Tips voor aanleren galopwissel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kiddokids

Tips voor aanleren galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:29

Mijn haflinger die door vriendin uitgebracht word starten gisteren zijn tweede wedstrijd in het Z1
En al 5 winstpunten dit niet verwacht natuurlijk want gisteren tussen de paarden eerste met 225 punten
Maar we zitten met een puntje de galopwissel voor het Z2
We hebben al eens wat geprobeerd aan de hand van tips maar toch hebben we de ideale uitvinding van het aanleren nog niet gevonden het enige is de A-C lijn balk wat soms werkt.
En iemand een keer overdreven zijn gewicht in de hoek omgooien als hij contra zit en dan laten overspringen zouden jullie hier mee door gaan trainen want 4 keer van de 6 keer lukte het wel.

Contra aanspringen geen probleem slangenvolte nou omspringen zou hij niet doen

Volte verkleinen daarna wat vergroten appuyeren Naar buiten zodat hij moe zou moeten worden op achter ook niet (hoop dat ik het zo goed omschrijf)

Tips welkom

fleurtjeuh

Re: Tips voor aanleren galopwissel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:34

Probeer het eens met een instructeur met verstand van zaken voor het trainen van de hogere basissport :)
Dus niet de om de hoek instructrice met de Orun certificaten, maar iemand die al meerdere paarden zelf heeft opgeleid

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:40

Bedankt maar Die Hebben juist die tips gegeven
en die persoon van het overdreven je eigen gewicht omgooien is juist een hoge rijinstructeur die meerdere paarden rij en uit brengt..
Mijn vriendin die hem rijd heeft zelf een springpaard en die doet eenvoudig om de 2 passen een galopwissel

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:45

Neem les en heb geduld. Het ene paard heeft meer talent voor de wissel dan de andere, en het kan zomaar 6-12 maanden duren om een paard een fatsoenlijke wissel aan te leren.

En niet leren door over een balk te springen, want dan leer je het paard om achter na te springen.

Bij een dressuurclinic door (dacht ik) Coby van Baalen werd het als volgt gedaan: Grote volte in contragalop. Ruiter moest stelling omzetten naar binnen, en dan de de galophulp geven voor de andere galop. Zoals je die geeft als je van draf naar galop wil. En tja, dan gewoon je hulp doorzetten.

En belonen. Zodra het paard volledig gewisseld heeft, ook al is het eerst na 30 meter overkruiste galop, gelijk belonen. Zodat hij leert snappen wat de bedoeling is.

Ik hoop voor jullie dat in het begin van de opleiding het paard niet is afgestraft voor onbedoeld overspringen van galop? Want anders wordt het oneindig veel moeilijker.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 18:56

Roodvos schreef:
Neem les en heb geduld. Het ene paard heeft meer talent voor de wissel dan de andere, en het kan zomaar 6-12 maanden duren om een paard een fatsoenlijke wissel aan te leren.

En niet leren door over een balk te springen, want dan leer je het paard om achter na te springen.

Bij een dressuurclinic door (dacht ik) Coby van Baalen werd het als volgt gedaan: Grote volte in contragalop. Ruiter moest stelling omzetten naar binnen, en dan de de galophulp geven voor de andere galop. Zoals je die geeft als je van draf naar galop wil. En tja, dan gewoon je hulp doorzetten.

En belonen. Zodra het paard volledig gewisseld heeft, ook al is het eerst na 30 meter overkruiste galop, gelijk belonen. Zodat hij leert snappen wat de bedoeling is.

Ik hoop voor jullie dat in het begin van de opleiding het paard niet is afgestraft voor onbedoeld overspringen van galop? Want anders wordt het oneindig veel moeilijker.

Van die balk klopt las ik ook
Belonen idd bij goede reactie

Thanks voor de tip deze nog niet gedaan.
En nee hij sprong nooit over dus afstraffen nooit nodig geweest hij heeft alleen in begin overkruist gezetten dat hebben we op de goeie manier eruit gekregen.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 18:59

Kent de pony al een simpele wissel?
Dus galop, van hand veranderen, op x naar stap, paar passen en naar de andere galop springen?

