Springerig paard en angstige ruiter in het bos...

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

justirisx

Springerig paard en angstige ruiter in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 20:53

Hee hoi :)
Mijn lieftallig leas paardje is bij de een in het bos erg lief en bij de andere erg druk...ik ben dus die andere XD Dus misschien is er iemand die raad weet...

Ik ben erg angstig om met mijn leas paardje het bos in 't gaan. Vanwege de eerste keer dat ik met hem het bos in ging, en over iemand ben heen gereden (want niet zijn schuld is!! want hij werd opgefokt door de andere paarden) maar alsnog ben ik erg door geschrokken, en vindt ik het nog steeds niet chill om met hem het bos in 't gaan.

Paar maanden geleden heb ik het maar nog een keer gebropeerd met mijn vriendinnen. Maar door alle stress die ik had ging het tijdens het inrijden in de bak al mis. Heb paar gekke sprongen gemaakt, en toen toch het bos in geweest...Eenmal in het bos ging het aardig goed (afgezien mijn eigen angst en zijn spanning _/-\o_ ) Maar tijdens het aandrafen "ontplofte" hij weer....gelukkig wou een andere vriendin terug en zijn wij samen terug gereden en heb ik in de bak nog ff lol gehad...maar sinds dien wil ik al helemaal niet meer van het terein af...terwijl ik echt dol ben op een ontspannen rit door het bos....maar door mijn eigen angst wil het gewoon niet...

Mijn vraag is dus is er iemand die mij tips kan geven om van mijn angst af 't komen, of om zijn gespring 't laten stoppen?

Vriendelijke groet Iris!!

EngeltjeS

Re: Springerig paard en angstige ruiter in het bos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 20:57

Je lease paard voelt waarschijnlijk jouw spanning en onzekerheid.
Probeer jezelf te kalmeren en te denken: we gaan gewoon lekker relaxt buiten rijden!
En vergeet vooral niet om te praten tegen je paard en te belonen wanneer het goed gaat.
Waarom ga je niet mee met iemand, die echt een heel braaf paardje heeft?

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:01

Oei ook niet leuk :( Angst kan veel kapot maken. Ik kan er van mee spreken, heb er ook vaak last van. Wat ik doe is denken aan de leuke momenten die we samen kunnen beleven en proberen van niet stil te staan bij de horrorscenario's. Probeer positief op te stappen met een positief denkbeeld. Wat mij vroeger ook heel hard hielp was luid zingen! Ontspande ik van en mijn paard ook! *\%/*

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:03

van te voren eerst longere ?

en verder niet te lang blijven stappen . je geeft zelf aan dat dan de bom ontploft bij het aan draven . voorwaarts blijven rijden is de oplossing .

zoals hier boven gezegt word . je lease paard voelt jouwn spanning ook . misschien een paar keer lekker wandelen buiten ? ipv der op

verder iemand mee met de fiets die jou kan begeleide tijdens de rit . als je paard spanning opbouwt om te vertellen wat je kan doen ? en hiermee kan omgaan

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:03

Heel erg herkenbaar! Ik ben er zelf een keer keihard vanaf gedonderd met een zwaar gekneusde knie als gevolg. Paardlief is de goedheid zelve, maar voelt mijn spanning aan. Dat is denk ik bij jou ook zo, hierdoor wordt hij stuiterig.

Probeer jezelf te ontspannen, ga diep in het zadel zitten, probeer niet te klemmen met je benen en ook niet vast te houden met je handen. Ik rij relaxter met lange teugels omdat anders de spanning ook via mijn handen en armen doorgegeven wordt. Een liedje zingen werkt ook heel goed, doordat je ademhaling dan ontspant.

En misschien wat vertrouwen opbouwen met buiten wandelen/fietsen?

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 21:06

Is het niet mogelijk dat iemand anders hem het eerste stuk in het bos rijdt? En dat jij dan op de fiets mee gaat en halverwege omruilt?

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 21:16

Hele goede tips allemaal dankjulliewel :)
Ben al meerdere keeren met iemand het bos ingeweest, maar door voornamelijk mijn angst gaat het meestal weer mis. Hoor ook vaak genoeg van mensen "waarom leas je terwijl je het bos niet in kan" Vraag ik mezelf soms ook af XD maar ik ben wel echt heel erg gek met hem en het dressuuren gaat wel goed dus ja...

