elenaMM77 schreef:die van mij is ook behoorlijk voorwaarts, soms fris en soms gewoon heet in het bos..
ik moest hier zelf enorm aan wennen, en ben daar nog steeds mee bezig..
mijn tip..
zoals al gezegd is, zoveel mogelijk met losse teugel. been er niet te strak tegenaan leggen, maar zo losjes mogelijk (niet knijpen).. voorwaards mag gewoon, lekker laten lopen, als hij lekker door kan stappen zal hij hoogstwaarschijnlijk niet eens persee zomaar willen aandraven..
die van mij kan rustig 1.5 uur met 6.5 km per uur of hoger stappen en is dan gewoon voldaan als hij terugkomt.
eerst lekker wennen aan die frisse stap.. en laat hem maar de bostoerist uithangen als dat zijn ding is (hier in ieder geval. hij zwalkt echt van links naar rechts, hals buigt van links naar rechts in, dan het hoofd weer wat omhoog om alles te bekijken, dan weer lekker afhangend.. maar altijd vlot).. als je daar eenmaal van kunt genieten..
dan gewoon een klein stukje draven.. leer hem in de bak al op stem terug te komen naar stap en op je zit.. al is het maar een paar passen en dan weer lekker terug naar stap.. kun je zelf meteen weer ontspannen en hij kan zich niet voldoende opfokken.
als dat vertrouwen er is.. laat hem dan in draf maar eens een keertje een stukje uitstrekken, al is het maar een paar pasjes en hop, weer terug naar rustige draf en vandaar naar stap..
doe ook eens gewoon wat dressuur oefeningetjes tussendoor.. hoeft maar een paar minuutjes te zijn en dan je rit weer voortzetten..
allemaal kleine dingetjes om vertrouwen te krijgen..
gaat alles goed en heb je toevallig een heuveltje in het bos.. zet m dan eens in een rustige galop onderaan en bovenaan weer terug naar stap.. omdat dat wat coordinatie van hem zal vergeten, zal hij het dan niet te gek maken.. Gaat dat goed? dan gewoon een paar pasjes in een rustig handgalopje..
geen rare dingen, maar kleine stapjes, en vooral ook genieten en blij zijn met die kleine stappen die je maakt.
Okay dank u wel
Ga ook dit zeker opslaan. Het stomme is, ik kan rustig met losse teugeltjes en uitstap rondje doen na een uur gedressuurd 't hebben. Misschien omdat ik dan zelf weet de meeste energie is uit? Ik zou het niet weten XD Maar erg bedankt voor dit advies