dikke hals. Hoe?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Ufurio4e

dikke hals. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 15:40

Hallo allemaal.

Ik start voor sinds kort Z met mijn paard.
Maar als ik die andere paarden de hals bekijk zijn die veel gespierder dan die van mij.

Hebben jullie tips?

Anoniem

Re: dikke hals. Hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:46

Sommige paarden hebben nou eenmaal een dunnere hals, zelfs met veel trainen.
Volgens mij hoort de dunnere hals gewoon bij jouw paard. :j

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 15:50

Als je je paard achter de loodlijn rijd ontwikkelt hij ook de verkeerde spieren en ziet het er dunner uit, weet niet of dat bij jou ok het geval is natuurlijk.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 17:05

Het gaat er om hoe je paard beweegt. ;)
Niet om hoe dik de hals is.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 18:45

Verschilt heel erg per paard hoe de hals zich ontwikkeld. Ene paard heeft van nature een zwaardere hals dan de andere. Weet niet of jou paard helemaal wat arm bespierd is? Dan kan je wellicht wat meer of wat anders voeren, hoe snel en goed spieren erop komen heeft deels ook met voer te maken.

Edit; gaat toevallig om de bonte uit jou onderschrift? Die vind ik gewoon mooi in proportie hoor! Denk dat die hals gewoon bij jou paardje hoort.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 19:14

Het gaat inderdaad om mijn bonte.
Rest van zijn lichaam is mooi in verhouding.
Ik rij longeer en spring met hem. Ik rij lang en laag en in de oprichting

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:48

Feitje: Groot deel van de paarden (Dressuur, hogere klasses) is (te) dik.
Vetophoping in de hals wordt vaak verward met spieren.
Neemt niet weg er natuurlijk ook verschil in bespiering is, maar ook in aanleg.
Een hengst heeft natuurlijk al zijn voordeel mee.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 14:59

TS, zijn het allebei dezelfde paarden in de links in je onderschrift? Ik zie nl bij het topic in de sneeuw een paard met een gigantische onderhals en een holle bovenlijn. Dit zie ik dan weer niet in het topic van de dressuurpaarden meeting, dus dat verbaasd me. Wat ik daar zie is een mooi slank paard, maar wel wat schraal in de bespiering over het gehele lijf. Hoe ziet zijn dieet eruit?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:05

Piekosjj schreef:
TS, zijn het allebei dezelfde paarden in de links in je onderschrift? Ik zie nl bij het topic in de sneeuw een paard met een gigantische onderhals en een holle bovenlijn. Dit zie ik dan weer niet in het topic van de dressuurpaarden meeting, dus dat verbaasd me. Wat ik daar zie is een mooi slank paard, maar wel wat schraal in de bespiering over het gehele lijf. Hoe ziet zijn dieet eruit?

Het sneeuwtopic is 2 jaar ouder dan van de dressuurpaarden, misschien verklaart dat het verschil :)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:08

In het topic van die meeting zeg je dat je hem moeilijk 'dik' krijgt. Dit was bij mijn paard ook en hij kon dan ook niks omzetten in spieren. Nu is hij van stal veranderd (sta er nu ruim een jaar) en hij is super goed bijgekomen en dat zie je nu ook in zn spieren. Hij is veel beter ontwikkeld :)

Wat geef je hem te eten? Hij was ook behoorlijk aan de maat dacht ik he?

In het meeting-topic vind ik dat hij niet correct gereden wordt. Valse knik en weggedrukte rug. Zo kan er geen mooie hals ontwikkeld worden natuurlijk.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:11

Als het het bonte paard uit het onderschrift van Ts is, is de conclusie dat die gewoon van zichzelf uit al niet zo'n "Lippizaner-nek" heeft. De hals ziet er in verhouding met de rest van ht lijf, dat overigens ook al geen spierenbundels van opvallend formaat vertoont, idd. wel erg lichtjes uit.
Met DE JUISTE training (veel VWNW, langzaam oppakken in zeer lichte aanleuning/aanspanning), kun je er wel enigszins een correcte bovenhalsbespiering op trainen, maar aanleg kent diens beperkingen natuurlijk.
Als het paard vnl. in oprichting loopt (van zichzelf of niet zeer doelbewust VWNW getrained wordt), krijg je nog méér dat er een onderhals ontstaat ipv een correct gspierde bovenkant hals.

