Hoe weet een paard dat deze naar voren moet..

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Hoe weet een paard dat deze naar voren moet..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 16:18

..wanneer er word gedreven.

Dat is eigenlijk toch helemaal niet logisch? Waarom zou een paard harder gaan lopen omdat het druk op de buik voelt, of wordt dit echt zo aangeleerd? :Y)

Evelijn

Re: Hoe weet een paard dat deze naar voren moet..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:20

wijken voor druk... aangeleerd door negatieve bekrachtiging... als je dit soort vragen je interesseert... het boek van Inge Teblick... Denkwerk is een aanrader :) Heb het bijna uit.... en is echt goed te lezen maar wel echt studiemateriaal... als in een bak leertheorie waar de meeste ruiters niet over nadenken.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:22

Je topic staat fout.

In eerste instantie wordt het idd zo aangeleerd.
Door grondwerk aan te leren, stemcommando's te gebruiken, kan je deze ook in het zadel gebruiken en daar beenhulpen bij aanleggen.
Maar op latere leeftijd worden de benen vooral gebruikt voor het ruggebruik te stimuleren.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:25

Dat is gewoon klassiek conditioneren: je geeft schopjes in de buik van het paard, dat kan haast niet aangenaam zijn. Paard zoekt naar een oplossing. Hij merkt dat telkens als hij sneller gaat het geschop ophoud. Als snel is even een been aanleggen voldoende om het paard naar voren te vragen.

Kijk maar naar wat flegmatieke jonge paarden die ingereden worden, sommige trekken zich echt niets aan van een been, duurt even voordat zo de boodschap begrijpen. Ook dat gaat nogal eens met meer negatieve bekrachtiging: reageer je niet op mijn been, dan krijg je een tik met de zweep of wordt je opgejaagd. Deze paarden leren dan dat als ze weglopen voor het been het stopt, doen ze dat niet ze meer negatieve prikkels krijgen.

Overigens, dat is mijn beeld van hoe veel paarden ingereden worden, en niet per definitie wat ik prefereer. Maar ja, beenhulpen leer ik mijn paardje ook, vaak ondersteund met goed aangeleerde stemhulpen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:36

Tja, niet? Hahaha.

We zijn bezig met een vierjarige merrie.
De verschillende gangen aan de longeerlijn gaan goed, het opstappen gaat goed, het erop zitten en meelopen met iemand gaat goed, maar zelf lopen op commando gaat nog niet zo goed.
Gisteren heb ik na het opstappen een kwartier met haar in de bak gestaan, zonder een stap te verzetten. Op een gegeven moment deed ze een stapje, dus beloont, ging ze direct weer stilstaan. Dit hebben we elke keer herhaald en op een gegeven moment had ze door dat ze nóg meer wordt beloond als ze blijft stappen. En toen ineens ging het lampje branden :)*
Nu was het voornamelijk op stem, maar we willen been geven wel gaan introduceren.

Even een opmerking: Wijken voor druk doet ze heel goed, maar als je je been aanlegt gaat ze óf achteruit, óf ze gooit haar hoofd omhoog. Ze probeert dus wel iets, maar niet helemaal het goede :')

Door een keer met een jong paard te werken heb ik pas gemerkt hoeveel we eigenlijk als normaal zien bij oudere paarden die alle knopjes kennen :j Maar ik vind het ontzettend leuk!

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:47

LZP > RT-V

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 16:52

Het is deels aangeleerd gedrag, hier begin je mee met het zadelmak maken.
En deels natuur van het paard.
Een paard is een vluchtdier en zal theoretisch voor druk al wijken en/of zich verplaatsen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:01

Je leert een paard eerst longeren, zo leer je het paard op stemhulpen voorwaarts te gaan. Dat bekrachtig je eerst met een longeerzweep of armhulp. Dan ga je erop, en kun je die stemhulp koppelen aan je beenhulp. Eerst doe je dat samen, daarna laat je je stem weg, en zo is het paard gewend aan de beenhulp.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:19

Joolien schreef:
Je leert een paard eerst longeren, zo leer je het paard op stemhulpen voorwaarts te gaan. Dat bekrachtig je eerst met een longeerzweep of armhulp. Dan ga je erop, en kun je die stemhulp koppelen aan je beenhulp. Eerst doe je dat samen, daarna laat je je stem weg, en zo is het paard gewend aan de beenhulp.

Idd!