Gedrag paard onder het zadel ineens compleet veranderd

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

Gedrag paard onder het zadel ineens compleet veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 18:24

Hoihoi!

Sinds een paar weken is het gedrag drastisch veranderd van mijn grote vriendelijke reus. Normaal vond hij het allemaal wel best op één dingetje na, momenteel neemt hij rare sprongen bij het zien van een vuilnisbak, springt ie bijna de sloot in van een kraampje met een vlaggetje en deinst hij opzij van een grote bus. Terwijl hij daar dus normaal nooit naar omkeek. Ik ben 2 weken geleden gevallen in het duin waarbij hij weg is gerend, zijn gedrag is vanaf dat moment behoorlijk veranderd. We hebben hem toen geheel bezweet met de angst in de ogen teruggevonden en zijn rustig naar huis gelopen. Toen ik die week daarna met een vriend(hij op mijn paard, ik met mijn shet langelijnend erachteraan) hetzelfde duin weer inging was er niks maar dan ook niks aan de hand. Ik heb het idee dat het weer ook een rol speelt(het waaide toen hij de prullenbakken zag, het had toen ook keihard gehagelt waar hij een mega harde hartslag van kreeg). Maar ik zou toch het liefste mijn lieve vriendje weer terug krijgen. Zelf heb ik ook aardig wat angst opgebouwd maar zo gauw ik dat voel ga ik een liedje zingen om er niet aan te hoeven denken. Dit helpt best wel. Momenteel heb ik helaas ook een zwaargekneusde nek door een val van de trap dus rijden zit er niet in. Zondag had ik wedstrijd en ben ik wederom om een nutteloze reden(voor mij dan) gevallen van mijn paard. Ook ging hij er bij de eerste proef vandoor. Zo ken ik hem helemaal niet en ik vind het jammer.. Wat kan ik hier het beste tegen doen? Hij is volledig gezond, recent nog volledig nagekeken door de DA en TA. Zadel ligt helemaal goed, hoofdstel en bit vind hij echt heel fijn(ik ben overgestapt van watertrens naar bustrens) dus daar ligt het niet aan.

Icecrystal

Re: Gedrag paard onder het zadel ineens compleet veranderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:31

Misschien een keer een osteopaat naar zijn rug laten kijken. Misschien is er iets gebeurt tijdens het wegrennen. Mijn merrie is normaal ook enorm nuchter en chill, maar sinds een tijdje ook ineens veranderd in een schrikkerig druk paard. Ik heb een osteopaat laten komen op advies van een stalgenootje, deze heeft toen een blokkade gevonden. Ze is nu weer de oude.

Anders kun je misschien weer wat meer grondwerk met hem gaan doen met verschillende voorwerpen.

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:35

magnesium tekort ?

ken aantal paarde die ineens veranderde van heel lief en makkelijk naar ineens voor alles schrikken . toen zijn de magnesium bij gaan voeren en is het snel weer anders geworden

of zoals hier boven een osteopaat laten komen

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:26

Icecrystal: Ik ben helaas nog afhankelijk van mijn ouders en die vinden het niet echt nodig(ben zelf ook wel van mening dat echt alleen de DA en TA essentieel zijn). In de bak zelf is hij niet heel schrikkerig maar zo gauw we ergens anders heen gaan wel. Vriendin van me zei zet hem aan het werk. Het lijkt of hij sensatie zoekt namelijk. Ik geef ook toe afentoe rijd ik hem niet zo goed door en dan gaat ie lummelen. Magnesium te kort is een goede biggirl, ik ga eens kijken hoeveel magnesium er in zijn voer zit momenteel.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:32

Als hij met jouw vriend wel lekker loopt, ben ik bang dat hij jouw spanning en angst overneemt...

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 21:33

Shirley schreef:
Als hij met jouw vriend wel lekker loopt, ben ik bang dat hij jouw spanning en angst overneemt...

