Handen uit elkaar tijdens rijden??

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AmkeE

Handen uit elkaar tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 19:17

Hoi iedereen,

Ik heb even een vraagje, of meer een vraag eigenlijk.
Vandaag heb ik voor het eerst les gehad van een andere instructeur en dit was een hele ervaring. Alles ging anders dan ik gewend ben en nu ben ik een beetje verward. Nu weet ik niet meer wat juist is en wat niet?

Eerst even wat ik gewend ben:
Netjes rechtop je paard zitten natuurlijk haha, iedereen kent de standaard houding :P. Qua rijden heb ik geleerd om 'van achter naar voren' te rijden. Dus als een paard zijn hoofd omhoog houdt, lekker drijven en voorwaarts rijden. Je handen mooi stil naast elkaar een een klein beetje 'smoezelen' met je vingers, niet zagen, maar steeds kleine kneepjes met je vingers alsof je heel zachtjes in een spons knijpt en die weer vol laat lopen. En met lekker voorwaarts rijden zakt vanzelf zijn hoofd, lekker los over de rug.

Op deze manier gebruik je nooit ergens heel erg druk of dwingend of wat dan ook. Zo heb ik heel veel paarden en later ook 'probleempaarden' gereden met goed resultaat.
Echter mijn valkuilen (lees fouten haha) zijn snel voorover vallen met mijn houding, mijn handen niet gelijk houden (links houd ik vaak verder naar voren dan rechts) en ja ik ben ook wel eens geneigd te gaan zagen :\ .

Nu wat ik vandaag moest doen:
Mijn handen moesten ver uit elkaar, op 'tien voor twee' zoals ze het noemde. Echt mijn handen zo breed als mijn lichaam, dus bovenarm recht naar beneden en mijn onderarm recht naar beneden/voren. Dus niet de handen boven de schoft maar echt aan de zijkant van het zadel naar mijn benen toe. Verder moesten mijn handen echt super laag blijven. Qua rijden moest ik mijn handen en vingers doodstil houden en vooral niet drijven. Eigenlijk moest ik bijna niks met mijn benen doen maar alles met mijn handen.
Het hoofd van het paard moest ik naar beneden krijgen door mijn beide handen gelijk naar achter te doen en aan de teugels te hangen als het ware. Absoluut je vingers niet bewegen, dus niet 'smoezelen' zoals ik gewend was. Dan doet hij vanzelf zijn hoofd naar beneden en dan kun je weer ontspannen en licht contact hebben met de mond.

Het duurde echt even voordat ik hier aan gewend was en vond het in het begin absoluut vreselijk klinken. Echter, op een gegeven moment voelde ik het en werkte het. Vanaf dit moment had ik eigenlijk helemaal geen kracht meer nodig om hem beneden te krijgen, maar gaf ik een soort halve ophouding met mijn beide handen tegelijk naar achter en gaf hij direct na. Het was best wennen maar toen liep hij ineens best lekker en bleef hij super gemakkelijk aan de teugel.
En mijn zit...! Ik zat ineens lekker, volledig in balans en ik viel niet meer voorover. Ik was niet meer geneigd mijn handen schuin van elkaar te gebruiken en zagen zat er al helemaal niet meer in. Stiekem hield ik mijn handen wel steeds hoger en dichter bij elkaar toen het goed ging. Stiekem ben ik trouwens ook vaak geneigd mijn handen te hoog te houden, dus opzich was dat lage ook wel een beetje goed voor mij :o .

Gelukkig ben ik niet heel eigenwijs (meer :D) tijdens het rijden en als ik een instructeur voor me heb doe ik wat me gezegd wordt. Daarom kon ik deze manier dus ook uitproberen.
Toch voelt deze manier van rijden nog heel raar voor mij. Zijn hier meer mensen die ervaring met deze vorm van rijden hebben??
Ik vraag me namelijk heel erg af of ik nu beter leer rijden of dat ik eigenlijk iets aanleer wat misschien minder goed is?

In ieder geval bedankt voor het lezen en hopelijk een reactie :) .

Milkberry

Re: Handen uit elkaar tijdens rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 19:25

Ik heb het weer anders geleerd. Ellebogen in een hoek van 90 graden (ongeveer) en de handen wijd uit elkaar zodat je er als het ware tussendoor kunt lichtrijden.
Kneepjes zijn nergens voor nodig. Smoezelen, frutten, friemelen, spelen... allemaal hetzelfde, en allemaal niet nodig. Gewoon je handen stil houden en wachten tot je paard aanleuning neemt en gaat nageven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 23:49

