Dan toch ander bit proberen?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Dan toch ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 23:41

Waar zal ik beginnen? 3 jaar geleden heb ik een e-pony gekocht, om precies te zijn de pony die ik 10jaar geleden als 3-jarige had ingereden. Puur voor de recreatie, beetje buitenrijden,... hier gekomen bleek er meer loos met rijden dan enkel maar wat voorwaarts. Kort samengevat, stijf, gespannen, gas erop en rem/stuur zoek. Ik ben helemaal terug naar de basis gegaan. Veel grondwerk, longeren, na een half jaar ook weer onder het zadel. Echter bleef hij stug aan de voorkant. Drastisch bit eruit gegooid en bitloos verder, ik kwam er nl achter dat hij een afwijking in de tong had, net op de plek waar het bit ligt. Bitloos ging matig want hij was werkelijk niet voor mekaar en de controle was ver te zoeken. Uiteindelijk toch een hackamore geprobeerd en ja hoor, ontspanning. Heel fijn daarmee vooruit gekunnen, uiteindelijk weer een bitje geprobeerd wat goed ging, een flexi soft trensje van trust ging erg fijn, zou het dan toch? We gingen aardig vooruit, pony liep inmiddels aardig ontspannen, alleen het is en blijft een drammer. Ik zit inmiddels 3jaar later nog steeds ontzettend veel moeite te doen om de controle te houden, alles bij elkaar te rijden en te houden, dat ik eigenlijk niet aan wat anders toe kom.
Longeren is hij net zo. Niet moe te krijgen. Overgangen, aan het werk zetten, meneer wordt alleen maar wakkerder. Een galopje en dan valt een heel deel controle weg. Dan wordt ie op zn zachtst gezegd een heel blij ei. Dus nu komt het, ik roep mn hele leven dat ik alles op een simpel bitje rij, maar inmiddels weet ik dit niet meer zeker, in elk geval tijdelijk denk ik erover iets scherpers te nemen, zelfde mondstuk als nu want dat vindt hij fijn, maar een 2,5 rings of een baby pelham ipv een watertrensje. Ik ben er een beetje klaar mee dat hij door mn ophoudingen heen loopt als hij daar zin in heeft. Het ziet er voor het oog mss fijn uit maar voor het gevoel is dat het niet. En het zou fijn zijn als hij ook buiten kan gereden worden komende zomer. Ik heb flink veel bereikt met hem, wat je 3 jaar geleden zagen nu is een wereld van verschil maar net dat extraatje bereik ik niet. Ik ben van mening dat je rijtechnisch veel kunt oplossen, maar ik gok dat ik nu toch even naar extra hulp moet grijpen. Nu nog twijfel tussen de 2,5 ring of baby pelham. Ik hoef er niet aan te hangen of rond te racen, maar wel even kunnen ingrijpen als hij een keer een ophouding negeert, want verder is hij naar omstandigheden nu wel aardig fijn te rijden. Verder heb ik aardig wat rijervaring, ik ken hem door en door en uiteraard ga ik niet over een nacht ijs. Tips als lesnemen en derg die ken ik al en die heb ik ook.

aeolusnr1

Re: Dan toch ander bit proberen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 09:44

Jouw problemen hebben helemaal niets maar dan ook echt niets met het soort bit te maken.
Je zegt zelf dat je dit probleem nu al 3j aan het bewerken bent, als je zo lang over dit soort kleine probleempjes doet dan is het duidelijk dat je gewoon verkeerd bezig bent, ik zou durven stellen dat zo'n probleem hoogstens een maand mag duren en echt dit is dan al heel ruim gerekend, al bij een eerste training zou er een duidelijke verbetering zichtbaar moeten zijn.
Dus ook hier , zoek de oplossing niet bij het paard maar zoek bij jezelf.
investeer in goede instructie een goede Trainer.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:03

aeolusnr1 schreef:
Jouw problemen hebben helemaal niets maar dan ook echt niets met het soort bit te maken.
Je zegt zelf dat je dit probleem nu al 3j aan het bewerken bent, als je zo lang over dit soort kleine probleempjes doet dan is het duidelijk dat je gewoon verkeerd bezig bent

Goedemorgen! Met het verkeerde been uit bed gestapt??
Reageer je even lekker ergens anders af, niet op iemand die hier gewoon om hulp vraagt!