De tip van het zingen ga ik zeker proberen en dat met losse teugels ook dankjulliewel:)

JosjeDZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:05

Herkenbaar. Kun je beginnen met kleine stukjes uitstappen na het dressuren? Of inderdaad aan de hand het bos in ipv erop. Met de andere leaser gaat het goed, schrijf je. Kan zij iets voor je betekenen? Bijvoorbeeld dat zij het eerste stuk rijdt? Dan zie jij dat hij gewoon braaf kan zijn en hij is al wat energie kwijt. Lastig probleem, maar als je nog plezier hebt, niet opgeven!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:36

Mijn tip is doen alsof. Doe alsof je heel zeker bent. Neem iemand in je hoofd die heel goed kan rijden en rijd zoals die persoon.

Charlottemv

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 22:44

Ik doe ook alsof (meestal) en dan zeg ik ook tegen mezelf van ahh joh als ik eraf val dan zal er vast niks ergs gebeuren. Er vallen elke dag zo veel mensen van hun paard af, dan zal het bij mij ook wel goed gaan!
Ik blijf ook net zo lang stappen totdat hij rustig wordt en ga dan pas draven/galopperen, eerder gaan draven heeft geen zin want dan klettert hij de hele groep voorbij en kan ik hem niet houden. Als ik eerst een half uurtje of soms zelfs langer stap dan gaat het wel gewoon goed en kunnen we met de groep gaan draven. Hij maakt dan alleen wel zulke korte pasjes dat hij de groep niet bij houd dus dan moeten we galopperen terwijl de rest draaft haha.

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:02

JosjeDZ schreef:
Herkenbaar. Kun je beginnen met kleine stukjes uitstappen na het dressuren? Of inderdaad aan de hand het bos in ipv erop. Met de andere leaser gaat het goed, schrijf je. Kan zij iets voor je betekenen? Bijvoorbeeld dat zij het eerste stuk rijdt? Dan zie jij dat hij gewoon braaf kan zijn en hij is al wat energie kwijt. Lastig probleem, maar als je nog plezier hebt, niet opgeven!

U heeft mij waarschijnlijk verkeerd begreepen, ik bedoelde bij de een doet hij braaf bij de ander zoals bij mij haha. Maar alsnog een handige tip, want zo doet hij bij mijn vriendin heel normaal. Dus misschien wil zij er eerst even op rijen en daarna wisselen. Dank u wel

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:18

Wij bouwen het ook op door samen te gaan. Dus met 2 personen. Het paard van mijn man werd ook erg onrustig van ritten met meer paarden. Dan kan je rustig vertrouwen opbouwen. Wat mij rust gaf was een martingaal aan het hoofdstel. Mijn paard kon zich niet zo sterk meer maken en daardoor kon ik beter ontspannen. Dit overwinnen is echter wel een kwestie van gewoon heel veel doen!

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 23:42

Dankjewel @idefix4 Ik ga ook deze tip onthouden :)

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:51

Martingaal! Juist was ik vergeten vermelden! Doe ik ook en helpt ENORM!!! Goeie tip!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 23:59

Niks doen waar je je niet goed bij voelt. Wil jij alleen stappen? Dan alleen stappen. Pas als jij en je paard relaxed en zelfverzekerd zijn weer eens een langzaam drafje proberen en zo verder.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:22

Het is eigenlijk niet belangrijk wat je allemaal doet op je paard, het is belangrijk hoe je dat doet.
Nu is er geen wederzijds vertrouwen, er is vaak ook geen leiding, paard doet af en toe zo een beetje zijn eigen zin, .... Dit is vragen om ongevallen, het is hier echt niet de vraag of je ooit een ongeval zal krijgen, het is de vraag wanneer zal je een ongeval krijgen en hoe erg zal het zijn.
Leer meer controle te krijgen over het paard zijn voeten, als je die meer onder controle hebt dan heb je controle over heel het paard, om weg te spurten heeft hij zijn voetjes nodig of om eender wat anders uit te gaan voeren.
Dit klinkt heel simpel, maar voor je zo ver bent ben je een heel pak jaartjes verder met heel veel privé-lesjes en cursus pakketten onder de arm.
Zoek goede instructie, en ook dat bestaat voor het maken van buiten-ritten hoor .

