Ik heb even een vraagje, of meer een vraag eigenlijk.
Vandaag heb ik voor het eerst les gehad van een andere instructeur en dit was een hele ervaring. Alles ging anders dan ik gewend ben en nu ben ik een beetje verward. Nu weet ik niet meer wat juist is en wat niet?
Eerst even wat ik gewend ben:
Netjes rechtop je paard zitten natuurlijk haha, iedereen kent de standaard houding

Op deze manier gebruik je nooit ergens heel erg druk of dwingend of wat dan ook. Zo heb ik heel veel paarden en later ook 'probleempaarden' gereden met goed resultaat.
Echter mijn valkuilen (lees fouten haha) zijn snel voorover vallen met mijn houding, mijn handen niet gelijk houden (links houd ik vaak verder naar voren dan rechts) en ja ik ben ook wel eens geneigd te gaan zagen

Nu wat ik vandaag moest doen:
Mijn handen moesten ver uit elkaar, op 'tien voor twee' zoals ze het noemde. Echt mijn handen zo breed als mijn lichaam, dus bovenarm recht naar beneden en mijn onderarm recht naar beneden/voren. Dus niet de handen boven de schoft maar echt aan de zijkant van het zadel naar mijn benen toe. Verder moesten mijn handen echt super laag blijven. Qua rijden moest ik mijn handen en vingers doodstil houden en vooral niet drijven. Eigenlijk moest ik bijna niks met mijn benen doen maar alles met mijn handen.
Het hoofd van het paard moest ik naar beneden krijgen door mijn beide handen gelijk naar achter te doen en aan de teugels te hangen als het ware. Absoluut je vingers niet bewegen, dus niet 'smoezelen' zoals ik gewend was. Dan doet hij vanzelf zijn hoofd naar beneden en dan kun je weer ontspannen en licht contact hebben met de mond.
Het duurde echt even voordat ik hier aan gewend was en vond het in het begin absoluut vreselijk klinken. Echter, op een gegeven moment voelde ik het en werkte het. Vanaf dit moment had ik eigenlijk helemaal geen kracht meer nodig om hem beneden te krijgen, maar gaf ik een soort halve ophouding met mijn beide handen tegelijk naar achter en gaf hij direct na. Het was best wennen maar toen liep hij ineens best lekker en bleef hij super gemakkelijk aan de teugel.
En mijn zit...! Ik zat ineens lekker, volledig in balans en ik viel niet meer voorover. Ik was niet meer geneigd mijn handen schuin van elkaar te gebruiken en zagen zat er al helemaal niet meer in. Stiekem hield ik mijn handen wel steeds hoger en dichter bij elkaar toen het goed ging. Stiekem ben ik trouwens ook vaak geneigd mijn handen te hoog te houden, dus opzich was dat lage ook wel een beetje goed voor mij

Gelukkig ben ik niet heel eigenwijs (meer

Toch voelt deze manier van rijden nog heel raar voor mij. Zijn hier meer mensen die ervaring met deze vorm van rijden hebben??
Ik vraag me namelijk heel erg af of ik nu beter leer rijden of dat ik eigenlijk iets aanleer wat misschien minder goed is?
In ieder geval bedankt voor het lezen en hopelijk een reactie