Probleem met hakken onder heup houden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lovas

Probleem met hakken onder heup houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-16 16:07

Ik had dus laatst les en de instructrice zei steeds: je hakken zijn niet onder je heupen. Ik wist wel dat je oor, schouder, heup en hakken op een lijn moesten zitten als je een lijn zou trekken en dat lukte altijd gewoon. Oor, schouder en heup gaat prima. Maar het gaat om de hak onder de heup. Als ik die dus onder mijn heup wil plaatsen en mijn instructrice dus: onderbeen meer naar achter plaatsen zegt, en ik dat probeer het gewoon niet goed voelt! Dus mijn onder benen zitten gewoon voor mijn gevoel prima. maar kennelijk zit mijn hak niet onder mijn heup. Kan het zijn dat ik dan te ver naar achter zit? Heeft iemand tips hoe die zijn heup en hak in een rechte lijn houd? Ik reed op een paard met een 'platter' zadel. Normaal rijd ik met dressuur zadels. Mijn instructrice zei ook: als je in dit zadel kan rijden dan kan je in elk zadel rijden, omdat je in sommige dressuur zadels in een houding word gezet. Normaal had ik dit probleem dus ook niet. Heeft iemand tips? Dankjewel alvast.

_Jannekesc

Re: Probleem met hakken onder heup houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:15

Als ik een filmpje van me zelf bekijk, lijkt het net of ik ze juist te ver (vooral in draf) onder m'n heupen had, ik deed ze eerst te ver naar voren, maar nu voor mijn gevoel te ver naar achteren.. ik heb het mezelf gewoon aangeleerd om meer met mijn benen onder mijn heupen te zitten door heel veel te oefenen.. maarja als je anders dit probleem ook niet hebt?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-16 20:24

Zonder foto's is het wel heel lastig om te kijken waar het probleem zit.
Zit de beugelophanging van het zadel wel goed?
Ben je zelf voldoende soepel in je heupen en benen?
Zit je netjes recht op je zitbeenknobbels.
Is het zadel de juiste maat voor jou?
Ligt het zadel niet teveel achterover?

ETC. ETC.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 00:57

Het kan erg aan je zadel liggen, te groot, niet goed liggend of gewoon fout zadel.
Maar wat je kunt checken; als je meer druk op je beugels zet moet uit het zadel omhoog komen zonder dat je houding veranderd, je mag je dus niet optrekken aan je teugels oid. Andersom, als je iets staat in je beugels en je billen recht naar beneden in het zadel laat zakken zit je goed.

Nikita_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-16 12:06

Misschien kun je proberen je zwaartepunt iets naar voren te plaatsen? Je moet als het ware kunnen blijven 'staan' als je paard onder je weg wordt gehaald, vandaar ook dat men graag ziet dat je hakken onder je heupen geplaatst zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-16 10:34

als het paard goed in balans loop zet hij/zij jou gewoon goed in het zadel en zoals je dan zit zit je, hakken onder je heup of niet, nu dwangmatig jezelf in een goede houding dwingen is niet juist, alle hulp middelen zijn dwangmatig en dat is niet juist
mce