Paard wil niet draven

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

lavie22

Paard wil niet draven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:44

Hoii, Ik ben al heel lang bezig om mijn merrie mooi aan de teugel te laten lopen. Nu ik een nieuwe leraar heb gaat dat heel goed. Gisteren ging het alleen heel raar. Ik heb heel lang voorbereid in stap en het ging hartstikke goed. Toen ik haar liet aandraven ging haar hoofdje gelijk naar beneden. Alleen.. kwam ze niet voorruit. Zeker aan het begin wilde ze gewoon nauwelijks draven. Ze is niet kreupel ofzo want als ik de teugels loslaat en dan ga draven loopt ze prima. In de galop is het weer normaal. Het is net alsof ze niet begrijpt dat ze best kan draven terwijl ze aan de teugel loopt.

Heeft iemand dit ook?

Eske_B

Re: Paard wil niet draven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:46

Wat houdt je 'mooi aan de teugel' precies in? Wat voor hulpen geef je/wat doe je?

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:49

Eerst voorwaarts proberen te rijden. Als ze eenmaal in een goed tempo loopt geef ik kleine kneepjes met mijn binnenhand. Als ze iets zakt geef ik haar gelijk weer de ruimte als beloning.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:57

Waarschijnlijk vindt je paard het moeilijk om ook dravend over de rug te lopen. Gewoon veel oefenen en dan gaat het vanzelf beter!

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 10:58

Ja zoiets dacht ik ook al! Zo lief, je ziet namelijk dat ze het echt wil proberen maar niet zo goed weet hoe.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:06

Eerst vooruit rijden en dan pas nagevelijk proberen! Blijkbaar houdt jaar behoorlijk op de rem

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:38

Jaa maar ik probeer het helemaal niet in draf. Ze gaat gewoon uit zichzelf zo lopen. Ik houd de teugels dan heel stil om haar niet af te remmen.. Heel vreemd

emily68

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:44

Niet focussen op aan de teugel lopen maar lekker voorwaarts rijden met vriendelijke luchtige verbinding.

lavie22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 12:37

Oke bedankt ik ga het proberen!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:37

IK denk dat je niet snapt wat aan de teugel rijden is??
IK denk dat als je los laat het paard eerder aan de teugel gaat, het aan de teugel moet vanuit jou zit komen en niet vanuit de teugel,

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:39

Misschien geef je haar niet genoeg ruimte om aan te draven, werkt het als je je handen wat meer naar voren doet?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:42

Hoe is het tempo tijdens de draf? Probeer het eerst in een rustig tempo en bouw dat in de toekomst uit naar wisselende (zoals je ook in een proef moet kunnen rijden). Sommige paarden vinden het namelijk moeilijker om na te geven bij een hoger tempo. Ook is mijn advies om nog meer ruimte te geven. Houd je armen maar wat meer overdreven naar voren voor het moment. Dat ziet er misschien niet helemaal netjes uit, maar dan ben je wel bewust van je eigen handelen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:47

Misschien kun je je vraag ook stellen in het centrale 'aan de teugel' topic.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:55

Ze vind het moeilijk dus gaat ze niet zo snel. Maar dat komt nog wel

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:59

mrie schreef:
Ze vind het moeilijk dus gaat ze niet zo snel. Maar dat komt nog wel

Als ze teveel wordt tegen gehouden komt het echt niet.... En eerst voorwaarts en de aanleuning moet vanuit paard komen... Niet gewoon door de handrem heen duwen dan krijg je nooit een vriendelijk meewerkend paard dat ook nog eens zijn lijf goed kan gebruiken.

TS.. niet aan de voorkant gaan prutsen, zeker niet in overgang vooruit.. ze moet echt weg kunnen draven en als je haar daar teveel in belemmert zal ze steeds minder goed gaan lopen.
Een paard wat nog niet volledig kracht en balans heeft kan gewoon niet in 1x een mooie overgang maken zonder even het hoofd omhoog te doen om te zorgen dat ze hun balans goed houden.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:19

Toch maar weer een andere trainer zoeken :)

Een goede trainer leert je namelijk dat aan de teugel werken helemaal geen doel is in de les maar een gevolg van een paard dat zijn lichaam juist weet te gebruiken en een onafhankelijk, goed zittende ruiter.

Zodra jii je paard gaat helpen aan de teugel te lopen ga je het proces van het paard waarin hij probeert kracht en balans te vinden te verstoren waardoor je hem hindert.

Vergeet die voorkant en dat mooie plaatje. Zorg dat je een mooi constante lichte verbinding hebt met het bit en rijd veel overgangen en schijn-overgangen om je paard sterk te maken jn de achterhand. Vanuit daar komt uiteindelijk de kracht en balans om aan de teugel te gaan lopen.

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:27

Volledig eens met gekvanfleur. Een paard komt aan de teugel doordat hij goed gereden is, de juiste spieren gebruikt en ontspant. Als je zo gefocust bent om hem naar beneden te rijden en je lesgever vind dat goed, zou ik toch een andere nemen. Dit is helemaal niet de bedoeling.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 23:28