Luchtbel

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ZPCT

Luchtbel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:11

Mijn jonge paard zit zoals ik van eerdere instructrices heb gehoord in een soort luchtbel. Makkelijk met zijn hoofd te diep en dan op zijn manier lekker makkelijk in stap draf en galop. Omdat het moet, zo loopt hij er het liefst bij en dan vaak ook is veelste diep dus op de voorhand.

Ik moet hem proberen er uit te krijgen. Van mijn vorige instructrice moest ik dat doen door altijd goed door te rijden. Dus in galop heel actief en draf goed voorwaarts en ook in stap of uitstappen niet laten afzwakken. Ook aan de hand moest ik hem laten doorlopen omdat hij het liefst gewoon stil staat. Als je niet oppast staat hij in de galop gewoon ineens stil je moet hem echt eraan blijven rijden anders gaat hij weer in ze luchtbel. Als die eenmaal loopt, meestal is dat als ik een paar keer van galop na draf ga op een lange zijde, dan loopt hij echt de sterren van de hemel volgens velen en dan voel ik ook dat hij echt fijn loopt.

Maar ik heb nu een nieuwe instuctrice en moest ook weer een beetje opnieuw beginnen na even stilstaan en verhuizen. Nu zegt zij dat ik veelste hard ga waardoor hij zijn passen niet af kan maken en hij als een pony gaat lopen. En dat hij zo nooit meer na dat stukje kan gaan als toen dat ze benen echt als totilas gingen. Maar als ik op het tempo ga als zij wilt dan voelt dat zo traag alsof hij elk moment kan gaan stappen. Maar zij zegt dan weer dat ik vanuit daar hem weer meer kan laten dragen en weer wat actiever kan gaan.

Ik weet nu niet meer wat het beste is. Ik ga haar manier wel proberen deze week en heb eind deze week weer les van haar maar ik begrijp het gewoon even niet. Iemand die mij misschien kan uitleggen na dit verhaal wat ze eventueel kan bedoelen? :D

Urielle

Re: Luchtbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:21

Als hij te hard gaat, rent hij van het achterbeen af en kan hij idd zijn passen niet afmaken. Ik denk dat je instructrice wil dat hij trager gaat om hem sterker te maken maar zonder dat hij 'stilvalt'. Je moet hem dus gelijk weer activeren in het achterbeen als hij stilvalt. Maar hij kan actief worden zonder dat hij op de voorhand dendert, hij moet leren dat je been ook intrekken van de achterbenen kan zijn en niet alleen maar hard hard hard.

Mijn instructrice stelt dat je wilt proberen het gewicht van je paard onder je te houden. Gaat hij te hard dan is het gewicht voor je uit, hij wordt zwaar in de hand of valt op de voorhand of gaat op een te hoog tempo. Is het gewicht achter je dan schiet hij achter het been, wordt te traag, reageert niet direct op je hulp.

Dus: traag in tempo is niet erg, maar hij moet direct aanpakken als jij been geeft (en niet een tel later) en hij moet actief blijven in zijn beenwerk.

Wat je dus eigenlijk moet gaan doen is hem op eigen benen zetten, gewicht onder je, niet laten steunen en heel klein snel schakelwerk, pasje terug, pasje naar voren, pasje terug... daar wordt hij sterk van en dan lost dat op de voorhand lopen zich ook op.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:35

Duidelijk. Ja ik denk inderdaad dat ze zoiets bedoeld ze had het ook over intrekken van de achterbenen dat hij dat nu amper doet. Moet ook veel voltes 10 meter rijden omdat hij zijn achter benen niet goed onder zet.

Het is zo lastig ik heb juist het gevoel een stap terug te doen nu ik trager moet. Alsof ik hem lekker ze gang laat gaan.

Maar ik moet dus veel schakelen om hem sterker te maken en dat hoeft niet perse zo snel..

