Moeite met galopperen, waarschijnlijk iets mentaals?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithGigi

Moeite met galopperen, waarschijnlijk iets mentaals?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:52

Hey iedereen!
Ik heb een beetje onzekerheid als het gaat over de galop van mijn jonkie aangezien dit een beetje vreemd gaat soms;

Ze is lichamelijk een beetje een drama geweest vroeger, maar hier ga ik niet te ver op in omdat het dan wat lang en warrig wordt..
Ze is een aantal weken terug behandeld door een kinesioloog waardoor ze stukken beter is gaan lopen. Ze heeft meer schwung, een stabielere aanleuning en overall een stuk happier.

Wel blijft ze galop een beetje een twijfelpunt, ze is op bepaalde stukken opeens heel goed gaan loslaten, waardoor haal hals zakt tot boeghoogte en ze echt een lekker tempo en goede beweging krijgt. Maar buiten deze fijne stukken trekt ze zich helemaal vast, legt ze haar oren plat en bokt ze bij het vragen van verruiming.
Het vastzetten deed ze voorheen ook, maar het bokken nog niet..
Wel staat ze erom bekend dat ze onzeker kan zijn in haar bewegingen door de achterhandproblemen van vroeger, en dinsdag wordt ze ook weer bekeken hiervoor.

Ik denk dat ik met dit topic vooral van me af wil schrijven, maar vroeg me af of iemand tips heeft hoe ik dit aan moet pakken? :)

Liefs, Judith.

crazyshar

Re: Moeite met galopperen, waarschijnlijk iets mentaals?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:55

Spieren opbouwen, en lange rechte lijnen galopperen buiten, zodat je eerst recht in balans kunt oefenen voordat ze telkens de bocht Door moet.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:55

Klinkt best wel als een behoorlijk verzet. Is het Zadel helemaal goed? Bij meer spanning in de rug kan dit misschien drukpunten veroorzaken?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 23:58

Zadel wordt regelmatig gecontroleerd omdat mijn instructrice ook zadelpasser is :)
Ik merk inderdaad door het vastzetten wel wat pijnpuntjes, maar na een massage geeft ze geen reactie meer.

Spieren opbouwen zijn we inderdaad volop mee bezig omdat ze nog een beetje een spierachterstand heeft in haar achterhand.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:10

Je zegt zelf dat je hier niet echt wil ingaan op de problemen die je paard vroeger al had, en ook niet over configuratie problemen.
Net in deze beginwaarden zit nu net de sleutel van heel het probleem, dus dit is wel heel belangrijk.
Je zegt dat je paard behandeld werd door een "Kinésioloog" dit is een woord dat helemaal niet bestaat, maar ik geloof wel dat je er een bekwaam iemand bij hebt gehaald hoor.
Wat de verdere opbouw en training betreft, doe dit niet op eigen houtje, zoek een trainer die jou kan helpen en die jou dan oefeningen opgeeft die je dan tijdens de week kan inoefenen en zo bouw je dan telkens per week een beetje verder op.
want je zegt dat jouw paard nu begint met bokken en tegentrekken, vooral tijdens het verruimen, maar als ik het goed begrepen heb is gewoon het aanspringen , de overgangen naar galop nog steeds niet perfect, dus dan is er überhaupt nog geen sprake van verruimen of van verzamelen.
Eerst een goede basis instaleren dan pas gaan werken aan al die andere dingen, nu ben je het één voor het ander aan het doen , paardje is daar fysiek niet toe in staat en gaat dit kenbaar maken aan jou door die bokkesprongen en dergelijke, soms moet je daar dan idd eens tegenin gaan, maar nu op dit moment ben je verkeerd bezig, zoek hulp.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:14

Kinesioloog is fysiotherapie zover ik weet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 00:22

Wat een rare reactie aeolusnr1, het is nergens voor nodig om zo neerbuigend te doen. Een kinesioloog is inderdaad een fysiotherapeut en ik heb gewoon les hoor? We werken hard aan de basis en daar hoort dus ook de galop bij, en ik heb verder nergens genoemd dat het probleem bij het aanspringen zit, want dit is niet het geval. Met verruimen bedoelde ik overingens gewoon het vooruit rijden, omdat ze de neiging heeft zich dus vast te zetten.
Op de problemen van vroeger ga ik niet in omdat het verhaal dan erg lang wordt, en het voor zit probleem ook nauwelijks relevant is.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 00:33

de neiging hebben zich vast te zetten is dus zeker niet het zich met volle overtuiging en medewerking willen inzetten, maar geeft dus wel aan dat het paard zich tegen het gevraagde gaat verzetten, dit is basis werk, en pas als dit klaar is kan je verder gaan opbouwen met eender wat elk type werk.
En galop behoort idd bij de basisgangen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 00:38

Is ook zo.. Maar dat was mijn vraag niet, ik weet al dat ik een probleem heb en krijg hier ook les voor, maar ben opzoek naar suggesties, of mensen die met iets komen waar ik zelf nog niet aan gedacht heb. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:33

Hoe zeker weet je dat de oude problemen zijn opgelost en er geen nieuwe problemen zijn ontstaan? Is het paard recent (afgelopen drie maanden) nog geheel op de foto gezet (benen rug en hals)?