Ik vind je vraag helemaal niet raar Cemlys. Als ik je verhaal lees ben je op een goede en rustige manier bezig om je pony een aantal basiszaken te leren en ik weet uit ervaring dat dat héél veel tijd kan kosten. Puzzelen puzzelen, tot je het juiste antwoord hebt gevonden. Volgens mij heb je het antwoord op je eigen vraag al gegeven: gewoon proberen en kijken wat het doet. Als je heel bewust bent van wat je met je handen doet, dan rij je je pony daarmee niet zomaar stuk. En als je twijfelt: vraag dan de eerste keer even of je instructie met je meekijkt.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:06

Ik ben het wel eens met Aeolus eigenlijk, ook als je een paard aan het heropvoeden bent zou dat niet zo lang mogen duren. Omdat je zegt dat hij een afwijking aan de tong heeft: waarom ben je weer op het bit overgeschakeld?

*edit*
Zou het kunnen dat hij ook gaat rennen voor druk in de mond? Dan zou je nog een bit x bitloos combinatie kunnen overwegen. Als hij dan enthousiast wordt -en sommige paarden hebben dat nou eenmaal- dan kun je ingrijpen zonder hem in de mond te zitten.
Ik hoef bij die van mij bijvoorbeeld niet naar extra kracht te grijpen, dat werkt averechts.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:18

Mijn merrie is precies zo, en bij een scherper bit gaat het even wat beter en daarna wordt ze er nog heter van.
Helemaal als ik hem gebruik als rem, wordt ze nog onbestuurbaarder dan op een dubbelgebroken bitje.
Ik rijdt nu op een ongebroken appelbitje en dat gaat het beste.
Ook moet ik heel veel op mijn zit rijden, nog meer dan op een "standaard" paard.

Ze is super gevoelig en scherp aan de hulpen, ik hoef maar te denken aan een overgang en dan komt ze al terug.
Maar als ik daar een te grote ophouding met mijn handen bij maak (en dat is echt mm werk), dan wordt ze te heet en gaat er tegenin.
Dat zal ook altijd zo blijven, dat is haar karakter.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:24

Brainless schreef:
Ze is super gevoelig en scherp aan de hulpen, ik hoef maar te denken aan een overgang en dan komt ze al terug.
Maar als ik daar een te grote ophouding met mijn handen bij maak (en dat is echt mm werk), dan wordt ze te heet en gaat er tegenin.

Juist, je kunt beter minder gaan doen dan meer. Dat gezegd hebbende, heet is niet hetzelfde als ongehoorzaam.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:41

Pantykous schreef:
Juist, je kunt beter minder gaan doen dan meer. Dat gezegd hebbende, heet is niet hetzelfde als ongehoorzaam.

Precies...
En volgens mij hebben we het over het laatste, als de pony van TS door de hulpen heen loopt?

Die van mij is ook knetterheet, maar wel gehoorzaam. Behalve als we naar buiten gaan en we op haar favoriete galopstukje komen. Dan besluit ze zelfstandig dat "het hier wel even kan". Als ze dan door je heen lopen, is het erg prettig en (niet onbelangrijk) wel zo veilig als je een correctie kan geven die doorkomt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:49

een goed getraind paard besluit nooit zelf "hier kan ik even vertrekken en loop ik gewoon door zonder op de ruiter te letten" dat kan echt niet.
Ook hier is dus deels een onvoldoende basis training aanwezig, onvoldoende wederzijds respect en vertrouwen, en onvoldoende bevestiging over wie de leiding neemt.
Dit is niet aanvallend bedoelt, is ook niet de bedoeling het paard hard aan te pakken, er moeten gewoon duidelijke afspraken gemaakt worden, dit lijkt simpel en is het niet, net daarom is paardrijden veel moeilijker dan het er uit ziet.

Mareintje schreef:
Pantykous schreef:

Precies...
En volgens mij hebben we het over het laatste, als de pony van TS door de hulpen heen loopt?

