voor het eerst een proefje geoefend

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lovevalser

voor het eerst een proefje geoefend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 00:09

zondag was het zover mijn vriend was voor de eerste keerv meegegaan naar de paarden!!! *\o/*
hij heeft daar een poging gedaan tot een proef voorlezen....
we hebben geen letters bij de bak, en hij snapt nog net wat de voorkat en achterkant van een paard is. Laat staan wat een volte of van hand veranderen is... _O-

De eerste keer rijden was een hel, was is al voor bij de letter begon hij pas te zeggen wat ik moest doen, of juist 5 dingen achter elkaar zeggen :( maarja

de 3de keer wist ik de proef onderhand we uit mijn hoofd en heeft hij hem gefilmd,
Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips hebben!

het is trouwens proef 3 (geloof ik)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:16

Ja, leuk. Paard loopt braaf zn rondje, maar ik mis vooral heeel veel stelling en buiging. Paard loopt als een plank de hoeken en in de volte zie je m duidelijk niet buigen. Hou je buitenhand tegen de hals aan en je binnenhand iets van de hals, laat je paard om je been heen buigen. Ook je buitenbeen kan je iets naar achteren leggen :)
Ook de galop is eigenlijk alleen maar galop en thats it. Hij valt hier ook op de voorhand en valt uit de galop ipv een nette overgang terug te maken. Je overgang naar de linkergalop gaat dan ook mis, je gooit alles los en je paard moet het zelf maar uitzoeken. Hou contact met de mond, geef duidelijke beenhulpen (buitenbeen achter de singel) en rij m aan elkaar.
In stap zakt die wel al een beetje en dat ziet er fijn ontspannen uit. Heb je les? Was dit proefje puur voor de lol of wel serieuze oefening voor wedstrijden?

Volgens mij moet je in de OP ook wat info over jullie niveau ed geven zodat we ook gericht tips kunnen geven. Kijk even in de regels voor HAW, zonde als je topic gesloten wordt!

lovevalser

Re: voor het eerst een proefje geoefend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 00:30

Oke dankje, voor wat extra info: paardje is nog pas net onder het zadel. Half jaar ofzo. Niveau dus nul. Ik zelf heb tot 3 jar terug alleen manee gereden. En dqarna nooit wedstrijden gedaan. Even over de galop, vlak voor dat we in de linker galop gingen schoof mijn zadl ineens naar voren. Is volgends mij ook wel goed te zien.

Voor les ben ik druk opzoek, maar kan ik nog niet iets vinden in de buurt of betaalbaar.

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:41

Ik zou lekker eerst gaan lessen en nu nog niet eens een proefje gaan oefenen. Proefjes zitten best veel dingen snel achter elkaar. Probeer t paard los te maken in t lijf: voltes slangevoltes en tempowisselingen. Komt vanzelf wel. Maar lessen moet je wel gaan doen, of ze nu duur zijn of niet, 2 paar ogen zien meer dan 1!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:44

Wat een leuk paard, lijkt ijverig en vriendelijk. Vast een fijn dier om mee te werken.

Wat betreft het nog niet zolang onder het zadel, ik denk niet dat er bedoelt wordt dat ze op een veel hoger niveau zou moeten lopen hoor. Wel zou ze veel meer in balans mogen lopen en dat is normaal ook, nadat je paard gewend is aan je hulpen en je enkele weken wat vertrouwen op hebt gebouwd, het eerste waar je mee aan de slag gaat. Als je goed kijkt zie je nu dat telkens als je paard een wending ingaat zij zich helemaal op het binnenste voorbeen gooit. Ze gaat eigenlijk als een motor plat door de bocht. Ter compensatie van het gewicht van het lijf dat naar binnen komt, houdt ze hoofd en hals naar buiten. Je kan je vast voorstellen dat het gewicht dat telkens op het binnenvoorbeen komt in de wending, op deze manier behoorlijk groot is. Dat is op termijn niet echt bevorderlijk voor de gewrichten en pezen in de voorbenen. Daarnaast gaat ze zich steeds stijver maken in het lijf om te voorkomen dat ze met haar gewicht nog verder naar binnen valt, ze wil immers wel op de been blijven. Ze gaat haar romp dus vastzetten, maakt daar een soort stug frame van (wederom, zoals een motor) en ook de hals wordt enkel als contragewicht gebruikt maar blijft daarbij recht. Dat geeft weer wat spanning rond het schoftgebied wat het loslaten en nageven straks steeds moeilijker maakt naarmate ze langer op deze manier loopt.

Wat je zelf al zou kunnen doen is proberen je paard in een iets rustiger tempo door de wendingen heen te rijden en haar met je binnenbeen (niet naar achteren leggen!) rustig naar buiten toe te drukken. Je kan daarbij een zweepje gebruiken dat je zachtjes tegen de schouder aan legt, ze moet namelijk eerst leren de schouder meer naar buiten te plaatsen in de wending waarmee je ruimte maakt voor het achterbeen om onder het lijf te komen. Op die manier leert ze op vier benen ipv één de wending door te gaan. Een grote volte een stukje verkleinen (nog niet te klein hoor, het gaat om het aanleren van de hulp) en dan weer openen voor je binnenbeen is ook een goede oefening.
Verder hoop ik dat je snel passende instructie kunt vinden, ik denk dat met wat hulp je snel veel vooruitgang zal zien, jullie zijn een leuke combinatie!

