Verschil tussen verschillende "rijstijlen"

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Belgium1961

Verschil tussen verschillende "rijstijlen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 10:40

Beste paardenvrienden,

Hoe meer ik ontdek over paarden en paardrijden hoe meer ik het noorden kwijt geraak. Ik vind mij totaal in de woorden van Luis Valença en de geest van het artikel. (Samenvatting hierna) Anderzijds wordt het taalgebruik in diverse artikelen des te verwarrender. Wat sportdressuur is heb ik al door. Equestrian Art vertaal ik als paardrijKunst met de nadruk op kunst. Maar hoe verhoudt klassieke dressuur zich tegenover Equestrian Art en waar in dit plaatje situeer ik Academische rijkunst. Ik heb al door dat door de tijden heen alles terug te brengen is op enkele grootmeesters die na de teloorgang van het paard als strijdvlees op zoek gingen naar het paard als kunstvoorwerp. Ik merk dit ook aan de basisoefeningen die bij de drie hetzelfde zijn en men het welzijn van het paard vooropstelt. Maar waar liggen de finesses ?

Every horse gives each exercise a special colour and each rider has his own personality, his equestrian personality

Luis Valença has dedicated his life to horses and equestrian art, and he lays out what he sees as the difference between competitive dressage and equestrian art:

“When you watch a horse perform a dressage test, you see the horse execute the exercises more like a machine, whereas in the work with equestrian art and in the performance of an Iberian horse, you see something different. It is the personality of the horse that comes forward. Every horse is different and in equestrian art, the horse becomes like a painter giving his special colour to the exercises. You can do the same exercise, but it will look different as the horse puts his special touch into it; this is art. And it is this that has been my passion throughout my life.”

The conversation moved on to how this is achieved. Luis Valença leant forward and said:

“The horse is not a machine, it is not a piece; the horse is a very sensitive animal, like a child, and you have to have a fantastic psychology to understand the horse. You have to get the horse to accept you and you have to accept the horse. You need to put a code between you and your horse. It is with that code you dress the horse. Never use force and like this, the personality of the horse can come forward.”

Naturally, Master Valença has received and worked with many, many students and as he explained, like the horses, each rider has their own equestrian personality:

“All my pupils that come here to learn with me stay for a few years. I transmit to them the base of dressage. It is like this: each rider has his own personality, his equestrian personality, and after the base is in place, he needs to develop in accordance with his own personality. With a good base, you can do that; if you have a good base, you can be good in your way. You need to understand the horse, the qualities of the horse, his movements and know to never force the horse.”

Wie kan het mij in simpele woorden duidelijk maken ?

Dank bij voorbaat.

Hans

Nicky91

Re: Verschil tussen verschillende "rijstijlen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 10:56

Bijzonder om te lezen en ben het zeker eens. Maar ik kan je er verder niet mee helpen! :D Ik volg mee, misschien dat er iemand anders is

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-16 14:30

Belgium1961 schreef:
Beste paardenvrienden,

Hoe meer ik ontdek over paarden en paardrijden hoe meer ik het noorden kwijt geraak.
Ik vind mij totaal in de woorden van Luis Valença en de geest van het artikel. (Samenvatting hierna)
Anderzijds wordt het taalgebruik in diverse artikelen des te verwarrender.
Wat sportdressuur is heb ik al door.
Equestrian Art vertaal ik als paardrijKunst met de nadruk op kunst.

Maar hoe verhoudt klassieke dressuur zich tegenover Equestrian Art en waar in dit plaatje situeer ik Academische rijkunst.

Ik heb al door dat door de tijden heen alles terug te brengen is op enkele grootmeesters die na de teloorgang van het paard als strijdvlees op zoek gingen naar het paard als kunstvoorwerp.
Ik merk dit ook aan de basisoefeningen die bij de drie hetzelfde zijn en men het welzijn van het paard vooropstelt.
Maar waar liggen de finesses ?

Dag Hans,
Het antwoord op je vraag hierbij zo compact mogelijk uieengezet.
Je moet het zelf in zijn context plaatsen, daar ben je slim genoeg voor.

Klassieke Dressuur is geevolueerde kunst.
Er is een begin, een evolutie en een verglijdend eindpunt.
Dat wat men KD noemt in 1800 is dus niet hetzelfde als dat wat men KD noemt in 2015.
Het is relatief aan zijn context in de tijd.

KD is een martiale kunst.
De bewegingen van het paard in de rijkunst hadden als doel het bewegin in een specifieke actie in het gevecht.
De oorlogsvoering is in de tijd geëvolueerd en daarmee de eisen die aan de paarden gesteld werden.
In het kort, met een lans en een harnas op een paard zitten is totaal iets anders dan het uitvoeren van een charge van een cavalerie peloton met getrokken sabel over groot terrein.

De eisen zijn veranderd, daarmee de paarden en daarmee de rijkunst.

Buiten oorlog deden buiten de gevestigde adel vooral veel officieren aan het perfectioneren van de kunst van het dressuurrijden.
Dit werd een doel op zich, the art of equitation.

Globaal, in 17e eeuw reed men op barokke paarden met beperkte bewegingen en deed veel verzameld werk, zeker ook omdat de kunsten regelmatig getoond moesten worden en verzamelde bewegingen er deftiger uitzien dan uitgestrekte.
Rond 1950 werd in W Europa voornamelijk nog gereden op kruising basispaard X E of A volbloed, langelijnde paarden met grote soepele bewegingen, galoppeurs.

Dat wat men in 1700 KD noemde is een africhtingssysteem toegespitst om de paarden van die tijd optimaal te kunne vormen.
Dat wat we nu KD noemen is een africhtings systeem geevolueerd om toe te passen bij moderne langelijnde paarden, het optimum voor deze paarden.
KD kan Equestrian Art zijn, het hangt ervan af hoever je gaat in de africhting.

De perfectionering van de rijkunstige oefeningen tot kunst horen bij de paarden in hun context.
Beide zijn ontstaan vanuit dezelfde "bron", maar niet hetzelfde.

Academische rijkunst is rijkunst uit de 17e eeuw, folklore.

De oude meesters zijn interessant binnen hun context, dat wordt nog wel eens vergeten.
Vergelijkbaar met boeken van oude meesters in de geneeskunde.

Belgium1961

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-16 14:48

@ Simpelman,

Heel maar dan ook heel erg bedankt voor de begrijpbare uitleg. Tevens las ik jouw beschrijving in je profiel, ook erg verrijkend. Ik stuur je nog een PB om het waarom van mijn vraag te verduidelijken en de tegenstrijdigheden waarmee ik te kampen heb.

Nogmaals hartelijk bedankt,

Hans

Enjoyce94

Re: Verschil tussen verschillende "rijstijlen"

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-16 01:40

Interessante vraag en duidelijk antwoord!

Ook namens mij bedankt, want ik heb hier ook veel aan :)