ik plaats dit topic met mijn verstand op 0. Aan de ene kant denk ik: Ik ben gek dat ik een topic op HAW plaats, maargoed. Aan de andere kant wil ik het ook leren dus dan toch maar proberen. Mijn broer kwam een keer foto's maken alleen vielen ze toch wel erg tegen vond ik.

Ik zal even kort wat vertellen. Tommy is momenteel 4 jaar en dus jong. New forest pony die we nog niet enorm lang hebben. We kregen hem en hij liep met zijn hoofd ver de lucht in tijdens ik aan het rijden was. Iets verbetert al, maar dit is echt het begin van het begin. Ondertussen loopt hij aan de longeerlijn netjes nageeflijk en een vriendin rijd hem ook en daar loopt hij ook erg netjes. Maar ik rij 8 jaar waarvan de helft rond gecrosst op shetlanders, dus ik ben eigenlijk ook groen. Vorig jaar begonnen met wat verdiepen in dressuur en toen begonnen. Sinds eind 2015 begonnen met lessen, maar momenteel een maandje al niet meer gelest maar volgende week begin ik weer!

We zijn hard aan de slag met losmaken, actief aan het been en de achterhand eronder. Hem lekker op eigen benen laten lopen en zijn balans vinden. De voorkant begin ik zelf steeds belangrijker te vinden, want ik vind dat hij nou wel een keertje nageeflijk mag worden. Maar goed, ik ben zelf totaal niet ervaren en met een jonge pony werkt dat soms averechts. Maar we merken al vooruitgang in de lessen en vergeleken waar we vandaan kwamen vind ik dit al een beter beeld.
Mijn houding is erg, ik weet het. Pianohandjes en ik mag af en toe mijn hakken ook wel wat meer uitdrukken.

Ik laat hem bewust wat langer van voren omdat ik back to the basis ben begonnen. Lekker lang en ontspannen, zodat hij ook op eigen benen gaat lopen.

Soms barst hij van energie, maar vandaag leek het wel een sulletje :+ Dat is ook denk ik wel aan de foto s te zien dat hij niet echt actief was. Hebben mensen nog meer tips? Ik wil heel erg graag geholpen worden, maar graag opbouwend! :D

Foto's staan niet op volgorde.

We gaan beginnen!
Afbeelding

Het gevaar als ik hem 'langer' laat is dat hij op de voorhand gaat lopen en minder actief wordt. Dit ligt absoluut aan mijzelf.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe moeten we gek doen denk ik..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Af en toe rijden we een ander pony van stal.

Afbeelding

Bedankt alvast!

Edit: Toch even foto van mijn vriendin weggehaald, het is een bokker en ondanks dat ik haar er af gesneden heb vraag ik toch eerst even of ze het op prijs stelt dat ik hem hier neerzet!
Laatst bijgewerkt door Amado7 op 19-02-16 23:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Jennyxx

Re: Tommy voor het eerst op bokt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:24

Wat een leuke pony! Helemaal mijn smaak :-)

Persoonlijk vind ik dat jij hem beter rijdt dan je vriendin. Op de foto van je vriendin loopt je pony achter de loodlijn, heeft een valse knik bij de 3e halswervel en if dus niet nageeflijk. Je ziet ook achter het zadel een deukje bij zijn rug. Hij drukt zijn rug weg.

Bij jou zie je dat veel minder. Dus ik zou zeggen lekker zo doorrijden. Niet met de voorkant bezig zijn, maar met actief lopen. Hij mag ook best nog lager met zijn hals. Als hij voorwaarts blijft gaan, dan valt hij niet op de voorhand.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 22:26

Jennyxx schreef:
Wat een leuke pony! Helemaal mijn smaak :-)

Persoonlijk vind ik dat jij hem beter rijdt dan je vriendin. Op de foto van je vriendin loopt je pony achter de loodlijn, heeft een valse knik bij de 3e halswervel en if dus niet nageeflijk. Je ziet ook achter het zadel een deukje bij zijn rug. Hij drukt zijn rug weg.

Bij jou zie je dat veel minder. Dus ik zou zeggen lekker zo doorrijden. Niet met de voorkant bezig zijn, maar met actief lopen. Hij mag ook best nog lager met zijn hals. Als hij voorwaarts blijft gaan, dan valt hij niet op de voorhand.

Bedankt voor je reactie! Misschien is dit dan net een verkeerde foto, maar zij rijd hem absoluut netter dan mij en heeft ook veel meer ervaring! Het is tevens ook een bokker. Maar liet de foto even zien dat hij niet met zijn hoofd naar de sterren kijkt bij wijze van spreke.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:30

Ik vind hem.eigenlijk heel fijn lopen bij jou.

Probeer hem wat meer te buigen om je binnenbeen en probeer wat mooier en constanter contact te houden.

Maaike162

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:46

Hee, wat leuk om je weer eens op bokt langs te zien komen Jolan! En wat heb je een supergaaf vosje, echt een leuk dier. En een lekker beertje op dit moment zo te zien. Dat wordt straks lekker verharen...

