Springhouding/verlichte zit?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LisaXLoll

Springhouding/verlichte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 13:25

Hoi!
Sinds September heb ik een nieuwe leasepony :D
Ze kan fantastisch springen, nu wil ik natuurlijk wel mijn kans grijpen en daar lekker gebruik van gaan maken :)
We hebben 1 keer in de week springles, waar we nu denk ik 5 keer ongeveer geweest zijn?
Ik moet nog heel veel leren en daarvoor hebben we natuurlijk les, maar er is 1 dingetje waar Bokt misschien wel mee kan helpen :)
Tijdens de sprong blijf ik erg rechtop zitten, is dit nou echt puur oefenen oefenen oefenen? Daar moeten toch wel tips voor zijn?
Alvast bedankt :)

CastaMickey

Re: Springhouding/verlichte zit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:29

Ik neem aan dat je instructeur je hier tips over geeft toch? Dan kan je daar door de week heen zelf mee oefenen. Heb je spiegels in de bak? Of worden er foto's/video's gemaakt in de les? Dan kan je ook zien wat hij bedoelt. Als je het gaat oefenen hoeft dat niet altijd met hindernissen, je kan ook gewoon in draf een stuk verlichte zit proberen! :j

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:32

puur oefenen ook buiten je springlessen..

bijvoorbeeld als je pony lekker warmgelopen is.
eerst even in stap proberen, zodat je precies kan voelen wat er onder je gebeurd en je een goede balans kunt vinden.. daarna probeer je het eens in draf, net zolang tot je bij wijze van spreken rustig een rondje kunt draven in de verlichte zit.. En daarna verleg je je aandacht naar de galop.

wat goed is om tijdens je dresuurles te vragen of je instructrice de verlichte zit mee wil nemen en je wil corrigeren daar waar nodig.. dan heb je geen aanloop of landing of sprong om over na te denken en kun je je helemaal op de zit zelf richten.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-16 13:35

CastaMickey schreef:
Ik neem aan dat je instructeur je hier tips over geeft toch? Dan kan je daar door de week heen zelf mee oefenen. Heb je spiegels in de bak? Of worden er foto's/video's gemaakt in de les? Dan kan je ook zien wat hij bedoelt. Als je het gaat oefenen hoeft dat niet altijd met hindernissen, je kan ook gewoon in draf een stuk verlichte zit proberen! :j

elenaMM77 schreef:
puur oefenen ook buiten je springlessen..

bijvoorbeeld als je pony lekker warmgelopen is.
eerst even in stap proberen, zodat je precies kan voelen wat er onder je gebeurd en je een goede balans kunt vinden.. daarna probeer je het eens in draf, net zolang tot je bij wijze van spreken rustig een rondje kunt draven in de verlichte zit.. En daarna verleg je je aandacht naar de galop.

wat goed is om tijdens je dresuurles te vragen of je instructrice de verlichte zit mee wil nemen en je wil corrigeren daar waar nodig.. dan heb je geen aanloop of landing of sprong om over na te denken en kun je je helemaal op de zit zelf richten.

Bedankt voor jullie reacties! :D
Elke week word er in de springles gefilmd, merk nu al dat ik daar toch heel veel aan heb en ook leuk om vooruitgang te zien :)
Ik neem jullie tips zeker mee! :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:39

verlichte zit oefenen , oefenen , oefenen ! je kan ook tijdens je gewone dressuurles je verlichte zit doen .
wat ik altijd een goede tip vond is het volgende : probeer met je handen de frontriem aan te raken als je boven de sprong bent .

zelmago4it

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 13:51

Op de sprong erg rechtop blijven zitten is al zeker minder erg als extreem mee naar voren zitten (plat op de hals gaan liggen alsof ze 1.60 springen terwijl er amper 60cm staat).
Zo lang je zorgt dat je maar altijd netjes je hand mee hebt op de sprong, en dus je pony niet in de weg zit in zijn mond kan je weinig verkeerd doen. Probeer voor je zelf het gevoel te hebben dat je je bovenlichaam iets mee beweegt naar voren op de sprong. Als het hoger word zul je merken dat je vanzelf al meer mee naar voren gaat.

Vraag eens of je in de springles in -uitjes kan doen. Hierdoor hoef je niet bezig te zijn met de hindernissen, maar kan je je echt puur op je houding concentreren.

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-16 17:46

faunty schreef:
verlichte zit oefenen , oefenen , oefenen ! je kan ook tijdens je gewone dressuurles je verlichte zit doen .
wat ik altijd een goede tip vond is het volgende : probeer met je handen de frontriem aan te raken als je boven de sprong bent .

Dankjewel! Dat van die frontriem, daar moest ik wel even om lachen, zie het al voor me :')
Maar ga het zeker eens proberen!

zelmago4it schreef:
Op de sprong erg rechtop blijven zitten is al zeker minder erg als extreem mee naar voren zitten (plat op de hals gaan liggen alsof ze 1.60 springen terwijl er amper 60cm staat).
Zo lang je zorgt dat je maar altijd netjes je hand mee hebt op de sprong, en dus je pony niet in de weg zit in zijn mond kan je weinig verkeerd doen. Probeer voor je zelf het gevoel te hebben dat je je bovenlichaam iets mee beweegt naar voren op de sprong. Als het hoger word zul je merken dat je vanzelf al meer mee naar voren gaat.

Vraag eens of je in de springles in -uitjes kan doen. Hierdoor hoef je niet bezig te zijn met de hindernissen, maar kan je je echt puur op je houding concentreren.

Bedankt voor je reactie, ga er zeker wat mee doen :)

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:01

het lijkt inderdaad heel raar , maar het werkt echt ! je moet natuurlijk niet 'echt ' helemaal naar de frontriem maar het idee werkt vaak al !

LisaXLoll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-16 17:07

faunty schreef:
het lijkt inderdaad heel raar , maar het werkt echt ! je moet natuurlijk niet 'echt ' helemaal naar de frontriem maar het idee werkt vaak al !

Okee super, ga het zeker proberen!