En idd een ervaren instructeur

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:05

Hey wat leuk dat je hafje het zo goed doet in de sport :D

Wat voor het ene paard werkt werkt voor de andere helemaal niet De tip van het overdreven gewicht omgooien is prima hoor Zolang je maar probeert dit steeds iets minder overdreven te doen En uiteraard heel goed belonen dat die het doet!

Verder is het omstellen van travers naar travers een goed hulp middel om je paard soepel te maken en van achter mee te laten springen

Heb je het al geprobeerd op een volte? Sommige paarden vinden dit makkelijker omdat ze niet zo een vaart kunnen maken en hierdoor wat makkelijker aan elkaar blijven

Ook het rijden van achtjes kan goed helpen in het omstellen van je paard

Succes iig

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:12

Just_Sannee schreef:
Kent de pony al een simpele wissel?
Dus galop, van hand veranderen, op x naar stap, paar passen en naar de andere galop springen?

En idd een ervaren instructeur

Dit zit in Z1 eenvoudige galopwissel dan mag je wel vier stappen doen maar met 1 stap doet hij het ook of halt en opnieuw aanspringen kan ook

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:16

Wat ik een leuke manier vindt is:

Je legt op de slange volte 3 bogen telkens 2 balkjes daar waar je recht stelt tussen de bogen. Eerst rij je de slangevolte met eenvoudige galopwissel met minimum 5 passen stap. Zorg ervoor dat hij telkens mooi recht gesteld is op de middellijn, de balkjes helpen je daarbij.

Daarna ga je het aantal stap passen per slangevolte verminderen, het is cruciaal dat je de overgangen recht rijdt! Op het laatste heb je een halve stappas ertussen. Dat is het moment om de laatste boog, het vragen van de stappas over te slaan.

Zorg dat je paard weet wat de bedoeling is en ga uit van slim zijn ;)

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:21

dresjoepie schreef:
Hey wat leuk dat je hafje het zo goed doet in de sport :D

Wat voor het ene paard werkt werkt voor de andere helemaal niet De tip van het overdreven gewicht omgooien is prima hoor Zolang je maar probeert dit steeds iets minder overdreven te doen En uiteraard heel goed belonen dat die het doet!

Verder is het omstellen van travers naar travers een goed hulp middel om je paard soepel te maken en van achter mee te laten springen

Heb je het al geprobeerd op een volte? Sommige paarden vinden dit makkelijker omdat ze niet zo een vaart kunnen maken en hierdoor wat makkelijker aan elkaar blijven

Ook het rijden van achtjes kan goed helpen in het omstellen van je paard

Succes iig

Ja leuk he het is begonnen als een geintje en gisteren waren we echt verbaast kijk het blijft een haflinger hihi
Van die 8 jes vond ik op horses net nog niet geprobeerd is een idee
Ja van dat gewicht is een hoge rijinstructeur en die ging het ff proberen maar in de bocht contra en zo proberen het ging uit eindelijk wel
We hebben les in groep beter om dan privé te nemen

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:31

Ik zou hier zeker een paar prive lessen aan besteden om het goed aan te leren en te bevestigen

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 19:36

dresjoepie schreef:
Ik zou hier zeker een paar prive lessen aan besteden om het goed aan te leren en te bevestigen

Klopt daar zitten bij sommige hele hoge kosten
En ik rij hem niet zelf op dat niveau
Ben maar een hobbel tut die momenteel l2 is hihi
Laatst bijgewerkt door kiddokids op 25-01-16 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:39

Bij sommige wil het weleens helpen om van te voren iets meer te verzamelen voor het overspringen.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 19:58

Aangezien je zelf zo stil mogelijk hoort te zitten, hoor je niet je gewicht om te gooien. Niet doen dus.
Met een balkje aanleren is ook niet gewenst, je wil dat het van achteren naar voren zal gaan, in 1 keer gesprongen, niet in 2 keer.

Er zijn meer wegen naar Rome, 1 daarvan is om het op de lange rechte zijde te oefenen, dan springen ze altijd naar voren toe en hebben ze steun van de bakrand, niet op de korte zijde of in een bocht / hoek.

