Geen vooruitgang meer.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

korbakimmy8

Geen vooruitgang meer.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:27

Hallo!!

1.5 jaar geleden begonnen met het bijrijden (doorrijden) van een 5 jarige kwpner. Ze was ingereden naar nooit doorgereden. Samen met de eigenaar (is instructriese) zijn we aan het project begonnen.
Paard is bekend met spierbevangenheid. Is voor ik kwam 2 x te ver doorgereden door trainingsstallen waardoor ze dus langere periodes stil heeft moeten staan.
We begonnen volle moed. Paard ging vooruit maar was minimaal. Weigerde maar iets aan te nemen van de hand. En geloof me er werd echt van achter naar voor gewerkt dus zijn we het gaan opzoeken.
Stap ging na een hele tijd goed. Draf ginf na een hele tijd redelijk. Maar met veel onverwachte angst, stress van paard. Galop was allen maar race en was amper op een goed tempo te krijgen.
Nadat ik 2 keer gevallen was zijn haar tanden helemaal na gekeken en behandeld.
Hoefsmit is gewoon geweest en zadels zijn oke. Ook nagekeken door dierenarts (rus en hals). Alles moet lichamelijk goed zijn.
Toen is er besloten iemand te laten komen die voor haar werk paarden doorrijd. Ik ben toen gestopt maar altijd contact gehouden met eigenaar.
Vandaag ben ik weer begonnen met het rijden van het paard. Helaas zie ik nog steeds geen enkel verschil!!
We weten niet meer waar we het zoeken moeten.

Problemen waar me tegen aan lopen is:
Het aldoor vreselijk omhoog kijken waardoor we de controle kwijt raken.
Het alleen maar snel willen.
Het onder je vandaar racen in welke gang dan ook.
Het paniekerige in de galop waardoor er helemaal geen controle meer is over het paard.
Het enorm in het bit gaan hangen als ze zich maar ook even geeft.
Wanneer ik me hand ontspan (als ze zich geeft) het als gas ziet (harder gaan omdat ze ruimte krijgt).
Het slecht reageren op 1 been hulp.
Niet reageren op zit.
Ze pakt het bit vast.

Het is een vreselijk lange lijst. In 1.5 jaar zijn we meer stappen naar beneden gegaan dan omhoog.
Alles is tor nu toe nagekeken. Tandarts, zadels, hals en rug.

Hoe moeten we hier mee verder gaan? Wij weten het even niet meer. We gaan nu een rolletje bit proberen en als dat niet werkt bitlooa. Ergens denken we dat ze zo paniekerig word als er even beweging komt in het bit. Maar zeker weten doen we niet.

Evelijn

Re: Geen vooruitgang meer.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:31

Hoe ging het rijden met de professional?
Rijdt de eigenaresse ook?
Wat is jullie doel met het paard?

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:33

Is het misschien wat om een bitfitter te laten komen? Die kijkt welk bit het beste past in de mond van je paard. Aangezien je zegt dat je paard je hand niet aan wil nemen.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:35

Hoe vaak wordt dit paard getraind en is er goede begeleiding?

Dit klinkt als een paard wat totaal geen balans en kracht heeft en het gas erop ziet als een oplossing voor beide. Stuwen is makkelijker dan dragen en als je langzaam fietst is het moeilijker dan snel. Door de snelheid krijgt het paard balans.

Het bit vastpakken en hangen zijn ook tekenen van onkunde. Op het moment dat ze kan hangen heeft ze nog een soort van houvast. Daarom wil ze waarschijnlijk ook gelijk weer gas geven wanneer jij je hand ontspant, omdat ze op die manier haar houvast verliest en daarom graag balans wil houden door te versnellen.

Ik denk dat een ander bit of bitloos geen oplossing is voor dit probleem.

Dit paard moet eerst zonder ruiter kracht en balans gaan ontwikkelen. Dit kan door middel van longeerwerk en rechtrichtwerk vanaf de grond. Goede instructie en begeleiding is hierin super belangrijk. Omdat dit paard al meerdere keren in het verleden spierbevangen is geweest lijkt het me noodzakelijk dat dit een aantal weken voorzichtig wordt opgebouwd en wordt aangehouden zonder te rijden (wellicht is een buitenritje of een stapritje wel leuk voor de afwisseling, maar geen dressuurwerk).

Wat zegt je instructrice over dit paard?

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:41

Hoe doet ze het aan de longeerlijn?

Is de aanleuning perfect bevestigd in álle gangen? Reageert ze fijnloos op stemhulpen? Gaan de overgangen goed?

