Van paard gevallen, kan dit komen door het weer?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Van paard gevallen, kan dit komen door het weer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-16 16:11

Hallo Allemaal!
Ik ben donderdag gevallen van mijn paardje, dit was de eerste keer en denk ook beetje mijn eigen schuld, tijdens het opstappen.. Kan dit ook komen door het weer en dat ze fris in haar hoofd was?

Ze is 9 jaar en draver, echt heel lief en geen kwaad in. Maar ook dus nog wel vrij jong.. Ook begin ik zelf na een beste poos weer met rijden

Kan het ook verstandig zijn om haar eerst te longeren voordat ik er op stap? Ik heb nog steeds flink last van de val, kon helaas er niet gelijk weer op. Ben wel vaker gevallen maar niet zoals deze keer..

Hoop dat jullie me vragen kunnen beantwoorden (:

jijenik11

Re: Van paard gevallen, kan dit komen door het weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:30

ik was vandaag ook gevallen en nat als bij jou mijn paard bokt of steigert echt NOOIT en mijn instructeur zei toen dat het gewoon door het weer kwam dus ja dat denk ik ook :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:31

Kan, kan ook komen door een scheet die dwars zat, dat e die dag minder naar buiten is geweest, drukte op stal, veranderingen in of rond stal, spanning van jou, spanning van een ander paard in de bak.
Maar wat je eerder kunt bekijken, wat deed mijn paard? Had ze spanning, was ze onrustig, hoe uit ze dit? Loopt ze ontspannen naast je de bak in of loopt ze snurkend en gespannen met je mee etc. En dan is ok weer de vraag, hoe ga jij daar mee om? Wordt jij angstig, ga je erop zitten en afwachten of ga je er meteen aan rijden?

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:35

Het kan door van alles komen :j

Je zegt dat het een beetje je eigen schuld was, wat gebeurde er precies?
Als het jou een fijner gevoel geeft om eerst te longeren, is dat op zich geen probleem.
Maar probeer dat niet te lang te blijven doen, als je paard het niet per sé nodig heeft. Anders kom je misschien in een patroon terecht waar je niet meer uitkomt.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:36

Zonder uitgebreidere beschrijving van de omstandigheden rond je val is er moeilijk een uitspraak over te doen waardoor deze werd veroorzaakt. Wat ik in der loop der jaren wel heb opgemerkt, is dat er één factor is die bij alle verschillende types vallen een doorslaggevende rol speelt: Zwaartekracht.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:39

Eirikur schreef:
Zonder uitgebreidere beschrijving van de omstandigheden rond je val is er moeilijk een uitspraak over te doen waardoor deze werd veroorzaakt. Wat ik in der loop der jaren wel heb opgemerkt, is dat er één factor is die bij alle verschillende types vallen een doorslaggevende rol speelt: Zwaartekracht.

_O- _O- _O- _O-
Geweldig!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 13:22

Hypericum schreef:
Het kan door van alles komen :j

Je zegt dat het een beetje je eigen schuld was, wat gebeurde er precies?
Als het jou een fijner gevoel geeft om eerst te longeren, is dat op zich geen probleem.
Maar probeer dat niet te lang te blijven doen, als je paard het niet per sé nodig heeft. Anders kom je misschien in een patroon terecht waar je niet meer uitkomt.

Jaa, mijn eigen schuld. Ben niet zo de lenigste en niemand was erbij. Ik wilde perse nog even rijden en dacht het moet mij zelf ook lukken. Dus ik wilde opstappen en had mn beugels langer gemaakt. Domme fout, denk dat ze me wilde uit proberen. Maar had geen grip en ze ging al gelijk in draf en sprong opzij, toen hing ik nog toen nog een bok en toen lag ik er af. Denk zelf niet dat uit gemenigheid was..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 13:32

Stap altijd op met een krukje sowieso.

Paarden denken niet in " uitproberen" ze maken gebruik van de mogelijkheden die je hen bied.

Naast het krukje zou ik haar met grondwerk leren om stil te blijven staan met op stappen.
Doordat je met een kruk op stapt maak je het voor zowel je zelf als het paard comfortabeler.

Als je al een tijd niet gereden hebt is het wel verstandiger om het paard even 10 minuten gecontroleerd te laten lopen aan de lijn zonder dat je erop zit. Zo zie je hoe hij beweegt en kan hij als hij fris is energie alvast kwijt zonder het voor jou nadelig uitpakt.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 20:03

Ineke2 schreef:
Stap altijd op met een krukje sowieso.

Paarden denken niet in " uitproberen" ze maken gebruik van de mogelijkheden die je hen bied.

Naast het krukje zou ik haar met grondwerk leren om stil te blijven staan met op stappen.
Doordat je met een kruk op stapt maak je het voor zowel je zelf als het paard comfortabeler.

Als je al een tijd niet gereden hebt is het wel verstandiger om het paard even 10 minuten gecontroleerd te laten lopen aan de lijn zonder dat je erop zit. Zo zie je hoe hij beweegt en kan hij als hij fris is energie alvast kwijt zonder het voor jou nadelig uitpakt.

Bedankt voor de tips!

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:14

Wat doet diegene precies die jou helpt opstappen?
Haar tegenhouden of echt jou erop helpen?
Als diegene ervoor zorgt dat ze blijft stilstaan. Dan zou ik haar leren dat ze stil moet blijven staan als je erop klimt.

Het kan ongemak zijn van haar kant dus een krukje aanleren is ook handig.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:18

Ben je nou weer gevallen of nog steeds dezelfde val aan het analyseren? In je vorige topic had je toch al aardig wat tips gekregen?

jeetje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:25

Ik weet van bij ons op stal dat afgelopen week ook allerlei mensen zijn gevallen die normaal echt gewoon blijven zitten, dus wie weet ligt het gewoon aan het weer, de tijd van het jaar, je maandelijkse periode, geen idee.....

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 19:32

negen jaar is niet perse vrij jong..

dan zijn ze ruim volwassen..

als ze blijkbaar niet stilstond tijdens het opstappen of wegschoot, dan is dat puur opvoedkundig of zit er een issue in de rug waardoor dat zeer doet zodra jouw gewicht erboven komt.

als je binnen rijd, kun je best even longeren voor het rijden..

maar om buiten te longeren met vorst in de grond, zou ik niet persee willen doen..
ze lopen dan toch op een relatief kleine circel wat belastender is dan rechtuit..

verder kunnen er voor verschieten honderd en een redenen te bedenken zijn.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:35

Het kan zoveel oorzaken hebben. Beter is om te kijken wel gedrag je paard vertoont voordat je erop gaat, los van de oorzaak. Is je paard onrustig, schrikachtig, ha er dan vooral niet opzitten, maar probeer dit te verbeteren vanaf de grond. Als je paard ontspannen is, en jullie connectie hebben kun je erop. Kijk goed naar je paard en leer de singalen op te pikken, dan komt het helamaal goed :-)

Special_Da

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-16 23:31

Ik ben deze week ook al twee keer gevallen. Daarvoor nog maar 3 keer in heel mijn leven en ik rijd al 13 jaar... Door het koude weer staan ze inderdaad wat frisser.

Liekeeeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:35

mijn paard was rond deze tijd ook altijd erg fris..
kan werkelijk wel door het weer komen, maar kijk inderdaad voor het opstappen naar het gedrag van het paard.

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:22

Soms kan het inderdaad aan het weer liggen vooral wanneer ze
een aantal dagen niks hebben gedaan, dan kan je soms echt een
bom onder je hebben, ligt natuurlijk wel een het soort paardje
wat je onder je hebt.