Die van mij is ook knetterheet, maar wel gehoorzaam. Behalve als we naar buiten gaan en we op haar favoriete galopstukje komen. Dan besluit ze zelfstandig dat "het hier wel even kan". Als ze dan door je heen lopen, is het erg prettig en (niet onbelangrijk) wel zo veilig als je een correctie kan geven die doorkomt.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:52

Een bit is maar een werktuig. Een bit is zo scherp of bot als de hand die het voert. Ik denk dat je daar niet de oplossing in moet zoeken maar in de ontspanning. Kijk eens in het topic dressuur-rijkunstig-video-foto topic. Staat een hele hoop info en ervaringen

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 10:59

Ik denk dat je veel geprobeerd hebt en ook de tijd ervoor genomen hebt. Wat mij ooit heeft geholpen is een keer een les van iemand anders. Dan krijg je een nieuwe kijk op je paard en op jezelf. Soms krijgen vaste instructeurs ook een koker visie. En anders hoeft niet verkeerd te zijn. Ik heb dit toen gewoon gedaan in overleg met mijn vaste instructrice. Zij vond dat geen probleem. Eerlijk gezegd ben ik later wel overgestapt, maar in goed overleg en nooit spijt van gehad.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:07

Als je echt een karakterpaard hebt zoekt deze af en toe naar de grenzen.
Die moet je dan duidelijk kunnen stellen. Tot hier, en niet verder!

Kijk eens bij de grote springparcoursen. Geloof mij dat die jongens kunnen rijden en de leiding hebben. Dat betekent niet dat die paarden handmakke poesjes zijn. Die geven af en toe ook hun duidelijke mening en willen een keer te vroeg of te fel vertrekken. Dan is een bit waarmee je gepast en gedoseerd kan corrigeren absoluut geen verkeerde oplossing. Uiteraard: mits er vakkundig mee omgesprongen wordt.

Denise_Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:20

Bij mij heeft een andere bit juist heel veel goede gedaan. Mijn situatie is wel tegenovergesteld: een Haflinger die niet gevoelig is in zijn mond. Maar ook niet op de kleine ophoudingen reageerde. Het zag er een stuk minder vriendelijk uit toen ik met mijn andere bit reed, doordat ik hem toch echt regelmatig terug moest roepen. Meerdere bitten geprobeerd en uiteindelijk ben Ik met een africhtingsbitje gaan rijden, en hij doet het super! Ik zou zeggen, probeer het uit... Wellicht wel een idee om een dierenarts nog eens naar zijn tong te laten kijken? Of een Bitfitsessie! Ik las er van de week iets over op Facebook..

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:27

Het kan natuurlijk diverse kanten op:

1) Je neemt een scherper bit waardoor het paard tijdelijk onder controle lijkt maar op den duur daar ook uitbreekt, wat doe je dan?

2) Waarom heb je überhaupt een bit gezien de problemen met de tong? Gevoelige tong + druk = ontwijkend gedrag. Waarom niet kijken voor bitloos?

3) Geduld is goed, maar 3 jaar bezig met de basis regels? Is je paard lichamelijk wel goed? Is je harnachement wel in orde? Communiceer jij wel duidelijk en consequent?

4) Vast iets wat ik vergeet te benoemen...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:31

aeolusnr1 schreef:
Je zegt zelf dat je dit probleem nu al 3j aan het bewerken bent, als je zo lang over dit soort kleine probleempjes doet dan is het duidelijk dat je gewoon verkeerd bezig bent, ik zou durven stellen dat zo'n probleem hoogstens een maand mag duren en echt dit is dan al heel ruim gerekend, al bij een eerste training zou er een duidelijke verbetering zichtbaar moeten zijn.
Dus ook hier , zoek de oplossing niet bij het paard maar zoek bij jezelf.
investeer in goede instructie een goede Trainer.

Aeolus zoals ik al eerder heb aangegeven gaat of ging dit niet om een klein probleem, maar er is jaren niet consequent gereden, dier is vastgereden geweest enzovoort. Hij is In die jaren ontzettend vooruit gegaan, van amper te rijden naar wel weer normaal te rijden, en een goed lichaamsgebruik. Want dat is bij mij een eerste stap. Goede begeleiding krijgen we. Alleen dat laatste beetje, hij wordt gewoon heel jolig soms en dan kost het ontzettend veel moeite om het geheel op een nette manier bij elkaar te houden

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:40

Pantykous schreef:
Ik ben het wel eens met Aeolus eigenlijk, ook als je een paard aan het heropvoeden bent zou dat niet zo lang mogen duren. Omdat je zegt dat hij een afwijking aan de tong heeft: waarom ben je weer op het bit overgeschakeld?

*edit*
Zou het kunnen dat hij ook gaat rennen voor druk in de mond? Dan zou je nog een bit x bitloos combinatie kunnen overwegen. Als hij dan enthousiast wordt -en sommige paarden hebben dat nou eenmaal- dan kun je ingrijpen zonder hem in de mond te zitten.
Ik hoef bij die van mij bijvoorbeeld niet naar extra kracht te grijpen, dat werkt averechts.