Ik vind het er zelf heel netjes uitzien! Je rijdt hem erg vriendelijk en het ziet er lekker ontspannen uit. Het enige wat mij opvalt is dat jij af en toe je balans een beetje kwijt lijkt te zijn. Waarschijnlijk is zo´n jonge pony zelf ook nog wat zoekend qua balans en dat kan misschien lastig zijn. Als ik jou was, zou ik lekker zo door blijven gaan dan wordt hij steeds sterker en zal jij ook steeds makkelijker je balans kunnen vinden.

Misschien kan je wat oefenen met binnenstelling/ buitenstelling. Voltes kleiner en groter maken, zodat hij steeds meer kracht krijgt.

Komt wel goed met jullie! Jullie zijn goed bezig!

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 22:57

Waarschijnlijk weet je het zelf al, maar wou het naar aanleiding van je verhaal toch nog even benadrukken: focus niet op die voorkant, focus op de achterkant daar zit de motor en die moet je activeren, dan komt het vanzelf als hij eraan toe is (hij is nog maar 4). Zorg dat je met hele zachte hulpen hem kan laten aandraven/galopperen etc. terugnemen op zit, sturen op zit (evt benen).

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 23:12

Vind het er niet verkeerd uitzien maar je focus is naar beneden gericht. Probeer rechter op te zitten, wat meer borst voorruit zeg maar.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-16 23:56

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga zsm reageren als ik op mijn laptop zit in plaats van op mijn mobiel

DiscoDipp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:46

Ik vind het er eigenlijk helemaal niet zo verkeerd uitzien. Pony heeft een wat rechte bouw waardoor het er wat hakkerig uitziet maar hij loopt naar mijn idee redelijk netjes ontspannen.

Ik geef je ook de tip om van achter naar voor te rijder en het hoofd even te laten voor wat het is! Veel succes, tis een leuke pony!

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 14:02

Is je pony overbouwd? Misschien vertekend het een beetje maar ik vind hem erg hoog in de achterhand, dan is het ook lastiger om hem op zijn achterhand te krijgen. Het zadel vind ik ook aan de grote kant/vrij ver naar voren(op de schouder?) dus daar zou je ook nog even naar kunnen kijken.
Verder is het gewoon veel spieren opbouwen! Lange stukken rechtuit met veel overgangen is in het begin erg fijn om te doen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 19:31

little_birdy schreef:
Ik vind hem.eigenlijk heel fijn lopen bij jou.

Probeer hem wat meer te buigen om je binnenbeen en probeer wat mooier en constanter contact te houden.

Bedankt voor de tip! Ik zal het meenemen!
Maaike162 schreef:
Hee, wat leuk om je weer eens op bokt langs te zien komen Jolan! En wat heb je een supergaaf vosje, echt een leuk dier. En een lekker beertje op dit moment zo te zien. Dat wordt straks lekker verharen...

Ik vind het er zelf heel netjes uitzien! Je rijdt hem erg vriendelijk en het ziet er lekker ontspannen uit. Het enige wat mij opvalt is dat jij af en toe je balans een beetje kwijt lijkt te zijn. Waarschijnlijk is zo´n jonge pony zelf ook nog wat zoekend qua balans en dat kan misschien lastig zijn. Als ik jou was, zou ik lekker zo door blijven gaan dan wordt hij steeds sterker en zal jij ook steeds makkelijker je balans kunnen vinden.

Misschien kan je wat oefenen met binnenstelling/ buitenstelling. Voltes kleiner en groter maken, zodat hij steeds meer kracht krijgt.

Komt wel goed met jullie! Jullie zijn goed bezig!

Hee! Leuk om jou tegen te komen inderdaad! :D En wat je zegt over balans klopt helemaal. Af en toe verlies ik het ook echt, vooral met doorzitten voor galop, terwijl doorzitten zelf wel goed gaat. Voltes vergroten en verkleinen zijn we ook mee bezig! In galop blijft dit nog erg lastig maar dit komt wel. Is gewoon nog te weinig balans en kracht voor. Bedankt voor je antwoord!

xxdomiixx schreef:
Waarschijnlijk weet je het zelf al, maar wou het naar aanleiding van je verhaal toch nog even benadrukken: focus niet op die voorkant, focus op de achterkant daar zit de motor en die moet je activeren, dan komt het vanzelf als hij eraan toe is (hij is nog maar 4). Zorg dat je met hele zachte hulpen hem kan laten aandraven/galopperen etc. terugnemen op zit, sturen op zit (evt benen).

Hier zijn we erg mee bezig. Heel veel bezig met overgangen en tempowisselingen en meteen aanspringen op je galophulpen. Dit kost alleen tijd maar ik merk wel dat het steeds beter gaat! Thanks!

piezze schreef:
Vind het er niet verkeerd uitzien maar je focus is naar beneden gericht. Probeer rechter op te zitten, wat meer borst voorruit zeg maar.