Als dit niet het geval is, zou je daar is naar kunnen kijken. In principe kan je alles perfect aanleren aan de longe. En zo vertrouwen en controle terugwinnen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:42

Evelijn schreef:
Hoe ging het rijden met de professional?
Rijdt de eigenaresse ook?
Wat is jullie doel met het paard?

Dat ging ook zo. Die zei het paniekerige er uit gekregen te hebben maar vandaag voor het eerst sinds maanden er weer opgereden (ben ee niet bij geweest toen die andere reed)
Nee eigenaar rijd momenteel niet zelf.
Een leuk rij paard. Die gewoon lekker te rijden is. Ook straks voor haar dochtertje.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:45

lisem94 schreef:
Hoe doet ze het aan de longeerlijn?

Is de aanleuning perfect bevestigd in álle gangen? Reageert ze fijnloos op stemhulpen? Gaan de overgangen goed?

Als dit niet het geval is, zou je daar is naar kunnen kijken. In principe kan je alles perfect aanleren aan de longe. En zo vertrouwen en controle terugwinnen.

De eigenaar longeerd meerdere keren per week. Dit gaat goed. Stap en draf top en galop eerste paar passen wat paniekerig maar daarna ontspannen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 18:45

_Nelleke_ schreef:

Dit klinkt als een paard wat totaal geen balans en kracht heeft en het gas erop ziet als een oplossing voor beide. Stuwen is makkelijker dan dragen en als je langzaam fietst is het moeilijker dan snel. Door de snelheid krijgt het paard balans.

Het bit vastpakken en hangen zijn ook tekenen van onkunde. Op het moment dat ze kan hangen heeft ze nog een soort van houvast. Daarom wil ze waarschijnlijk ook gelijk weer gas geven wanneer jij je hand ontspant, omdat ze op die manier haar houvast verliest en daarom graag balans wil houden door te versnellen.

Dit paard moet eerst zonder ruiter kracht en balans gaan ontwikkelen. Dit kan door middel van longeerwerk en rechtrichtwerk vanaf de grond. Goede instructie en begeleiding is hierin super belangrijk. Omdat dit paard al meerdere keren in het verleden spierbevangen is geweest lijkt het me noodzakelijk dat dit een aantal weken voorzichtig wordt opgebouwd en wordt aangehouden zonder te rijden (wellicht is een buitenritje of een stapritje wel leuk voor de afwisseling, maar geen dressuurwerk).

Op jou post reageer ik straks hoor! Moet even snel eten en naar opendag haha!!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:50

En longeert ze dan met zadel?
Als ze ontspant bij longeren zou ik proberen eerst te longeren en dan heel even erop... bijv. 5 minuten uitstappen en dat dan rustig opbouwen naar meer. Rijden heeft geen zin als dat alleen maar met stress, paniek en weggedrukte rug gaat. Kleine stapjes nemen waarvan je bijna zeker weet dat paard het aankan. Longeren gaat goed dus daar kan je beginnen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 18:56

Klinkt als een paardje dat totaal niet goed in haar vel zit en daarom eerst eens goed onderzocht/behandeld moet worden voordat je werkelijk gaat trainen/longeren. Je kunt namelijk meer kapot maken met maar doorgaan, dan dat je er eerst een goed onderzoek naar laat doen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:06

Ze is voor van alles gecontroleerd. Rug. Nek. Benen. Zadels. Tanden en hoeven. Alles is goed.
Longeren gaat goed. Met en zonder zadel.
Stappen gaat prima onder het zadel. Dan ontspant ze wel. Alleen draf en galop is drama qua tempo en paniek.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:09

en als je dan erop gaat draven aan de longe? En dan echt eerst alleen mee liften en vnanuit daar kijken wat lukt.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-16 19:12

Evelijn schreef:
en als je dan erop gaat draven aan de longe? En dan echt eerst alleen mee liften en vnanuit daar kijken wat lukt.

