Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Captain schreef:Ik rijd bitloos maar ook met een bit, ik wissel het af en toe eens af. Longeren met een bit, rijden meestal met een hackamore. Sperriem gebruik ik niet, inderdaad omdat die gebruikt wordt om de mond dicht te snoeren en ik wil graag dat mijn paard aan kan geven als ik teveel in zijn mond zit.
heidy_wilco schreef:Captain schreef:Ik rijd bitloos maar ook met een bit, ik wissel het af en toe eens af. Longeren met een bit, rijden meestal met een hackamore. Sperriem gebruik ik niet, inderdaad omdat die gebruikt wordt om de mond dicht te snoeren en ik wil graag dat mijn paard aan kan geven als ik teveel in zijn mond zit.
De mensen die de sperriem (en soms ook neusriem) gebruiken om de mond dicht te snoeren, zijn erg fout bezig. Daar is het niet voor. Ik geloof dat het bit door de sperriem gewoon wat stiller in de mond ligt (correct me if I'm wrong). Ik gebruik ook een sperriem, en die zit echt niet strak! Als mijn pony wil kan hij gewoon de mond open doen.
D_Desteny schreef:Daar is hij eigenlijk wel voor. De naam zegt het al sperriem. Om te voorkomen dat het paard de mond kan opensperren.
Ik gebruik geen sperriem. Ik heb een leren halster/hoofdstel die ik meestal gebruik voor het rijden. Dat heeft dus een neusriem als een leren halster. En een Rambo Micklem Multi voor het longeren en werken aan de hand.
Brainless schreef:D_Desteny schreef:Daar is hij eigenlijk wel voor. De naam zegt het al sperriem. Om te voorkomen dat het paard de mond kan opensperren.
Ik gebruik geen sperriem. Ik heb een leren halster/hoofdstel die ik meestal gebruik voor het rijden. Dat heeft dus een neusriem als een leren halster. En een Rambo Micklem Multi voor het longeren en werken aan de hand.
En sporen zijn dus (zoals de naam al zegt) je paard aan te sporen...
Een stang is dus (zoals de naam al zegt) om je paard te stangen..
Een stijgbeugel is dus (zoals de naam als zegt) alleen om op te stijgen..
Als het tegen het opensperren was zou hij wel antisperriem heten.
Brainless schreef:En sporen zijn dus (zoals de naam al zegt) je paard aan te sporen...
Een stang is dus (zoals de naam al zegt) om je paard te stangen..
Een stijgbeugel is dus (zoals de naam als zegt) alleen om op te stijgen..
Als het tegen het opensperren was zou hij wel antisperriem heten.
Storm schreef:Je kunt het zo 'zielig' maken als je zelf wilt. Bit te hoog (of een veel te scherp bit) en sperriem enorm strak is imo behoorlijk paardonerend. Maar een fijn bitje die op de goede plaats in de mond ligt, en een sperriem om alles op de plaats te houden daar is niks mis mee.