Hij gaat niet rennen voor druk in zn mond. Dat is ook waarom ik bitloos gereden heb. Aan de longe hetzelfde, hoe moet ik het uitleggen, naarmate hij losser gaat lopen wordt hij fanatieker en hij kan zichzelf hiermee behoorlijk gek in de kop maken. Hij wordt niet bepaald moe. Hij kan ook dagen hebben dat hij heel fijn te rijden is, heel licht aan de hulpen. Ik wil stilaan een keer een balkje nemen, sprongetje erbij gewoon om de afwisseling erin te houden en dan is hij toch een stuk frisser.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:45

Brainless schreef:
Mijn merrie is precies zo, en bij een scherper bit gaat het even wat beter en daarna wordt ze er nog heter van.
Helemaal als ik hem gebruik als rem, wordt ze nog onbestuurbaarder dan op een dubbelgebroken bitje.
Ik rijdt nu op een ongebroken appelbitje en dat gaat het beste.
Ook moet ik heel veel op mijn zit rijden, nog meer dan op een "standaard" paard.

Beetje vergelijkbaar. Hij gaat wel niet in tegen mn ophoudingen, hij durft wel eens negeren, waardoor ik een paar keer moet vragen, maar dan een keer een goede ophouding en dan weet ie wel dat het even klaar is, ik ben zover dat hij de spanning weer vrij snel kan laten afvloeien maar het zou fijn zijn gewoon subtiel even een ophouding te kunnen geven. Ik wil eigenlijk ook weer terug naar een gewoon trensje uiteindelijk.

Shahsantosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:50

hoi,
probeer anders eens een myler bit! ik heb zelf ook eentje voor mijn 4 jarige merrie. Deze bitten hebben veel tongvrijheid en aangezien jouw pony een tongafwijking heeft zou dit waarschijnlijk ook prettiger zijn voor jouw pony. Deze bitten zijn in verschillende levels te verkrijgen, ik zelf heb level 2 volgensmij of level 1 zelfs. Hopelijk heb je er wat aan!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 11:53

aeolusnr1 schreef:
een goed getraind paard besluit nooit zelf "hier kan ik even vertrekken en loop ik gewoon door zonder op de ruiter te letten" dat kan echt niet.
Ook hier is dus deels een onvoldoende basis training aanwezig, onvoldoende wederzijds respect en vertrouwen, en onvoldoende bevestiging over wie de leiding neemt.
Dit is niet aanvallend bedoelt, is ook niet de bedoeling het paard hard aan te pakken, er moeten gewoon duidelijke afspraken gemaakt worden, dit lijkt simpel en is het niet, net daarom is paardrijden veel moeilijker dan het er uit ziet

Om het kort samen te vatten, hij heeft 10 jaar zn zin gedaan, hij vond dressuur niet leuk dus dat hoefde die niet, hij is niet altijd even prettig behandeld, is als 4 jarige verrot gereden met een stel sporen zweep en pessoa bit in. Dus wat wil je. Van een ongeleid projectiel is hij nu aardig fijn te rijden, alleen heeft hij dagen dat hij uit probeert en dan wel eens door mn hulpen probeert te lopen (karakter is ook allesbehalve meegaand), echter dit is niet continu zo, zals aangegeven, hij kan ook dagen hebben dat er geen probleem is. Hij hoeft van mij geen Z meer te lopen, maar ik wil wel dat hij op een goede manier zn lichaam gebruikt.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 11:57

Ik ben met Aeolus eens dat dit rijtechnisch opgelost moet worden en niet met zwaardere bitten.

Maar om nu te stellen dat het in een maand afgelopen moet zijn... Ik ben iets minder handig en al een jaar bezig...

Ik ben met instructie heel hard bezig gegaan met een zero tolerance beleid; jij loopt waar ik wil, wanneer ik wil en hoe hard ik wil. Dit alles met juist hele kleine hulpen. Zodra ik te hard binnenkom vliegen we de baan door. Ook veel moeten doen aan mijn eigen balans en zit. En eigenlijk geen moment hetzelfde doen. Zodra ik voorspelbaar word, gaat ze het overnemen. Ik moet haar blijven verrassen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:02

magda_90 schreef:
Het kan natuurlijk diverse kanten op:

1) Je neemt een scherper bit waardoor het paard tijdelijk onder controle lijkt maar op den duur daar ook uitbreekt, wat doe je dan?

