paard beweegt

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

jamber

paard beweegt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:38

hallo,
mijn paard beweegt tijdens het rijden met zn hoofd. en niet nog z'n beetje ook.
het gaat de hele tijd zo door. wat kan ik e tegen doen dat hij het niet meer doet?
ik hoor het graag

mvg jayda

Mariett
Blogger

Re: paard beweegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:39

Hoe 'beweegt' hij met zijn hoofd dan? Is het schudden, of loopt hij gewoon met zijn hoofd mee in het ritme van zijn stappen?

jamber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 18:41

Mariett schreef:
Hoe 'beweegt' hij met zijn hoofd dan? Is het schudden, of loopt hij gewoon met zijn hoofd mee in het ritme van zijn stappen?

echt schudden links rechts omhoog en weer omlaag :(

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:44

Met wat voor hoofdstel rij je, en wat voor bit heeft hij in? Heb je fliebertjes aan het hoofdstel of een hulpteugel eraan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:45

Dat kan van alles zijn. Van een medisch probleem (bijv headshaking) tot een bit dat niet lekker zit of de ruiterhand die hem stoort (bijv door wisselend contact of teveel druk op de teugels). Paarden doen het niet voor de lol of om te pesten, zo denken paarden niet.

Wat zegt je lesgever er van?

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:46

Ga na of er problemen kunnen zijn met tanden, zadel, rug, hoofdstel, bit, enz.
Doet hij dit altijd, of alleen bij bepaald weer? Heb je je paard al lang en is dit iets nieuws?

Heb zelf een Headshaker, die schudt altijd, behalve in de rijbaan en met regen. In het pollenseizoen en met fel zonlicht is het erger, vandaar mijn vragen.
Laatst bijgewerkt door TinGu op 16-02-16 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:47

Je paard heeft ergens last van. Laat iemand die er verstand van heeft even met je meekijken. Kan van alles zijn, hoofdstel of bit niet goed passend of misschien moet de tandarts/veearts komen...In elk geval wil je paard vertellen dat er iets niet goed is dus luister daar naar!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 18:59

Kan zijn dat je een manier van aanleuning neemt dat het paard daar hinder van heeft. Ik zou mijn handen dan naar voren doen op zo´n moment en been geven. Maar dan moet je wel snel reageren, anders heeft het geen nut. Dus voel jij dat je paard weer zijn hoofd omhoog wil gooien, hup hand naar voren en been geven. Niet en NOOIT terugwerken met je hand. Dat werkt alleen maar tegen je. Gemakkelijk blijven in de hand, streng worden met been. En zo snel mogelijk reageren. En als het 100x achter elkaar moet, dan doe je dat ook 100x achter elkaar.

jamber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:31

troi schreef:
Dat kan van alles zijn. Van een medisch probleem (bijv headshaking) tot een bit dat niet lekker zit of de ruiterhand die hem stoort (bijv door wisselend contact of teveel druk op de teugels). Paarden doen het niet voor de lol of om te pesten, zo denken paarden niet.

Wat zegt je lesgever er van?

Ik rij in een groepsles dus kijkt ze niet 60 min naar mij Maar als ze bezig is mt mij zegt ze dat ik voltes moet rijden en dat mijn paard maar eenmaal beweegt mt zn hoofd

jamber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 19:32

Graffi86 schreef:
Ga na of er problemen kunnen zijn met tanden, zadel, rug, hoofdstel, bit, enz.
Doet hij dit altijd, of alleen bij bepaald weer? Heb je je paard al lang en is dit iets nieuws?

Heb zelf een Headshaker, die schudt altijd, behalve in de rijbaan en met regen. In het pollenseizoen en met fel zonlicht is het erger, vandaar mijn vragen.

Nee mijne doet het constant kijken of ik een filmpje heb

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:49

Ben heel benieuwd naar een filmpje, heb wat je omschrijft nog nooit gezien en het lijkt me best vervelend ook eigenlijk..

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:54

Vele paarden die schudden of slaan met t hoofd hebben headshake syndroom..Zo ook mijn merrie..Ik heb dit grotendeels opgelost door mijn paard zoveel mogelijk recht te richten. .neusnetje en oorkapje in de zonnige maanden..
Suc6!

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-16 20:55

jamber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-16 20:53

Kar_lien schreef:
Ben heel benieuwd naar een filmpje, heb wat je omschrijft nog nooit gezien en het lijkt me best vervelend ook eigenlijk..

morgen rij ik weer zal dan ff kijken of iemand kan filmen

Emshee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-16 22:45

Het kan ook zijn dat je teveel aan de teugels hangt of ze te strak houdt... Dan probeert hij los te komen door met zijn hoofd te schudden

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 02:28

jamber schreef:
Ik rij in een groepsles dus kijkt ze niet 60 min naar mij Maar als ze bezig is mt mij zegt ze dat ik voltes moet rijden en dat mijn paard maar eenmaal beweegt mt zn hoofd

Dat vind ik nu antwoorden waar je niks aan hebt.. 'Hij beweegt eenmaal met zijn hoofd'. (daar kun jij natuurlijk niets aan doen, dat je zo'n antwoord krijgt). Maar zo'n paardje doet zo iets niet voor niets. Zoals er al gezegd wordt, er kan van alles mis zijn.

Ik ben ook erg benieuwd naar een filmpje!

karin_gracia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 02:52

Ik geef een aantal jaren les aan een aantal meiden die met een pony rijden. De pony sloeg en schudde met het hoofd, hoe harder hij ging, hoe erger het werd. We hebben de pony een neusnetje om gedaan tegen pollen, waarna hij er totaal geen last meer van had. Nu in de winter, waarbij je verwacht dat er nauwelijks pollen in de lucht zitten, hadden ze het netje van het hoofdstel af gehaald. En toch begon hij weer te schudden. Er bestaan dus paarden die bijna het gehele jaar last hebben van pollen. Het lijkt onvoorstelbaar dat het met zo'n netje op te lossen is, maar bij die pony doet het wonderen! Hij heeft daarmee nergens meer last van.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 09:28

Een paard beweegt zo ie zo altijd met zijn hoofd, van links aar recht en op en neer, maar als het extreem gaat worden is dat niet goed,
Je instructrice zou moeten herkennen als het probleem van het zadel of de ruiter of de rug afkomt, als ruiter zou je dat eigenlijk ook moeten weten, ook het gebit kan de oorzaak zijn .
hoelang doet je paard dit al??
En als je b.v met lange teugel rijd en dan ook echt lange teugel zodat het paard op eigen benen kan lopen , hoeveel steun/druk zet jij in de paarden mond?
Vaak is het probleem dus niet het paard zelf, maar de spullen erop of om en meestal is het de ruiter die het probleem veroorzaakt, want denk als hij in de wei loopt hij het niet doet??

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-16 20:13

Een slotje omdat het topic geopend is met een niet goedgekeurd SA