Longeren voor het rijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HiFive5

Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 20:04

Wie longeert er voor het rijden? Enkel om de energie los te laten of voor meerdere zaken?

Bij mijn merrie van 9j stap ik direct op, die is altijd doodbraaf.
Mijn merrie van 3,5j, iets meer dan een maand zadelmak, longeer ik altijd een kwartier. Gewoon om de stoom af te laten. In het begin durfde ze wel eens bokken of hard rennen, maar tegenwoordig is die steeds ontpannen dat ik me afvraag waarom ik nog longeer. Misschien voor het geval dat? Dat ik zelf wat meer op mijn gemak zit als ik weet dat ze al een galopje zonder mij op haar rug heeft gedaan?

Kortom, waarom en hoelang longeren jullie voordat jullie opstappen?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:08

Ik beslis vrij makkelijk om even te longeren als het paard fris oogt.

Bij jonge paarden is dat wat vaker het geval. Maar ook een wat ouder paard kan er baat bij hebben even onbelast te mogen lopen.

Even los werken kan natuurlijk ook, een lijntje eraan is meer gemak van mezelf.
Laatst bijgewerkt door Kelly_ann op 06-02-16 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:09

Hier twee paarden die ik allebei longeer voor ik erop stap. De een is 3.5 en kan ik prima opstappen zonder te longeren, maar als ze even pauze heeft gehad dan doe ik het voor de zekerheid. Even de gekke dingen eruit laten lopen. Voor mezelf vind ik het wel een fijn gevoel, ik longeer dan hooguit 10 minuten.
De ander is een heet ding, die moet echt even energie kwijt aan de longe. Ze is verder heel braaf, maar ook hier weer voor mijn eigen gevoel.

Als het weer onstuimig is, dan longeer ik sowieso. Aan de hand daarvan bepaal ik of ik wel of niet ga rijden :j

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:12

Bij frisse paarden longeer ik altijd even. Het kan geen kwaad en ik vind het altijd fijn om ze even te kunnen zien lopen vanaf de grond. En ze kunnen hun gekke streken inderdaad alvast kwijt!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:13

Ik longeer altijd als warming up. Paard is stikbraaf. Maar vind het fijn dat hij even warmloopt voordat ik erop stap. Bijkomend voordeel is dat je sneller aan het werk kunt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:15

mijn paard is 12 en zet geen pas verkeerd, alleen erg voorwaards als hij fris is..

nadeel van fris en voorwaards bij hem is dat hij dan zijn rug minder goed gebruikt..

dus af en toe longeer ik hem voor het rijden tot hij wat beter over zijn rug loopt en stap dan pas op..

anders wil hij toch alleen maar in een hogere versnelling en ben ik een half uur bezig om hem gecontroleerd te laten lopen op mijn tempo en over zijn rug..

met longeren loopt hij met een paar minuutjes al weer beter over zijn rug en met een kleine 10 minuutjes zit er ook meer ontspanning in.

maar dat komt niet heel vaak voor hoor..

meestal stap ik op en gaan we met een los teugeltje het bos in..
met flinke pas vaak, maar daar zoekt hij de ontspanning maar zelf op..
hij kijkt graag en geniet van alles wat er om hem heen gebeurd en ergens halverwege hoor je en voel je hem ineens diep zuchten en loopt hij ontspannen (terwijl nog steeds alles bekeken wordt)..

ik kan het hem ontnemen en hem in ontspannen drijven, maar dan hebben we alleen maar gedram en geen van beiden naar ons zin.. dus ik laat hem lekker genoeg gelopen heeft om zich lekker te ontspannen.

in de bak werken we wel gelijk naar ontspanning toe natuurlijk, want daar wil ik hele andere zaken van hem

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 20:36

De ene keer om even wat stoom af te blazen, de andere keer gewoon om los te werken. Het is meer een gevoelskwestie eerlijk gezegd. Ik stap ook vaak genoeg zo op. En soms doet ze zo haar stinkende best aan de lijn dat ik haar na een longeer/loswerk rondje met wat lekkers terug zet in de paddock of box.

