Help! Doorzitten op een tuiger.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

xxxmh

Help! Doorzitten op een tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 23:55

Hallo Bokkers!

Ik heb een vraag voor jullie:
Ik rijd carrousel en zit nu op een leuk paard. Ik hoop dat ik het NK op hem mag rijden maar er is èèn klein probleem: :o

Doorzitten is erg lastig op hem. Het is tuiger, gooit erg hoog op. Ik heb wel last van mijn rug dus dat helpt ook niet mee. Maar hebben jullie misschien wat tips om het wat makkelijker te maken?

Alvast bedankt! :D

leeneliefje

Re: Help! Doorzitten op een tuiger.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:14

Ja gewoon heel vaak doen! Het is echt lastig maar er zullen steeds meer stukjes tussen zitten dat het wel goed gaat, deze stukjes duren langer en uiteindelijk kan je gewoon doorzitten. Ook op een tuiger!
Wat bij mij heeft geholpen is m'n buik aanspannen en denken 'benen lang hakken laag'

Evercreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:22

Ik herken het met mijn fries. Wat ik zou aanraden is rustig dravend beginnen totdat je dit na een aantal weken zonder moeite doet en dan het tempo opvoeren. Ook moet je niet steeds gaan doorzitten, als jij het niet goed kan doe je je paard ermee zeer, dus kleine stukjes (bijvoorbeeld alleen kleine voltes) en voor de rest lichtrijden. En veel oefenen zoals Leeneliefje zegt. Succes!

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:31

Blijven ademen en ontspannen.
Doorzitten is niet hetzelfde als stilzitten. Als je de kadans volgt, maak je een cirkelbeweging samen met je paard. Dezelfde als met licht rijden,maar dan alleen vanuit je centrum visualiseren. (Centerd Riding)

Area51

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 00:39

Wat Senna zegt :) Heb zelf een tuigermerrie, maar dressuurmatig gereden en zit veel door, ook in proeven verplicht natuurlijk. Moet zeggen dat het een stuk beter uit te zitten is als ze lekker over de rug loopt en ontspannen is, dan is het alleen hoog op veren zonder gebonk! Verder een kwestie van wennen en oefenen; benen lang en zacht, niet klemmen, buik lichtjes aanspannen, achterbenen meevoelen en concentreren op de achterhand, op een gegeven moment 'klikt het' en heb je m :j

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:20

Ik herken het ook heel erg, en dan heb ik nog wel een KWPN'er! Ik krijg als tips ontspannen en blijven ademhalen. Verder is het natuurlijk wel erg belangrijk dat je paard over zijn rug loopt, als dit niet het geval is zit het ook zeker niet fijn..
Probeer in je training kleine stukjes door te gaan zitten, en dit steeds verlengen. Dus voor een overgang bijvoorbeeld elke keer 3 passen doorzitten. Als dit beter gaat, doe er dan eens 4 en dit uitbouwen.
Ze zeggen ook dat zonder zadel rijden werkt, maar bij mijn paard heb ik dat heel vaak geprobeerd maar behalve dat ik er bijna af stuiter, merk ik nog geen vooruitgang :') Terwijl anderen paarden kan ik prima op zonder zadel draven dus ik ben van mening dat het echt niet aan mijn eigen balans kan liggen haha.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 19:21

Oefenen. :)
Spierkracht en balans kweken.

Als het kan dressuurmatig aan het paard werken.

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 20:43

Dankjewel allemaal! Ik rij er helaas maar 1 keer per week op en we rijden dan alleen de carrousel figuren dus kan helaas niet zonder zadel oefenen of een ander tempo rijden. Dat Is het lastige :(

maava

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:47

Kan je niet met de plek waar het paard staat (Manege?) overleggen dat je vaker kan lessen, of misschien zit les kan krijgen?

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:49

Inderdaad gewoon veel oefenen. Ik rij zelf sinds een paar maanden een tuiger bij en kon ook eigenlijk nog helemaal niet goed doorzitten, ik heb het wel een beetje opgebouwd, ook omdat dat beter is voor de rug. YourRidingSucces op youtube heeft er ook goede filmpjes over.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:55

inderdaad je buikspieren gebruiken (aanspannen) en vooral op je ademhaling letten!! dat scheelt echt een hele hoop!
en proberen je te concentreren op het doorzitten.
het is niet iets wat je zomaar onder de knie hebt

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:56

Veel oefenen en ontspannen. Het zijn bepaalde spieren die je met doorzitten gebruikt en die zul je moeten trainen.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:00

en ohjaa succes met de spierpijn in je buik :oo
maar dan weet je dat het goed zit

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 22:05

maava schreef:
Kan je niet met de plek waar het paard staat (Manege?) overleggen dat je vaker kan lessen, of misschien zit les kan krijgen?