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 01:35

Is er niemand die je er door heen kan drukken?
Hier in Zweden heb ik een bijrijdpaard met flinke gebruiksaanwijzing gevonden.
Eerste keer dat ik met haar naar het bos zou gaan is volledig geflipt. Enkele rodeo's onderweg gehad en voor het bereiken weer omgekeerd omdat het te gevaarlijk was, dit vond zelfs de dochter van de eigenaar die op hoog niveau eventing met haar heeft gedaan.
Later in het jaar voor het eerst sinds jaren weer van een paard gedonderd en daarna is de angst er opnieuw weer ingekropen die ik eindelijk kwijt was.
Ze voelde het en elke keer als ik aan wilde draven staakte ze en deed ze alsof ze een rodeo wilde geven. Op bepaalde zijdes deed ze dit wel maar stopte dan in een bepaald bocht en deed het zelfde.
Ik had het idee dat er iets niet goed zat dus volgende x dochter van de eigenaar er op, nope ik was het, paard was volledig fijn te rijden en niet vast oid.

Keer daar op ontplofte ze al met opstijgen, gelukkig was de eigenaar ook aan het rijden en heeft mij er door heen gesleept.

Ik moest door door en door, ze mocht niet stoppen, ze moest vooruit! Even diep ademhalen, de gedachtes van wat kan gebeuren opzij zetten, ogen dicht en vooruit met de geit.
En verrek het werkte, ze probeerde het daarna nog een x vanuit stap maar als ik haar voorwaarts hield was het over en ging ze weer met haar oortjes naar voren daar. Eerst volgende keer probeerde ze het ook, hier is het bij 2x gebleven, die keer daarna probeerde ze het alleen aan het begin.

Mijn advies, heb iemand bij je die je over je grens kan trekken en zorgt dat je je paard vooruit helpt, niet stoppen niet stappen maar vooruit, of dit nu draf of galop is maakt niet uit zolang ie maar voorui gaat.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 03:15

die van mij is ook behoorlijk voorwaarts, soms fris en soms gewoon heet in het bos..

ik moest hier zelf enorm aan wennen, en ben daar nog steeds mee bezig..

mijn tip..

zoals al gezegd is, zoveel mogelijk met losse teugel. been er niet te strak tegenaan leggen, maar zo losjes mogelijk (niet knijpen).. voorwaards mag gewoon, lekker laten lopen, als hij lekker door kan stappen zal hij hoogstwaarschijnlijk niet eens persee zomaar willen aandraven..

die van mij kan rustig 1.5 uur met 6.5 km per uur of hoger stappen en is dan gewoon voldaan als hij terugkomt.

eerst lekker wennen aan die frisse stap.. en laat hem maar de bostoerist uithangen als dat zijn ding is (hier in ieder geval. hij zwalkt echt van links naar rechts, hals buigt van links naar rechts in, dan het hoofd weer wat omhoog om alles te bekijken, dan weer lekker afhangend.. maar altijd vlot).. als je daar eenmaal van kunt genieten..

dan gewoon een klein stukje draven.. leer hem in de bak al op stem terug te komen naar stap en op je zit.. al is het maar een paar passen en dan weer lekker terug naar stap.. kun je zelf meteen weer ontspannen en hij kan zich niet voldoende opfokken.

als dat vertrouwen er is.. laat hem dan in draf maar eens een keertje een stukje uitstrekken, al is het maar een paar pasjes en hop, weer terug naar rustige draf en vandaar naar stap..

doe ook eens gewoon wat dressuur oefeningetjes tussendoor.. hoeft maar een paar minuutjes te zijn en dan je rit weer voortzetten..

allemaal kleine dingetjes om vertrouwen te krijgen..

gaat alles goed en heb je toevallig een heuveltje in het bos.. zet m dan eens in een rustige galop onderaan en bovenaan weer terug naar stap.. omdat dat wat coordinatie van hem zal vergeten, zal hij het dan niet te gek maken.. Gaat dat goed? dan gewoon een paar pasjes in een rustig handgalopje..

geen rare dingen, maar kleine stapjes, en vooral ook genieten en blij zijn met die kleine stappen die je maakt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 03:17

