Paard heeft moeite met wijken vooral voor het linkerbeen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Brunette1

Paard heeft moeite met wijken vooral voor het linkerbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:09

Hallo,

Ik zit momenteel behoorlijk met mijn handen in het haar.
mijn paard heeft moeite met wijken voor het rechterbeen gaat het iets beter dan voor het linkbeen, hij heeft zijn achterhand niet echt mee staat een beetje weid en zet zijn linkerachterbeen niet echt onder de massa.
hij heeft het wel eens beter gedaan maar nooit hoe het echt moest
eerst rende hij dan onder me vandaan met zn kop in de lucht dit doet hij al niet meer,
tegenwoordig is het zo dat als ik voor het linkerbeen wil gaan wijken hij van voor een beetje omhoog komt en van achter na bokt, en het dan het liefst op het rennen zet,
zodra ik dan met me linkerbeen/kuit aan wil leggen begint het al , ik heb gewoon elke 2 weken les maar ook mijn intructeur zit even met de handen in zn haar vandaar dat er misschien hier mensen zijn die ervaring hiermee hebben?
dan had ik graag tips gehad!

ook als ik bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts wil proberen op de linkerhand en mn linker binnen been dan aanwil leggen doet hij exact hetzelfde of hij toont vlucht gedrag of hij maakt zo een rare bokkensprong.

MarliesV

Re: Paard heeft moeite met wijken vooral voor het linkerbeen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:12

Heb je dit paard al eens lichamelijk laten bekijken door bijvoorbeeld de dierenarts.
Dit klinkt niet als een 'stout' paard maar als een paard wat fysiek niet kan wat jij vraagt om welke reden dan ook.

Passend zadel? Vastzittend paard? Last van de tanden?

Ik zou het eerst in de lichamelijke kant zoeken en dan pas in het rijtechnische.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:13

Accepteert hij je been uberhaupt wel? Wat doet die als je je been aanlegt om bijv. een volte te draaien?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:15

Stijf paard lijkt mij. Begin eerst eens met gelijke buiging op voltes en naar buiten elke 3-4 passen van been wisselen in draf. Verder helpen met achterbenen uit de knoop houden door keertwendingen om de voorhand te doen. Dan moet het achterbeen ook ondertreden en uiteindelijk is wijken een combi van keertwendingen om voor en achterhand, buitenste been voorlangs kruisen moeten ze nl in al die oefeningen doen.

oscar1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 15:15

Kan je paard überhaupt buigen naar links?
klinkt alsof hij ergens vast zit in zijn lijf.

Ik zou ook eerst even alle andere dingen uitsluiten. Dit lijkt een lichamelijk iets.

Brunette1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 15:33

Bedankt voor de snelle reacties,

ik heb een passend zadel is nagekeken door een zaldemaker,
dierenarts heeft hem tijd geleden nog nagekeken en zag gewoon een gezond paard ,
tandarts is ook nog gweest en dit was ook in orde
enigste wat ik nog niet heb laten komen is een fysiotherapeut ( en dit wil k dan ook echt wel doen)!

hij is ook helemaal nooit stout geweest kan er kinderen op weg laten stappen dus ik vermoed idd dat hij het of heel moeilijk vind of rijtechnisch of idd ergens last van heeft.

Hij is eigenlijk heel goed aan het been kan zonder spoortjes rijden etc, rij nu l2 met hem maar het wijken is altijd een dingetje geweest.

Als ik met hem een volte wil rijden en hem dan om me binnenbeen wil laten komen begint hij hier ook '' stout'' te worden de ene keer wat erger dan de andere keer

Echter kan ik hem verder wel goed buigen en is hij van voor ook lekker in de hand niet stug ofzo

Die opmerking van die keertwendigen is wel een goede oefening ga ik ook zeker proberen!

Nogmaals ben ik bereid om de lichamelijke dingen uit te sluiten en zal ik hiervoor dus ook een fysio of iets dergelijks erbij halen. maar was gewoon benieuwd naar meningen en misschien tips!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:45

Tip van Tamary kan je denk ik inderdaad wel wat mee.

Fijn dat iig de 'standaard' dingen lichamelijk zijn uitgesloten.

Wat doet hij onbelast qua buiging? Heb je al eens met hem aan de hand op die manier gewerkt?

En zaken als schouderbinnenwaards? Dan moet hij ook achter ondertreden als dit goed gereden wordt.

Wat bij mijn merrie heeft geholpen is wijken van buiten naar binnen ipv van binnen naar buiten.
Dus na de hoek rechtstellen en dan van de hoefslag richting X wijken.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 16:56

tamary schreef:
Stijf paard lijkt mij. Begin eerst eens met gelijke buiging op voltes en naar buiten elke 3-4 passen van been wisselen in draf. Verder helpen met achterbenen uit de knoop houden door keertwendingen om de voorhand te doen. Dan moet het achterbeen ook ondertreden en uiteindelijk is wijken een combi van keertwendingen om voor en achterhand, buitenste been voorlangs kruisen moeten ze nl in al die oefeningen doen.

KW om de voorhand is ook een goede om het been te leren accepteren, want zo te lezen vind die het niet leuk als je er met je been aankomt :) Ik heb ook zo'n (pis)merrie :D Door hem een keertwending om de voorhand te vragen kun je je been aanleggen zonder dat je paard kan wegrennen voor je been.

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 02:18

Ik volg even. Rijdt momenteel een paardje (niet mijn eigen paard) die de rechter teugel niet aan neemt, en links dus niet buigt. Zodra ik met mijn linkse been in kom is het ook feest. Nu vooral proberen die rechter teugel aan te laten nemen zodat ik dit mee kan geven naar links.. maar het schiet nog niet echt op. Alle tips zijn voor mij dus ook handig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 06:16

Ik zou ook zeggen scheef bekken. Maar dan zou je verwachten dat de DA dat ook zou moeten zien, of je hebt hem voor iets anders laten komen en het daar niet over gehad? Ik zou eerder dan een osteopaat laten kijken dan een fysio

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:15

Heel simpel je paard is niet recht ( gericht ) en kan die oefeningen die je vraagt niet uitvoeren .
Kan medisch zijn maar ook rij technisch .
Sluit medische problemen eerst uit en dan pas rij technisch of aan de hand gaan oplossen

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 07:36

Wat doet je paard als je dezelfde oefening op de grond vraagt? Snapt ze het principe van opzij wijken voor druk?

Brunette1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 13:43

Bedankt voor alle reacties, ik probeer ze ook allemaal uit te voeren! om te proberen inmiddels is er een afspraak met een osteopaat gemaakt deze komt binnekort langs.

Wel moet ik zeggen dat het ineens veel beter gaat! nog niet hoe het hoort maar hij staakt niet meer
maar heeft wel nog moeite om zijn achterbeen eronder te zetten dus ik heb toch het idee dat hij wel vast zit ergens.

ben benieuwd wat de osteo te zeggen heeft!

:o

Brunette1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-16 13:44

Bedankt voor alle reacties, ik probeer ze ook allemaal uit te voeren! om te proberen inmiddels is er een afspraak met een osteopaat gemaakt deze komt binnekort langs.

Wel moet ik zeggen dat het ineens veel beter gaat! nog niet hoe het hoort maar hij staakt niet meer
maar heeft wel nog moeite om zijn achterbeen eronder te zetten dus ik heb toch het idee dat hij wel vast zit ergens.

ben benieuwd wat de osteo te zeggen heeft!

:o