Sunny voor het eerst op bokt,

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

eagelke

Sunny voor het eerst op bokt,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:09

Hallo, :wave:

Sunny is voor het eerst op bokt, dus zal hem even netjes voorstellen. Sunny is een hele lieve 8 jarige ruin. Ik heb hem sinds een jaartje in bezit,

Ik krijg altijd thuis van me oom les, en word ook door hem begeleid, maar aangezien het rijtechnische altijd beter kan, wil ik ook eens naar andere meningen vragen... Er kunnen uiteraard altijd handige tips tussen zitten of punten waar we weer aan verder kunnen werken.

Ik hanteer zelf een soort schema,
- 1 keer in de week longeren met hulpteugels, meestal bijzet teugel en afentoe met slof,
- 2 dagen sowieso op de weide,
- 1 dag dressuur matig rijden, flink wat overgangen, werken aan de aanleining, werken aan de achterhand, wijken, achterwaards, schouderbinnenwaarts, galopswissel ect...
- 1 dag springen, calvaletti lopen, gymnastiek oefeningen, kleinere sprongen en soms wat grote sprongen
- 1 dag ga ik wat met hem wandelen of gewoon wat knuffelen, buitenritje of ergens bos in mits het weer het toe laat

en dan is er nog een dag over, en dat verschilt altijd..

Ik zou jullie wel willen vragen het netjes te houden, ik weet dat ik niet de dunste ben, maar het paard heeft er absoluut geen last van, ik laat hem regelmatig na kijken en word netjes bijgehouden met bezoekjes van tandarts, dierarts ect... Ik let echt wel op voorhand van op het welzijn van het paard en niet op me eigen plezier ten koste van het dier. Tips en commentaar zijn uiteraard welkom

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:15

Omdat ik op mijn telefoon zit kan ik het niet heel goed zien.
De galopwissel zou ik achter wegen laten tot de basis iets meer in orde is.
Het lijkt ook op sommige momenten alsof je heel streng met je binnenhand bent. Het paard gaat dan naar binnen lopen schudden/knikken, waardoor ik dat denk, dit is vooral te zien na je galopwissel.

Verder ben ik benieuwd wat anderen zien en hoop ik dat je iets hebt aan de tips die je gaat krijgen. :)

eagelke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 20:27

laura1987 schreef:
Omdat ik op mijn telefoon zit kan ik het niet heel goed zien.
De galopwissel zou ik achter wegen laten tot de basis iets meer in orde is.
Het lijkt ook op sommige momenten alsof je heel streng met je binnenhand bent. Het paard gaat dan naar binnen lopen schudden/knikken, waardoor ik dat denk, dit is vooral te zien na je galopwissel.

Verder ben ik benieuwd wat anderen zien en hoop ik dat je iets hebt aan de tips die je gaat krijgen. :)

Goedenavond,

Bedankt voor je reactie, op telefoon is het idd minder makkelijk om het filmpje goed te bekijken!,

Het klopt dat die na de galopwissel even de stelling niet aan neemt, maar wat ik doe is een op houding maken, hij heeft nogal de neiging weg te willen lopen in de zin van vol gas vooruit en wil dat voorkomen door kleine op houdingen,

Ja ben idd ook benieuwd

Priscilla_90

Re: Sunny voor het eerst op bokt,

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 20:31

Zou je galop wissel achter wege laten, nu leer je het je paard op een verkeerde manier met veel gestress en gehaast na de wissel.
Zorg eerst dat je paard de basis goed beheerst dat je het paard makkelijk laag en rond kan lopen maar toch actief en gedragen is. Zorg daarna dat je paard meer kracht krijg en gedragenheid je draf tempo is ook iets te hoog en het paard lijkt een eigen houding aan te nemen. Ga hier mee aan de slag.

Weet niet of wat voor niveau je zelf zit of het paard

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 09:34

Ik ga mee met de rest wbt de wissel. Paard kan leuk springen. Ik zou er alleen zelf voor kiezen om in plaats van 1 losse sprong die je steeds hoger bouwt, ook meer te oefenen met lagere sprongetjes in een lijntje. Volgens mij doe je dat ook wel als ik de OP goed lees, maar dat is op het filmpje niet terug te zien. Dan kun je ook beter aan je eigen houding werken, je hebt nu een beetje de neiging om voorover te klappen na de sprong, vooral bij die laatste sprong in het filmpje. Dat is na 1 enkele sprong nog niet zo'n probleem, maar als je snel door moet naar een volgende sprong moet je houding gelijk na de sprong ook goed zijn.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 16:26

ik ga ook mee met de rest, wat me alleen heel erg opvalt is je zit kan aan mij liggen maar vooral met de wissel, laat jezelf niet uit het zadel gooien maar probeer het je paard makkelijker te maken door lekker in het zadel te blijven zitten (dat kan immers een moment opname zijn) ik had zelf het zelfde met mijn paard toen die gooide in de wissel echt abnormaal hoog op.

oh en nog iets! maak je niet druk dat je de dunste niet bent!
het ziet er voor de rest super uit! :)

FriesWytske

Re: Sunny voor het eerst op bokt,

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:30

Wat mij vooral op het filmpje opvalt is hoe onrustig jij zit. Zou eerst gaan werken aan je zit, voordat je aan een wissel begint.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 23:37

Ik mis vooral controle. Ik zou eerst bijvoorbeeld zorgen dat het paard een lange (diagonale) lijn in een rustig tempo kan afleggen voordat je begint met de trucjes. Je hebt wel een leuk paard onder je kont hoor!