Bang...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

noorbeek1234

Bang...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 22:55

Hallo allemaal,

Mijn paard heeft 3 maanden stilgestaan ivm een beenwond. Nu zijn we ondertussen weer rustig aan het opbouwen en rijdt er iemand anders op die verstand heeft hoe ze om moet gaan met jongere paarden. De mijne is 6.

Alleen het probleem is... Ik durf er niet meer op! Omdat ze soms wel eens bokt, en best wel hoog. Dan gaat ze stilstaan en keihoog bokken. Ik ben gewoon te onzeker om op te stappen. En mijn ouders zijn niet bereid om geld uit te geven om er heel vaak iemand anders op te laten rijden... Ik moet al zelf mijn stalling/hoefsmid/dierenarts betalen en ik ben gewoon ten einde raad.
Anders moet ik haar straks misschien wel verkopen. Door een vervelend paard in het verleden ben ik bang geworden, die heeft me er 2x heel hard afgemikt en sinds dien ben ik niet meer de oude. Eerst stapte ik zonder angst op een paard en nu durf ik gewoon niet meer de eerste stap te zetten...

Ik weet niet meer wat ik moet doen...

Mijn paard staat al 3 maanden binnen en mag niet naar buiten ivm de erge gladheid. Ik word er gek van.

Willemijnx

Re: Bang...

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:58

is longeren geen mogelijkheid? zodat de ergste energie weg is voordat je er zelf opgaat

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 22:59

Kan er niet iemand meelopen? Jij hoeft alleen maar te zitten en de ander houdt hem vast aan de teugel. Alleen stappen. En dan als dat goed gaat de volgende keer aan een lijntje. En dan de volgende keer de lijn lang laten en eventueel een draf. Steeds uitbouwen totdat het weer goed voelt.

CinnamonHM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:01

Wat ik deed toen ik bang was geworden voor mijn paard die bokte ( hij was er twee keer bokkend vandoor gegaan met van hand veranderen en ik was er flink afgevallen ) is beginnen met vertrouwen opbouwen via het longeren. Ik denk dat ik minimaal 3 weken bijna elke dag heb gelongeerd. Na de drie maanden heeft een vriendin van mij, mij er weer opgepusht eenmaal erop ( na longeren ) heb ik alleen maar relax met hem gestapt en hem lekker veel beziggehouden in stap, na 2 weken deed ik alles weer met hem! Mijn tip is vooral take it easy. en relax. Misschien kan de ruiter haar rijden en stap jij haar uit, en bouw het vanuit daar weer op naar een relax drafje, en uiteindelijk misschien een galopje. ik denk dat het belangrijkst is dat jij er relax opzit, zodra jij te gespannen word, gaat zij dat voelen en dat is foute boel..

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:15

Hoi,
ik herken mezelf een beetje in jouw verhaal. Mijn paard heeft me er eens goed afgegooid, daardoor was ik heel onzeker geworden. Dat lieve paard, dat ik zo vertrouwde... deed dit. Hoe zou dit ooit goed komen? Toen ik nog niet opnieuw kon rijden, heb ik haar laten door iemand laten longeren zodat ze toch beweging had. Maar toen ik weer mocht rijden, zijn we blijven longeren voordat ik erop ging. Dan had ik tenminste het gevoel dat ze wat rustiger zou zijn. Dat heeft me echt geholpen om weer vertrouwen te krijgen, want daar draait het om. Als ik nu voel dat ze zenuwachtig is, longeer ik haar nog voordat we gaan rijden.
Mijn instructrice zegt ook altijd: "aanval is de beste verdediging", dus als jouw paard stopt om te kunnen bokken: je been eraan en vooruit! Dan kan ze niet zo erg meer bokken.
En inderdaad: doen waar jij jezelf goed bij voelt, al is dat alleen maar stappen in het begin. Bouw het langzaam weer op.
Ik weet hoe erg dit emotioneel kan inwerken, dus ik wens je heel veel vertrouwen in je paardje en veel succes!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:17

Dankjulliewel voor de reacties! Helaas mogen wij de paarden in de binnenbak niet longeren, alleen in de buitenbak. Deze is nu een enorme modderpoel dus dat is geen goed idee. Overigens hebben we al enkele keren geprobeerd van te voren te longeren. Ze is niet schrikachtig ofzo, meer aan het klieren door te bokken....

