Zonder zadel of beugels springen is schadelijk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

roosjuh17

Zonder zadel of beugels springen is schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 23:15

Hallo allemaal.

Ik had laatst een discussie met iemand .
Het ging erover dat springen zonder zadel en/of zonder beugels schadelijk is voor je paard.
De persoon waarmee ik erover praatte, rijd zelf wel vaak zonder zadel dressuur ( en intensief ) en buitenritten.

Nu is mijn vraag, is zonder beugelsof zonder zadel springen zoveel schadelijker dan dagelijks dressuur rijden zonder zadel?

Mijn gevoel zegt, dat zonder beugels springen minder schadelijk is of toch het zelfde als zonder zadel dressuur rijden .

Wat vinden Julie ?

blotevoeten

Re: Zonder zadel of beugels springen is schadelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:11

Ik rijd zelf altijd zonder zadel en merk dat de pony dan toch wat 'vrijer' beweegt? Geen idee hoe ik het precies uit moet leggen, maar ze lijkt juist wat minder onderdrukt. Als je toch met zadel rijdt lijkt het me geen verschil of je nou met of zonder beugels rijdt, mits je een goede/stevige zit hebt en niet na elke hindernis op de rug van je paard neer knalt :') Beetje hypocriet van d'r ook om iets te bekritiseren wat ze zelf blijkbaar doet

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:20

Zonder zadel wordt de druk minder verdeeld en met springen is de druk op een klein punt nog groter.
Een keertje geeft niets, maar zeker niet te vaak doen.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 23:25

Het zal inderdaad niet fantastisch fijn voor de paardenrug zijn maar ze hoeven er niet direct last van te krijgen. Ik kan me voorstellen dat het voor een paard prettiger is om zonder zadel een half uurtje te rijden met een paar sprongetjes dan om een urenlange buitenrit te maken.

YoRien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:39

Het is belangrijker of je paard ontspannen en correct loopt. Een paard wat met zadel geforceerd wordt gereden zal daar meer last van hebben dan een paard wat zonder zadel correct en ontspannen gereden wordt.
Wel is de drukverdeling zonder zadel 0. Dus ik zou niet al te vaak springen zonder zadel. Voor af en toe kan het best, zeker als je zelf niet te zwaar bent. Voor je eigen balans is het natuurlijk wel heel goed, dus het levert jou en je paard ook echt wat op.

lovevalser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 23:46

ik rij best veel zonder zadel, ook springen. niet heel hoog zo max 80/90. paardje vind het zelf ook veel fijner zonder zadel. ge loopt dan veel minder krampachtig. maarja

zonder beugels en met zadel maakt volgends mij niet veel verschil, als je maar netjes rustig zit

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 16:32

Zelf vind ik dat het situatie afhankelijk is, als jij Heeel goed mee kan zitten met je paard waardoor je dus niet met een harde plof terug komt op de rug van het paard dan Denk ik zeker niet dat het kwaad kan, in tegenstelling heb je dan zelfs geen zadel dat je meer in de weg zit.
Maar aan de andere kant, ben jij niet zo een top springer of kan je gewoon niet de volledige 100% mee zitten met je paard zonder zacht terug te komen op zijn rug dan kan dit best belastend zijn. En natuurlijk verschilt het dan of je een meter springt of net aan 20cm. Maar hetzelfde geld voor alle vormen van zonder zadel rijden vind ik. Zo lang jij niet goed mee kan zitten met je paard en er dus niet voor kan zorgen dat de rug van je paard niet extra belast wordt kan dit schadelijk zijn, maar dat geldt ook wanneer je gaat doorzitten in draf met zadel en loopt te bonken op de rug.
Paard met een zwakke rug zou ik het sowieso niet doen...
Mijn mening dus: Het hangt totaal van jou eigen houding en zit af in combinatie met het desbetreffende paard en zijn rug.

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-16 17:25

Een keer in de zoveel tijd zonder zadel rijden zal niet schadelijk zijn
maar het moet niet iets zijn wat je dagelijks doet, Normaal heb je dat
het zadel de druk goed verdeeld, maar wanneer je zonder zadel rijd
drukken je zit been knobbels in de rug, probeer het maar eens door op
je handen te gaan zitten, na een paar minuten zit het echt niet lekker
meer.

Enjoyce94

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:34

Met zadel wordt de druk inderdaad beter verdeeld, maar ook ik merk dat wanneer ik zonder zadel dressuur rijdt, mijn paard veel vrijer loopt.

Als je zonder beugels springt, en dus wel met zadel, dan zal het denk ik weinig verschil maken dan wanneer je met beugels springt, mits je je paard niet stoort natuurlijk. Of zonder zadel springen schadelijk is, geen idee.

_Fien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 22:00

Als je je paard niet stoort is er geen probleem denk ik... :)

forfood

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-16 23:59

Ik denk dat het veel te maken heeft met je eigen houding. Als je goed kunt meegaan, niet loskomt van je rug, geen steun zoekt op de teugels etc. kan het denk ik geen kwaad om het soms te doen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:21

Willemijnx schreef:
Een keer in de zoveel tijd zonder zadel rijden zal niet schadelijk zijn
maar het moet niet iets zijn wat je dagelijks doet, Normaal heb je dat
het zadel de druk goed verdeeld, maar wanneer je zonder zadel rijd
drukken je zit been knobbels in de rug, probeer het maar eens door op
je handen te gaan zitten, na een paar minuten zit het echt niet lekker
meer.

Precies! Met een correcte houding is het voor de meeste paarden geen probleem als je een keer zonder zadel rijdt en springen is daarin niet veel anders dan dressuren.

Voor degenen die zonder zadel rijden geen enkel probleem vinden: ga op een rechte stoel zitten (niet een zachte) en leg een hand als een kommetje onder je zitbeenknobbel en beweeg dan wat met je bekken. Wees je bewust van wat je doet.