Veelvoorkomende fout bij mij, dat ik naar voren ga hangen. Bedankt voor je tip! Jij ook Kozbi!

lissisanne schreef:
Is je pony overbouwd? Misschien vertekend het een beetje maar ik vind hem erg hoog in de achterhand, dan is het ook lastiger om hem op zijn achterhand te krijgen. Het zadel vind ik ook aan de grote kant/vrij ver naar voren(op de schouder?) dus daar zou je ook nog even naar kunnen kijken.
Verder is het gewoon veel spieren opbouwen! Lange stukken rechtuit met veel overgangen is in het begin erg fijn om te doen.

Ik denk dat het deels vertekend want het is mij eigenlijk nog niet echt opgevallen. Hij is wel hoog in de achterhand, maar ik denk dat dat nog verandert, net als zijn bouw. Hij is volop in de groei dus ik neem aan dat dat met jongheid te maken heeft? En het zadel ligt misschien wat te ver naar voren, maar hij is als het goed is niet aan de grote kant. Hij is aangemeten en gaat af en toe terug naar de zadelmaker om hem opnieuw aan te laten meten/passen ivm groeien!

Bedankt allemaal!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 19:55

Heee knappe Tommy!

Hij loopt idd niet zo actief en op de voorhand, ik zou lekker veel overgangen gaan rijden, stap draf, halthouden, draf enz enz enz... Daar wordt hij vanzelf actiever van!

Zn moeder heeft ook echt de neiging om meer oo de voorhand te kruipen, familie kwaaltje? :P

Issie nu definitief uit de verkoop?? :)

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:00

Jep hij is uit de verkoop, al sinds najaar geloof ik ! :D

Ja familiekwaaltje? Leuk om dat te horen haha! Ik vind het nog steeds leuk dat we er achter kwamen dat jij zn moeder heb gereden :D Op sommige foto's vind ik het echt een 'sulletje' ja. :+ Alleen soms is hij het tegenovergestelde ervan! Overgangen helpt inderdaad erg goed, aan het begin is hij totaal niet actief soms en als je dan even aan het rijden bent is hij steeds oplettender en actief!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:07

Ik normaal helemaal niet van de vossen maar deze vind ik echt wat hebben! Hij blijft door mijn hoofd spoken! Ik snap dat je voor hem gevallen bent. :D Je rijd hem heel netjes!

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:19

Haha klopt Jolande leuk! Wel is hij echt zooooo anders gebouwd dan zn moeder! :oo en die is veel actiever!

Maar lekker blijven werken aan de overgangen en wanneer hij wat trager doet weer aant werk zetten!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 20:36

Volgens mij heb ik nog wel ergens een filmpje waar hij netjes loopt en lekker actief! Ik zal even zoekn!

Thanks! :D

Leonyvk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 09:20

Hee, ik heb niet alle reacties gelezen dus misschien is het al gezegd: of jij schuift te veel naar achteren in het zadel, of het zadel is te klein voor je . Verder vind ik het een leuke pony met een lieve uitstraling! En fijn dat je hem niet zo in de krul trekt!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-16 17:12

Ik zit inderdaad te ver achter in het zadel. Ook een puntje om mee te nemen. De onderste foto is namelijk een ander zadel en daar zit ik ook te ver naar achter!

Bedankt!

Joliieeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 17:25

Ook mij viel op dat je af en toe je balans verliest en als ik het goed zie is ook dat het moment dat je je hakken omhoog trekt. Ook ik zou van achter meer motiveren. Weet niet of hij lui is voor het been, maar anders even een zweepje erbij nemen om achter je voet te tikken als hij niet reageert.

Wat betreft doorzitten.. Ik persoonlijk zou dat nog niet doen als je pony zelf nog niet in balans loopt en jij als ruiter ook nog niet helemaal in balans zit. Wat ik meestal doe bij jonge paarden is gewoon blijven lichtrijden voor naar galop te gaan.. Als ze wat meer kracht en balans hebben ga ik pas doorzitten. Weet niet wat andere bokkers hiervan vinden, maar hier werkt het goed.

Verder probeer je handen mooi naast elkaar en bij elkaar te houden en niet een hoger dan de andere.

Verder vind ik het er netjes uitzien! Succes verder!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-16 12:50

Moderatoropmerking:
Reacties die niet aan de regels van RT-HAW voldoen verwijderd.

_Susan94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 15:11

Mooie pony! Probeer hem inderdaad goed voorwaarts te houden, veel overgangen rijden. Dan gaat ie als het goed is al meer op de achterhand lopen :) Het hoofd vind ik er persoonlijk niet zo erg uitzien hoor, qua omhoog lopen.

Benthex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 19:18

Wauw wat een mooie pony :) goed door blijven door draven!!

santens

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-16 21:39

Wat een leuk koppie zit er op die pony!
Ik vind hem nu nog wat hoekig, maar wanneer hij straks goed in zn spieren zit zal het een knap dier worden denk ik.
Qua rijden vind ik het er niet verkeerd uitzien hoor! Vooral lekker veel overgangen rijden en goed van achter naar voor rijden. Dan komt de voorkant vanzelf wel. Succes!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-16 21:19

Dankjulliewel. Van mijn balans klopt helemaal hoor. Maar dat is denk ik gewoon rijden rijden rijden, dan wordt het vanzelf beter met lessen.

Gisteren weer les gehad. Heel erg bezig geweest met rechtrichten en het ging erg goed!