Hoe takt in de stap verbeteren

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Hoe takt in de stap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 23:38

Hoi allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie wat tips hebben om de stap van mijn pony te verbeteren. Mijn pony kan mooi ruim stappen, alleen zijn takt is niet altijd even goed. Normaal gesproken "tikt" het achterbeen het voorbeen weg in de stap, maar bij mijn pony is het voorbeen te snel weg. Hij stap net niet lateraal, maar ook niet mooi in zuivere tact.
Ik denk dat het achterbeen er meer onder moet en losser in de bovenlijn. Ben er in de les wel mee bezig, maar ben benieuwd of jullie nog andere tips en oefeningen hebben hoe ik de stap kan verbeteren?

Simpelman

Re: Hoe takt in de stap verbeteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 04:54

Ik denk dat je probleem is dat je ermee bezig bent.
De stap is een gang waarbij het paard zij hele lichaam in vrijheid moet kunnen gebruiken.
Hoe meer je er aan "werkt" hoe slechter het wordt.

Losgelatenheid en tact horen bij elkaar.
Het is het los laten van de bovenlijn waar je het in moet zoeken, direct gevolgd door het voorwaarts.
Begin met hals strekken en grote afstanden wandelen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 21:04

Ik ben er eigenlijk nog niet veel mee bezig, maar zie wel dat er iets moet veranderen om erger te voorkomen.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:11

mijn paard heeft geen geweldige stap, de chiropractor rade aan om in stap schouder binnenwaarts en travers te oefenen. Niet te groot bij schouder binnenwaarts meer denken aan schouder voor.
Ik moet zeggen dat het bij mijn paard zijn vruchten afwerkt.
Maar ik weet niet of dit de tact zal bevorderen maar misschien het proberen waard!

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 16:02

Balkjes stappen, tot je er dood bij neer valt. Hij moet gewoon dat ritme leren, waarbij hij een correcte takt heeft.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 19:23

Princesj schreef:
Balkjes stappen, tot je er dood bij neer valt. Hij moet gewoon dat ritme leren, waarbij hij een correcte takt heeft.

Op hoeveel meter moet ik dan de balkjes leggen in stap?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:26

meestal iets dichter op elkaar als in draf, in draf is het vaak een grote pas en een voet lengte

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:30

Mijn paard had dit ook toen hij jong was. Ik ben gewoon heel veel in het bos gaan staan stappen en nu kan hij super stappen! Hij moest gewoon even zijn balans hervinden.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-16 19:40

Niet gaan lopen regelen in de stap... dat zorgt meestal voor te veel spanning en wordt de stap alleen slechter van. Er wordt weleens gezegd dat je de stap verbeterd in draf (en dus niet in stap)
Mijn grote bijrijdpaard heeft veel problemen gehad met de stap... echt telgangen in stap, bij de minste spanning ging ze lopen zwabberen.
Dus zorgen dat ze in draf meer balans krijgt en daarin goed ontspannen is en over de rug... en dan in stap alleen maar ontspannen 'meeliften'
Wat bij de merrie nu wel werkt (nu ik er wel wat aan kan komen) is een wending rijden en/of terug naar halthouden.