Hoe is het gedrag aan de longe, en hoe is het gedrag aan de dubbel longe?

Edit: hoe oud is je paard en hoe lang is het onder het zadel?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:43

Wat zijn dat precies voor achterhandproblemen geweest?
Moeilijk om advies te geven als je niet het hele beeld hebt.

Verder zou je het zadel nog kunnen laten bekijken door een andere zadelpasser. Gewoon voor een 2nd opinion. Je wil niet weten hoeveel zadelmakkers/-passers ik heb gezien voor ik eindelijk een goede had.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:02

Ze heeft een ontsteking in haar blinde darm gehad waardoor ze heeft gestrokken met een been en haar SI gewricht vast is komen te zitten. Het heeft een hoop oefeningen gekost om haar achterhandspieren op te bouwen.

Aan de longe is ze eigenlijk wel hetzelfde, maar minder omdat er geen ruiter op zit. maar stretcht ze nog niet in de galop.
Dubbele longe doe ik niet.

Gigi is van augustus 2011 en is iets meer dan een half jaar serieus onder het zadel.

Een second opinion zou wel kunnen maar heb eigenlijk absoluut niet het idee dat mijn huidige zadelpassers iets over het hoofd zouden zien, omdat ze erg perfectionistisch zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:00

Een ander oog eens laten kijken is op zich niet verkeerd. Iedereen kan iets over het oog zien.
Ons jonge paard had ook wat moeite om zijn bovenlijn te ontspannen, maar toen bleek toch het zadel ineens niet meer helemaal goed te liggen (die jonge dieren veranderen zo snel in hun bespiering). Daarom geef ik dat toch maar aan.

Maar het kan ook dat ze gewoon nog niet sterk genoeg heeft en het nog wat meer tijd nodig heeft. Een half jaar is natuurlijk nog niet zo heel lang. Ik zou iedere keer korte stukken galopperen (tot zolang hij onspannen blijft), wat schouder voor zodat het binnenachterbeen goed ondertreedt. Afwisselen met wat hij makkelijk vindt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 14:05

Jong paard, dat onder het zadel geen eigen ritme en balans heeft kunnen vinden, zal zeker in een bak moeite hebben met galop. Ga naar buiten en laat haar daar eerst ritme en balans vinden. Het constante afwenden in een bak maakt dat lang moeilijk en dan is het ook niet leuk meer om te doen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 16:55

Oke bedankt voor de tips :)
Ik merk dat ze het inderdaad in de bochten wat meer moeite heeft, ze kan het wel maar je merkt dat ze het zwaar krijgt. Op de rechte stukken ontspant ze veel makkerlijker.

Ik zal eens proberen buiten iets te vinden voor te oefenen, maar zal even zoeken zijn :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:34

Een half jaar onder het zadel ?
Ja zelf zou ik dan nog niet te veel met de galop bezig zijn, bevestig eerst eens de basis in stap , denk dan aan het gymnastiseren, SB en travers, dan als dat helemaal zonder druk en ook goed in jou lichaam zit de draf gaan bevestigen, de galop is gewoon erg lastig, zeker voor een jong dier
Je zegt problemen uit het verleden, wat voor verleden heeft een paard van 5 al dat het nu een probleem heeft,
Juist dan zou ik heel stap voor stap gaan werken , aan respect en vertrouwen en vooral aan je eigen ontwikkeling, vaak ligt het probleem bij de trainer in dit geval jijzelf , neem les en leer de trainer van je paard te worden, zodat het paard jou gaat snappen, als hij bokt zegt hij tegen jou dat je te veel en te ver ben gegaan, dus luister daar naar.
Verruimen en verzamelen in galop zou ik over een paar jaar nog eens proberen is nu veel te vroeg,
Werk in stappen en nogmaals je paard kan het echt in vrije beweging, dus nu jij nog leren hoe je je paard zo vrij kan laten bewegen met jou op de rug, dat is ook een weg van jaren,

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:14

Ja maar ik zei toch dat het geen sprake is van verruiming en verzameling, gewoon puur vooruit rijden dat ze niet blijft hangen. Ze kan het namelijk wel, maar blijft dan een beetje twijfelen.