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:17

kan het bokken misschien komen doordat het zadel niet meer past?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:19

Novastar schreef:
Hoi,
ik herken mezelf een beetje in jouw verhaal. Mijn paard heeft me er eens goed afgegooid, daardoor was ik heel onzeker geworden. Dat lieve paard, dat ik zo vertrouwde... deed dit. Hoe zou dit ooit goed komen? Toen ik nog niet opnieuw kon rijden, heb ik haar laten door iemand laten longeren zodat ze toch beweging had. Maar toen ik weer mocht rijden, zijn we blijven longeren voordat ik erop ging. Dan had ik tenminste het gevoel dat ze wat rustiger zou zijn. Dat heeft me echt geholpen om weer vertrouwen te krijgen, want daar draait het om. Als ik nu voel dat ze zenuwachtig is, longeer ik haar nog voordat we gaan rijden.
Mijn instructrice zegt ook altijd: "aanval is de beste verdediging", dus als jouw paard stopt om te kunnen bokken: je been eraan en vooruit! Dan kan ze niet zo erg meer bokken.
En inderdaad: doen waar jij jezelf goed bij voelt, al is dat alleen maar stappen in het begin. Bouw het langzaam weer op.
Ik weet hoe erg dit emotioneel kan inwerken, dus ik wens je heel veel vertrouwen in je paardje en veel succes!

Dankjewel! Ik ben gewoon vertrouwen kwijtgeraakt... Ik wil zo graag maar durf niet. Volgende week komt de oude eigenaresse om haar eens te rijden en mij te helpen. Zij rijdt jonge paarden in en kent mijn paard ook goed... Is iig een stapje in de goede richting.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:20

Dan zou ik er pas terug mee gaan rijden als ze weer een tijdje buiten gestaan heeft. Paardlief heeft nu een enorm overschot aan energie en dat is nu even geen goede combi met jouw onzekerheid. Mag ze los in de buitenposten? Modder maakt niet uit als het een zandpiste is (zand wordt niet vlug glad).

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:21

Willemijnx schreef:
kan het bokken misschien komen doordat het zadel niet meer past?

Lijkt me sterk.... Want ze doet het niet aan een stuk door, ze doet het meer om te klieren hebben wij het idee.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:22

maximuss schreef:
Dan zou ik er pas terug mee gaan rijden als ze weer een tijdje buiten gestaan heeft. Paardlief heeft nu een enorm overschot aan energie en dat is nu even geen goede combi met jouw onzekerheid. Mag ze los in de buitenposten? Modder maakt niet uit als het een zandpiste is (zand wordt niet vlug glad).

Jep, heb haar vandaag een half uur losgegooid, ook dan bokt ze flink. Maar ik denk dat het uit vrolijkheid is ofzo. En toen heeft net weer mijn bijrijder erop gereden. Ze is niet druk/schrikachtig of wat dan ook. Soms stopt ze en geeft ze op de plek 1 of 2 bokken en dan gaat ze weer gewoon door.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:24

Soms heb ik spijt en denk ik... Had ik maar een paard van een jaar of 8/9/10... Daar zijn de meeste kuren al af...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:24

Kan je geen leuke pittige bijrijdster zoeken? Zo blijft je paard toch in beweging, scheelt het wat in de kosten en als je merkt dat het bij haar goed gaat durf je er misschien ook weer beter zelf op.

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:27

(Oei, mijn berichtje dat ik net stuurde komt precies niet goed.)
Zeker als je aanvoelt dat het om te klieren is, zou ik haar goed doorrijden, veel figuren, veel tempowissels, veel van haar vragen zodat ze niet de tijd heeft om na te denken over hoe ze het voor jou moeilijk kan maken.
En ook een paard (ik heb ook een merrie) van 11 jaar kan soms nog een kleuter zijn :)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:30

Icecrystal schreef:
Kan je geen leuke pittige bijrijdster zoeken? Zo blijft je paard toch in beweging, scheelt het wat in de kosten en als je merkt dat het bij haar goed gaat durf je er misschien ook weer beter zelf op.

Heb al een advertentie op Bokt geplaatst! Geen reactie. Ik kan wel op Marktplaats eens proberen.