Maar er komt veel meer bij kijken, als basis: heel goed rechtgericht, goed op het achterbeen, goed kunnen verruimen en verzamelen, goed de contra beheersen, vanuit ontspanning, goed kunnen buigen in het paardenlijf, zelf goed achterop blijven zitten en voelen wat er achter gebeurd etc..
Dit is dus allemaal basis werk wat de basis is om te gaan denken aan een vliegende wissel, welke niets meer of minder is dan een overgang.

Mijn advies: neem les bij een KUNDIG instructeur, kost misschien wel iets, maar eenmaal verkeerd aangeleerd dan wel vaak genoeg verkeerd gesprongen, daar wordt je echt niet blij van.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:07

Heb je misschien een recent filmpje van hoe hij in de Z loopt?
Ik ben nieuwsgierig geworden :)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:15

Zoals ik het mijn vorige paard aangeleerd heb:links- of rechtsomkeert, dan een vrij scherpe hoek wanneer je de hoefslag weer bijna raakt en m'n been omleggen.
Even verzamelen voordat je de hoek maakt, of juist een beetje toe rijden.
Even gaan staan tijdens het been omleggen wil ook weleens helpen.
Wel zorgen dat je in je handen altijd toestaat, vooral je nieuwe binnenhand omdat dat voorbeen naar voren moet springen, welke methode je ook gebruikt.
Laat je niet verleiden door veel stelling te gaan vragen, daardoor ga je juist de schouder blokkeren.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:51

fleurtjeuh schreef:
Heb je misschien een recent filmpje van hoe hij in de Z loopt?
Ik ben nieuwsgierig geworden :)

Whaa nee hihi
Die van gisteren was zo knaller
À.s zondag start hij weer tussen de Harlingers in Lisse ik zal ff laten filmen
Hij had een 8 voor zijn uitgestrekte galop
Hij word echt ook steeds sterker zo leuk

Mijn vriendin zit als een huis rijd onwijs vriendelijk zit stil
Zo leuk ooit hier iemand op bokt gejureerd en me na afloop hier een pb stuurde zo leuk..

King is ruim 7 nu en start sinds 2014 met haar ze is begonnen in de B

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:52

different1 schreef:
Zoals ik het mijn vorige paard aangeleerd heb:links- of rechtsomkeert, dan een vrij scherpe hoek wanneer je de hoefslag weer bijna raakt en m'n been omleggen.
Even verzamelen voordat je de hoek maakt, of juist een beetje toe rijden.
Even gaan staan tijdens het been omleggen wil ook weleens helpen.
Wel zorgen dat je in je handen altijd toestaat, vooral je nieuwe binnenhand omdat dat voorbeen naar voren moet springen, welke methode je ook gebruikt.
Laat je niet verleiden door veel stelling te gaan vragen, daardoor ga je juist de schouder blokkeren.

Leuk om te lezen dit we gaan aan de slag vrijdag en kijken welke instructeur of die gene van het overdreven gewicht eens te vragen om les te geven die had immers laats op hem gereden en vroeg laatst nog naar zijn wissel hihi..

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 20:54

Het kan zijn dat hij toch nog niet helemaal sterk genoeg is om de wissel te springen. Dat vergt veel kracht en misschien kan hij nog net niet helemaal genoeg sluiten om de wissel te springen.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 20:59

Ik neem het mee
Ik kan al die trucjes niet hoor
Sluiten hij kan al wel een halve pirouette hihi
Volgens mij sluit je dan ook al heel wat

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:12

Ik vind dat gewicht overdreven omgooien ook niet handig, volgens mij breng je hem daarmee alleen maar uit balans. Wat je daarentegen wel goed moet doen is je nieuwe binnenheup duidelijk naar voren brengen. Verder krijg ik vooral het idee dat er veel geprobeerd wordt. Ik zou zeggen, kies een correcte manier en blijf daarbij. Wat ik vaak wel goed vind werken is afwenden bij of iets voor A of C, appuyeren naar de hoefslag en dan voor de hoek de wissel maken. Sowieso is wat steun van de wand vaak wel fijn. Zorg dat je paard goed door het lijf is, goed doorspringt en dan eerst zien dat er reactie komt op je hulp. En dat mag best door een keer bij te tikken met een dressuurzweep op het nieuwe binnenachterbeen zodat je dat stimuleert om naar voren te springen. Beter dat ze een keer een klein beetje te heftig reageren, dan helemaal niet. Verfijnen kan later, hij moet eerst leren begrijpen dat hij 1. iets moet doen en 2. deze beweging maken kan.

