Hoe verkeersmak maken?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Hoe verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 16:35

Hoi!

Een vraagje. Normaal weet ik prima hoe je een pony verkeersmak moet maken. Bij mijn shetlander ging ik gewoon veel naar buiten, aan dingen laten wennen zoals schriktraining en hij was zo verkeersmak.

Nu hebben we een D pony, die voor auto's inmiddels niet meer bang is, maar voor al die kleine dingetjes. Wanneer er een vogeltje in de struiken zit in de bak, vind hij het eng. Als er een grote graspol achter de bak zit, is het eng.

Nu gaan we ruim een jaar al naar buiten. En nog op de eerste weg waar hij dus zo vaak loopt is een container eng. Een paaltje. Zeker in galop staat hij van het ene op het andere moment stil. Aan de hand zijn zulke dingen ook wel eng soms.

En een stapritje gaat verder prima hoor, maar hij blijft overal opzij voor lopen, overal naar kijken.
Ik zou denken, na een jaar zal dat er toch wel uit zijn. We gaan aardig vaak naar buiten. Maar nee, het wordt niet minder naar mijn idee. Natuurlijk is hij makkelijker dan op het begin, maar nog lang niet wat het zijn moet.

Achter een ander paard gaat prima, dan kijkt hij bijna nergens naar. Maar op een gegeven moment moet hij ook een keer er naast en ervoor. Je kan wel ergens achter blijven rijden maar zo kom je niet verder.

Iemand een idee hoe dit beter kan worden? :D

D_Desteny

Re: Hoe verkeersmak maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:38

Ik herken dit van mijn eigen paardje en sinds ik hem magnesium voer is dit soort gedrag helemaal weg.
Magnesium werkt ontspannend.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 16:41

Dat hoor ik vaker ja. Maar is het niet zo dat je dan moet blijven geven? Wanneer je stopt, dat het gedrag weer helemaal terug komt?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:43

Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben het blijven geven omdat hij ook insuline resistent is en magnesium helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:27

D_Desteny schreef:
Dat weet ik eigenlijk niet. Ik ben het blijven geven omdat hij ook insuline resistent is en magnesium helpt de bloedsuikerspiegel te reguleren.

Ahaa oke.. Ik wil mij er wel eerst goed in verdiepen voor ik aan iets ga beginnen natuurlijk. Waar kan je dat precies kopen, en doe je dat door zijn voer? Hoe veel voer jij? :)

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:36

amado7 schreef:
D_Desteny schreef:

Ahaa oke.. Ik wil mij er wel eerst goed in verdiepen voor ik aan iets ga beginnen natuurlijk. Waar kan je dat precies kopen, en doe je dat door zijn voer? Hoe veel voer jij? :)

Ik koop het altijd bij de paardendrogist. http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 399?v=True
Ik doe het inderdaad door zijn voer en ik geeft 2 maatschepjes(10 gram) per dag. :)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:37

Hoe zit je er zelf op? Het klinkt een beetje alsof de ruiter de angst voed in dit geval eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Azmay op 13-02-16 19:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:40

Dat heeft niets met verkeersmak zijn te maken.
Ik ben ook benieuwd hoe je er zelf op zit en hoe je reageert als je paard zo doet.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:47

In de bak zit ik er naar mijn idee niet gespannen op. Zeker met lessen niet. In de bak heb ik er ook niet super veel moeite mee als hij wegspringt etc.

Buiten ben ik wel iets oplettener (is dat een woord? :+ ) maar sowieso in stap is het lekker ontspannen. Het kan ook uit het niets komen, dus als het net lekker ontspannen is vind hij ineens iets eng.

Daarbij rijd een vriendin op hem, en die is het tegenovergestelde van onzeker en die negeert hem ook gewoon maar daar kijkt hij ook naar allerlei dingen.

Hoezo heeft dat niets met verkeersmak te maken eigenlijk? Buiten is het namelijk erger dan in de bak en het zijn echt allerlei dingen langs de weg.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:48

In en rondom de bak is toch ook vanalles te zien?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 19:51

Ja maar wel veel minder dan buiten. Wanneer je hem goed aan het werk zet en het waait niet te hard is het in de bak prima te doen. En de ene keer is hij in een goede bui, en de andere keer is het raak. Maar kan natuurlijk ook met jongheid/puberteit te maken hebben of niet? Hij is nu 5 :)

Ik zie inderdaad dat het lijkt alsof het in de bak ook erg is, maar daar is het redelijk te doen, zeker in de zomer. Ik kan het bericht niet meer aanpassen om het te verduidelijken.