Kan wel privéles nemen maar heb daar nu echt het geld niet voor.. Arme student haha

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:12

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:19

xxxmh schreef:
Dankjewel allemaal! Ik rij er helaas maar 1 keer per week op en we rijden dan alleen de carrousel figuren dus kan helaas niet zonder zadel oefenen of een ander tempo rijden. Dat Is het lastige :(

Beginnen jullie meteen naast elkaar na het instappen? Wij bijna altijd even dressuurmatig een drafje en galopje voordat we in formatie gingen.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:26

xxxmh schreef:
maava schreef:

Kan wel privéles nemen maar heb daar nu echt het geld niet voor.. Arme student haha

Misschien vrij rijden? Bij ons op de manege kon dit vroeger en is veel goedkoper als lessen. Wel moet je er rekening mee houden dat niet elk manege paard braaf alleen de bak in wil.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:27

Bamii schreef:
Ik heb veel aan dit filmpje gehad. Stil zitten doe je niet door stil te zitten maar door juist met je paard mee te bewegen en met je enkels op te vangen.
https://www.youtube.com/watch?v=aJDDimNc6yE

Interessant filmpje. Maar ik vraag me af hoe je dan door kunt zitten zonder zadel.
Dan heb je die beugels niet...

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:41

Doorzitten gaat alleen maar fijn op een paard dat ontspannen en in balans loopt.
Op een paard dat hoog opgooit is de balans snel verstoord als de ruiter dit nog niet kan uitzitten.
Rijd je paard al lichtrijdend in balans en ga dan drie passen doorzitten, daarna weer lichtrijden tot het paard weer in balans is. Dan weer 3 passen doorzitten en met zo vaak herhalen tot je in die drie passen de balans niet meer verstoort.
Dit kan in een les maar misschien doe je er ook wel meer lessen over.
Als dat goed gaat ga je 5 passen doorzitten dan 7 etc.
Als je het aantal oneven houdt zit je altijd weer op het goede been met lichtrijden.

Begin steeds je nieuwe les weer met 3 keer en dan opbouwen. Je zult zien dat als je dit vaak oefent je steeds sneller kunt opbouwen.

Privé les is misschien een beetje duur maar ook in een groepsles kun je het doorzitten zo oefenen en verbeteren.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:50

senna21 schreef:
Blijven ademen en ontspannen.
Doorzitten is niet hetzelfde als stilzitten. Als je de kadans volgt, maak je een cirkelbeweging samen met je paard. Dezelfde als met licht rijden,maar dan alleen vanuit je centrum visualiseren. (Centerd Riding)

Wat jij zegt Senna :)

Mijn CR instructeur liet mij dan altijd met mijn core stability (buikspieren, centrum, zwaarte punt) recht op gaan staan, dan naar voor, mijn schaambeen doortrekken naar mijn borstbeen en vanuit daar stukken gaan zitten, als ik ging verkrampen of klemmen stappen en opnieuw.

Wat voor mijn balans erg goed werkte was twee passen staan, een pas zitten, twee passen staan, een pas zitten. (zo doe ik nog steeds been wisselen)

Verder niet naar achter hangen, want dan kan je niks meer als je paard gaat en echt blijven rijden is sowieso heel lastig als je hangt.

En diep ademen, als het ware naar de puntjes van je teen en weer terug.

Afbeelding
Dit is wat Senna bedoeld met de cirkels van ruiter en paard.

xLianneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:59

Ik heb een gelderse Kwpn, ouders/voorouders tuigpaarden, alleen deze was niet goed genoeg om een tuiger te zijn dus het is een gelderse.
Ik kan alleen maar mee gaan in de vorige reacties, ze gooit ook best hoog op. Meegaan met de bewegingen en ontspannen. Wel moet mijn paard nageeflijk lopen anders vind ik het ook niet te doen hoor haha ;) Gewoon veel oefenen, je zult merken dat het elke keer ietsjes beter gaat

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 00:11

Geryon schreef:
xxxmh schreef:

Beginnen jullie meteen naast elkaar na het instappen? Wij bijna altijd even dressuurmatig een drafje en galopje voordat we in formatie gingen.

Wij rijden kort in omdat de meeste paarden als de les ervoor hebben gelopen en daarna gaan we meteen in formatie. Heel af en toe eerst een galopje als de paarden vervelend of erg wakker zijn..

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-16 00:13

PocoGaucha schreef:
Misschien vrij rijden? Bij ons op de manege kon dit vroeger en is veel goedkoper als lessen. Wel moet je er rekening mee houden dat niet elk manege paard braaf alleen de bak in wil.

Doen ze helaas niet aan bij ons. De paarden lopen al rond de 2-3 uur per dag dus dat wordt te veel voor ze dan.

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:27

inderdaad veel oefenen, als het kan/mag zonder beugels.

hypos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:46

En op de dagen dat je niet rijdt, je spiercorset trainen, buik en rug