Edit: maar er zijn vele manieren die werken hoor. Belangrijk is dat je een duidelijk gemarkeerd punt kiest, midden op de diagonaal bijvoorbeeld is niet zo handig, niet gemarkeerd en te vrij in de ruimte. De eerste tijd alleen op dat punt de wissel maken tot hij de hulp echt begrijpt. Vergelijk het met leren aangalopperen, je begint met aanleren in een hoek met steun aan de hoefslag, later ga je op een grote volte, ook in het midden aangalopperen, dan op de rechte lijn aan de hoefslag en uiteindelijk op de rechte lijn midden in de bak of zelfs in contra weggaloperen. Die opbouw ook gewoon aanhouden voor je wissel.

kiddokids

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 21:21

0000 schreef:
Ik vind dat gewicht overdreven omgooien ook niet handig, volgens mij breng je hem daarmee alleen maar uit balans. Wat je daarentegen wel goed moet doen is je nieuwe binnenheup duidelijk naar voren brengen. Verder krijg ik vooral het idee dat er veel geprobeerd wordt. Ik zou zeggen, kies een correcte manier en blijf daarbij. Wat ik vaak wel goed vind werken is afwenden bij of iets voor A of C, appuyeren naar de hoefslag en dan voor de hoek de wissel maken. Sowieso is wat steun van de wand vaak wel fijn. Zorg dat je paard goed door het lijf is, goed doorspringt en dan eerst zien dat er reactie komt op je hulp. En dat mag best door een keer bij te tikken met een dressuurzweep op het nieuwe binnenachterbeen zodat je dat stimuleert om naar voren te springen. Beter dat ze een keer een klein beetje te heftig reageren, dan helemaal niet. Verfijnen kan later, hij moet eerst leren begrijpen dat hij 1. iets moet doen en 2. deze beweging maken kan.

Edit: maar er zijn vele manieren die werken hoor. Belangrijk is dat je een duidelijk gemarkeerd punt kiest, midden op de diagonaal bijvoorbeeld is niet zo handig, niet gemarkeerd en te vrij in de ruimte. De eerste tijd alleen op dat punt de wissel maken tot hij de hulp echt begrijpt. Vergelijk het met leren aangalopperen, je begint met aanleren in een hoek met steun aan de hoefslag, later ga je op een grote volte, ook in het midden aangalopperen, dan op de rechte lijn aan de hoefslag en uiteindelijk op de rechte lijn midden in de bak of zelfs in contra weggaloperen. Die opbouw ook gewoon aanhouden voor je wissel.

Er word niet te veel geprobeerd dat heb je verkeer gelezen
Mijn vraag wat is wijsheid
Nou geen balk en een goeie instructeur meningen van gewicht omgooien verschilt nogal
En hij is een hoog opgeleiden ruiter die grand prix rijd
Die zal het dan toch wel weten of niet

marjotje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:30

Neem d'r ook de tijd voor!
Verschilt echt per paard voor ze het onder de knie hebben.
Kan soms wel een paar maanden duren
Heel veel succes iig!

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 21:37

Dat iemand Grand Prix rijdt zegt in mijn ogen niet zo veel, er zijn er genoeg die ik echt niet goed vind rijden, waarbij bv. het strakke, niet over de rug e.d. overheerst, nou dan liever geen Grand Prix.
Iemand die les geeft t.a.v een wissel d.m.v. gewicht omgooien zie ik niet zitten, waarom? Zie eerdere uitleg.
Maar goed je moet doen waarbij jullie je goed voelen. :)

mabelbohms

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 22:06

Ik weet niet of je het al is geprobeerd hebt maar misschien kun je bij A een halve grote volte en dan bij X omstellen en dan daarna C halve grote volte. (Bij het omstellen de hulpen geven voor de andere galop)
Dit probeerde ik een keer met mijn leasepaard (Eerst heeft een ervaren vriendin dit geprobeerd) en zonder dat ze het ooit had gedaan sprong ze netjes in de andere galop.