Die problemen zijn niet meer relevant, maar wél dat ze daardoor een wat dunnere kont heeft, en enige angst om goed te dragen

En ik weet ook wat ik doe en we zijn met de basis bezig, vroeg alleen of mensen met me mee wilde denken.

Edit: zin anders geformuleerd

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:35

Aangezien het probleem ook aan de longe is zou ik het eerst daar oplossen voordat je erop gaat zitten. Laat het paard aan de longe kracht opbouwen (dubbel longe bij voorkeur), en als het daar goed gaat ook onder het zadel. Het heeft geen nut om iets aan het paard te vragen wat het zonder ruiter erop ook niet kan uitvoeren. Je maakt de opdracht dan immers nog zwaarder, en nog moeilijker uitvoerbaar. Je traint wat je traint, dus een slechte galop rijden is een slechte galop trainen.

Het paard moet het lichamelijk gevraagde altijd KUNNEN uitvoeren. Zorg dus voor krachtontwikkeling zonder ruiter. De rest komt daarna vanzelf

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:43

inderdaad vind ik ook "Angela"
Als je de juiste stappen zet om het te bereiken gaat het als het ware vanzelf, en wanneer het niet lukt of moeilijk lukt dan is er iets mis met de vraag.
Dus de fout bij jezelf zoeken en niet bij het paard.

Angela schreef:
Aangezien het probleem ook aan de longe is zou ik het eerst daar oplossen voordat je erop gaat zitten. Laat het paard aan de longe kracht opbouwen (dubbel longe bij voorkeur), en als het daar goed gaat ook onder het zadel. Het heeft geen nut om iets aan het paard te vragen wat het zonder ruiter erop ook niet kan uitvoeren. Je maakt de opdracht dan immers nog zwaarder, en nog moeilijker uitvoerbaar. Je traint wat je traint, dus een slechte galop rijden is een slechte galop trainen.

Het paard moet het lichamelijk gevraagde altijd KUNNEN uitvoeren. Zorg dus voor krachtontwikkeling zonder ruiter. De rest komt daarna vanzelf

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:45

Dubbele longe zou ik graag willen doen, maar ik heb het gevoel dat ik daar nog niet goed genoeg in ben dus wil niet teveel aanmodderen :)
Het voordeel van onder het zadel vind ik dat ze dan beter rechte stukken kan galopperen en dat ik het dan net wat makkelijker vind haar naar de ontspanning te rijden (ivm betere aanwijzingen kunnen geven dan vanaf de grond) maar je hebt zeker gelijk.

Voorheen nam ik de galop onder het zadel alleen mee in de opwarming en om even lekker los te galopperen aan het einde van de training, maar wilde even kijken of meer galopperen zou helpen voor de kracht. Misschien kan ik dan toch het beste een stapje terug doen :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:47

Ik denk dus dat ik weer een stap terug zet in de bak en als de mogelijkheid er voor is spelenderwijs buiten rechte stukken galopperen. Bedankt voor de tips.

Nogmaals ik doe mijn best, maar ook mensen zien soms logische stappen over het hoofd :)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:00

Dit is de goede instelling die ik wou horen.
dat is het begin tot het vinden van de goede oplossing.
Kracht bouw je vaak het meest op in stap, hoe raar dit ook klinkt.
doe het niet alleen doe het samen met een trainer die je er mee kan begeleiden, dat levert vaak veel betere resultaten op , je bereikt meer met minder. En minder kans op fouten die er in getraind zullen geraken.
succes verder.

JudArthos schreef:
Ik denk dus dat ik weer een stap terug zet in de bak en als de mogelijkheid er voor is spelenderwijs buiten rechte stukken galopperen. Bedankt voor de tips.

Nogmaals ik doe mijn best, maar ook mensen zien soms logische stappen over het hoofd :)

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:02

Bedankt :) dinsdag is weer de komende les en ik heb een erg kundige instructrice. Komt helemaal goed!

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-16 10:22

Leuke update van gisteren. Ik ben haar weer gaan longeren met het idee om rustiger aan te doen, en ze heeft beide kanten op netjes gegaloppeerd :) Ze deed een goede poging tot het loslaten en ze heeft haar oren niet in haar nek gehad. Wel merkte ik dat ze het linksom gek genoeg snel moeilijker had, dus dat is een puntje om rekening mee te houden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:53

Mijn merrie deed dit ook, t kwartje dat je ook best iets harder kan galoperen viel gewoon even niet. Veel aangemoedigd met stem en verlichte zit in galop (ook als ze bokken) heeft geholpen. Niet aan de teugels zitten, wil ze met de kop omhoog ook prima. Uiteindelijk hervatten ze hun balans en zakken ze vanzelf in.