Pony houd bit vast linkerhand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Naaoommii

Pony houd bit vast linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 00:03

Hoi Bokkers,

Ik vraag eigenlijk nooit rijtechnische dingen op bokt maar ik dacht ik open nu toch maar een topic.
Voor de duidelijkheid ik les 2 keer per week. Dus adviezen zoals neem les is zeker niet nodig, ik wil graag advies van jullie.

Sins mei rij ik een kei leuke Fell pony die ik heb mogen doorrijden na 1,5 jaar stil hebben gestaan na het beleren, de pony is 5 dit jaar 6. Eind zomervakantie ben ik met hem begonnen met lessen, sinds 3 week 2 keer per week. Waar ik de laatste tijd tegen aanloop sinds ik een ander bit gebruik (dubbel gebroken argentaan bit) is dat hij zijn bit vast houd op de linker hand (linker kant), rechts om gaat perfect en loopt hij goed nagevelijk.

Ik reed eerst met een enkel gebroken normaal bit, reden overgang is omdat de eigenaar is overgestapt naar een pelhambit omdat hij te sterk is. Liever hier geen discussie over

Links om kan hij prima nagevelijk lopen, ik rijd veel figuren rijden ,overgangen/tempo wisselingen, stelling naar links vragen en dit wil vaak helpen maar, als hij weer met zijn hoofd omhoog komt heeft hij meteen het bit links vast. Mijn vraag aan jullie wat zou ik nog meer kunnen doen om dit rijtechnisch te kunnen oplossen?

:wave:

Sababber

Re: Pony houd bit vast linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:06

Hoe is het tempo van je paard? Heeft ze de neiging sneller te gaan lopen of de controle te pakken als ze het bit vast houdt?

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 00:10

Tempo van het paard is goed als hij nagevelijk loopt, dan heeft hij het goede basis tempo. Zodra hij met het hoofd omhoog komt en dus weer links het bit vast pakt wil hij vaak onder mij weg lopen dus wat jij zegt controle pakken over het tempo. Ik probeer dit op te lossen om dan zsm weer het basis tempo op te zoeken of hem terug te nemen naar de stap en hem weer goed nagevelijk te laten lopen en dan weer aandraven.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:13

Dus, hij doet dit sinds het nieuwe bit. Dan lijkt het mij vrij duidelijk dat dit niet het bit is voor jouw verzorgpaardje. Kan je niet met de eigenaar overleggen om een ander bit te kopen of te proberen, of een bitfitter langs te laten komen? Of gewoon een tandarts die kan kijken of er iets in de mond niet goed zit?

Parisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:14

Heb je wel contact op rechts? Het zou goed kunnen dat hij rechts de druk ontwijkt door links vast te pakken.

Houd evenveel druk op beide teugels, als hij het bit links vastneemt, juist je hand ontspannen en controleren of je gelijk contact hebt. Probeer ook eens om als je linksom rijd iets naar rechts stelling te vragen. (niet de hele tijd, maar als oefening en kleine bewegingen)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:16

Verdiep je in het rechtrichten. Daar los je het probleem mee op. Succes!

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 00:19

Mariett Tandarts is al geweest en we hebben zelf gevoeld maar er zit hem niks in de weg.
Het bit links vast pakken is het enige probleempje, voor de rest loopt hij op dit bit 100 keer beter dan op zijn vorige. Mijn instructrice heeft het vermoede dat het vast pakken komt omdat de eigenaar met een pelham rijd en ik rij met een dubbel gebroken bit daar zit een heel verschil tussen.

Parisse Ik houd er extra rekening mee om het contact zo gelijk mogelijk te houden. Bedankt voor de tips

Lante ik zal eens rondneuzen op het internet bedankt :)

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:52

Ik denk inderdaad dat dit paard tegen een balans probleem aanloopt. Mijn paard had hetzelfde. Ik ben toen veel lang en laag gaan rijden en goed letten op gelijke druk, wel contact maar zorgen dat ze geen steun zoekt door in het bit te gaan hangen. Of hard gaat lopen om in balans te blijven.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:56

Lante schreef:
Verdiep je in het rechtrichten. Daar los je het probleem mee op. Succes!

