Moeite met lichtrijden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jetsje

Moeite met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 00:54

Ik rij nu sinds 2 maanden op een heel lief wat oudere Friese merrie.
Ik probeer nu de basis erin te krijgen omdat ze vaker voor de kar liep dan onder het zadel.
Eerst ben ik veel buiten gaan rijden en heb nu 2 keer in de bak gereden.
Ze vind het allemaal heel moeilijk maar ze loopt nu eindelijk al wat lager met haar hoofd en ontspant meer dan dat ze eerst deed.
Maar ik merk zelf dat mijn lichtrijden niet helemaal lekker gaat.
Ik heb zelf op mijn eigen paard ( overleden ) altijd zonder zadel gereden dus ik heb zelf ook al zo'n 10 jaar geen dressuur meer gedaan.

Ik had mijn beugels in het begin vrij kort waardoor ik heel erg voorover viel met het lichtrijden, maar nu ik ze langer heb verlies ik steeds het contact met mijn beugels en knikken mijn enkels af en toe.
Heeft iemand tips hoe ik dit beter kan gaan doen want het is heel frustrerend.
Het kan zo voor haar ook niet ontspannend zijn.

elenaMM77

Re: Moeite met lichtrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 00:58

Wellicht minimaal 1x per twee weken les nemen van een goede instructeur?

die kan namelijk precies de vinger leggen waar het misgaat in je balans..

contact verliezen met je beugels, is meestal omdat je met je bovenbenen knijpt.. anders ga je namelijk staan en zitten in het ritme van je paard waarbij de druk op de beugel niet of nauwelijks veranderd..

maar hoe dat komt of waarom? dat moet je zien denk ik.

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 01:04

1 van de redenen is omdat ik zelf een stabiele fjord gewend ben en dit een paard is wat redelijk hoog opgooid.
Dat van die bovenbeen zou best kunnen kloppen daar ga ik eens op letten!

Het is echt heel raar want eerst had ik er dus geen last van. Maar ineens heb ik t.
Misschien let ik er wel te veel op als ik in de bak rijd?

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 01:10

heeft waarschijnlijk te maken met 'opnieuw' leren rijden met een zadel..

ik drukte mijzelf ook uit het zadel toen ik 'voor het eerst' met zadel ging rijden,
terwijl ik in mijn jeugd vooral zonder had gereden (en mijzelf had leren rijden)..

ik drukte mijzelf eigenlijk uit het zadel met mijn bovenbenen..

was ook met regelmaat mijn beugels kwijt als ik aansprong in galop..

op de een of andere manier ging ik dan licht voorover zitten en trok ook nog eens mijn benen iets op

heeft bij mij jaren gekost om het af te leren, en nog af en toe ga ik de mist in..
maar goed ik ben een super trage leerling op dat gebied ben ik bang.

XavierB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 03:36

Wat Elena stelt, lijkt zeker steek te houden. Te meer omdat je aangeeft dat je veel zadelloos hebt gereden, waardoor de balans vaak met bovenbenen wordt gecorrigeerd. Let vooral op je ontspanning en laat je door je paard omhoog brengen, focus zelf op het neerzitten (mensen doen het vaak omgekeerd, waardoor ze meer opspannen en vaker zelf het ritme van het paard proberen te bepalen).

Een tweede zaak waar ik zeker ook aan denk, is dat je paard het je niet gemakkelijker op maakt. Ik vermoed dat dit paard niet goed over de rug loopt en vrij gespannen rugspieren heeft (is er specifiek mee getraind onder het zadel?). Harde, niet dragende ruggen zorgen voor een veel hardere opstuwing (naast het feit dat zij eigenlijk niet in staat zijn om een ruiter te dragen. Bij koetspaarden is het vaak nog een heel stuk moeilijker om hun achteraf degelijk over de rug te leren lopen.

Horsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 08:32

Ik zal niet pretenderen dat ik het weet maar geef je wat te denken mee:

Zit je loodrecht, voor over, of achterover bij de opwaartse beweging?

En wat doe je bij de neerwaartse beweging, zijn je bovenbeen buik combinatie hard, of volgend?

Zuig je je in je zadel op de neerwaartse beweging?

Voel je de beugel druk?

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 10:10

Iedereen bedankt voor de goede tips!
Ik ga straks weer rijden dus zal het gelijk allemaal proberen te doen.

Dit paard is wel onder het zadel gereden maar er is inderdaad niet mee getraind.
Ze wil ook niet in galop in de bak maar dat komt later wel.
Ik ben nu vooral bezig met figuren rijden en haar proberen te laten ontspannen.
Ik zal jullie vanmiddag laten weten hoe het gegaan is met de tips! :D

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:29

Toen ik overstapte van western naar engels had ik ook enorm moeite met lichtrijden :) Beugels mogen toch echt niet te lang zijn weet ik uit ervaring, ik was als westernruiter lange beugels gewend maar om licht te rijden moesten ze toch echt een gat korter.

Is het misschien een optie om eens te kijken naar betere stijgbeugels? Compositi Reflex stijgbeugels zijn bijvoorbeeld heel wat breder, waardoor ze meer steun bieden. Of als je moeite hebt om je benen tegen je paard aan te houden kan je ook kiezen voor stijgbeugels met schuine blokjes in.

En inderdaad, een ontspannen paard maakt het ook veel gemakkelijker. Hoe meer spanning in de rug, hoe moeilijker de draf uit te zitten is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:34

Meestal is lichtrijden moeilijk omdat een paard veel te traag is. Kijk dus eens of je je tempo in draf omhoog kunt gooien. Dan krijg je namelijk meer ritme en beweging in je paard en wordt het lichtrijden meestal een stuk makkelijker.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 11:41

wat joolien zegt is absoluut waar, daarnaast heeft een Fries natuurlijk ook nog wat een aparte draf over het algemeen..

om dat ritme wat te verbeteren kun je bijvoorbeeld veel slangevoltes rijden (wat ook goed is voor zijn balans en nageeflijkheid). als de slangevoltes lekker lopen, maak dan je overgangen en of 'versnellingen' in de bocht en rijd hem/haar terug voor de middenlijn.. hierdoor moet het paard scherper voor het been en voorwaardser worden. Let wel op, dit is wat lastiger voor een paard dan gewoon in 1 tempo de slangevolte rijden.. wees dus allert dat ze daar niet onder je uitloopt, of zich terug laat zakken voor de bocht, en niet accepteren dat ze van gang veranderd als je om een versnelling vraagt (het kan zijn dat ze ineens toch aangalloppeerd omdat een verhoogd draftempo dat je in de bocht aan zet 'lastiger' is dan in een galop rollen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-16 13:58

Zuig je je in je zadel op de neerwaartse beweging?

wat moet ik me hierbij voorstellen
MCE

Jetsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-16 14:08

Met alle tips ging het vandaag echt al 80% beter!
Ik heb soms nog dat ik naar voor of achter val maar dat is gelukkig maar 4 keer gebeurt.
Voor de rest merk ik dat ik mijn voeten te ver naar binnen had staan dus die wat meer naar buiten gedaan en dat ging ook gelijk alweer beter.
Ik blijf gewoon goed oefenen met de tips die ik hier heb gekregen en hoop dat het snel 100% goed gaat!