ik wil weer bitloos proberen.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Emi_6

ik wil weer bitloos proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:47

Jaa nu denkt bokt vast waarom de titel. :')
Nou dat is omdat ik heb een super leuke en lieve merrie van 6 jaar, maar wel een echte tuttebel!
Ik heb sindskort een bitloos FRA pardoes hoofdstel aangeschaft. En wel voor de tweede keer!!
De eerste keer dat ik dit deed, heeft mijn paard mij de grond van dichtbij laten zien. Wat ik niet snap de vorige eigenaar heeft haar ook bitloos gereden. Maar volgens mij had mijn paard hier nu andere gedachten erbij. Ze heeft net zo lang staan gek doen tot ik er voorover af lag!!
Er zat een bontje aan de neusriem dus een scherpe inwerking had het totaal niet.

Maar nu ik toch niet meer op concoursen ga, wil ik toch weer bitloos gaan proberen. Maar dit keer hoop ik dat te gaan doen zonder dat mijn paard er een feestje van gaat maken.

Nu is dan toch de vraag hoe kan ik dit het beste gaan aanpakken.
Omdat ik toch weL weer de angst krijg dat ze dit weer gaat doen!?

Met bit is ze trouwens wel heel fijn te rijden geen problemen mee. Maar bitloos trekt me toch wel meer nu we niet op wedstrijd gaan! :D

Yenni

Re: ik wil weer bitloos proberen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:50

Dapper dat je het weer gaat proberen! Kan het zijn dat ze de vele druk op de neus niet fijn vond of jij met een de strakke hand reed? Dan kunnen ze ook gek van doen. Teminste die van mij :')

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:53

Ik had al een dik lamsvel bontje eronder om veel druk te voorkomen. Ik had eigenlijk ook bijna geen druk op de teugels.

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:56

Bijna geen druk, liet je de teugels wel echt los? Dat is essentiëel bij bitloos... Had je de hele tijd druk op de teugels?

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:56

Ik heb toevallig nog een foto kunnen vinden na de wilde rit.

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:58

Waarom of of? Waarom niet gewoon voorzichtig beginnen?
Als een paard lange tijd met bit gereden is en je weet niet hoe hij reageert op bitloos, waarom dan meteen met bitloos starten? Doe in plaats daarvan het bitloze hoofdstel om, hang een kopstuk met bit erover heen en rij de eerste keren met beide teugels tot jij en de paard zo aan het sturen via de neus gewend zijn dat de trensteugel steeds doorhangt.
Dan doe je het in kleine stapjes en overval je je paard er ook niet mee.

Als de bokpartijd trouwens erg abrupt/heftig was, dan kan het ook de moeite waard zijn om de tandarts erbij te halen: bij bitloos stuur je niet alleen bovenop de neus maar trek je de neusriem ook tegen de zijkant van mond. Als het paard aan die kant haken heeft, trek je het tandvlees daarmee over de haken heen en dat is erg pijnlijk. Zelfde geldt voor als er een kies los zit. Bij een fikse bokpartij is pijn uitsluiten altijd een goede eerste stap. :)

Verder is een bontje erg vriendelijk voor je paard, maar het sturen wordt er wel onduidelijker door. Dat kan ervoor zorgen dat jij meer moet trekken voor je een reactie krijgt, je paard dus meer gaat hangen en dan is de ontspanning ook weg. Het zou best kunnen dat het paard het rijden op alleen de neusriem en de daarbij horende korte los-vast hulpen prettiger vindt.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 30-01-16 20:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 19:59

Ik had net zoveel druk als met het bit. Bijna niet dus omdat ze een hele fijne mond heeft. Tot dat ze ervandoor ging toen moest ik wel meer druk geven op haar op de volte te kunnen zetten maar dat lukte niet.

xxxlottie schreef:
Bijna geen druk, liet je de teugels wel echt los? Dat is essentiëel bij bitloos... Had je de hele tijd druk op de teugels?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 19:59

Emi_6 schreef:
Ik had al een dik lamsvel bontje eronder om veel druk te voorkomen. Ik had eigenlijk ook bijna geen druk op de teugels.

Wat ik persoonlijk denk is dat je toch onbewust te veel druk op de teugels nam. Bitloos werkt veel sterker in. Probeer eensmet een lange teugel te rijden, als ze het dan niet doet had je toch onbewust te veel druk. :) succes!

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 20:00

Dat is een goeie tip dat ga ik is proberen. Ze is een kleine 2 maand geleden naar de tandarts geweest ze had enkel kleine glazuur puntjes. Maar het zou kunnen natuurlijk.

xyzutu2 schreef:
Waarom of of? Waarom niet gewoon voorzichtig beginnen?
Als een paard lange tijd met bit gereden is en je weet niet hoe hij reageert op bitloos, waarom dan meteen met bitloos starten? Doe in plaats daarvan het bitloze hoofdstel om, hang een kopstuk met bit erover heen en rij de eerste keren met beide teugels tot jij en de paard zo aan het sturen via de neus gewend zijn dat de trensteugel steeds doorhangt.
Dan doe je het in kleine stapjes en overval je je paard er ook niet mee.

Als de bokpartijd trouwens erg abrupt/heftig was, dan kan het ook de moeite waard zijn om de tandarts erbij te halen: bij bitloos stuur je niet alleen bovenop de neus maar trek je de neusriem ook tegen de zijkant van mond. Als het paard aan die kant haken heeft, trek je het tandvlees daarmee over de haken heen en dat is erg pijnlijk. Zelfde geldt voor als er een kies los zit. Bij een fikse bokpartij is pijn uitsluiten altijd een goede eerste stap. :)

xxxlottie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:16

Tip van xyzutu2 ben ik het mee eens! Dan heb je 2 teugels en dan kan je beetje bij beetje meer bitloos rijden.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:42

Ook helemaal eens met xyzutu! Zeker met die val in gedachten ga je je misschien beter voelen als je bij problemen je bit nog hebt.

Ik ga dinsdag met de mijne een laatste poging ondernemen en de Nurtural eens testen. Ben benieuwd... Ze heeft op sidepull geen stuur meer en bij kaakgekruist hangt ze. Terwijl ze op bit haast op mijn gedachte reageert. Hoop dat ze het op deze goed doet, dan schakel ik haar ook over :)

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 22:35

Het is ook zeker een goeie tip dit ga ik ook zeker doen alleen even de neusriem op mijn engelse hoofdstel zetten dan moet het goed komen

isabeaumin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 22:08

Misschien dat je die ene keer met iets te veel spanning reed? Wel super dapper van je dat je het nog een keer gaat proberen!!

Emi_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-16 10:51

Sorry voor de late reactie, ik zit niet zoveel op bokt.
Het zou kunnen voor het paard natuurlijk. Maar voor mijn gevoel was dit niet zo.