hoofd schudden tijdens rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Julia_Pink

hoofd schudden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:03

hallo,

Mijn verzorgpony die ik nu bijna een jaar rijd, schud tijdens een buitenrit heel vaak met zijn hoofd, vooral tijdens het stappen en ook in draf, tijdens de galop doet hij dit niet. Ik heb dit besproken met de eigenaresse maar haar paard doet het ook, en we weten niet zo goed hoe we ze dit kunnen afleren. Ik heb namelijk ergens gelezen dat als ze constant hun hoofd omhoog gooien dat niet zo goed is voor de rug van het paard. De pony die ik rijd heeft ook een ingezakken rug, Dit doet hem geen pijn, hier is naar gekeken ;)
Maar omdat ik dus heb gelezen dat dat niet zo goed is voor zijn rug zou ik het fijn vinden als hij stopt met schudden.. Het is ook gewoon heel vervelend tijdens het rijden. Misschien dat het een oorzaak heeft? Dit weet ik dus niet..

Iemand Tips, ideeën of ervaring?

Afbeelding

Groetjes Julia

Jetsje

Re: hoofd schudden tijdens rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:06

Misschien zit de neusriem te strak?
Als die te strak is druk hij namelijk op een botje in de neus wat heel erg vervelend kan zijn voor je paard.
Ik merk bij mijn verzorgpaard dat ze het fijner vind als de neusriem wat losser zit.
Of heb je al eens geprobeerd om zonder neusriem te gaan rijden?

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:06

hmm. als ik zo deze foto zie kan ik me heel moeilijk voorstellen dat het dier er geen last van zou hebben.

ik denk dat de combinatie ruiter paard in dit geval ook niet passend is.

een paard met zo'n rug kan beter niet of door misschien hele lichte kinderen gereden worden.

heb je misschien een rij filmpje van de zijkant ?

Selientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:07

Denk er ook aan dat het hoofdschudden vaak ontstaat vanuit pijn in de rug.
Ook kan het hoofdstel of het bit niet fijn zitten of is het contact met de teugels te groot of te klein

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:07

Doet hij het ook als je hem (met dit hoofdstel) longeert? Als ik zo naar die rug kijk, zou ik het toch begrijpelijk vinden als hij het doet uit pijn in zijn rug.
Eventueel ook met zadel longeren en kijken of hij het doet. En anders eens anders gaan rijden, bijvoorbeeld bitloos. Dan weet je gelijk of het bit het probleem is en dan kan je gaan zoeken naar een andere optoming.

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:09

Dat is een flink doorgezakte rug! Die zou ik eerst dmv goed longeren sterker maken alvorens er weer op te gaan zitten. Tussen de rugwervels van een paard zit maar weinig ruimte en het zou mij niets verbazen als de wervels tegen elkaar komen tijdens het rijden (kissing spines). Is de rug weleens op de foto gezet?

Vwb het hoofdschudden zou ik graag een filmpje zien. Zo is er weinig zinnigs over te zeggen; het kan 1001 redenen hebben.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:11

Krijg je ook les?
Zoals de pony op de foto staat vertekend het ook hem het drukt sowieso de rug weg.
Denk datmje met goed les al een heel eind komt.

Doet de pony het alleen op buitenrit en niet tijdens werk in de bak?
Kan ook opwinding zijn,of misschien een medische oorzaak anders dan de rug.
Een filmpje van wat er gebeurd kan meer duidekijkheid geven

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:23

Hij schud alleen tijdens de buitenritten.
Ik ben van plan in de zomer op les tegaan.
Het kan inderdaad ook heel goed aan het hoofdstel liggen, want tijdens het rijden in de bak of het longeren met hoofdstel en ook op buitenrit, schuurt hij vaak langs zijn been met het hoofdstel. Ik heb aan de eigenaresse gevraagt of zij daar naar wou kijken omdat zij het hoofdstel gekocht heeft en het haar pony is. Zij heeft dat alleen nooit gedaan.. Ze zei dat hij dat vroeger ook deed alleen om tijd te rekken omdat hij soms geen zin heeft. Dit betekend dan niet dat hij het niet leuk vind, want verder is hij wel enthousiast. We hebben naar zijn rug laten kijken, en een speciaal zadel voor hem gekocht. Ik zelf weeg ook niet teveel voor de pony.
Ik longeer hem sowieso 1 keer per week en rij ook 1 keer per week.

