Paard is te enthousiast met springen..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

davinci2412

Paard is te enthousiast met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 12:05

Nu zou je haast denken wat is dan het probleem, alleen maar mooi dat hij het zo leuk vindt! Ja ben ik het helemaal mee eens alleen is het in een parcours iets wat lastig als je paard als een idioot op de hindernis afstormt.

Daarom zijn we aan het trainen geslagen en hebben we uiteraard ook lessen gepland. Maar de instructeur had het iets wat druk waardoor we pas half februari onze eerste les hebben.

Het gaat om een jong paard van 4,5 wat nog niet heel veel springervaring heeft maar wel talent, alleen nu dus het probleem dat hij te enthousiast op alle hindernissen af raced waardoor ik dus geen controle meer heb over het tempo. Ik ben nu sinds een paar weken wat intensiever aan het trainen met het springen, voor die tijd wel al balken onder de man en vrijspringen met hem gedaan.
Dressuurmatig loopt hij prima. Hij kan al een nette B proef lopen, maar ik verlies dus de controle zo'n 3/4 galopsprongen voor de hindernis.

Ik heb dit geprobeerd op te lossen door balken voor en achter de hindernis te leggen zodat hij beter op moet letten, hem voor en na de hindernis stil zetten, in uitjes te springen, andere lijntjes, een hindernis springen en daarna bijvoorbeeld het wijken inzetten of een gebroken lijn oid, maar niets lijkt echt goed te helpen.

Ik ben dus opzoek naar tips zodat we vast aan de slag kunnen voor onze eerste les.

Tips zijn dus welkom :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:16

Zorg dat hij voor het springen gewoon ècht goed begrijpt wat jij bedoelt. Dat je gelijk reactie hebt als jij iets "aanpast". Dan langzaam beginnen met balken draven en springen, en als hij dan niet luistert gewoon even wat strenger zijn. Daar krijgt hij niets van.

Ook als je in galop op de hibdernis afgaat: hij móet die extra galopsprong maken, hoe dan ook. Als hij dat goed doet belonen door neer ontspannen mee te gaan (waar hij het natuurlijk wel goed bij moet blijven doen).

Na de sprong kan je ook proberen om in één rechte lijn door te rijden, en hem dan tot stilstand laten komen op die lijn. Zorg dat je de controle terugkrijgt. Het paard gaat dan ook beter begrijpen wat jij bedoelt, en er gehoor aan geven.

Beloon uiteraard goed als hij het goed doet en luistert, en maak veel overgangen. Variatie is heel belangrijk, dan gaat hij zich niet vervelen en is de kans dat hij gaat crossen ook kleiner. Ga ook af en toe even stappen en laat hem dan even helemaal ontspannen.

Ook kan je beter te vroeg dan te laat stoppen; als hij het goed doet en hij dat blijft doen, stop dan, en ga niet door . Lekker uitstappen, dan gaan zowel jij als het paard met een goed gevoel naar stal.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-01-16 12:24, in het totaal 1 keer bewerkt

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:23

Rent hij onder je vandaan? Of trekt hij aan op de hindernis?

Mijn merrie heeft dat ook en nog steeds na al die jaren (loopt M springen)
Bij haar hebben we in het begin dit gedaan:
Aan rijden op de hindernis en afwenden voor de hindernis als je de controle verliest.
In eerste instantie is dat al 10 meter voor de hindernis
Daar leren ze mee wachten
Dus gewoon dressuurmatig aanrijden zonder de hindernis te springen
Laat ze maar wachten

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:25

Hier ook een jong dier gehad die op een bepaald moment finaal door mijn hand heen liep..
Na 2x heb ik hem op het moment dat hij wilde vertrekken even goed op de rem getrokken voor de hindernis.
Toen eerst even stil laten staan, om vervolgens weer ongestoord verder te gaan.
Fanatiek zijn is prima, maar er moeten geen ongelukken gaan gebeuren omdat meneer paard het zelf wel denkt te kunnen.. 8)7

Let wel.. dit is alleen van toepassing op paarden die heel brutaal de leiding over nemen!
Als het spanning of angst is, zal je hier anders mee om moeten gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:26

ponyparadijs schreef:

Aan rijden op de hindernis en afwenden voor de hindernis als je de controle verliest.
Laat ze maar wachten

Afwenden voor de hindernis zou ik nooit doen, in ieder geval niet te dichtbij. Mijn ervaring daarmee is dat ze er vaker van gaan weigeren. Een paard snapt het niet dat als je naar de hindernis toe rijdt om eroverheen te springen en opeens toch afwendt.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:28

Resistance schreef:
ponyparadijs schreef:

Laat ze maar wachten

Afwenden voor de hindernis zou ik nooit doen, in ieder geval niet te dichtbij. Mijn ervaring daarmee is dat ze er vaker van gaan weigeren. Een paard snapt het niet dat als je naar de hindernis toe rijdt om eroverheen te springen en opeens toch afwendt.

