Goede verlichte zit krijgen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Goede verlichte zit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 00:56

Ik had altijd (volgens die instructiese) een best wel mooie verlichte zit tijdens het springen. Totdat ik ergens op kamp ging waar een instructie zei dat ik mijn handen heel erg ver naar voor moest doen ect
Nu is het probleem dus dat ik steun zoek op de hals als ik mijn handen niet in de oren leg, veels te veel uit het zadel kom.
Dit was dus eerst nooit.
Nu wil ik graag dus de houding terug krijgen waarbij ik niet op de hals steun en niet mijn handen bijna in de oren leg.

Hoe kan ik dat goedkrijgen?

lailapri

Re: Goede verlichte zit krijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:05

In het boek centered riding 2 staan hele bruikbare tips vind ik. Je zou kunnen droog oefenen en in verlichte of in draf in verlichte zit kunnen gaan staan. Lukt dat dan over balkjes, lage sprong, etc.

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:09

Aan een longeerlijn (zodat je niet aan de teugels hoeft te komen) oefenen. Desnoods dan de teugels er af halen.

Jouw balans moet niet vanuit je handen/armen komen. Maar vanuit de bal van je voet naar je enkel, knie, heup enz. Gewoon lekker gaan oefenen. Komt vast goed!

Begrijp ik nu goed dat je van een instructrice op een kamp je handen heel erg ver naar voren moest doen, of deed je dat al?

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 01:10

Cyruss_ schreef:
Aan een longeerlijn (zodat je niet aan de teugels hoeft te komen) oefenen. Desnoods dan de teugels er af halen.

Jouw balans moet niet vanuit je handen/armen komen. Maar vanuit de bal van je voet naar je enkel, knie, heup enz. Gewoon lekker gaan oefenen. Komt vast goed!

Begrijp ik nu goed dat je van een instructrice op een kamp je handen heel erg ver naar voren moest doen, of deed je dat al?

Moest van die instructiese op dat kamp, ik had ze altijd eerst netjes bij me zonder dat ik op de hals steunde

Cyruss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 01:14

Oh das mooi zonde.. Ik zou lekker gaan oefenen, bijvoorbeel stukjes op de lange zijde in verlichte zit. En pas corrigeren (als het nodig is) op de korte zijde. Of zoals ik al zei aan een longeerlijn, dan hoef je namelijk niets te doen met je handen. Er zijn best veel houding- en zitoefeningen die je kunnen helpen

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 01:43

Cyruss_ schreef:
Oh das mooi zonde.. Ik zou lekker gaan oefenen, bijvoorbeel stukjes op de lange zijde in verlichte zit. En pas corrigeren (als het nodig is) op de korte zijde. Of zoals ik al zei aan een longeerlijn, dan hoef je namelijk niets te doen met je handen. Er zijn best veel houding- en zitoefeningen die je kunnen helpen

Dankjewel voor de tip

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:11

Gewoon veel doen, ik doe soms wel eens 10 min in verlichte zit rijden. Het is namelijk belangrijk dat je je balans en kracht ontwikkeld. Ga maar eens tijdens dressuurrijden in draf en gallop enkel in de verlichte zit rijden. Billen net iets uit het zadel, er moet een platte hand tussen kunnen, bovenlichaam iets naar voren, je schouders op gelijke lijn met je handen en goed naar voren kijken. Goed steunen op je dijbenen, knieen en goed op je bal van je voet steunen.
Succes :)

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 00:08

Joolien schreef:
Gewoon veel doen, ik doe soms wel eens 10 min in verlichte zit rijden. Het is namelijk belangrijk dat je je balans en kracht ontwikkeld. Ga maar eens tijdens dressuurrijden in draf en gallop enkel in de verlichte zit rijden. Billen net iets uit het zadel, er moet een platte hand tussen kunnen, bovenlichaam iets naar voren, je schouders op gelijke lijn met je handen en goed naar voren kijken. Goed steunen op je dijbenen, knieen en goed op je bal van je voet steunen.
Succes :)

deze ga ik zeker proberen!