Dat zou zo jammer zijn.. Hoe kan ik dat oplossen?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 21:37

Lekker thuis met hem aan de slag gaan en met buitenritten iemand meevragen, zodat je zelfvertrouwen en je daarmee je vertrouwen in je paard terugkomt.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 22:07

precies dat laatste. de angst en / of spanning die je hebt na het vallen breng je over op je paard. ook al denk je dat je rustig bent, je houdt je paard niet voor de gek.
niet meer alleen gaan maar met een andere ruiter met betrouwbaar paard. en dat langzaam weer opbouwen totdat je je zelfvertrouwen weer terug hebt.

marije1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:14

Denk niet dat het lichamelijk is.
Ik heb zelf ook veel angst en het helpt me enorm van te voren te bedenken (als een film in mijn hoofd) wat ik ga doen. Als ik dan in werkelijkheid ga rijden denkt mijn hoofd "hè dit ken ik". Deze techniek heb ik van mijn hypnotherapeut.
Praat met je paard, spreek uit dat je iets spannend vindt en dat je op hem vertrouwd en geef toe aan je gevoelens. Je paard hou je echt niet voor de gek.
Sterkte +:)+

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 23:51

Als ik het zo lees ligt het inderdaad een beetje aan de angst en spanning. Het is natuurlijk niet niks van je paard vallen, hem kwijt raken en hem helemaal bezweet terugvinden. Misschien dat je het niet voelt dat je met spanning zit maar paarden zijn daar heel gevoelig op en nemen het kleinste dingetje over. Ik denk dat het inderdaad weer belangrijk is dat je het vertrouwen terugvind. Doe dingen die jij leuk vindt om met hem te doen, dit kan zowel op of naast het paard.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 07:51

Ik denk zelf ook dat het de angst is! Een paard voelt dat zo goed en als jij angstig bent bevestig jij je paard dat het echt heeeeel eng is en zonder vertrouwen van jou is je paardje ook nergens zo gezegd!
De volgende keer als je ergens langs moet dat je denkt dat hij het eng vind! Moet je niet eens naar dat voorwerp kijken! Wanneer jij er aandacht aan besteed bevestig je: eng voorwerp! Dit is belangrijk zowel aan de hand als rijdend! Dus bij een voorwerp! Gewoon voorbij kijken en denken bij jezelf dat het helemaal niks is en zeker niet eng en gewoon er langs gaan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:33

Staat jij veel op stal of ook buiten,
Neem aan dat je angst ontwikkeld is na zijn gedrag?
uiteraard versterkt dat mekaar,
Maar als hij het eerder nooit deed dan zou ik toch nog eens op onderzoek gaan,
Let vooral ook op als je rijd dat je geen controle wil krijgen door middel van de teugels kort te houden, laat ze lang, zelfs langer als jij denkt dat ze al lang zijn, dat wil vaak al helpen, hoe meer druk jij geeft of controle wil hebben hoe drukker ze worden,
Ga ook gewoon eens wandelen ernaast en stap op als jullie samen ontspannen zijn, zo niet niet op stappen, stap ook af als je merkt dat het paard het lastig heeft, dat geeft vertrouwen , denk niet dat het paard dan wit want zo werkt dat niet , dat is een mensen gedachten

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:52

Je kan ook eens wat grondwerk met hem doen. Dan leren jullie elkaar goed kennen, samenwerken en bouw je wederzijds vertrouwen en respect op. Dit is goed voor de verhouding tussen jullie, hij zal je echt als leider zien. Mits jij laat zien dat jij dat kan zijn natuurlijk.
Pak er daarna ook eens een schriktraining bij, gewoon eerst aan de hand. Pak de meeste enge dingen mee en als alles goed gaat, kun je dit onder het zadel doen. Misschien krijg je hier meer vertrouwen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 14:04

Wat sneu allemaal. Je paard lijkt een beetje getraumatiseerd te zijn. Omdat jij angstig bent versterk jij zijn angst.

Je angst kunt je alleen te lijf gaan als je weer vertrouwen in je vriendje hebt. Breng zo veel mogelijk tijd met hem door, ga wandelen samen, poetsen, leer je paard te masseren etc.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-16 19:02

Allereerst, wat een boel reacties! Super bedankt iedereen! Momenteel loop ik met een zwaargekneusde nek, vanwege het 2 maal vallen op een verkeerde plek verkeerd moment en 1x gevallen van de trap(van de bovenste trede naar beneden met mijn hoofd op de stenen) Heb er al geruim 3 maanden last van dus toch maar doorverwezen door de fysio naar de HA en door de HA weer naar het ziekenhuis. Röntgenfoto laten maken vanmiddag, ben benieuwd naar de uitslag. Er is niks gebroken gelukkig. Verder uitslag kan ik binnenkort bij de HA vragen.

