Naar binnen vallen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

marit1999

Naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 17:53

Hallo allemaal!
Ik loop tegen een probleempje aan...
Mijn vaste instructrice kan mij tijdelijk even niet meer les geven, dus vandaag heb ik les gehad van een andere instructrice. Het probleem is dat mijn paard op de rechterhand naar binnen valt. Mijn vaste instructrice zegt dat ik dat het best kan oplossen door haar met mijn binnenbeen weer terug te duwen naar de hoefslag máár wel evenveel druk houden op beide teugels, dus haar niet terug sturen met mijn buitentegel.
De instructrice van vandaag zei juist dat ik m'n binnenteugel losser moet laten en m'n buitenteugel strakker erbij moet pakken zodat ze niet van de hoefslag afkan.
Ik vind dit zelf best wel verwarrend en ben daarom benieuwd naar jullie meningen, hoe zouden jullie dit probleem oplossen?
Groetjes Marit!

AbbyBlues

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 17:56

Afgezien va het feit dat ik hier geen verstand van heb en dus ook geen advies ga geven vind ik wel dat je als vervangend instructeur door moet gaan met de methode van lesgeven van degene die je vervangt. Het heeft weinig zin om enkele lessen een totaal andere aanpak te gaan gebruiken om vervolgens weer over te gaan op je oude methode als je oude instructeur weer terug is. Dat roept meer verwarring op dan dat het oplost.

Sadira

Re: Naar binnen vallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:00

Weet je ook wat de reden is dat je paard naar binnen valt?

Titta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:04

Ik loop zelf ook tegen zo'n soort probleem aan met een pony die ik weleens rijd. Mijn instructrice zegt dan (ik denk dat jij dit ook bedoelt?) dat ik dan op allebei de teugels evenveel druk moet hebben. Wel zijn je handen dan ongelijk wat ik weer heel vervelend vind.. ik tob er ook nogal mee en moet ook nog even kijken wat voor mij en de pony werkt

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:08

Dit komt (bijna altijd) door scheefheid. Als je paard naar binnen valt, heeft hij dan zijn hoofd naar buiten? Ik zou je dit op laten lossen door iets stelling naar binnen te laten nemen en dan met je binnenbeen je paard weer naar buiten drijven. Door die binnenstelling geef je de buitenschouder meer ruimte en kan je paard makkelijker naar de hoefslag bewegen. Eventueel verplaats je beide handen wat naar buiten om hem te helpen. Lukt het niet, dan maak je een volte en rij je van daaruit terug naar de hoefslag, maar je houdt die stelling naar binnen.

Hoe is hij op de rechterhand op de volte en in de wendingen? Valt hij dan ook naar binnen? En hoe zit je zelf?

marit1999

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-16 18:21

Bedankt voor de reacties!
Het naar binnen vallen komt inderdaad door scheefheid. Op de rechterhand houd ze haar hoofd juist naar binnen, en op voltes buigt ze heel makkelijk in maar kan dan soms wel naar binnen vallen. Als oefening verklein ik de volte dan en door haar met mijn binnenbeen naar buiten te duwen vergroot ik de volte weer.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 18:27

Als je paard je hoofd al naar binnen heeft dan is het goed om haar iets rechter te houden op deze hand. In dat geval ben ik het dan ook eens met je nieuwe instructrice om je buitenteugel er iets meer bij te houden dan de binnen, maar dat houdt niet in dat je met je binnenteugel niks mag doen. Het helpt om zelf langs haar buiten oor naar voren te kijken, niet naar binnen.