Lovas

Re: Longeren voor het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:12

Bij wat frissere paarden longeer ik om inderdaad wat stoom uit te blazen. Gewoon even lekker laten uitrennen zodat het scherpe randje er af is zeg maar. maar soms ook bij hele brave paarden eerst even longeren. Gewoon omdat ik er zin in heb bijvoorbeeld. Ik doe het gewoon op gevoel en ik stap dus ook vaak genoeg gelijk op. :j

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:18

Jonge paarden die net ingereden zijn, longeer ik het eerste half jaar elke keer voor ik er opstap. Better safe than sorry... Daarna doe ik het ook op het oog: zijn ze frisser dan normaal, waait het of is de omgeving onrustig? Dan eerst even lekker uitrazen ;-) Voordeel is dat ze meteen lekker los zijn als je er opstapt (als je ze na het uitrazen even bijzet).

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:23

Toen mijn paard nog jonger was (is nu 8) longeerde ik hem wel voor het rijden, maar nu nooit meer.
En hij staat ook al de hele dag buiten in de paddock, dus kan daar zijn overtollige energie ook kwijt mocht hij dat willen. :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:24

Ik helemaal nooit. Wel als ze bijvoorbeeld een maand stil gestaan hebben, dan longeer ik opbouwend een paar dagen op voorhand wel. Maar echt net voor het rijden niet.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:26

Als ik verwacht dat ze fris is voordat ik naar buiten ga longeer ik even. Ook als ik met een groep ga buitenrijden... Puur om het explosieve er even uit te hebben.

Dit komt vooral omdat wij hier om bij het buitengebied te komen langs een 80km weg moeten rijden en daar kan ik geen gekke fratsen gebruiken omdat mevrouw fris is.

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:30

Ik heb een paard wat ik longeer voor het rijden, omdat hij singeldrang heeft. Als hij na het singelen even kan lopen aan de longe, is hij veel liever met opstappen en wegrijden. Scheelt voor ons allebei een hoop
Mijn jonge paard longeer ik ook een paar rondjes als ik er weer voor het eerst op ga. Ik vind het wel belangrijk dat ze goed blijft luisteren, dus niet enkel "uitrazen"

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:46

Ik longeervaak voor het rijden.
Vind het fijn om de paarden eerst onbelast over de rug te laten lopen en een warming up te geven.

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 22:59

Ik longeer ook regelmatig voor dat ik opstap. Als het hard waait, of als hij fris overkomt. De ene keer is het echt nodig en gaat hij al bokkend als een hert in de rondte en als het niet echt nodig is draaft hij 2 rondjes om mij vervolgens aan te gaan staan kijken met zo'n blik van stap nu maar op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:14

Ik longeerde mijn paard voor het rijden het eerste half jaar zo'n beetje dat hij zadelmak was voor het rijden even voor de zekerheid.
Maar hij deed eigenlijk nooit rare dingen...
Ik stap er nu altijd gelijk op, ook als hij een paar dagen niet gereden is.

De paarden die het nodig hebben om eerst even hun energie aan de longe kwijt te kunnen of onbelast op te warmen, zijn dat dan vooral paarden die weinig buiten staan?

