Bitten en sperriem zielig?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Rijd jij met bit en sperriem?

Ja, ik rijd met allebei.
78 (47%)
Nee, ik rijd alleen met bit.
35 (21%)
Nee, ik rijd bitloos. Ik vind bitten/sperriemen zielig.
8 (4%)
Nee, ik rijd bitloos. Dat werkt beter voor mijn paard.
9 (5%)
Dat verschilt.
30 (18%)
Ik rijd met een mexicaanse neusriem.
3 (1%)

Totaal aantal stemmen: 163

SGorter

Bitten en sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:43

Heyy, voor school heb ik een opdracht gekregen.
Zouden jullie deze poll hieronder in kunnen vullen?
Het gaat over bitten en de sperriem.

Alvast bedankt ^^

xxx Sennaa
Laatst bijgewerkt door SGorter op 13-02-16 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Zoe_97

Re: Bitten en sperriem zielig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:49

Ik wil je helpen met je poll, maar ik rijd met een Mexicaanse neusriem. Zie jij dat dan als 'sperriem'? Aangezien het wel op die plek zit, maar gewoon mijn gewone neusriem is.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 15:51

Zoe_97 schreef:
Ik wil je helpen met je poll, maar ik rijd met een Mexicaanse neusriem. Zie jij dat dan als 'sperriem'? Aangezien het wel op die plek zit, maar gewoon mijn gewone neusriem is.

Heyy dankje, ik had de fout zelf niet gezien. Ik heb hem aangepast :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 15:53

Ik rijd bitloos maar ook met een bit, ik wissel het af en toe eens af. Longeren met een bit, rijden meestal met een hackamore. Sperriem gebruik ik niet, inderdaad omdat die gebruikt wordt om de mond dicht te snoeren en ik wil graag dat mijn paard aan kan geven als ik teveel in zijn mond zit. :)

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:00

Captain schreef:
Ik rijd bitloos maar ook met een bit, ik wissel het af en toe eens af. Longeren met een bit, rijden meestal met een hackamore. Sperriem gebruik ik niet, inderdaad omdat die gebruikt wordt om de mond dicht te snoeren en ik wil graag dat mijn paard aan kan geven als ik teveel in zijn mond zit. :)

De mensen die de sperriem (en soms ook neusriem) gebruiken om de mond dicht te snoeren, zijn erg fout bezig. Daar is het niet voor. Ik geloof dat het bit door de sperriem gewoon wat stiller in de mond ligt (correct me if I'm wrong). Ik gebruik ook een sperriem, en die zit echt niet strak! Als mijn pony wil kan hij gewoon de mond open doen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:01

Ja, hij ligt stiller in de mond omdat het paard zijn mond niet meer open kan doen.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:04

Je kunt het zo 'zielig' maken als je zelf wilt. Bit te hoog (of een veel te scherp bit) en sperriem enorm strak is imo behoorlijk paardonerend. Maar een fijn bitje die op de goede plaats in de mond ligt, en een sperriem om alles op de plaats te houden daar is niks mis mee.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:05

Captain schreef:
Ja, hij ligt stiller in de mond omdat het paard zijn mond niet meer open kan doen.

Het ligt eraan hoe stak je hem doet.
Als het goed is kun je nog steeds 2 vingers ertussen doen.
Een hackemore kun je ook heel strak vast dichtzetten waardoor de kaken niet van elkaar kunnen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:08

2 vingers ja.. Maar hoever kan een paard zijn mond dan nog open doen? Niet zo heel ver hoor.
Natuurlijk kun je een hackamore ook strak aansnoeren, maar daar ging het hier niet over toch?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:09

ik weet niet welke ik moet aanklikken, ik rijd het meest met een rambo micklem hoofdstel.
soms met mexicaans, en soms zonder sperriem

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:09

Ik rijd meestal met stang en trens en dat is niet te combineren met sperriem
Op trens rij ik wel gewoon met sperriem

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:12

Captain schreef:
2 vingers ja.. Maar hoever kan een paard zijn mond dan nog open doen? Niet zo heel ver hoor.
Natuurlijk kun je een hackamore ook strak aansnoeren, maar daar ging het hier niet over toch?

Hoe strak heb jij de hackemore dan?

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:13

heidy_wilco schreef:
Captain schreef:

De mensen die de sperriem (en soms ook neusriem) gebruiken om de mond dicht te snoeren, zijn erg fout bezig. Daar is het niet voor. Ik geloof dat het bit door de sperriem gewoon wat stiller in de mond ligt (correct me if I'm wrong). Ik gebruik ook een sperriem, en die zit echt niet strak! Als mijn pony wil kan hij gewoon de mond open doen.

Daar is hij eigenlijk wel voor. De naam zegt het al sperriem. Om te voorkomen dat het paard de mond kan opensperren.
Ik gebruik geen sperriem. Ik heb een leren halster/hoofdstel die ik meestal gebruik voor het rijden. Dat heeft dus een neusriem als een leren halster. En een Rambo Micklem Multi voor het longeren en werken aan de hand.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:15

Brainless schreef:
Hoe strak heb jij de hackemore dan?