Hoop dat ik nu alle vragen heb beantwoord.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:28

Als ik jou was zou ik dan beginnen met naar het hoofdstel kijken.
Probeer wat riempjes losser of misschien wel strakker of er zelfs vanaf te halen.
Je kan altijd alles terug doen zoals het was.
Moet je wel onthouden welk riempje op wel gaatje zit!
Als dat het niet is ga je naar het bit, misschien is die te groot of te klein of ligt het gewoon niet lekker in de mond.

Is dat het allemaal niet dan zou ik naar andere mogelijke oorzaken gaan kijken.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:33

Je hoofdstel zit natuurlijk sowieso al niet perfect. De neusriem zit te laag en de sperriem te strak, die het geheel naar beneden trekt. Haal deze neusriem er eens af, en kijk wat er gebeurd.

Persoonlijk zou ik zelfs (in de bak) even helemaal bitloos gaan. Dat zie je gelijk of er iets aan het hoofdstel mis is. Doet hij het namelijk niet meer als je bitloos rijdt, dan zitten er óf riempjes niet goed, óf het bit zit niet goed.

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:39

Persoonlijk denk ik dat je deze pony helemaal niet onder het zadel zou moeten willen hebben, maar dat is mijn mening en daar hoef je je niks van aan te trekken.

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 21:42

dankjulliewel voor de reacties!

De eerst volgende keer dat ik ga, ga ik naar het hoofdstel kijken.
Hier nog een foto van het hoofdstel:

Afbeelding

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:43

Afbeelding
Ik dacht trouwens dat de rug van mijn Fries al heel erg doorgezakt was maar valt reuze mee dus :=

Ik krijg vanaf as donderdag les zodat ze over haar rug leert lopen, ze draagt mij gewoon niet.
Ik weet niet of jij ook les krijgt maar misschien wel een ideetje voor je pony? :)

moorcats

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:50

Op de foto zit de neusriem ook veel te laag je sperriem trekt je neusriem omlaag, dus sperriem losser, dit kan ook de reden van het schudden wezen. Zo te zien kan die niet veel hoger, dus ander hoofdstel of neusriem eraf! En je bent welzeker te zwaar voor deze pony vanwege zijn afwijking, maximaal 35 misschien 40 kilo kan hij misschien nog dragen en dan zou je eerst zijn rugspieren sterk moeten maken.

Rosemarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:55

Heb je ook een foto van de rug zonder zadel? Als ze daadwerkelijk zo'n slechte rug heeft dan zou het schudden heel goed daar vandaan kunnen komen.

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 21:57

Schudt hij ook in de winter zo met zijn hoofd? Als het namelijk in de wat warmere seizoenen alleen plaatsvindt zou het ook nog een pollenallergie o.i.d. kunnen zijn.

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:01

mag ik vragen hoe u kunt zien of zijn rug sterk is of niet door de fotos die ik heb toegevoegd? zijn daar kenmerken voor of iets? (geen aanval of iets, gewoon intresse)
De eigenaresse heeft er naar gekeken en (weet even de naam niet..) iemand die spieren voelt van paarden. Het paard geeft niks als je aan spieren zit en laat niks merken. Verder doet hij alles vrolijk als ik dat vraag, dit mag logisch klinken. Maar hij kan ook heel dwars zijn, dus lijkt mij dat hij het zou aangeven als hij er last van heeft want met bijvoorbeeld een zere hoef geeft hij wel gewoon aan dat hij er last van heeft.

Ik heb er niet super veel verstand van, ik heb dit allemaal met de eigenaresse besproken en we kijken zeer regelmatig of hij pijn heeft, er loopt nu ook een vrouw rond op de stalling die er wel super veel verstand van heeft, die gaat als het goed is binnenkort ook met hem aan het werk, longeren etc.

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:04

ChiVet schreef:
Schudt hij ook in de winter zo met zijn hoofd? Als het namelijk in de wat warmere seizoenen alleen plaatsvindt zou het ook nog een pollenallergie o.i.d. kunnen zijn.

