Wijken voor de kuit

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

MarilynX

Wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 20:04

Hoii iedereen,

Ik heb een probleem want mijn pony van 6 vind het eng als ik mijn been aanleg om bijvoorbeeld de volte wil vergroten.. Ze gaat nogal plat door de bocht en maakt de volte heel klein dus ik leg dan mijn binnen been aan maar ze gaat daarop heel hard draven en verder reageert ze er niet op.. Nog iemand tips?

Liefs X

Desi_2409

Re: Wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:33

kijk op youtube.com, zoek op 'wijken voor de kuit/been" en je vindt een heleboel filmpjes die je misschien kunnen helpen. Succes!

FriesWytske

Re: Wijken voor de kuit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:35

Wat zegt je instructeur?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:51

Het wijken voor het been/kuit of in de hogere dressuur het appuieren, is eigenlijk onderdeel van het wijken voor druk.
Dit is echt het aller begin, dit is basis werk, dus is het hier duidelijk dat er bij dit paard nog helemaal geen , of alvast een heel beperkte basis is aangeleerd, werk dus eerst hier aan.
Dit kan zowel van op het paard maar even zo goed al van bij het grondwerken.
Ik neem dit soort training al mee van bij de eerste en 2e maand onder het zadel, dus dit is echt basis werk.
Eigenlijk al van veel vroeger als ik daar de mogelijkheid toe heb, want als een paard hier bij mij in training komt voor het zadelmak gemaakt is dan zal dit paard gewoon al bij het grondwerken alleen al dit uitvoeren, ik ga dan nog een stap verder en vraag het paard ook naar me terug te komen, dus wijken naar links en nadien naar rechts maar ik sta dan nog steeds rechts (als voorbeeld)
Laatst bijgewerkt door aeolusnr1 op 10-01-16 20:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:52

Houd je buitenteugel er goed aan, als jij wilt wijken begrens je haar daar mee. Waarschijnlijk vind ze het nog moeilijk en snapt ze je niet zo goed want been dat is toch harder gaan :o? Dus ze moet nog van jou leren dat die buitenteugel betekent wel opzij, niet harder.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 20:54

Eerst op de grond oefenen. Rustig stappen aan de hand een hand op de plek leggen waar anders je been ligt. Als je paard het achterbeen optilt aan de kant waar jij loopt geef je een beetje druk. Als dat been ook maar 5 cm van je af wordt neergezet belonen alsof hij net een grand prix heeft gewonnen. Dit is voor het paard een makkelijke oefening en hij leert zowel de beweging als de hulp in 1 keer. Succes.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:01

Ben het in dit geval niet helemaal met je eens "mrie"
geef ruimte om te kunnen wijken, dus open die buitenteugel echt overdreven opzij, ook je buitenbeen los dat been, ..... geef ruimte.
en elke poging tot zelfs een halve stap in de goede richting is een beloning waard, dit bouwt heel snel en makkelijk op hoor, dit duurt hoogstens een paar trainingen en het dier zal makkelijk opzij stappen.
dan ga je idd werken met de buitenteugel erbij, en je buitenbeen er bij om meer controle (begrenzing) te kunnen stellen over de voor- en achterhand.

mrie schreef:
Houd je buitenteugel er goed aan, als jij wilt wijken begrens je haar daar mee. Waarschijnlijk vind ze het nog moeilijk en snapt ze je niet zo goed want been dat is toch harder gaan :o? Dus ze moet nog van jou leren dat die buitenteugel betekent wel opzij, niet harder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:14

In eerst instantie al gewoon blij zijn als je paard voor druk van je been opzij stapt en dan de hemel in prijzen.
Correct laten wijken of appyeren is dan het doel nog niet, ze moet eerst snappen dat ze opzij moet, zo kan je ook voltes gaan openen en je paard OM je binnenbeen laten buigen.