Er zijn wel meer paarden die een dergelijke halsbouw hebben (ik vind het paard overigens absoluut niet verkeerd gebouwd, ik vind het een mooi, elegant dier), en dikwijls kost het een heleboel tijd om de mindere punten (in dit geval de iele hals) door training in harmonie met de rest te krijgen.
Maar dat het kán is een ding dat zeker is!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 24-01-16 15:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 15:17

Op de foto's in je profiel vind ik het wel meevallen.
En als je inderdaad de sneeuwfoto's uit 2013 vergelijk met de foto's uit 2015 dan lijkt het wel positief veranderd.

Zoals anderen hier zeggen krijg je een dikkere hals als je paard wat meet vet heeft, maar je kan het zeker ook trainen. De arabier die ik had begon ook met zo'n iel hertennekje (echt nog veel erger dan die van jou), en dat is later enorm verbeterd toen ermee getraind werd. Dan moeten ze wel écht over de rug lopen en dus niet in een opgericht krulletje getrokken want dan train je dus alleen die onderhalsspier.

Dan duurt het een flinke tijd en ik denk niet dat je er ooit zo'n mega hengstennek op kan trainen maar het kan dus zeker wel verbeteren.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 20:17

@Piekosjj het is wel het zelfde paard met er zit 2 jaar verschil in. Helaas is mijn paard toen der tijd heel veel afgevallen en hersteld daar nu nog steeds van.

Zijn maaltijd:
`s morgens krijgt hij 2 plakken hooi plus een bak sportbrok en een bak Kentucky lite e
1200 1 plak hooi plus een emmer lucerne(hartog)
1700 1 plak hooi plus een bak sportbrok
2200 2 plakken hooi plus een emmer seniores priores

Ufurio meet 174

@ anthea zoals ik ook al aangaf in het dressuur topic had hij heel veel spanning. Hij loopt daar zeker niet naar behoren.

@ terpetijn hij zal inderdaad nooit een echt dik paard worden. Maar hoop dat hij toch meer hals gaat ontwikkelen want dit ziet er immers ook weer mooier uit voor het gehele plaatje op concour.

Ik zal nog eens wat fotos van nu plaatsen

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:22

Probeer zn voer eens in kilo uit te drukken? Wat is een bak brok? Een plak hooi? Wat is dat? Zo'n paard van die grootte moet toch 10-15kg hooi per dag krijgen, ik zie zelfs liefst onbeperkt :)

mystica11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:24

Niet alle paarden hebben een dikke hals en lopen toch goed in de dressuur. Is afhankelijk van de bouw van het paard. En zoals je zelf al aangeeft heeft je paard de afgelopen periode fysieke problemen gehad. Je bent al zo ver gekomen, komt wel goed.

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 22:22

@anthea
Hij krijgt ongeveel een hooibaal per dag. Dat is dus plus minus 16 kilo aan hooi. De plakken zijn vrij groot. Brok is een voerschep. zo`n bak zeg maar. denk zo`n 1200 gram?

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:00

Ik zou zelf stoppen met zoveel brok te voeren. Mijn paard (1m80) krijgt maar 1kg brok per dag. Die van jou zit al aan 3,5kg per dag en dat hebben ze echt niet nodig. Meer nog, dat is zelfs slecht. Ik heb die Kentucky eens opgezocht en daar zit 43% zetmeel in. Dat is echt enorm veel en dat is voor een paard niet gezond. :n
Hierdoor wordt het niet correct verteerd en wordt het ruwvoer niet meer goed opgenomen. Ik zou dus minderen met krachtvoer en meer ruwvoer geven (misschien wat meer Seniores Priores of gewoon bietenpulp want het effect is hetzelfde en pulp is goedkoper).