Shirley: Helaas heb ik de luxe niet dat ik met iemand erbij kan buiten rijden. En dan zul je denken er is toch altijd wel iemand.. Dat valt soms tegen helaas.
Dingogirl: Helaas zelfde verhaal als bij Shirley.
Marije1109: Bedankt voor je tip!! Heb ik zeker wat aan.
annloes: Ik heb momenteel alle tijd om met hem bezig gaan op de grond dus die tijd neem ik dan ook. Vanmiddag even wat met hem gespeeld, achteruit lopen en met zijn tong over mijn hand likken op commando. Hij was braaf, heel leergierig. Ik ga hier de aankomende weken zeker mee aan de slag.
Lieke: Bedankt voor je tip!!
midgie: Winner staat 24/7 buiten met schuilstal samen met 1 ander paard in de kost & 2 van mijn eigen shetlanders. Angst is inderdaad ontwikkelt na zijn gedrag, maar ik ben extra voorzichtig doordat ik hiervoor een paard had die ook die angst ontwikkelde bij mij. Bij het wandelen is hij best wel opdringerig op de terugweg vooral, hij wilt graag naar huis. Hoe los ik dit op?
Yacintha: Grondwerk is inderdaad een goede. Deed ik al een beetje vanwege zijn opdringerige gedrag, dat hoeft namelijk helemaal niet zo te zijn. Ik doe ook aan desensibiliseren van allerlei voorwerpen.
Abacab: Hetzelfde als Yacintha! :D

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 21:56

Een zwaargekneusde nek helpt inderdaad ook niet! Beterschap! Hij is wel enthousiast met oefeningen ernaast. Ik zou daar gewoon lekker mee doorgaan totdat je weer lekker kan rijden en dat dan voorzichtig weer gaan oppakken. Succes en ik hoop dat het gaat lukken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 00:00

Om te beginnen met zelf goed les te nemen.
En dus ook aan je zelf gaan werken, de fout zit niet bij het paard ook al lijkt het voor jou zo wel te zijn.

OneAndOnlyx schreef:
Shirley schreef:

Dat zou zo jammer zijn.. Hoe kan ik dat oplossen?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 01:56

Ik heb zelf gehad dat ik angst had ontwikkeld na een actie van mijn paard. Ik had anderen die haar zonder probleem konden rijden waardoor zij niet meer angst ontwikkelde en ik ben zelf rustig aan de gang gegaan.
Ik ging rijden en zodra ik merkte dat ik onzeker werd stapte ik af en probeerde het later weer. De ene keer stapte ik 10x per uur af. De andere keer ging het heel de rit goed.
Zo opbouwend zijn we nu weer heerlijk aan het rijden.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-16 13:51

annloes: Dankjewel! Ja hij is zeker enthousiast, erg leuk. Heel erg bedankt voor je tips!
aeolusnr1: Ik heb zelf groepsles waar ik al 11 jaar met veel plezier rijd. Ik zeg ook niet dat het zijn fout is. Ik ben te gespannen doordat hij me ervanaf heeft gegooid tot 2x toe en de laatste tijd raar gedrag vertoont.
nuscaniels: Ik ga vanaf de grond weer beginnen nu en als ik gespannen word laat ik hem lekker lopen aan de lange teugel.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 00:59

Alleen maar goed dat je erkent dat je angst hebt en daar dan zo mee omgaat. Een paard heeft het toch wel door als je net doet alsof. Beter dan voor jezelf eerst helemaal terug naar ontspanning en dan weer verder gaan. Angst is geen schande.
Afgelopen zondag had ik voor het eerst in 13 jaar een "rodeo" paard onder me, eerste keer dat mijn huidige paard zo deed. Waar ik 4 jaar geleden nog echt bang had geweest had ik nu zoiets van, he ik ben blijven zitten en ik ga gewoon verder waarmee ik bezig was.
Weet zeker dat het bij jullie ook weer goedkomt.