Dan heb ik er weer een beetje vertrouwen in de komende dagen want ik dacht echt ze begrijpt mij en mijn paard misschien niet zo goed haha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:39

Dressuur rijden heeft twee doelen: ontspanning en verzameling. Je zult geen van beide bereiken als je je paard elke pas weer aandrijft en hem over zijn eigen tempo heen jaagt. Dan krijg je videos die je ook wel op Bokt voorbij ziet komen van ruiters die normaalgesproken al met elke pas de benen aanduwen, maar die als ze aan echte verzameling gaan beginnen zoals piaffe echt per pas met de spoor in het paard moeten hakken om nóg meer energie te krijgen. Je hebt door al dat over zijn tempo drijven je paard namelijk afgestopt op je been en hem volledig op de voorhand gegooid.

Paarden verzamelen en ontspannen niet van over hun temp gedreven worden. Bij een paard dat flegmatiek is kun je veel beter werken in korte reprises: vanuit stap drie passen aangalopperen en dan achteruit. Die overgangen maken hem op de juiste manier sterk: namelijk verzameld-sterk ipv op de voorhand-sterk, en daar horen compleet andere spiergroepen bij. En je leert je paard echt te reageren op je been omdat je stopt met elke pas op hem inwerken maar je inwerking focust op overgangen en je hem zelf weer uit het nieuwe tempo haalt voor hij eruit valt.

Ik zou dus vooral doorgaan met je nieuwe instructrice, maar het klopt ook dat je dan weer helemaal opnieuw zult moeten beginnen omdat jij en je paard een aantal dingen echt verkeerd hebben aangeleerd en jullie dus ook weer een compleet andere houding en bespiering moeten kweken.

ZPCT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 20:52

xyzutu2 schreef:
Dressuur rijden heeft twee doelen: ontspanning en verzameling. Je zult geen van beide bereiken als je je paard elke pas weer aandrijft en hem over zijn eigen tempo heen jaagt. Dan krijg je videos die je ook wel op Bokt voorbij ziet komen van ruiters die normaalgesproken al met elke pas de benen aanduwen, maar die als ze aan echte verzameling gaan beginnen zoals piaffe echt per pas met de spoor in het paard moeten hakken om nóg meer energie te krijgen. Je hebt door al dat over zijn tempo drijven je paard namelijk afgestopt op je been en hem volledig op de voorhand gegooid.

Paarden verzamelen en ontspannen niet van over hun temp gedreven worden. Bij een paard dat flegmatiek is kun je veel beter werken in korte reprises: vanuit stap drie passen aangalopperen en dan achteruit. Die overgangen maken hem op de juiste manier sterk: namelijk verzameld-sterk ipv op de voorhand-sterk, en daar horen compleet andere spiergroepen bij. En je leert je paard echt te reageren op je been omdat je stopt met elke pas op hem inwerken maar je inwerking focust op overgangen en je hem zelf weer uit het nieuwe tempo haalt voor hij eruit valt.

Ik zou dus vooral doorgaan met je nieuwe instructrice, maar het klopt ook dat je dan weer helemaal opnieuw zult moeten beginnen omdat jij en je paard een aantal dingen echt verkeerd hebben aangeleerd en jullie dus ook weer een compleet andere houding en bespiering moeten kweken.

Ja klinkt helemaal logisch inderdaad. Dankjewel! Ik zal van de week is een film laten maken om te laten zien wat ik bedoel is ook wel leuk.

Morgen ga ik doen wat je zegt, veel overgangen stap galop achteruit alles en niet alleen maar hard rondjes rijden hahah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 23:56

Mooi! :)
Let er wel op dat het geconcentreedere rijden met veel overgangen ook veel meer concentratie en spierkracht van je paard vergt. Als je eerst een uur op de voorhand werkte, kun je nu niet verwachten dat een uur lang oefeningen doet die hem op de achterhand houden. Daar heeft hij gewoon de spierkracht niet voor. Dus een paar overgangen vragen en daarbij echt kijken naar de kwaliteit van de overgang + wat je paard op dit moment aankan (vanuit galop achteruit waarschijnlijk nog niet ;) ) en dan weer een paar hoefslagen en grote voltes stappen en draven met veel teugel zodat hij zijn hals echt naar voren kan schuiven met het neusje voor de loodlijn. En dan pak je hem weer met een paar oefeningen op, en dan laat je hem weer even in zijn natuurlijke evenwicht ontspannen.
Op die manier wissel je verzameling en ontspanning steeds af, tot je paard zichzelf uiteindelijk langere stukken in ontspannen verzameling kan dragen. :)