Stoppen buiten

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rollie

Stoppen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 17:47

Wat zouden jullie doen als je paard 'stopt' op buitenrit? En dan niet het soort stoppen dat na aandrijven weer verder gaat maar echt stop stoppen

Anoniem

Re: Stoppen buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:48

Mag alle kanten op maar niet omdraaien :D
Aandrijven tot ze naar voren gaat. Mocht dat gevaarlijke situaties opleveren afstappen en aan de hand een stuk verder lopen en weer opstappen. Mocht dat ook te link zijn, zorgen dat je paard opgevoed is en dan pas weer naar buiten gaan.

Iloscorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:50

Het hangt ervan af waarom hij stopt? Is hij ergens bang voor? Of blokkeert hij gewoon en sluit hij zich af? Of wil hij terug naar stal?

Zou namelijk per situatie anders handelen...

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 17:56

Aangezien dit een rijtechnische vraag is verplaats ik dit topic van OPG naar RT-V.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:01

Hangt af van waar hij stopt en waarom.

Als het op een veilige plek is en omdat hij iets spannend vind.....gewoon stil blijven staan. Blijven drijven heeft dan toch geen zin. Maar paard mag alleen vooruit dus omdraaien is geen optie. Er komt vanzelf een punt dat hij weer wil gaan lopen.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 18:10

Mijne doet dat regelmatig, die slaat dan echt op slot. Gaat niet meer vooruit/links of rechts, alleen omdraaien wil hij dan nog wel doen. Niet uit zichzelf, hij blijft gewoon stokstijf staan. Mijn enige oplossing is afstappen en langs datgene lopen wat eng is en daarna weer opstappen.

rollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 18:58

Ze gaat anders steigeren, ook ernaast. Is nooit op een specifieke plek

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:23

Misschien ziet ze iets dat jij niet ziet of ruikt/hoort ze iets.

Afstappen en lopen is al genoemd. Andere mogelijkheid is eens blijven staan, gewoon wachten totdat ze zelf aanstalten maakt om weer te gaan, dan nog even laten wachten en zelf weer aansporen om te gaan. Duurt in het begin wel heel erg lang maar het helpt bij de clowns die doorhebben dat wanneer ze maar lang genoeg weigeren te lopen, de ruiter afstapt.

TinGu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:27

_black_rose_ schreef:
Misschien ziet ze iets dat jij niet ziet of ruikt/hoort ze iets.

Afstappen en lopen is al genoemd. Andere mogelijkheid is eens blijven staan, gewoon wachten totdat ze zelf aanstalten maakt om weer te gaan, dan nog even laten wachten en zelf weer aansporen om te gaan. Duurt in het begin wel heel erg lang maar het helpt bij de clowns die doorhebben dat wanneer ze maar lang genoeg weigeren te lopen, de ruiter afstapt.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn paard heeft in het bos een vast punt waar hij staakt, dat was inderdaad eerst eng, en nu wacht hij gewoon tot ik afstap (want dat doe ik altijd)

Ben nu dus met veel geduld bezig elke keer toch een pasje verder voor ik afstap, en beloon hem daar uitgebreid voor. Hij staakt hier ook minder, maar gaat dus gewoon stilstaan, omdat ik toch wel afstap 8)7

rollie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 19:44

Oke bedankt!

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 19:50

Klinkt toch als een vorm van staken, wat doe jij voordat je paard dit doet? Doet ze dit alleen maar in onbekende situaties, drukke situaties, wanneer het hard waait, of ook gewoon in prikkelarme omgeving? Misschien juist in prikkelarme omgeving? Heeft ze daarvoor al signalen gegeven (e.g. hoofd schudden, oren naar achteren, staart zwiepen, huppelen/dribbelen)? Ben jij de enige ruiter, zo nee, doet ze dit ook bij anderen?

Het gedrag oplossen is meestal symptoom bestrijding, de oorzaak van het gedrag oplossen is een veel duurzamere oplossing. Als je alleen maar meer gaat drijven heb je kans dat ze alleen maar meer in verzet gaat. En als je niet weet waarom ze dit doet en je geeft haar op de flikker terwijl ze echt angst/pijn ervaart krijg je er ook geen betrouwbaarder paard voor terug.

paramuse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:45

Ik ben zelf ook begonnen met het rijden van een ontzettend leuke tinker. Echter wil ze niet graag van stal weg tijdens een buitenrit. Het meisje wat haar eerder heeft gereden heeft haar vaak d'er zin gegeven waardoor ze door heeft dat ze mag stoppen en ze dan terug naar stal mag.
Nu wil ik allereerst beginnen met genoeg vertrouwen opbouwen, wanneer dit goed zit ga ik pas weer naar buiten.
En wanneer we op een rit zijn bepaal ik waar we naar toe gaan en afstappen lijkt me geen optie aangezien ze dan toch enigszins gewonnen heeft.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 23:49

paramuse schreef:
En wanneer we op een rit zijn bepaal ik waar we naar toe gaan en afstappen lijkt me geen optie aangezien ze dan toch enigszins gewonnen heeft.

Dat ligt eraan. Als ze het echt eng vindt, kun je soms beter afstappen om ongelukken te voorkomen. Mijn paard vindt het ook wel eens spannend onderweg. Ik stap wel eens af. Dan loop ik met hem een paar keer langs het enge, laat hem zo goed mogelijk dichtbij komen (dit kan niet altijd; schapen in een weiland is wat onhandig). Daarna stap ik weer op en herhaal ik het heen en weer lopen en dichtbij komen. Dan heb ik 'gewonnen', want er zijn geen ongelukken gebeurd en mijn paard heeft geleerd dat het niet eng is, én dat ik hem kom helpen als hij het echt eng vindt.

xkathy_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 18:59

Hangt van de situatie af. Als je paard stopt omdat hij ergens angstig voor is oid dan zou ik (natuurlijk eerst proberen met drijven en stem) afstappen en het paard aan de hand hier voorbij begeleiden totdat deze zich weer oké voelt.
Wanneer het puur uit eigenwijsheid is, ja misschien dat hetzelfde werkt maar dat betwijfel ik... Misschien toch een tikje bij geven en anders eventueel aan een mogelijke instructie die het paard kent vragen wat die als oplossing heeft.

_black_rose_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 19:18

Het verschil is niet altijd even duidelijk vind ik.

Ik heb mijn paard toentertijd geleerd dat hij stil mag staan en dat hij achteruit mag lopen als hij iets eng vind. Hij mag dan niet heel vlug vooruit en hij mat niet draaien. Hij mag stilstaan zo lang hij wil en hij mag aangeven dat hij weer naar voren wil. Wanneer ik dan aanspoor mag hij naar voren tot het volgende punt waarop hij zich veilig voelt. Zo heb ik toen elk eng iets met hem kunnen trotseren. Hij mocht in die zin zelf steeds de goede oplossing zoeken. Daarvan werd hij echt zelfverzekerder

Maar in had dan ook het geluk dat hij toch al niet echt een renner was