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 00:49

Ik zou vooral als je paardje net onder het zadel is je benen stil houden. Ik zie je continu drijven met je benen. Zou behoud je het risico dat ie dadelijk niet meer op je been reageert.
Benen stil houden. En dan 1 of 2 keer eens goed drijven. reageert ie daar niet op dan een tik met de zweep

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 01:00

Ik mis hier en daar ontspanning, verdere punten zijn al gezegt ;)

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 04:11

Ook ik mis de ontspanning. Eigenlijk moet je nog helemaal niet met proefjes bezig zijn, eerst de basis maar eens installeren.

Daarnaast zie ik een snel/gehaast paard, geen voorwaarts paard. Benen stil houden, niet drijven, tenzij het echt nodig is. En laat hem zijn balans maar vinden in een wat langzamer tempo, terwijl hij zijn achterbenen er goed onder blijft stappen. Dan loopt hij voorwaarts.
Veel succes!

Je zegt in eerdere reacties dat je zadel naar voren schuift, past het wel goed? Kan me voorstellen dat je paard hier ook wat spanning van krijgt.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 09:05

dank jullie wel, ik ga er mee werken.

@Milkberry; ja het zadel past goed, is 1,5 maand geleden nog gecontroleerd door een zadelmaker. het zadel schruift sinds een week of 2. precies de tijd dat het mij opvalt dat zze wat is afgevallen. Dus ik hoop dat als de zmer komt dit weer goedkomt. en met wat bijvoeren.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:12

Als het zadel schuift, dan ligt het NIET goed.. :n

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:21

Dan zul je in de tussentijd toch even wat anders moeten. Wat je met je zadelmaker zou kunnen overleggen, is om pads onder de voorkant te leggen, zodat het iets opvult. Maar dan zou de zadelmaker even moeten kijken of hij dan weer past.

Niet zo door blijven rijden hoor, tot het voorjaar. Dat is echt niet goed voor haar rug

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:58

Als je echt wedstrijd gaat hebben. Zou ik het niet doen ik zie totaal geen verschillen in je onder delen paard loopt iets kort( spannen wilt niet los laten) met je halsstrekken ik zie geen verschil paard moet echt strekken neus richting de grond. Middenstap zie ik ook geen verschil je houd en boven in hij mag met zijn neus d'r uit en moet zijn stap veruimen. Middendraf zie ik ook geen verschil.. Als je wedstrijd gaat rijden zo krijg je misschien geen winspunt en daar ga je meestal wel voor.

Ik zou het proefje lekker achterwegen houden en echt op de basis gaat contreren. En neem les wat de andere al zeggen.
Maar hij is wel super braaf voor een paardje wat pas een half jaar onder het zadel is!
Succes met hem :)

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 13:12

vind het er helemaal niet slecht uit zien. Tis niet spectaculair maar wel respectvol naar het paard, en als hij nog maar een half jaar onder het zadel loopt dan mag dat ook. Ik persoonlijk vind de opmerking om niet met een proefje bezig te zijn beetje kort door de bocht. je kan de proeven ook gebruiken om te kijken waar je nog aan moet rijden. Soms is het best goed om er gewoon eens 1 te proberen. Juist dan merk je dat je sommige dingen nog niet helemaal voor elkaar hebt.
komt ook bij dat ik meer het idee hebt dat je het gewoon probeerde voor de fun, dat doet iedereen wel eens.

Ik vind je iig mooi rustig zitten, in ge galop ben je nog zoekende maar dat komt ook doordat hij zijn rug nog niet helemaal los laat.
Hij heeft mooi kunnen wennen aan een ruiter op zijn rug, en contact in de mond. Nu hij een half jaartje loopt mag je langzaam meer aan hem gaan zitten. Ook zodat hij leert hoe die jou het beste kan dragen. Als je altijd zo rijd heb je er nog niet echt aan gereden, dus kun je ook niet verwachten dat hij je hand volgt en dat je lengtebuiging ed hebt.

Denk ook dat een mooie stap vooruit je lengtebuiging is. Je kan ook wel zien dat je hier zo langzamerhand tegenaan loopt. Af en toe wordt je beetje te strak in je hand. Niet extreem erg hoor, hij loopt het merendeel met zijn neus eruit. Maar hij loopt braaf en tis gewoon tijd voor een stapje meer. Als je dat zo rustig aanpakt als je nu rondrijdt dan krijg je vanzelf je voorwaarts neerwaartse tendens. En zal hij dit ook gewillig aannemen. Tis alleen wel belangrijk dat je de vriendelijke manier vast houd en het op de juiste manier aanpakt. stuur wel even pb.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 13:30

dankje wel!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 19:27

De openingspost voldoet hier niet aan de regels van RT-HAW, daarom gaat er een slotje op. Lees eerst even Regels en Richtlijnen [HAW]Horses At Work aandachtig door, inclusief de links die erin staan.
Je achtergrondinformatie ontbreekt hier, daarbij kun je denken aan een uitleg over wat is je niveau, wat zijn je doelen, waar ben je mee bezig, tegen welke problemen loop je aan etc. etc.
Indien je de nodige aanpassingen binnen de 3 dagen via het TeM systeem doorgeeft, passen wij de openingspost aan en gaat je topic weer open. Onder de volgende link kan je lezen wat temmen is.