Ik begrijp jouw punt heel erg goed, en besef ook dat het voor jou dan even ongeloofwaardig overkomt, een beetje raar want je hebt het al zoveel jaartjes op een heel andere manier geleerd.
Er zijn niet één , niet twee maar echt ontzettend veel manieren om tot een beter resultaat te komen, en dat heb je nu idd zelf aan den lijve kunnen ondervinden tijdens deze les, net daarom is het ook goed af en toe eens een heel andere manier te proeven, dat vergroot altijd jouw eigen inzichten en vergroot de inhoud van jouw doos vol met allerlei rijtechnieken, tips en trics.
Dat smoezelen met jouw vingers zoals jij het noemde, mssn werkt het idd wel maar is zeker geen goede manier van rijden, het paard moet reageren op jouw vraag en eens hij het doet moet je het paard gerust laten en dus niet verder en verder blijven vragen en vragen, en dat geld ook voor jouw benen, je moet je paard leren te reageren, en eens op een bepaald tempo dient het paard dit tempo uit zichzelf zo te houden tot jij weer iets anders vraagt, dus hem niet steeds maar blijven aandrijven en blijven vragen.
Het bericht hier net voor van "milkberry" is zeker ook heel goed te noemen.
Eender welke oefening hoe gek het ook lijkt, dit geeft meer inzicht in je eigen houding en vergroot dus ook jouw vermogen om je zit aan te passen aan de op dat moment voorkomende problemen, ook hier leer je dus beter te zitten, dat dit niet de houding is die je moet aannemen als je een dressuur wedstrijd gaat rijden is natuurlijk duidelijk als een klontje, maar het is allemaal onderdeel van training tot hoe het beter kan.
Zelf al zou je proberen om met je voeten achter je oren te rijden (bij wijze van gek voorbeeld natuurlijk), maar indien je er zou in slagen dit toch tot een goed einde te rijden, tjaaaa ik geloof dan heel zeker dat je dan kan zeggen, dat jouw evenwicht, jouw plaatsing van jouw eigen zwaartepunt een heel stuk verbeterd zal zijn, want indien dit niet zo zou zijn geweest lag je er heel zeker al lang naast je paard.
Ik wil niet zeggen dat je dit nu dadelijk moet gaan uitproberen, maar het kan echt wel, en die die dit kunnen zijn echt meester in het behouden van een heel goede balans te paard, je kan er dus alleen maar van leren.
Doe dus nooit enkel wat je ooit hebt geleerd, vergroot je oefenpakket ook met dingen die je bij aanvang een beetje raar zou vinden.
succes verder.

faxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 17:22

Je hebt veel verschillende manieren van rijden en elke instructeur heeft een andere manier om je doel te behalen. Wat jij voor jezelf moet bedenken; is dit de manier waarop ik het wil doen?
Ikzelf ben niet fan van iemand die zegt dat je je benen niet moet gebruiken. Alleen met je handen kan je een paard niet goed nageefelijk krijgen, hij zal misschien wel buigen in zijn hals maar hij kan nooit goed van achter naar voren lopen. Is de nieuwe instructeur iemand die je blijft houden? Misschien moet je eens verschillende instructeurs proberen om na te gaan wat voor jou het beste past :)

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:19

Bah, die zou bij mij al niet meer moeten komen. Een paard enkel op hand naar beneden vragen, no thanks. Dat zou je bij mijn merrie echt niet moeten doen, die gaat gewoon in protest als je teveel met je hand doet en gelijk heeft ze. Ik mag enkel een licht contact onderhouden of we hebben een probleem.

Een paard rijd je nageeflijk. Dat is niet simpel en vraagt tijd en ruiterkunde, maar het is zó'n fantastisch gevoel als je je paard voldoende voor elkaar hebt dat hij zelf met zijn hoofd zakt, zonder dat je erom moet vragen.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:27

Je insteucteur verkoopt mooie praatjes, maar op de lange termijn niet iets wat werkt :)

Ik kan mijn jonge merrie ook prima met haar hoofd naar beneden laten lopen als ik wil, en dat kan idd met kracht, maar als je wil ook met een slof of iets anders. Je houdt jezelf alleen voor de gek.

Een goede aanleuning komt voort uit een optimaal presterend paard dat zijn lijf goed kan gebruiken. Het dwingen naar beneden te gaan zegt niets over of de rest van het lijf goed gebruikt wordt en dat is vrijwel nooit zo. Je leert het paard eigenlijk een trucje, wat onder het zadel geen zin heeft. Vaak mist de juiste impuls en balans.

En al die mooie woorden (kneepjes, sponsjes, kracht) is gewoon dwingen en werkt op de lange termijn niet. Werk aan balans en kracht in de achterhand. dan komt de rest vanzelf. :)

AmkeE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 23:03

Oei, de meningen hierover zijn nogal verdeeld geloof ik :?
Nu weet ik eigenlijk helemaal niet meer wat ik moet haha.

Om even op iedereen tegelijk in te gaan: het idee van dat 'smoezelen' of hoe je het wil noemen, is niet continu aan de teugels frutten. Op de juiste momenten spelen met de mond van het paard en verder een stil contact is wat ik daar mee bedoelde.
Over het niet gebruiken van de benen: mijn benen bewegen ook wel veel en ik geef sneller te vaak been dan dat ik duidelijk één hulp geef. Verder is dit paard nogal flegmatiek en veel liever heel erg lui dan ook maar een beetje moe heb ik het idee.

Dus voor alles is zowel iets voor als iets tegen te zeggen geloof ik :x