2) Waarom heb je überhaupt een bit gezien de problemen met de tong? Gevoelige tong + druk = ontwijkend gedrag. Waarom niet kijken voor bitloos?

3) Geduld is goed, maar 3 jaar bezig met de basis regels? Is je paard lichamelijk wel goed? Is je harnachement wel in orde? Communiceer jij wel duidelijk en consequent?

4) Vast iets wat ik vergeet te benoemen...

Alles bij elkaar gerekend anderhalf jaar, met het eerste halfjaar grondwerk en vorig jaar heel weinig gereden. We zijn nu weer rustig aan het oppakken . Harnachemenr is goed. Hij is op zich wel weer fijn te rijden op een bit, was voorheen niet zo, wel heeft hij voorkeur voor flexibel kunststof, gewoon metalen bitje is geen succes en alles waar zn tong tussen geknepen wordt ook niet. Een ongebroken kunststof mondstuk van trust wel dus

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:05

maaikemuis schreef:
Ik ben met Aeolus eens dat dit rijtechnisch opgelost moet worden en niet met zwaardere bitten.

Maar om nu te stellen dat het in een maand afgelopen moet zijn... Ik ben iets minder handig en al een jaar bezig...

Ik ben met instructie heel hard bezig gegaan met een zero tolerance beleid; jij loopt waar ik wil, wanneer ik wil en hoe hard ik wil. Dit alles met juist hele kleine hulpen. Zodra ik te hard binnenkom vliegen we de baan door. Ook veel moeten doen aan mijn eigen balans en zit. En eigenlijk geen moment hetzelfde doen. Zodra ik voorspelbaar word, gaat ze het overnemen. Ik moet haar blijven verrassen.

Eigen balans en zit is zeker ook niet perfect maar als hij lekker ontspannen loopt is er ook weinig aan de hand.
Verder kan hij idd goed meedenken. Ik hoef geen 3 keer een oefening na elkaar te doen. Want dan gaat hij het idd overnemen.

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:35

Wat voor voer krijgt hij? En hoeveel vrije beweging krijgt hij dagelijks? Heeft hij dagelijks contact met andere paarden?

En voor het jolig worden kun je een one rein stop installeren. Dit is een hele effectieve rem waarbij je niet hoeft te trekken omdat het een reflex is dat je aanleert. Zo ku je snel gevaarlijke situaties oplossen en voorkomen wanneer dat nodig is.

Ik denk namelijk dat de problemen niet opgelost worden met een zwaarder bit, juist omdat het ook niet opgelost is toen je weer overstapte naar het bit. Ik denk dat je met dit paard een heel groot risico loopt dat hij net zo heftig wordt als de optoming die je gebruikt.

Ik ben eigenlijk ook nog wel nieuwsgierig naar wat hij precies doet en op welke momenten, dat is me nog niet helemaal duidelijk geworden. Hoezo doet hij jolig? Schijnbaar doet hij dat niet altijd, waar ligt dat aan? Doet hij het tijdens de les, doet hij het ook als een ander erop zit?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:48

Elk paard is verschillend, dus het is altijd lastig om een passende oplossing te vinden.
Ik heb nu net 2x op een paard gereden, wat een beetje hetzelfde gedrag vertoond. Het verschil is misschien dat het bij die van mij onkunde is, en daardoor komt er een soort vluchtgedrag boven.

Wat ik nu moet doen, is als hij door mijn hulp heen loopt. Echt helemaal stilzetten, ontspannen, en weer verder gaan. Ik weet niet of je zo'n soort consequente aanpak al geprobeerd hebt?
Na een half uur merkte ik echt duidelijk verschil, paard begreep ook veel beter wat ik nou van hem wilde. Ik word verder ook niet boos op hem, als die even de fout in gaat.
Bij anderen schijnt die dus heel sterk te zijn...Maar die trekken dan ook terug, en dat is nooit de oplossing.

Misschien dat het helemaal terug naar halt nog iets kan helpen, iets met een vinger en een hele hand :+
Al krijg ik het idee, dat jou probleem al meer in het verfijnde ligt, en dit misschien niet heel veel nut heeft.

An_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 12:51

Ik lees niets over tandarts of osteo. Bokt zijn we wakker?

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 12:54

An_J schreef:
Ik lees niets over tandarts of osteo. Bokt zijn we wakker?

Hij wordt minimaal een keer per jaar door de tandarts gedaan en ik ben zelf osteopaat (en dierenarts) ;)