Fries benen op tillen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

kayleigh_040

Fries benen op tillen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 20:59

Hooi iedereen!

Mijn Fries tilt haar benen niet hoog op en sloft veel.
Gevolg: struikelt en verstapt zich vaak.

Wat moet ik hier tegen doen?
Bepaalde oefeningen...

Alvast bedankt!

Groetjes Kayleigh

FriesWytske

Re: Fries benen op tillen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:03

In de eerste plaats zorgen dat hij/zij voorwaarts loopt. Verder kun je balkjes gaan lopen met hem/haar.

Wat zegt je instructie van dit probleem?

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:05

FriesWytske schreef:
In de eerste plaats zorgen dat hij/zij voorwaarts loopt. Verder kun je balkjes gaan lopen met hem/haar.

Wat zegt je instructie van dit probleem?

Helaas geen instructriese... Bij balkjes tilt ze ook niet echt op, loopt er vaak tegen aan...

Runa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:10

Zijn haar hoeven verder wel in orde? geen te lange tenen en dat soort dingen?

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:12

Runa schreef:
Zijn haar hoeven verder wel in orde? geen te lange tenen en dat soort dingen?

Nee, volgens mij is alles prima, de hoefsmid komt regelmatig...

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:14

Overgangen, overgangen, overgangen. Van draf naar stap, 3 passen stappen (echt niet meer!!!) en dan weer vlot wegdraven. Na een paar passen draven naar galop, volte galloperen en dan weer naar draf. Hoefslag volgen, afwenden, stap, halthouden, en weer vlot wegdraven. In alle gangen (vooral draf en galop) tussendoor proberen te verruimen. Wanneer je paard wat vlotter is (na ongeveer 10 minuutjes) kun je fijn gaan trainen. Daar bedoel ik mee, hoog instellen, lager instellen, halsstrekken, buigen, stelling aan de verkeerde kant, pasje wijken, etc. etc. etc. Daarvan gaat een paard nog meer over de rug lopen en zijn benen beter gebruiken.
Als je merkt dat hij na een tijdje weer wat slofferiger wordt opnieuw wat overgangen rijden, maar meestal kan het nu wat korter voordat hij/zij het begrijpt. Misschien vind hij het op het begin niet zo leuk en wil hij misschien niet meewerken, blijf zacht in je hand en zit, dat staat voorop. Maar door dat punt moet je heen rijden. Het kan zo zijn dat je paard je niet snapt en dan steun bij jou zoekt, maar door dat punt moet je heen rijden. Als je daar doorheen bent zul je met sprongen vooruit gaan!!

Dus: veel overgangen, doorrijden tot je tevreden bent (ondanks dat je paard misschien niet heel goed reageert op alle overgangen), veel belonen wanneer het goed gaat, en heel zacht en subtiel in de mond blijven.
Het is toch een staafje ijzer waar je teugels aan vast zitten (en waar te vaak aan getrokken wordt). Besef je dit goed!
Zo zou het beter moeten gaan.
Laatst bijgewerkt door borstnoot op 22-01-16 21:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:15

Eerst even laten checken door de dierenarts, daarna (wanneer een medisch probleem is uitgesloten) meer op de achterhand gaan trainen, zodat ze haar voorbenen meer kan optillen.

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:16

louka69 schreef:
Overgangen, overgangen, overgangen. Van draf naar stap, 3 passen stappen (echt niet meer!!!) en dan weer vlot wegdraven. Na een paar passen draven naar galop, volte galloperen en dan weer naar draf. Hoefslag volgen, afwenden, stap, halthouden, en weer vlot wegdraven. In alle gangen (vooral draf en galop) tussendoor proberen te verruimen.

Onwijs bedankt, hier ga ik mee aan de slag!

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 21:17

Anna_Dani schreef:
Eerst even laten checken door de dierenarts, daarna (wanneer een medisch probleem is uitgesloten) meer op de achterhand gaan trainen, zodat ze haar voorbenen meer kan optillen.

Ze heeft snel last van mok en is aan de zwaardere kant..
Verder alles oke..
Zou dit invloed kunnen hebben?

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:17

kayleigh_040 schreef:
louka69 schreef:
Overgangen, overgangen, overgangen. Van draf naar stap, 3 passen stappen (echt niet meer!!!) en dan weer vlot wegdraven. Na een paar passen draven naar galop, volte galloperen en dan weer naar draf. Hoefslag volgen, afwenden, stap, halthouden, en weer vlot wegdraven. In alle gangen (vooral draf en galop) tussendoor proberen te verruimen.

Onwijs bedankt, hier ga ik mee aan de slag!

Succes, ik heb er nog een stukje aan bij gevoegd, waar ik tegen aan liep, en soms nog steeds loop, en wat ik nog vergeten was erbij te zetten. ;)

Anna_Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:22

kayleigh_040 schreef:
Anna_Dani schreef:

Ze heeft snel last van mok en is aan de zwaardere kant..
Verder alles oke..
Zou dit invloed kunnen hebben?

Mwah mok indirect misschien. Ik doelde eerder op een blessure aan beide voorbenen zoals hoefkatrolontsteking o.i.d.

Zwaar zijn werkt natuurlijk nooit mee aan het soepel en licht bewegen. En nu lopen Friezen graag op de voorhand, elke extra kilo komt daardoor ook meer op de voorhand. Als je zelf een zak voer tilt, wordt het ook lastiger om de chachacha te dansen :))
De overgangen die al verder genoemd zijn een goede oefening, zo ook achterwaarts en zijgangen om de achterhand te activeren. Om het voor je paard iets makkelijker te maken, zou je ook oefeningen vanaf de grond kunnen doen (dat scheelt weer jouw gewicht en kun je goed zien of de achterhand actief meedoet).

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:24

Idd veel overgangen rijden en als je balkjes gaat lopen moet je geen balkjes op de grond leggen maar juist cavaletties die iets hoger liggen op een kruisje oid.
Mijn paard heef het struikelen volgens mij uitgevonden en dat was de enige manier om hem te leren z'n benen op te tillen. Bij de balkjes op de grond tikte hij er ook steeds tegenaan of ging er doodleuk bovenop staan B-)

borstnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 21:26

Oh ja, kijk eens op mijn profiel! Het paard wat ik sinds kort heb heeft er ook veel moeite mee, en je ziet me zelfs oefenen op dit gedeelte op het filmpje!
Vanaf 20 seconden zie je dat ik intensief met overgangen bezig ben, en dat haar hoofd/halshouding toch redelijk regelmatig blijft. Natuurlijk moet ik ook nog veel oefenen alleen op dat stukje film gaat het toch best goed ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 22:07

Zorg aub voor goede instructie ipv de oefeningen die hier worden aangedragen blind op te volgen. Instructie kan zien wat jij fout doet. En als het dan nog niet wil, kun je altijd nog de dierenarts inschakelen.

kayleigh_040

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 14:22

Dankjewel iedereen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 09:26

Ja wat doe je aan gymnastiseren??
Zijn de hoeven juist bekapt?
Is het zadel passend?