Ik leer het ze altijd heel vroeg, gewoon omdat een boom tegen je been in het bos heel erg zeer doet en als ik in het verkeer rij ik een paard wel opzij moet kunnen laten gaan, dan hoeft dan voor mij geen netjes wijken of wat te zijn, maar gehoorzaam op zijn gaan.
Als ze dat snappen ga ik uiteraard eraan verder werken en ze netjes leren wijken (en let daarbij op om niet altijd tot de hoefslag te wijken en wijk ook van de hoefslag af, of wijk op de hoefslag, open en sluit voltes etc. )
Aan de hand kan je ook heel fijn je paard leren wijken.
Maar als je hier zelf geen ervaring mee hebt, vraag dan vooral je instructrice om je hierbij te helpen. Beter in 1x goed geleerd, dan fout en weer moeten omscholen, dat is veel lastiger.

Net vandaag wat zitten rommelen met mijn jonkie, is al maand niet gereden en afgelopen jaar zeer onregelmatig en bijna niet wegens allerlei omstandigheden dus nog niet echt doorgereden
Wou vanwege vraag in WE topic over travers over balk eens kijken of ze überhaupt zonder veel voorwaarts te blijven lopen zijwaarts wou, antwoord ja. Andere kant niet meer gedaan, ze was braaf, deed wat ik vroeg en kon maar 10 minuten rijden, dus beloond afgestapt en naar stal gegaan.
Voor je idee.. dit is dus paard dat voor het eerst zo zijwaarts gaat, ze kent al wel het been als iets waarvoor ze opzij moet.
Dit is dus geen correct wijken, maar wel de stap, eenzijdige beendruk = opzij.
Probeer het zoveel mogelijk zonder gekke spanning en druk te doen, zo hou je een paard dat niet gaat vluchten voor je been en onnodig spanning op bouwt.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:28

Heel mooi gezegd hoor "sjolvir" ik ga helemaal met je mee.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:43

Maar Sjolvir, Hepsie zet hier haar kont volkomen uit het spoor en haar schouder naar binnen... Of is dat de volgende oefening??

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 00:53

Ik heb nu pas ook even het filmpje bekeken, en idd "mrie" je hebt groot gelijk dat de beweging helemaal nog niet is wat ze moet zijn, de achterhand wijkt eigenlijk veel te ver en de voorhand net te weinig, maar in dit stadium is het resultaat toch al vrij goed te noemen, dit zijn de eerste stapjes echt opzij.
Nu zou ik zeggen, vergeet even die achterhand en werk even enkel op het verzetten van die voorhand.
Ga dan weer beide samen uitvoeren.
En zo bouw je in no-time een steeds betere uitvoering op.
En dan pas komt die buitenteugel en buitenbeen er effectief ook echt bij, je moet het voor het paard zo makkelijk mogelijk maken, en dan doet elk paard dit zonder veel verzet.
Is dus een kwestie van een paar dagen tot een paar weken, zo vlug gaat dit opbouwen.

mrie schreef:
Maar Sjolvir, Hepsie zet hier haar kont volkomen uit het spoor en haar schouder naar binnen... Of is dat de volgende oefening??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:15

En daarom stond er ook:
Dit is dus geen correct wijken, maar wel de stap, eenzijdige beendruk = opzij.
Meer is het nog niet.

(en ik wou weten of ze ongeveer loodrecht op zij kon)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 18:19

je kunt hier zelfs al veel eerder mee beginnen..

het begrijpen van wijken voor de druk begint in mijn belevenis al op de poetsplaats.. ver voordat er uberhaupt aan een zadel gedacht worden..

zo leer je een paard al wat druk betekent, het paard leert dan zoeken naar wat je met die druk bedoelt.. hoe meer vormen van 'wijken' voor de druk het paard begrijpt (achteruit, om, zijwaards, schouder opzij, hoofd omlaag, hoofd omhoog), hoe makkelijker een nieuwe vorm van wijken 'uitgevogeld' wordt door je paard en hoe minder weerstand of onbegrip er bij het paard zal zijn. of dat nu het vergroten van een volte is of de beginselen van het wijken.