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:32

Novastar schreef:
(Oei, mijn berichtje dat ik net stuurde komt precies niet goed.)
Zeker als je aanvoelt dat het om te klieren is, zou ik haar goed doorrijden, veel figuren, veel tempowissels, veel van haar vragen zodat ze niet de tijd heeft om na te denken over hoe ze het voor jou moeilijk kan maken.
En ook een paard (ik heb ook een merrie) van 11 jaar kan soms nog een kleuter zijn :)

Ja daar heb je gelijk in, mijn bijrijdster deed dit en toen zag je ook echt dat ze het lekker oppakte en het ook leuk vindt (los van soms wat huppeltjes omdat ze weer eventjes moet leren op haar eigen benen te lopen na zo lang stil te hebben gestaan)! Het is echt een superlief paard en normaal heel relaxt... alleen dat hele lange stilstaan heeft haar niet goed gedaan helaas. Ze loopt ook echt leuk, super fijn door de rug en echt op 2 pinken te rijden. Zonder enige spanning op de teugels loopt ze al rond van zichzelf!

Novastar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:40

Fijn dat je dit zelf ook kan zien, goed voor je vertrouwen! Ik laat ook 1 keer per week iemand anders op mijn paard rijden. Meestal ga ik dan naar de les kijken, daar leer je ook veel van. Ik kreeg weer meer vertrouwen in haar door te zien dat ze bij de andere ruiter ook gewoon meeliep in de les, dat ze er niet op uit was om gekke dingen te doen.
Die huppeltjes mogen er ook zijn, je geeft zelf de reden ervan al aan. Voor haar is het ook raar om weer iemand op haar rug te hebben, weer te moeten luisteren,... Samen geraken jullie er zeker wel uit!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:44

Waar staat 'ie? Misschien iemand op bokt die er wel een paar keer op wil?

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:46

CastaMickey schreef:
Waar staat 'ie? Misschien iemand op bokt die er wel een paar keer op wil?

Staat in Zuid-Limburg. Wel ff een eindje helaas!

Happyfeet2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 23:48

Inderdaad, wanneer je iemand bij je hebt om mee te helpen of mee te lopen zul je je sneller vertrouwd voelen. Of een goede vriendin/familielid meenemen en eens laten rijden? Zodat ,wanneer het goed gaat, jij kunt uitstappen? Langzaam opbouwen :) Of inderdaad een bijrijder vinden, ik heb altijd paarden van andere mensen gereden en vondt het geweldig. Win-win voor jou en de bijrijder ;)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 23:54

Happyfeet2 schreef:
Inderdaad, wanneer je iemand bij je hebt om mee te helpen of mee te lopen zul je je sneller vertrouwd voelen. Of een goede vriendin/familielid meenemen en eens laten rijden? Zodat ,wanneer het goed gaat, jij kunt uitstappen? Langzaam opbouwen :) Of inderdaad een bijrijder vinden, ik heb altijd paarden van andere mensen gereden en vondt het geweldig. Win-win voor jou en de bijrijder ;)

Ja dat zou ik ook graag willen! Ben ook opzoek hiervoor!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:04

Jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik je graag geholpen! Zonde dat je bang geworden bent joh. Op facebook zijn er vrij veel groepen over bijrijders enz. Heb daar tot nu toe meer succes gehad dan met bokt en marktplaats. :) dus plaatst daar eens een berichtje! Je vindt vast wel een handige ruiter die je wilt helpen. En verplaatst haar anders maar naar hier haha ;)

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:21

Geryon schreef:
Jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik je graag geholpen! Zonde dat je bang geworden bent joh. Op facebook zijn er vrij veel groepen over bijrijders enz. Heb daar tot nu toe meer succes gehad dan met bokt en marktplaats. :) dus plaatst daar eens een berichtje! Je vindt vast wel een handige ruiter die je wilt helpen. En verplaatst haar anders maar naar hier haha ;)

Jammer inderdaad. Je mag haar komen halen hoor haha!

noorbeek1234

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-16 00:21

Iemand die sites/Facebookgroepen weet die succesvol zijn mbt het zoeken naar een bijrijdster?

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:34

noorbeek1234 schreef:
Soms heb ik spijt en denk ik... Had ik maar een paard van een jaar of 8/9/10... Daar zijn de meeste kuren al af...

ik denk niet dat in dit geval een verschil zou maken. Bijna alle paarden die zo veel binnen staan en zo goed als niet los komen gaan vervelend gedrag vertonen. Logisch ook, want ze wordt waarschijnlijk zelf ook gek van te veel energie.

ik snap overigens heel goed dat je bang bent geworden en er nu niet meer opdurft. Maar ik zou haar er niet voor verkopen, grote kans dat dit gedrag over is als ze weer aan het werk mag.

Vanaf wanneer mag ze weer naar buiten? Tot die tijd iemand zoeken met lef, of je verlies nemen en er naast lopen tot dat ze weer naar buiten kan.