Paard wordt sterk en drammerig buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Hubbels

Paard wordt sterk en drammerig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 17:01

Hallo ,

Hoop dat ik deze topic hier goed heb neer gezet.
Ik heb gezocht naar dergelijke topics maar kon niet echt vinden wat ik zoek.

Mijn vraag:

Tijdens het buiten rijden wordt mijn super brave tinker soms heel sterk en drammerig. Vooral als je met meerdere bent wil hij graag voorop en hard. Als we ingehaald worden door anderen dan vindt meneer dat niet leuk. Ik heb dan moeite om hem dan bij me te houden.

Nu ben ik er niet zo voor om gelijk een ander bit iod er in te hangen, maar misschien is dat toch een oplossing ik weet het niet. Ik rij hem nu op een enkel gebroken trensje. Rij ik hem al mee zolang ik hem heb

Ik heb hem nu 2,5 jaar en hij is super braaf en een topper <3 alleen het sterk/drammerig worden tijdens de buitenritten vind ik lastig. Ik wil graag meer controle op zo'n moment.

Natuurlijk weet ik dat je met je zit en stem veel kunt bereiken, ik heb ook wel les natuurlijk, maar soms is dit toch niet voldoende.

Ik hoor graag jullie positieve , opbeurende reacties :o

Hebben jullie hier ervaring mee? Tips zijn van harte welkom

pien_2010

Re: Paard wordt sterk en drammerig buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:09

HAR → RT-V

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:25

Had hetzelfde probleem met mijn lease in het begin. :j Haflinger, kon haar gewicht giga in de strijd gooien (kan ze nu in feite nog altijd, maar doet het gewoon niet meer). Hoe is je tinker in de bak? Loom of ook wat drammerig?

Het drammerige komt vaak uit onzekerheid bij het paard zelf. Ik kan het niet echt uitleggen zonder elke oefening van grondwerk af te gaan, maar bekijk de filmpjes van Warwick Schiller op youtube eens, daar leer je al zoveel uit, vooral bij paarden met zo'n problemen. Je pakt dus in feite het probleem aan voordat het probleem zich voordoet.

Ik moet zeggen dat de beste verandering was toen ik die van mij lateraal kon doen buigen op mijn pinken en ook met energie de achterhand kon verzetten. Deze beiden zijn namelijk je noodstop, om je paard te draaien, aflopend, tot een stop. Niet RUK en hup, gestopt, maar rustig. Ze moeten dan hun binnenachterbeen ondertreden, en dan kunnen ze niet meer rechtuit van je gaan lopen - ze zitten immers in een heuse bocht met hun lichaam. Elke keer tot een stop draaien van het moment dat je voelt dat hij zich wat begint op te hitsen en bv. uit zichzelf in draf gaat.

Veel succes! :wave:

ilse46

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 17:36

Als hij voorop wel rustig loopt..ik heb zo,n fjord die achterin de rij niet te houden is,maar voorop prima gaat.

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 02:12

Oefenen oefenen oefenen... maar ik zou ook proberen om vaak ontspanning op te zoeken. Anders blijf je met je paard vechten en dat heeft natuurlijk ook geen zin. Hij is toch sterker dan jij bent, dat win je niet.

Als hij voorop wel ontspannen loopt, dan zou je bijvoorbeeld kunnen proberen om achterop/in de midden lopen en voorop lopen af te wisselen (op jouw hulpen uiteraard). Zo heb je toch ontspannen stukken en probeer je ook aan het probleem te werken. Blijf wel altijd consequent! Als jij zegt dat hij langzamer moet, zorg dat hij langzamer gaat. Uiteindelijk zal je paard ook begrijpen dat hij naar je moet luisteren.

Een andere tip zou grondwerk kunnen zijn. Kijk hoeveel respect hij voor je heeft als je dit met hem doet. Daar kun je ook veel winst uit halen.

Mayra25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 13:17

Misschien ivp met een hele groep met een iemand erbij? Dan kun je het makkelijker afwisselen door naast elkaar, en achter elkaar te rijden. Dan wordt het misschien meer een gewoonte dat dit gebeurd :)

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-16 16:53

Dank voor jullie tips! Ik ga er mee aan de slag!

Kingsfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-16 20:42

Mocht dit allemaal niet werken, wat bij mijn andalusier het geval was dan kan je toch overwegen om een ander bit te proberen.
Er zijn ook wel zachte bitten te krijgen die ervoor zorgen dat je paard zijn kaken soepel houdt...hiermee is het vastzetten van zijn kaken moeilijker waardoor hij uiteindelijk meer ontspannen gaat lopen.
Denk aan koper of messing bit. Er zit een zoete smaak aan die het kauwen bevordert waardoor hij zachter in zijn mond blijft.
Dit lost het probleem achteraan in de groep niet op maar het helpt wel mee in het oefenen.
zelf gebruik ik een sprenger wh ultra watertrens.

Misschien heb je er wat aan...
gr. Maartje