Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Novastar schreef:Hoi,
ik herken mezelf een beetje in jouw verhaal. Mijn paard heeft me er eens goed afgegooid, daardoor was ik heel onzeker geworden. Dat lieve paard, dat ik zo vertrouwde... deed dit. Hoe zou dit ooit goed komen? Toen ik nog niet opnieuw kon rijden, heb ik haar laten door iemand laten longeren zodat ze toch beweging had. Maar toen ik weer mocht rijden, zijn we blijven longeren voordat ik erop ging. Dan had ik tenminste het gevoel dat ze wat rustiger zou zijn. Dat heeft me echt geholpen om weer vertrouwen te krijgen, want daar draait het om. Als ik nu voel dat ze zenuwachtig is, longeer ik haar nog voordat we gaan rijden.
Mijn instructrice zegt ook altijd: "aanval is de beste verdediging", dus als jouw paard stopt om te kunnen bokken: je been eraan en vooruit! Dan kan ze niet zo erg meer bokken.
En inderdaad: doen waar jij jezelf goed bij voelt, al is dat alleen maar stappen in het begin. Bouw het langzaam weer op.
Ik weet hoe erg dit emotioneel kan inwerken, dus ik wens je heel veel vertrouwen in je paardje en veel succes!
maximuss schreef:Dan zou ik er pas terug mee gaan rijden als ze weer een tijdje buiten gestaan heeft. Paardlief heeft nu een enorm overschot aan energie en dat is nu even geen goede combi met jouw onzekerheid. Mag ze los in de buitenposten? Modder maakt niet uit als het een zandpiste is (zand wordt niet vlug glad).
Icecrystal schreef:Kan je geen leuke pittige bijrijdster zoeken? Zo blijft je paard toch in beweging, scheelt het wat in de kosten en als je merkt dat het bij haar goed gaat durf je er misschien ook weer beter zelf op.
Novastar schreef:(Oei, mijn berichtje dat ik net stuurde komt precies niet goed.)
Zeker als je aanvoelt dat het om te klieren is, zou ik haar goed doorrijden, veel figuren, veel tempowissels, veel van haar vragen zodat ze niet de tijd heeft om na te denken over hoe ze het voor jou moeilijk kan maken.
En ook een paard (ik heb ook een merrie) van 11 jaar kan soms nog een kleuter zijn
Happyfeet2 schreef:Inderdaad, wanneer je iemand bij je hebt om mee te helpen of mee te lopen zul je je sneller vertrouwd voelen. Of een goede vriendin/familielid meenemen en eens laten rijden? Zodat ,wanneer het goed gaat, jij kunt uitstappen? Langzaam opbouwenOf inderdaad een bijrijder vinden, ik heb altijd paarden van andere mensen gereden en vondt het geweldig. Win-win voor jou en de bijrijder
Geryon schreef:Jammer dat je niet in de buurt woont anders had ik je graag geholpen! Zonde dat je bang geworden bent joh. Op facebook zijn er vrij veel groepen over bijrijders enz. Heb daar tot nu toe meer succes gehad dan met bokt en marktplaats.dus plaatst daar eens een berichtje! Je vindt vast wel een handige ruiter die je wilt helpen. En verplaatst haar anders maar naar hier haha
noorbeek1234 schreef:Soms heb ik spijt en denk ik... Had ik maar een paard van een jaar of 8/9/10... Daar zijn de meeste kuren al af...