Dit inderdaad.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:04

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 10:09

Waarom moet jij met een dubbelgebroken rijden en kan je niet met de enkel gebroken rijden als de eigenaar toch met een heel ander bit, de pelham rijdt?

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 12:50

Bedankt voor de tips iedereen.

Evelijn sinds er met een pelham gereden word heb ik totaal geen controle met het enkel gebroken bit. Overigens vind ik een dubbel gebroken vriendelijker en het is een argentaan. En het is geen moet het is een keuze die ik zelf heb gemaakt, omdat dus een enkel gebroken niet werkt.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 01:05

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 09:00

Naaoommii schreef:
Bedankt voor de tips iedereen.

Evelijn sinds er met een pelham gereden word heb ik totaal geen controle met het enkel gebroken bit. Overigens vind ik een dubbel gebroken vriendelijker en het is een argentaan. En het is geen moet het is een keuze die ik zelf heb gemaakt, omdat dus een enkel gebroken niet werkt.

Ieder paard heeft zo zijn eigen voorkeuren over welk bit op prijs gesteld wordt. Voor de ene is dat dubbelgebroken, voor de ander een enkel gebroken, voor weer een ander een ongebroken. En dan is er ook nog verschil in dikte en anatomische vorm, en soms een tongboog.

Het probleem zit er in ieder geval in dat je paard niet rechtgericht loopt. Daarbij moet je ook goed onder de loep nemen of de pony daar vastpakt, of dat jij in je lichaam iets verkeerd doet, waardoor het gevolg is dat de pony het bit vastpakt. In dat laatste geval moet je niet aan de pony werken, maar aan jezelf.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 12:56

Ja ik ga toch even op dat sterke in, als een paard sterk word ligt het probleem bij jou en kun je nooit oplossen met een ander bit, het probleem zit niet in de mond namelijk maar in het lichaam of miss zelfs jou lichaam,
Kan ook het zadel zijn,
Als je x per week les krijgt en het lost niks op , vraag ik me af of je wel de juiste instructrice hebt??

Wat ik zou doen als ik jou les zou geven is, bit eruit en zadel eraf en jou laten voelen, voelen waar de fout zit en dat leren oplossen, dat ka met 1 x per maand les zelfs

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 13:22

midgie schreef:
Ja ik ga toch even op dat sterke in, als een paard sterk word ligt het probleem bij jou en kun je nooit oplossen met een ander bit, het probleem zit niet in de mond namelijk maar in het lichaam of miss zelfs jou lichaam,
Kan ook het zadel zijn,
Als je x per week les krijgt en het lost niks op , vraag ik me af of je wel de juiste instructrice hebt??

Wat ik zou doen als ik jou les zou geven is, bit eruit en zadel eraf en jou laten voelen, voelen waar de fout zit en dat leren oplossen, dat ka met 1 x per maand les zelfs

Ik weet niet of je het wel goed heb begrepen maar hij word niet te sterk voor mij, hij word te sterk voor de eigenaar en zij is begonnen met een pelham waardoor ik problemen krijg met het gewone bit. Vandaar dat ik over ben gegaan naar de dubbel gebroken wat nu super goed gaat, alleen zit met dit ene kleine probleem.

Ik les op een manege en ik mag 2x per week gratis lessen, ik heb daar goede les en goede begeleiding dus ik ben niet geïnteresseerd in een andere instructrice. Er word dus op deze pony met 2 bitten gereden hier kan ik niks aan doen.

@Angela ik ga dit even aankaarten bij mij instructrice.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 13:58

Beide leren rijden dan, op een manege leer je vaak niet zoveel op technisch gebied

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:04

Toch is het hoogst waarschijnlijk uit jouw verhaal af te lijden een rijtechnisch probleem. De eigenaar denkt het op te lossen met een pelham, jij geeft de Pelham de schuld, maar beide pakken jullie niet de oorzaak aan, namelijk een scheef paard. Waarom niet?