Dit is wat onze instructie ons liet doen
En dat gebeurde ook niet binnen 5 meter voor de hindernis
Want 5 meter voor de hindernissen mogen ze aan trekken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:31

ponyparadijs schreef:
Resistance schreef:

Dit is wat onze instructie ons liet doen
En dat gebeurde ook niet binnen 5 meter voor de hindernis
Want 5 meter voor de hindernissen mogen ze aan trekken

Dan zal onze instructie daarin verschillen. Als ik dat zou doen met een jong paard, is de wereld te klein.

Anoniem

Re: Paard is te enthousiast met springen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:15

Ik zou een paard nooit wegtrekken voor de sprong, dan zou ik m eerder stilzetten. Dat laatste is puur om de gehoorzaamheid, ho is gewoon ho.
Ts ik lees dat je van alles hebt geprobeert, maar consequent zijn is toch de sleutel hier. Ik zou het zoeken bij het wegrijden en sluiten,maar vanuit galop in je basiswerk. Sommige paarden trekken aan op de sprong omdat ze kracht missen, dan is hard gaan nu eenmaal makkelijker dan rustig aan doen. Ga in je basiswerk schakelen, wegrijden en terugrijden. Ga daarna eens hele flauwe kleine hindernisjes springen en rijdt er zo flauw mogelijk op af, herhaal het desnoods 10 keer totdat hij rustig wordt, maar ga niet teveel afwachten, blijf consequent.
Stil zetten voor de hindernis vind ik ook een goede oefening, al is dat wlel spannend, omdat je hier wel consequent moet zijn en vooral ook handig moet zijn. Het doel van stilzetten is dat je paard gehoorzaam wordt en terug gaat denken. Als je hem dus een paar keer stil zet en hij komt daarna weer heel flauw aan, laat m maar flauw aanlopen, maar wel ondersteunen met been. Maar dus ook weer niet teveel, dat ie ineens weer weg spurt. Dat ligt bijv heel nauw.

Feit blijft, dat je consequent moet blijven, ho is gewoon ho.

Eddie_L_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:38

Wat ik gedaan heb bij mijn paardje die nogal hard op de hindernissen af ging is om op 1 à 2 meter voor de hindernis een figuurtje te leggen van balken (bijv een L - vorm) en het uiteinde richting de sprong en die in draf nemen en als je voor de hindernis komt pas te galopperen en na de sprong direct terug na draf. Dit heb ik enkele weken vol gehouden en nu luistert hij (op een enkele jolige keer naXD) super!!

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:02

Wegtrekken of stilzetten voor de sprong is iets wat ik nooit zou doen. Paarden zijn gewoontedieren en jij wilt de gewoonte 'ongecontroleerd over een hindernis racen' doorbreken, zonder daarbij het vertrouwen en het plezier van het paard te beschadigen.

Ik zou beginnen met, heel simpel, uit een rustige draf of galop op een laag sprongetje af rijden en het paard 4 a 5 galopsprongen na de hindernis stilzetten of een overgang maken naar stap. Als het paard ontspant, rij je gewoon weer verder alsof er niks gebeurd is. De bedoeling is dat het steeds minder moeite kost om het paard terug te laten komen. Herhaling en consequentie zijn hierbij heel belangrijk, en misschien merk je pas na 30 keer dat er wat meer rust in komt na de sprong. Als het paard door krijgt dat het niet de bedoeling is om na de sprong weg te racen, zal je uiteindelijk ook meer ontspanning krijgen in het aanrijden en op de sprong zelf.

Als dat goed gaat, kun je uitbreiden naar bijvoorbeeld een gebroken lijn met ruim voldoende afstand tussen de hindernissen om het paard na de eerste sprong eerst even terug te laten komen naar stap. Als hij zich dan netjes af laat remmen (of zelf al wat terug komt omdat hij dat net van jou geleerd heeft), kun je hem een keer rustig door laten galopperen tussen de hindernissen.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 15:08

Resistance schreef:
Dan zal onze instructie daarin verschillen. Als ik dat zou doen met een jong paard, is de wereld te klein.

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden zullen we maar zeggen
Overigens heeft dat bij mijn paard nooit geresulteerd in een weigering hoor.
Maar kan me goed voorstellen dat sommige paarden het wel aannemen als een reden tot weigeren

davinci2412

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 15:36

Bedankt voor de tips! Hier gaat ik mee aan de slag. Uiteraard oefenen we dressuurmatig ook door om hem in zijn lijf sterker te maken.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:46

Ik vind wegtrekken voor de sprong of afwenden ook een heel groot verschil.
Als je bijvoorbeeld een hindernis in het midden hebt staan en je voelt bij het aanrijden direct dat hij versnelt, dan negeer je de hindernis en rijd je een volte (of een aantal voltes). Voelt hij rustig aan, dan draai je weer eens op de hindernis af. Gaat dit weer te hard? Dan rijd je bijvoorbeeld eens een volte de andere kant op. Simpelweg dresuur rijden.
Niet te laat ingrijpen en hem een galopsprong of twee van te voren wegtrekken voor de hindernis.
Dit vind ik nogal een verschil.

CasperW

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 19:43

Het helpt vaak om je paard wat rustiger aan te laten doen en goed te laten ontspannen.

Sannedavito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-16 00:55

In uitjes, uiteindelijk is je paard de gene met een probleem.. Dit kun je ook oefenen met vrij springen!