Mijn paard staat de hele dag in de paddock en in de zomermaanden ook in de wei.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:16

Normaal gezien longeer ik nooit voor het rijden, kom ik problemen tegen dan los ik het ter plekke wel op onder het zadel.
Maar ik heb sinds een paar maanden een Arabiertje van 3 jaar. Kwam zo vanaf het land en was doodsbang voor mensen. Kan hem inmiddels al rijden, maar hij wilt zo graag aan mijn vraag voldoen dat hij zijn eigen belangen naar de achtergrond schuift. En dat kan betekenen dat hij plotseling ontploft onder het rijden. Als dat gebeurt, dan heeft hij geen vertrouwen meer in mij en kan ik hem soms ook niet meer bereiken. Dus probeer ik door middel van los cirkelen die bokjes en gekkigheid eruit te krijgen, even zijn eigen gang laten gaan, en dan stap ik met een gerust hart op.
Nu staat hij wel gewoon 24/7 buiten, maar om de één of andere reden wilt hij dan zijn tijd niet verspillen aan bokken en gek doen :')

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:38

Nouvel schreef:
De paarden die het nodig hebben om eerst even hun energie aan de longe kwijt te kunnen of onbelast op te warmen, zijn dat dan vooral paarden die weinig buiten staan?
.

Dat is bij mijn merrie zeker niet het geval. In de winter staat ze elke dag zolang als het licht is in de wei en vanaf eind maart tot half november 24/7 uur in de wei.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:40

Longeren voor het rijden doen we nooit, behalve in de allereerste fase van het zadelmak maken.
Onze paarden komen ongeveer ieder half jaar aan de longe als de dierenarts ze preventief komt checken.
Ze komen dagelijks buiten, krijgen krachtvoer naar behoefte en weten niet beter dan dat ze onder het zadel eerst minimaal 15 minuten moeten stappen aan een lange teugel, vervolgens lang en laag draven en galopperen en dan gaan ze pas aan het werk.
Natuurlijk zijn ze ook best wel eens fris bijv. wanneer het koud is of hard waait maar dan rijden we gewoon langer los. Als mijn paard fris is doe ik hem sowieso liever niet aan de longe, ik heb dan veel minder controle over hem en hij zal als hij de kans krijgt gaan rennen en springen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 23:43

Ineke2 schreef:
Nouvel schreef:
.

Dat is bij mijn merrie zeker niet het geval. In de winter staat ze elke dag zolang als het licht is in de wei en vanaf eind maart tot half november 24/7 uur in de wei.

Hier ook 24/7 buiten. Ik heb een keer infrarood beelden gezien van een paard wat een half uur stil stond, denk aan poetsen en zadelen. Alles was blauw. Om daar direct op te gaan zitten voelt niet lekker voor mij.
Ook bij mij schiet het er wel een keertje bij in hoor. Maar voorkeur heeft wel om eerste even te longeren.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:10

Noevel,

hier zomers 24/7 buiten
En swinters van 8.30 tot 17.00 of later als het langer licht blijft..

meneer is van nature al fris.. loopt op de wei ook de hele dag te klooien
maar blijkbaar eindeloze energie..

maakt ook niet veel uit of je m dagelijks oppakt of een keer in de week..
opstappen en gaan met die banaan.. doodbraaf, maar begint gewoon in zijn 5e versnelling en moet eerst lekker vlot warmdraaien voor hij zich ontspant onder de man.

ik kan er altijd zo opstappen en wegrijden niets mis mee..
maar soms kies ik om eerst even te longeren.. zodat hij eerst lekker ontspant..
net als jij en ik heeft hij ook af en toe even zijn dag niet..

en dat merk ik dan vaak al tijdens het poetsen.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 00:41

ik longeerde ook altijd voordat ik opstapte omdat meneertje anders nogal eens heel fris kon zijn. Met longeren daarna altijd super braaf. Deed het alleen midden in de zomer niet als het heel warm was. Hoe lang kon per keer verschillen, was altijd even kijken hoe hard hij door de longeer stuiterde. De ene keer longeerde ik 5 minuten de andere keer gerust 25 voordat ie zn gekkigheid kwijt was.

Wilra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:16

wij longeren ook altijd eerst omdat onze merrie anders een beetje te fris is, zeker als ze 1 dag heeft stilgestaan

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 02:20

Nee hoor paarden lopen buiten zolang het licht is en hebben stal met uitloop

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 09:35

oke bedankt voor jullie reacties op mijn vraag! :j