Ik rij momenteel alleen maar aan de longe.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:14

Wat krijgt dit paard aan eten?
Krijgt ze voldoende vit E binnen bv? Magnesium?
Na het voer onder de loep te nemen zou ik ook met dit paard beginnen met werken aan de hand en vandaar uit sterker maken en kleine stapjes vooruit.

luffwinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:15

Zijn er foto's gemaakt van de rug?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-16 19:17

En dan dus nog paniek... En de rug is op de foto geweest?
Ik zou niet meer opstappen of niet meer doen dan longeren en dan even stappen. Alleen dat doen wat wel ontspanning geeft... en de rest laten voor wat het is. Misschien na 8 weken dit gedaan hebben weer beetje draf proberen.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 15:59

_Nelleke_ schreef:

Dit paard word al heel wat maanden gereden door die persoon die paarden doorrijd en dergelijke en daarna is er gewoon door gegaan met longeren.
Dit paard is inderdaad onzeker en loopt niet op eigen benen. Daarom kwam die persoon (zie bovenstaande) toen om dit door de trainen zeg maar. Ik ben hier niet bij geweest (kreeg me eigen paard) dus heel veel kan ik jullie daar niet over vertellen.
De instructrice is ook de eigenaar. Die is nu dus ook al ruim 3 a 4 jaar met dit paard bezig (ook al voor ik kwam). Ze weet nu niet meer zo goed wat te doen. Trainings stal werkt niet. Die persoon die het doorrijden als werk deed (weet even de benaming niet) werk niet. Lichamelijk is ze in orde, zadel(s) liggen goed. Er is mee gelongeerd, mee grondwerk gedaan maar we lopen nu echt vast.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 16:00

luffwinny schreef:

Nee. Dit is ook niet aan mij. Ik ben niet de eigenaar.

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 16:00

timokyana schreef:
Wat krijgt dit paard aan eten?
Krijgt ze voldoende vit E binnen bv? Magnesium?
Na het voer onder de loep te nemen zou ik ook met dit paard beginnen met werken aan de hand en vandaar uit sterker maken en kleine stapjes vooruit.

Er word magnesium en electrolyten bij ''gevoerd''. voor de rest krijgt het paard gwn bix dacht ik en voldoende eigen hooi van eigen land.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:05

korbakimmy8 schreef:
luffwinny schreef:

Nee. Dit is ook niet aan mij. Ik ben niet de eigenaar.

Hoe kan men dan zeggen dat het dier in orde is?
Men kan er toch niet in kijken.. ook een DA kan dat niet zonder röntgen apparaat.. :n

Dus zou ik daar maar eens mee beginnen..!
Ik ken meerdere paarden die precies dezelfde signalen gaven, en die hadden dus mooi kissing spines..
Lekker eerlijk om allerlei 'oplossingen' te zoeken, terwijl het dier wellicht stikt van de pijn.. :x

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 16:07

Misschien is die persoon die het paard heeft doorgetraind niet de aangewezen persoon voor dit paard. Er zijn zoveel mensen die paarden trainen, wellicht moet je opzoek gaan naar de juiste combi. Niet iedere trainer heeft dezelfde aanpak.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:38

Zet dit paard eens een paar maanden op het land in het voorjaar! Doe er dan buiten wat wandelen en poetsen helemaal niets mee en begin dan helemaal opnieuw en neem daar ook de tijd voor, dus eerst longeren en zorgen dat hij ontspannen gaat aan de longe in alle gangen. Paard is pas 5 dus je hebt alle tijd! Maar dan moet de eigenaar natuurlijk ook mee willen werken!
Ik zou tot dat hij op het land kan licht werk doen, veel buiten rijden,longeren en onder de man veel oefeningen op zit hulp.Genoeg oefeningen waar je als je weer echt kan rijden profijt van hebt

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:42

korbakimmy8 schreef:
_Nelleke_ schreef:

Dit paard lijkt mij overduidelijk scheef!! Ik ben het dan ook helemaal eens met wat hierboven beschreven staat!

korbakimmy8

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-16 18:29

aerdenhout1 schreef:
Zet dit paard eens een paar maanden op het land in het voorjaar! Doe er dan buiten wat wandelen en poetsen helemaal niets mee en begin dan helemaal opnieuw en neem daar ook de tijd voor, dus eerst longeren en zorgen dat hij ontspannen gaat aan de longe in alle gangen. Paard is pas 5 dus je hebt alle tijd! Maar dan moet de eigenaar natuurlijk ook mee willen werken!
Ik zou tot dat hij op het land kan licht werk doen, veel buiten rijden,longeren en onder de man veel oefeningen op zit hulp.Genoeg oefeningen waar je als je weer echt kan rijden profijt van hebt

Paard is ondertussen 7. Toen ik begon was ie 5. Paard heeft door verschillende redenen al vaak maanden lang stil gestaan maar gaat elke keer het zelfde daarna. Elke keer weer opnieuw stil zetten is geen doen. Elke x met rustig opbouwen lopen we uiteindelijo weer tegen het zelfde aan.

Ik zal voorstellen een foto te laten maken van dr rug. Maar dit is uiteindelijk aan de eigenaar.

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:34

Ik moet aan kissing spines denken.