Adolein schreef:
Martingaal! Juist was ik vergeten vermelden! Doe ik ook en helpt ENORM!!! Goeie tip!

dat helpt alleen maar als hij zijn kop in de lucht wil gooien?

die van mij strekt juist de hals naar beneden als hij in galop wil donderjagen en geen zin heeft om terug te komen.. gelukkig niet zo vaak meer.. maar daar helpt geen martingaal tegen... dan kun je alleen maar consequent het hoofd weer direct omhoog vragen en goed leren opletten wanneer hij ontspannen het hoofd laat zakken en wanneer hij andere plannen heeft.

zit je in eens op een pony zonder hoofd.. schouderpartij en het hoofd hangt ergens bijna bij de grond..
kan je vertellen dat zit niet aangenaam :')

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 10:31

aeolusnr1 schreef:
Het is eigenlijk niet belangrijk wat je allemaal doet op je paard, het is belangrijk hoe je dat doet.
Nu is er geen wederzijds vertrouwen, er is vaak ook geen leiding, paard doet af en toe zo een beetje zijn eigen zin, .... Dit is vragen om ongevallen, het is hier echt niet de vraag of je ooit een ongeval zal krijgen, het is de vraag wanneer zal je een ongeval krijgen en hoe erg zal het zijn.
Leer meer controle te krijgen over het paard zijn voeten, als je die meer onder controle hebt dan heb je controle over heel het paard, om weg te spurten heeft hij zijn voetjes nodig of om eender wat anders uit te gaan voeren.
Dit klinkt heel simpel, maar voor je zo ver bent ben je een heel pak jaartjes verder met heel veel privé-lesjes en cursus pakketten onder de arm.
Zoek goede instructie, en ook dat bestaat voor het maken van buiten-ritten hoor .

Het vetrouwen is er wel in de bak, of aan de hand...maar zodra ik het bos met hem in ga gaat het inderdaad niet goed. Ik kan mijn instructriece wel vragen of zij mij een keer helpen. Dank u wel

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-16 10:36

elenaMM77 schreef:
die van mij is ook behoorlijk voorwaarts, soms fris en soms gewoon heet in het bos..

ik moest hier zelf enorm aan wennen, en ben daar nog steeds mee bezig..

mijn tip..

zoals al gezegd is, zoveel mogelijk met losse teugel. been er niet te strak tegenaan leggen, maar zo losjes mogelijk (niet knijpen).. voorwaards mag gewoon, lekker laten lopen, als hij lekker door kan stappen zal hij hoogstwaarschijnlijk niet eens persee zomaar willen aandraven..

die van mij kan rustig 1.5 uur met 6.5 km per uur of hoger stappen en is dan gewoon voldaan als hij terugkomt.

eerst lekker wennen aan die frisse stap.. en laat hem maar de bostoerist uithangen als dat zijn ding is (hier in ieder geval. hij zwalkt echt van links naar rechts, hals buigt van links naar rechts in, dan het hoofd weer wat omhoog om alles te bekijken, dan weer lekker afhangend.. maar altijd vlot).. als je daar eenmaal van kunt genieten..

dan gewoon een klein stukje draven.. leer hem in de bak al op stem terug te komen naar stap en op je zit.. al is het maar een paar passen en dan weer lekker terug naar stap.. kun je zelf meteen weer ontspannen en hij kan zich niet voldoende opfokken.

als dat vertrouwen er is.. laat hem dan in draf maar eens een keertje een stukje uitstrekken, al is het maar een paar pasjes en hop, weer terug naar rustige draf en vandaar naar stap..

doe ook eens gewoon wat dressuur oefeningetjes tussendoor.. hoeft maar een paar minuutjes te zijn en dan je rit weer voortzetten..

allemaal kleine dingetjes om vertrouwen te krijgen..

gaat alles goed en heb je toevallig een heuveltje in het bos.. zet m dan eens in een rustige galop onderaan en bovenaan weer terug naar stap.. omdat dat wat coordinatie van hem zal vergeten, zal hij het dan niet te gek maken.. Gaat dat goed? dan gewoon een paar pasjes in een rustig handgalopje..

geen rare dingen, maar kleine stapjes, en vooral ook genieten en blij zijn met die kleine stappen die je maakt.

