Drachtige merrie aan het werk?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Drachtige merrie aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 08:02

Ik ben in de overtuiging dat het voor een ( hoog) drachtige merrie beter is om haar in ( aangepaste) beweging te houden. Mijn merrie is 8.5 mnd drachtig en ik rij haar nog ongeveer 2 x in de wk ( bosritje) longeer haar nog 2x in de wk, werk met haar nog wat aan de hand en ze stapt nog wat aan de molen. Uiteraard kijk ik goed naar wat ze nog aan kan. Nu hoor ik diverse meningen wat betreft t beweging geven..
Benieuwd hoe jullie erin staan.

SuperZodiaX

Re: Drachtige merrie aan het werk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:24

Ik train ook gewoon licht door. De merrie geeft vanzelf aan als het moeizamer gaat en teveel wordt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:38

Mijn merrie is 7 maanden drachtig en loopt nog 4 a 5x pw een half uur tot 3 kwartier. Begint wel te protesteren met aangaloperen dus draven we wel en loopt nog als een trein. Begin wel steeds vaker stapritjes buiten te maken.

Zolang ze aangeven het nog aan te kunnen, houd ik ze gewoon aan het werk

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:49

Mijn merrie is half april uirgerekend.
Helaas heeft ze zich afgelopen zomer geblesseerd dus ben ik nu alleen aan het revalideren.
Ik zit er zo'n 40 min per dag op,5 á 6 x per week.
Stappen en 18 min draven.Ze staat apart vd rest op een klein weitje en beweegr uit zichzelf nauwelijks.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 13:49

RT-HAW --> RT-V

yana_maas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:41

hangt vooral van paard tot paard af denk ik hoor, dus je moet echt naar je merrie zelf kijken hoeveel ze aankan... beter iets te weinig in deze tijd dan teveel ;)
zo ken ik bv iemand die helemaal niet wist dat zn merrie drachtig was, en heeft tot het laatste blijven doortrainen etc.. merrie en veulen waren beide helemaal gezond ;) dus het hangt echt wel van je merrie zelf af

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:45

Hoe beter de merrie in conditie is, hoe soepeler vaak de bevalling verloopt hoor ik toch vaak van de veeartsen.
Gewoon door rijden dus tot de merrie zelf aangeeft dat ze het niet prettig meer vind of rustiger aan wil doen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:04

Je paard geeft het wel aan. Mijn merrie was al snel klaar, die had al heel vroeg echt geen wil meer om te werken. Wel ook de pasvorm van het zadel in de gaten houden.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 17:38

Ik heb zelf ook nog tot een mnd of 9/10 gereden zonder zadel dan wel En daarna lekker ernaast in het bos gewandeld met nog eens een stukje draf aan de hand Mij is ook altijd verteld dat het juist goed is als de merrie nog in conditie is Zeker als je de merrie daarna weer wilt gaan op pakken Mijn veulen vond het na 2 x prima dat mama even weg ging En dit steeds langer Zo een 6 weken na de bevalling zat ik er al weer 15 min op Ging super goed

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 18:01

biscaya schreef:
Ik ben in de overtuiging dat het voor een ( hoog) drachtige merrie beter is om haar in ( aangepaste) beweging te houden. Mijn merrie is 8.5 mnd drachtig en ik rij haar nog ongeveer 2 x in de wk ( bosritje) longeer haar nog 2x in de wk, werk met haar nog wat aan de hand en ze stapt nog wat aan de molen. Uiteraard kijk ik goed naar wat ze nog aan kan. Nu hoor ik diverse meningen wat betreft t beweging geven..
Benieuwd hoe jullie erin staan.

Hier wordt er ook gewoon doorgereden. Of de merrie moet echt aangeven dat ze het te zwaar krijgt met de dracht. Hebben ze het in de regel veel gemakkelijker met de bevalling en zijn ze daarna ook eerder fit genoeg om weer wat te doen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 06:59

Fijn te horen dat de meeste van jullie ook gewoon nog wat gaan doen..hoorde iemand zeggen dat als je beweging blijft geven je de banden vd merrie beschadigd..Ik heb daar idd nog nooit van gehoord. Mijn DA adviseert ook gewoon wat licht doorwerken..Dus ik blijf dat ook gewoon maar doen..

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:52

Ik geef haar 6 weken voor het veulenen wel rust om de banden goed slapper te laten worden.
Dan mag ze zelf wandelen op de wei.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 10:58

ambre schreef:
Ik geef haar 6 weken voor het veulenen wel rust om de banden goed slapper te laten worden.
Dan mag ze zelf wandelen op de wei.

Banden worden ook gewoon slap als je ze aan het werk houd.

Hier een paar jaar geleden een verrassingsveulen gehad (dachten dat de merrie niet drachtig was). En dus gewoon doorgereden. Merrie heeft nergens last van gehad na de bevalling.

lovemario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:00

wij hebben een drachtige merrie die 2 week geleden nog de ibop springen heeft gelopen. is over 3 maanden uitgerekend en ik rij haar nu om de dag om rustig aan af te bouwen. merk wel direct dat ze nu minder hoeft want ze begint direct uit te buiken

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:27

Ik geef haar iig 6 weken voordien rust op de wei.
Zal best zonder ook gaan maar voor die van mij is het haar 1ste veulen.
Altijd snel strak in de spieren geweest en ook flink in training.
Heeft nog steeds maar weinig buik.
Mocht ze te weinig bewegen op de wei dan kan ik haar altijd nog wat stappen.

Dunkeedoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 22:28

Mijn merrie is nu ruim 6 maanden drachtig (1e veulen en al een redelijke buik) en geeft echt aan niet meer te willen werken. Is normaal heel voorwaarts en wil graag aan het werk. Nu wil ze alleen nog stappen, met aandraven word ze heel narrig en is totaal niet meer voor het been. Dus is vervroegd met verlof :o Zo af en toe nog ren stapritje om haar toch wat beweging te geven (staat wel dagelijks buiten)