Hard kauwen op bit..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Hard kauwen op bit..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:07

Hallo!

Jaa mijn paard kauwt gigantisch op haar bit. Heb haar sinds kort en hebben dit hoofdstel mee gekregen. Zit geen neus riem op. Zouden we het een keer laten moeten zien?

Ze doet er best raar mee.

xSlvna

Re: Hard kauwen op bit..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:10

Hoe dik is het bit, zit het hoofdstel niet te strak naar boven toe?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:10

Hoe oud is ze? Hoe lang is ze al beleerd?
Deed ze het ook toen je daar ging kijken?
Weet je wanneer er voor laatst naar haar tanden is gekeken?

Hoe kijkt ze tijdens het kauwen? Neemt ze het bit goed aan als je hoofdstel in doet?
Wanneer kauwt ze, tijdens het rijden of juist daarvoor of daarna?

heidibeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:20

Helemaal geen neusriem?
Neusriem is er voor, zodat het bit rustiger in de mond ligt. Dus dat zou er ook mee te maken kunnen hebben.
Ook zijn er paarden die obsessief op hun bit gaan bijten wanneer ze gestrest zijn / iets moeilijk vinden.
En verder bovenstaande dingen..

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:22

Ik snap eigenlijk nooit hoe een bit rustiger kan liggen van een neusriem, maar ok. :o

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:29

xSlvna schreef:
Ik snap eigenlijk nooit hoe een bit rustiger kan liggen van een neusriem, maar ok. :o

Bit zonder neusriem heeft enorm veel bewegingsruimte, vooral als paarden de mond heel ver opendoen. Een paard mag uiteraard gewoon kauwen op het bit en moet dat ook met neusriem nog kunnen. Maar er is een verschil tussen kauwen/knabbelen en de mond zover mogelijk open en met de tong het bit de hele mond door werken. Vaak inclusief stoten tegen de tanden en van links naar rechts gaan. Ik zie het vaak bij paarden die nog weinig een bit in hebben gehad, die maken enorm overdreven bewegingen, wat zorgt voor een zeer beweeglijk bit, wat ze vervolgens niet prettig of zelfs eng vinden omdat het overal tegenaan stoot. Soms komen ze er nog met de tong boven en dan is het helemaal paniek. Een (normaal vastgemaakte en niet aangesnoerde!!) neusriem brengt vrijwel direct de rust terug. Het geeft stabiliteit, verhindert die overmatige bewegingen en voorkomt zo dat paarden bang worden voor het bit. Eenmaal goed gewend zullen de meeste paarden ook zonder neusriem niet meer die overdreven kauwbewegingen gaan maken (dat zie je al met opzadelen als het hoofdstel al om zit maar nog niet is vastgemaakt).

Voor paarden die echt onrustig zijn is (vaak) een lage neusriem het fijnste, die sluit het bit zelf ook nog ietsje op waardoor het nog stiller ligt. Omdat de neusriem ook niet zo hoog om de kaak sluit, durven ze wel nog gewoon bewegen en kauwen.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:33

xSlvna schreef:

Ik ook niet.. bakstuk ligt toch echt los van de neusriem.. Neusriem is alleen om ervoor te zorgen dat het paard zijn mond niet meer open kan doen..
Heb nog geen 1 westernpaard onrustig met zijn hoofd zien doen.. en die hebben allemaal geen neusriem :o

Edit: lage neusriem is nog gevoeliger dan hoge neusriem, gezien de lage neusriem op het gevoeligste gedeelte drukt van het neusbotje.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:36

Nee precies... ik hang altijd alles zonder neusriem om als ik geen zin heb. Of ik doe de neusriem om en maak hem niet eens vast, ook op 3 jarige onbeleerde pony's.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 01:06

Tessa_93 schreef:
xSlvna schreef:

Ik ook niet.. bakstuk ligt toch echt los van de neusriem.. Neusriem is alleen om ervoor te zorgen dat het paard zijn mond niet meer open kan doen..
Heb nog geen 1 westernpaard onrustig met zijn hoofd zien doen.. en die hebben allemaal geen neusriem :o

Edit: lage neusriem is nog gevoeliger dan hoge neusriem, gezien de lage neusriem op het gevoeligste gedeelte drukt van het neusbotje.

Vergeet niet dat die westernpaarden in het beginstadium wel degelijk met neusriem (mouthshutter) worden gereden. Eenmaal hij eraf kan gaat hij eraf, maar hij wordt frequent gebruikt bij jonge, net opgeleerde paarden.

Ik kan met alles rijden op mijn merrie: zonder, laag, gecombineerd, hoog, Mexicaans. Vind haar persoonlijk het beste lopen op een hoge dus die gebruik ik nu.

Deed je paard dit bij de vorige eigenaar ook? Eveneens iets dat in me opkwam: is hij de laatste tijd nog door een tandarts nagekeken?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 01:15

Ze is negen jaar en schat dat ze ongeveer (2,3) jaar onder het zadel is. Maar er is niet veel mee gedaan qua rijden. Ze reageert wel goed op het been. Maar ze doet gewoon heel raar met haard mond alsof het niet lekker in haar mond zit. Haar tong gaat ook alle kanten op, maar gekke is dan stopt ze weer even en daarna begint het weer.. Laat man hier uit buurt kijken naar het hoofdstel of dit wel klopt (niet te klein is)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 14:51

Heftig kauwen op het bit kan ook een uiting zijn van niet lekker kunnen bewegen (onder het zadel). Het kan dus zin hebben om er eens een fysio/osteo bij te halen en/of je manier van rijden onder de loep te nemen.

maceooliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 15:07

Heb je hem al eens bitloos gereden ? Doet hij het dan ook ?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-16 16:15

maceooliver schreef:
Heb je hem al eens bitloos gereden ? Doet hij het dan ook ?

Nee ze doet het wel zonder bit maar niet bitloos gereden. Oud eigenaar herkende dit gedrag niet dus denk iets met de tanden?

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 21:50

Misschien tand problemen? Misschien overwegen even de tandarts er naar laten kijken?

MiouxJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 22:00