Okay dank u wel :) Ga ook dit zeker opslaan. Het stomme is, ik kan rustig met losse teugeltjes en uitstap rondje doen na een uur gedressuurd 't hebben. Misschien omdat ik dan zelf weet de meeste energie is uit? Ik zou het niet weten XD Maar erg bedankt voor dit advies :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 12:55

het is een vertrouwen dat je zelf in je pony moet krijgen.
althans dat denk ik als ik je stukje las..

dat was voor mij hier ook niet vanzelfsprekend..
hij is een brokje energie, soms zelfs een blokje dynamiet onder je.

inmiddels weet ik dat dat blokje dynamiet nooit ontploft.

De energie is op zich niet hetgeen dat gevaar oplevert, maar dat wat je pony of paard ermee doet.
op het moment dat ze heel voorwaards zijn, en je gaat dan proberen op de rem te rijden, dan krijg je dat springerige en onrustige. Als je ze kunt laten lopen, zonder dat ze daarbij spurten, dan lopen ze ook een stuk fijner voor jezelf..

maar dat gaat dus alleen als je het zelf vertrouwd en hem vanuit die positie ook het vertrouwen kunt schenken. vandaar dus kleine stapjes om zelf het vertrouwen te vinden.. En vandaar uit kun je hem/haar weer het vertrouwen geven om nog een stukje verder te gaan.

ik durf hier nog steeds niet in een volle galop door het bos te scheuren hoor (mijn pony is rank, voorwaards en bostoerist) handgalopjes gaan nu 9 van de 10 keer prima.. Ik ben nu met hem bezig dat hij zijn galop iets mag verruimen.. kleine halve minuut nu voor ik wat nerveus begin te worden en hem terug neem naar draf (en dan later nog een handgalopje om dat 'fijne' goede gevoel weer terug te krijgen van een geslaagde galop). We komen er wel..

en jullie vast ook wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-16 17:48

Het gaat erom dat je angst weg gaat, en dat er vertrouwen voor in de plaats komt. Zo lang je angstig naar buiten gaat, zal dat ook niet snel verbeteren. Ga dus aan de gang om van die angst af te komen. dat kun je het beste doen met je instructeur of iemand die e daarin wat beter kan begeleiden. Zorg er wel voor dat je serieus genomen wordt en niet dat je maar gedwongen wordt om dingen te doen, want dat werkt averechts.

justirisx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 09:16

elenaMM77 schreef:
het is een vertrouwen dat je zelf in je pony moet krijgen.
althans dat denk ik als ik je stukje las..

dat was voor mij hier ook niet vanzelfsprekend..
hij is een brokje energie, soms zelfs een blokje dynamiet onder je.

inmiddels weet ik dat dat blokje dynamiet nooit ontploft.

De energie is op zich niet hetgeen dat gevaar oplevert, maar dat wat je pony of paard ermee doet.
op het moment dat ze heel voorwaards zijn, en je gaat dan proberen op de rem te rijden, dan krijg je dat springerige en onrustige. Als je ze kunt laten lopen, zonder dat ze daarbij spurten, dan lopen ze ook een stuk fijner voor jezelf..

maar dat gaat dus alleen als je het zelf vertrouwd en hem vanuit die positie ook het vertrouwen kunt schenken. vandaar dus kleine stapjes om zelf het vertrouwen te vinden.. En vandaar uit kun je hem/haar weer het vertrouwen geven om nog een stukje verder te gaan.

ik durf hier nog steeds niet in een volle galop door het bos te scheuren hoor (mijn pony is rank, voorwaards en bostoerist) handgalopjes gaan nu 9 van de 10 keer prima.. Ik ben nu met hem bezig dat hij zijn galop iets mag verruimen.. kleine halve minuut nu voor ik wat nerveus begin te worden en hem terug neem naar draf (en dan later nog een handgalopje om dat 'fijne' goede gevoel weer terug te krijgen van een geslaagde galop). We komen er wel..

en jullie vast ook wel.

Dank u wel :) Dit gaat mij vast erg helpen!!
Ik hoop het :)

Stanniefiori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 17:20

Paarden voelen angst heel goed aan. Misschien is het beter om voorlopig niet naar het bos te gaan of met iemand ernaast en dan alleen stappen?