Een paar weken geleden had ik mijzelf gefilmd tijdens het rijden. Dit doe ik wel vaker. Aangezien er nooit iemand is die foto's of filmpjes van mij maakt, probeer ik het zelf door mijn mobiel op de bakrand te plaatsen. De beelden zijn niet denderend en misschien niet overal even duidelijk, maar er valt toch wel wat te zien!
Ik ben met Famke in oktober verhuisd naar een nieuwe stal en in diezelfde maand is ze ook nog ziek geweest. Toen we weer rustig aan begonnen met rijden ging het eigenlijk beter dan verwacht, alleen was ze weer ontzettend scheef. Linksom galop ging echt top, super rustig en niet rennen. Mooi over haar rug. Echter rechtsom was rennen en plat door de bochten.
Gelukkig is dat ondertussen alweer veel beter!
In vergelijking met vroeger gaat rijden zó goed, ik ben echt trots hoewel dit verre van perfect is. Toen ik begon met het rijden op Famke was ze net verwaarloosd geweest. Daarvoor scheen ze M2 dressuur te hebben gereden maar wel op de 'verkeerde' manier. Flink met de sporen erin en in een valse knik..
Eerlijk gezegd heb ik nergens ook maar iets gemerkt van de M2 dressuur!
Ze liep amper, kon niet galopperen, dan kreeg je rodeo of keihard rennen.
Famke heeft een uitstekend stuk kraakbeen op haar buik ten hoogte van de plaats van de sporen. Dat komt ook door overmatig spoorgebruik. Hoogst waarschijnlijk ook de reden dat ze totaal niet aan het been was toen.
Maar ik ben dus blij met wat we tot nu toe al bereikt hebben! Ze vind het nog steeds heel lastig om te halsstrekken of meer lengte in de hals te ontvangen, maar dat gaat steeds beter. Het gaat wel langzaam, maar dat maakt mij niet uit. Galop gaat de laatste tijd beter dan ooit, ik ben super trots.
Ik kan al steeds meer variëren met de hoofdhouding. Nog altijd is het niet makkelijk hoor, maar ze begint het al meer te begrijpen. Mijn hand volgen doet ze steeds beter! In stap gaat dat makkelijker dan in draf. Maar we blijven oefenen!
(als je de video op HD 1080 zet is het beeld vrij goed te doen!)

Verbeterpunten:
- Meer ruggebruik. Dit blijft een puntje. De ene keer gaat het top, de andere keer krijg ik het gewoon niet voor elkaar. Famke is erg stressgevoelig en als ze ook maar wat stress heeft krijg je haast niets meer qua ontspanning voor elkaar.
- Veel méér lengte in de hals. Famke vind het nog steeds moeilijk om echt goed op haar eigen benen te lopen en om meer lengte aan te nemen. Dan gaat ze juist dieper de krul in. Maar het gaat al steeds ietsje beter. Ik vind het ook heel lastig om erop in te spelen. Famke blokkeert op zo'n moment gewoon.
- Meer achterhand gebruik. Maar ook dat gaat de laatste tijd niet heel erg slecht meer.
- Ik mag mijn handen wat dichter bij elkaar houden en stiller houden.
- Ik mag mijn benen stiller houden, die bewegen echt te veel..
- Rechterop zitten met doorzitten, niet naar achter gaan hangen..
- Meer mijn bekken kantelen waardoor ik netter en relaxter kan zitten.
Oké dat is toch nog een behoorlijke waslijst haha.. Maar we hebben tenminste nog wat te oefenen!
We krijgen les trouwens af en toe! Nu een behoorlijke tijd niet gehad ivm Famke die ziek was en de verhuizing, maar binnenkort maar weer een lesje plannen.
Ik ben onwijs benieuwd naar jullie tips en tops! Als jullie het maar aardig brengen haha