http://www.bokt.nl/wiki/Krachtvoer

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:04

@anthea Hij krijgt geen 3,5 kilo brok. Het is max 2,5. Kentucky voer ik om hem wat pittiger te krijgen.
Pulp heb ik een jaar gevoerd en daar kwam hij geen kilo van aan ondanks de kilos die ik gaf.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:07

Welke brok voer je?
Kentucky zit vol met zetmeel en de meeste sportbrokken ook. Van de Kentucky geef je ook een bak, dus ook 1,2 kg? Opgeteld zit je dan aan 3,5 kg waarin wss veel zetmeel en suikers in zitten en dit is niet goed voor je paard.
Ik zou het gewoon eens proberen, minder brok en meer Seniores Priores dan. Gewoon eens kijken wat het doet. Mijn paard is enorm opgeknapt van gewoon simpel ruwvoer en ik denk dat je paard nu teveel bezig is met die zetmelen te verteren en dat hij daardoor zijn ruwvoer niet meer optimaal opneemt. En ruwvoer is de basis van alles.

Oke, voor mijn paard maakte het geen verschil, bietenpulp op SP. Maar als de jouwe het beter doet op SP dan moet je dat blijven geven! :j

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:09

Omdat een ander paard minder krijgt vind ik geen reden om dat bij dit paard ook te doen.
Ik zou kijken of meer voer zou helpen. Ik vind het weinig voor een paard die hard werkt.
Als dat niet werkt, dan nakijken op waardes door de D. A
heb meerdere paarden en voer is echt zo verschillend per paard, dat moet je gewoon uitproberen wat het beste werkt per paard

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:10

ah zo kwam je aan de 3,5. dacht al hihi.

Heb je een andere voervervanger om hem wat pittiger te maken?

Ik heb net een zak gekocht dus die gaat eerst op :P

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 23:10

Hij is al volledig onderzocht in Lienden. Hij is verder kern gezond.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:16

Misschien niet helemaal on-topic, maar ik zag het stukje over voer verminderen..

Ik voerde mijn paard granenmix en haver, maar ze bleef loon.. Ik zocht het in 'pittigmakend voer'..

Echter moest ik haar een tijdje sober voeren (ivm wormeninfectie). Onbeperkt hooi en 1 kilo dieetmix.. Ze werd fitter dan ooit!!
Ik vond het heel verbazend, maar uiteindelijk bleek ik haar teveel suikers te voeren waardoor ze veel suikerpeps/dips had.. En ze vaak erg futloos overkwam. Nu is ze veel gelijker in haar energie en ja dus echt een stuk fitter/pittiger..

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:46

Wat je proberen kan is een sportvoeding met meer vetten en eiwitten, dat helpt met opbouwen van spieren, ik vind dat je paard niet dun is maar armbespierd.
pavo heeft nu pavo topsport, ik heb bij een aantal mensen de paarden positief zien verbeteren door dit voer.
Voorbeeld, mijn paard, z krijgt 16 kilo voordroog,savonds een halve kilo basisbrok, halve emmer luzerne, en als hij gewerkt heeft een halve schep pavo topsport. Smorgens een halve schep havens slobber samen met een halve schep senioren priores.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 23:47

Wat wij gedaan hebben om mijn paard gespierder te krijgen hebben we voornamelijk veel ruwvoer gegeven en max 1 / 1,5 kg brokken (hij was 1,86 m). Daarnaast trainden wij hem niet lang laag want hier kreeg hij heel erg last van zijn nek van, maar we trainden wel over de rug. >> Zo reden we hem dressuurmatig
en toen is ie in 1,5 jaar van dit naar dit gegaan.

Een ander paard train ik wel lang laag, maar ook hier hebben we eerst "ruwvoer in gestopt" en toen hij wat "voller" was hebben we dat omgezet in spieren. Want als ze moeten werken dan gaan ze natuurlijk eerst het eten omzetten in energie maar als dat op is gaan ze over op het gebruiken van vet, maar wat ik bij jouw paardje zie heeft hij niet veel vet en dan kunnen ze moeilijker spieren opbouwen.
Dus de tip die ik mee zou geven is probeer m eerst wat "vetter" te krijgen en dan "actief te trainen".