Ik weet het niet precies wanneer het begon. de eerste keer dat ik op buitenrit ging was met de eigenaresse en haar paard. haar paard schudde met zijn hoofd. Misschien dat hij het heeft overgenomen maar weet dit niet zeker, omdat ze het allebei doen en de rug van het paard prima is en het hoofdstel ook! daar was toen die tijd nog speciaal naar gekeken.

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 22:05

Ik denk wel dat hij laat zien dat hij pijn in zijn rug heeft. Hij schudt namelijk met zijn hoofd ;-)

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 22:09

Jennyxx schreef:
Ik denk wel dat hij laat zien dat hij pijn in zijn rug heeft. Hij schudt namelijk met zijn hoofd ;-)

Hij doet dit alleen buiten? niet als ik er in de bak op zit.

En het paard van de eigenaresse doet het ook en die heeft geen ingezakken rug of iets?

ChiVet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 23:54

Julia_Pink schreef:
ChiVet schreef:

Ik weet het niet precies wanneer het begon. de eerste keer dat ik op buitenrit ging was met de eigenaresse en haar paard. haar paard schudde met zijn hoofd. Misschien dat hij het heeft overgenomen maar weet dit niet zeker, omdat ze het allebei doen en de rug van het paard prima is en het hoofdstel ook! daar was toen die tijd nog speciaal naar gekeken.

Maar doet hij het nu in de winter met deze kou nog steeds?

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 07:37

Maar doet hij het nu in de winter met deze kou nog steeds?[/quote]

Ja zomer en winter

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:19

Ik rijdt een paardje die ook heeeel erg schudde met zijn hoofd. Zo erg dat we zelfs een aantal keer bijna zijn gevallen of dat hij me een kopstoot had gegeven toen ik erop zat.
We zijn hem toen met een pollennetje gaan rijden en dit is toen enorm afgenomen!!! Aangezien we dus dachten dat het van de pollen kwam hadden we het netje en in de winter afgehaald maar toen begon ie weer heel erg te schudden.
Dus nu hebben we het netje er weer opzitten en schud hij nog maar heel zelden met zijn hoofd.
Misschien dat jouw pony ook stopt met schudden als je een pollennetje gebruikt?

Julia_Pink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-16 09:22

Eddie_L_ schreef:
Ik rijdt een paardje die ook heeeel erg schudde met zijn hoofd. Zo erg dat we zelfs een aantal keer bijna zijn gevallen of dat hij me een kopstoot had gegeven toen ik erop zat.
We zijn hem toen met een pollennetje gaan rijden en dit is toen enorm afgenomen!!! Aangezien we dus dachten dat het van de pollen kwam hadden we het netje en in de winter afgehaald maar toen begon ie weer heel erg te schudden.
Dus nu hebben we het netje er weer opzitten en schud hij nog maar heel zelden met zijn hoofd.
Misschien dat jouw pony ook stopt met schudden als je een pollennetje gebruikt?

Dankjewel voor de tip! Ga je het proberen

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:41

Julia_Pink schreef:
mag ik vragen hoe u kunt zien of zijn rug sterk is of niet door de fotos die ik heb toegevoegd? zijn daar kenmerken voor of iets? (geen aanval of iets, gewoon intresse)
De eigenaresse heeft er naar gekeken en (weet even de naam niet..) iemand die spieren voelt van paarden. Het paard geeft niks als je aan spieren zit en laat niks merken. Verder doet hij alles vrolijk als ik dat vraag, dit mag logisch klinken. Maar hij kan ook heel dwars zijn, dus lijkt mij dat hij het zou aangeven als hij er last van heeft want met bijvoorbeeld een zere hoef geeft hij wel gewoon aan dat hij er last van heeft.

Ik heb er niet super veel verstand van, ik heb dit allemaal met de eigenaresse besproken en we kijken zeer regelmatig of hij pijn heeft, er loopt nu ook een vrouw rond op de stalling die er wel super veel verstand van heeft, die gaat als het goed is binnenkort ook met hem aan het werk, longeren etc.

Als een paar correct over zijn rug loopt, zie je geen deuk achter het zadel. Hij loopt met zijn rug hol, terwijl een goed lopend paard mwt zijn rug bol loopt.