Het ligt voor de hand dat dit komt, omdat je er niet op gewezen wordt door de instructrice.

malouuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 18:12

Lante schreef:
Toch is het hoogst waarschijnlijk uit jouw verhaal af te lijden een rijtechnisch probleem. De eigenaar denkt het op te lossen met een pelham, jij geeft de Pelham de schuld, maar beide pakken jullie niet de oorzaak aan, namelijk een scheef paard. Waarom niet?

Het ligt voor de hand dat dit komt, omdat je er niet op gewezen wordt door de instructrice.

Ik ga helemaal mee met Lante, dit is overduidelijk het 'gedrag' van een scheef paard.
Ik weet natuurlijk helemaal niets van de instructie die je krijgt, en begrijp dat je niet zit te wachten op een nieuwe instructrice dus misschien kun je je zelf verdiepen in het recht richten.

Ik had exact hetzelfde probleem, mijn reguliere instructrice kwam met 'symptoom' oplossingen maar het probleem werd niet bij de de echte oorzaak aangepakt want we bleven tegen dezelfde problemen aanlopen.
Toen toch maar eens een instructrice gevraagd die vanuit de klassieke dressuur en het rechtrichten lesgeeft en mijn paard is zienderogen opgeknapt. De scheefheid van mijn merrie bleek ook vanuit een scheefstaand bekken te komen, dus had nog wel een paar fysiobehandelingen nodig maar ze loopt sinds mijn nieuwe instructrice ontzettend fijn.

Veel succes en erg gaaf dier, even gespiekt in je profiel ;-)

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 20:27

midgie schreef:
Beide leren rijden dan, op een manege leer je vaak niet zoveel op technisch gebied

Hier ben ik het met je oneens, ik leer op deze manege in de lessen geweldig veel. Natuurlijk is een privé les anders dan een groeps les maar om meteen te roepen "Beide leren rijden" en "op een manege rijden leer je niet veel" vind ik een beetje onzin. Niet alle maneges zijn het zelfde

@lante & @Malouuu bedankt voor de reacties. Ik ben momenteel de enige die hem dressuur matig rijd, eigenaar rijd alleen in het bos. Aan meerdere reacties in het topic kom ik inderdaad uit op een scheef paard, ik ga mij meer verdiepen in het recht richten, en toch van t lente kijken voor een privé les eens in de maand aangezien de buitenbakken niet goed berijdbaar zijn heeft het voor nu niet veel zin. Maar momenteel zal ik me er in verdiepen

Ik heb veel aan sommige reacties gehad dus topic heeft zeker zijn nut gehad. Bedankt :)

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 20:50

Heel veel succes verder! :)

PS Wil je meteen beginnen, dan is het topic wat Simpelman aandroeg echt een hele goeie.

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 22:31

Bedankt! Ik heb er even snel door heen gekeken, ga me er morgen wat meer in verdiepen en even op internet rond speuren, en morgen wat dingen in mijn les toe passen :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:28

Wat leer je dan bv over het bit vast pakken??

Naaoommii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 15:29

midgie schreef:
Wat leer je dan bv over het bit vast pakken??

Mijn topic heeft een bedoeling dat mensen mij tips kunnen geven, wat jij aan het doen bent is dat totaal niet. Ik vraag jullie om hulp en geef aan dat ik 2 keer in de week les en de manege begeleid mij hier zeer uitstekend in maar extra hulp kan geen kwaad en dat krijg ik dus niet van jou....

Ik denk als je dit gesprek voort wil laten gaan dat je in een pb verder kan gaan, dan zal ik je haar fijn uitleggen hoe zij mij helpen ;)

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 15:36

Het lijkt mij dat @midgie het vriendelijk bedoelt.
In feite vraagt ze je of je iets begrepen hebt van de onderliggende reden van waarom een paard een bit vast houdt, je antwoord kan dan leiden tot een uitdieping van dit onderwerp.
Neem ook van mij aan dat dat niets te maken heeft met het bit zelf, het is een heel veel omvattend onderwerp.