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:57

Ik herken dit van mijn eigen pony. Na een poosje was ik ook echt wel gewend dat ze zo deed en zat ik er totaal niet meer gespannen op. Toch heeft het nog jaren geduurd. Ondertussen is het helemaal goedgekomen en durf ik mijn pony zelfs bomproof te verklaren.

Schriktraining, vaak oefenen, zelf zwaar relaxed en totaal niet bang zijn, goed aan het werk zetten, rustig laten kijken of juist zonder je er wat van aan te trekken doorgaan... het hielp allemaal niet. Haar veel buiten zetten en niet binnen hielp wel om haar iets zekerder te maken. Op iedere 'nieuwe' plek kwam het gedrag terug, wel steeds korter. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat het gewoon karakter kan zijn. Het enige dat bij mij hielp was wachten tot mijn pony ouder werd.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:46

Dit heeft idd niets met verkeersmak te maken.
De oorzaak moet je zoeken bij leiderschap en wederzijds vertrouwen, ook het hoe paarden leren, je bent er nu een gans jaar mee bezig en nog steeds is dit een probleem, dus kan je er van uitgaan dat de manier waarop je probeert dit gedrag te corrigeren niet de juiste manier is, het paard leert dus niet en dat geeft dan ook het steeds weer opnieuw vertonen van het ongewenste gedrag.
Zoek dus de fout bij jezelf en niet bij het paard, zeker ook niet bij eventuele suplementen maar maak het leerproces zo dat je paard zegt ok ik begrijp je nu en vertrouw je volledig en doe gewoon wat je van me vraagt.
Zoek een trainer die jou hierbij kan helpen, je zou verbaast zijn hoe vlug dit opgelost kan zijn.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 13:07

O ik geloof zeker dat het in karakter kan zitten. Ik heb ook een aantal paarden gereden met zo'n karakter, en die reageerden ook zo als ze los in de wei stonden. Ritselt er iets, dan maken ze een zijsprong en dan pas stilstaan en nadenken. Dat is gewoon het instinct dat zo'n paard heeft, de primaire reactie is schrikken, en pas daarna gaat zo'n paard nadenken. Als jij kalm blijft (of op de wei,de leider van de kudde blijft doorvreten) denkt zo'n paard: oké niks aan de hand, ik kan weer verder. Als jij verstard of de leider van de kudde weg sprint denkt hij: zie je wel, ik had gelijk, het is eng.

Dus die secundaire reactie is wel te trainen, het instinct hooguit minder extreem te maken door veel te oefenen is mijn ervaring. Hoe meer zo'n paard ziet, hoe beter. En zelf gewoon altijd kalm blijven.

_Tessaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 20:49

Als je vriendin hem rijdt, springt ie dan ook zo weg of kijkt hij dan alleen maar?
Met kijken is niks mis..

Dottie0991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-16 14:44

Ik ben benieuwd hoe jij reageert zodra hij schrikt van iets kleins als een paaltje langs de weg? Dat mis ik.
Mijn paard had dat namelijk ook en dat was er bijna niet uit te krijgen, maar ik was dus zeker niet aan het galopperen langs zulke dingen.. Dat kon dan ook bijna niet want als ze bij mij opzij zou springen zouden we een ongeluk kunnen krijgen maar dan nog vind ik het onverantwoord.. Ik zou zelf lekker rustig blijven zitten (in stap dus), laat maar kijken maar sta niet toe dat ie er met een hele boog omheen loopt, word niet boos. Gaat ie stil staan en een beetje "snuiven" praat dan rustig tegen hem.

Mocht dat allemaal nog niet lukken zou ik lekker 2 keer per week (of hoe vaak je wil) gaan wandelen met hem aan een halstertje , verder allemaal op dezelfde manier als ik hierboven om schrijf maar ga maar eens wandelen. Als hij jou op de grond vertrouwd zal dat over het algemeen makkelijker gaan dan onder het zadel.

Mijn paard liep als een hondje achter me aan en liet zich makkelijk geruststellen door mijn stem en mijn "rust", daarna ben ik het weer ohz gaan proberen en dat ging ineens stukken beter..