En dit wil je weten omdat..? Het gaat hier niet om het rijden met een hackamore, het gaat hier om het rijden met of zonder sperriem en of dit wel of niet zielig is.

E_Nalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:17

Een sperriem heeft eigenlijk geen nut, behalve het dichthouden van de mond, voorkomen dat de tong over het bit gegooid kan worden (mond zit dicht). Bit ligt ook stiller, want het paard heeft minder bewegingsvrijheid. Ben absoluut niet tegen het bit, maar vind een sperriem echt overbodig.

0407Tamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:17

staat een filmpje op youtube van n man die heeft daar onderzoek naar gedaan of een bit pijnlijk is https://www.youtube.com/watch?v=AOKMewVCMHY
Hier heb ik de link. Over het algemeen is het dus beter om of met een stangetje te rijden of bitloos. Echter ben ik van mening dat iemand die bitloos rijd en die rukt een keer goed hard aan de teugel een paard zijn neus ook vreselijk veel pijn doet. Ti voor ieder gewoon wat hij of zelf fijn vindt of wat ze denken dat goed is voor het paard.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:18

D_Desteny schreef:
Daar is hij eigenlijk wel voor. De naam zegt het al sperriem. Om te voorkomen dat het paard de mond kan opensperren.
Ik gebruik geen sperriem. Ik heb een leren halster/hoofdstel die ik meestal gebruik voor het rijden. Dat heeft dus een neusriem als een leren halster. En een Rambo Micklem Multi voor het longeren en werken aan de hand.

En sporen zijn dus (zoals de naam al zegt) je paard aan te sporen...
Een stang is dus (zoals de naam al zegt) om je paard te stangen..
Een stijgbeugel is dus (zoals de naam als zegt) alleen om op te stijgen..

Als het tegen het opensperren was zou hij wel antisperriem heten.
:+

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:28

Brainless schreef:
D_Desteny schreef:

Ben je nu serieus? :')

Vroeger was het trouwens wel zo dat de stijgbeugel alleen voor het opstijgen gebruikt werd. Daar is hij wel voor ontworpen. ;)

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:29

Brainless schreef:

Een stang om een paard te stangen?
Een stang is volgens mij gewoon de benaming omdat het een ongebroken stuk ijzer is, dat noemt men een stang, en heeft niks met het woord stangen te maken. Een stang heb je ook om koprollen aan te maken in de gymnastiekwereld en je hebt ijzeren stangen voor een raam om inbrekers buiten te houden.

SGorter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 16:53

LiannePuthzy schreef:
ik weet niet welke ik moet aanklikken, ik rijd het meest met een rambo micklem hoofdstel.
soms met mexicaans, en soms zonder sperriem
'

Er is ook een optie 'Dat verschilt' :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:56

Een sperriem gebruik ik nooit. Ik beleer mijn paarden bitloos, daarna met bit en gebruik beide of maar net wat de voorkeur (van het paard) heeft.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:57

Bit en sperriem vind ik nogal verschillende dingen. De sperriem vind ik een afschuwelijk onding, bitten heb ik geen enkel probleem mee.

Die keuze staat er alleen niet...

Een sperriem is enkel bedoeld om die mond dicht te houden, ik heb daar een hekel aan, wil liever dat mijn paarden kunnen aangeven dat er wat aan de hand is met het bit en/of mijn hand.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 16:59

Storm schreef:
Je kunt het zo 'zielig' maken als je zelf wilt. Bit te hoog (of een veel te scherp bit) en sperriem enorm strak is imo behoorlijk paardonerend. Maar een fijn bitje die op de goede plaats in de mond ligt, en een sperriem om alles op de plaats te houden daar is niks mis mee.

Als de sperriem zo los zit dat het paard gewoon de mond kan openen heeft het geen enkel nut meer, is het puur voor de sier. Het houdt dan ook het bit niet op zijn plaats.

Een bit hoort gewoon op zijn plaats te blijven trouwens, lekker in de mond te liggen. Dus als dat niet zo is kan je beter kijken naar een ander bit dan naar een riempje die de mond dicht snoert waardoor het protest van het paard niet meer merkbaar is.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:24

Ik rijd mijn paard momenteel met bit en hoge neusriem, er is een bitloos hoofdstel in bestelling omdat ze aangeeft dat fijner te vinden.

Mijn verzorgpaard rijd ik met gecombineerde. De eigenaresse rijd zo dus ik ook. Mijn neusriemen zijn echter nooit strak aangespannen.

Geen problemen dus met bit en neus/sperriem. Ik doe wat het paard aangeeft het fijnste te vinden.

Jeika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:26

ik heb helaas geen keus. ik rijd alleen op de manege. ikzelf vind sperriem niet fijn. de mond is helemaal dichtgesnoerd. het liefst zou ik dus bitloos rijden. maar ik heb geen keus :n