Halthouden

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amado7

Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 19:23

Hallo bokkers,

Ik zit met een probleempje met een jonge pony.

Hij reageert nog niet helemaal op mijn woorden wanneer ik 'ho' zeg. Tijdens het longeren kan hij moeilijk stil staan, en onder het zadel helemaal. Als ik zeg ik ga bij C halthouden krijg ik het niet voor elkaar. Ik voel mij echt een beginneling dan.. :+

Wat ik doe is ho zeggen, iets naar achter, handen sluiten en proberen zwaar te maken. Uitademen bijvoorbeeld.

Alleen het probleem is, als ik mij lang maak kan ik niet zwaar gaan zitten, en als ik mij zwaar maak kan ik mij niet lang maken. Maar ook al maak ik mij zwaar voor zover dat lukt ( ik kan mij gewoon in stap niet goed zwaar maken) , hij stopt gewoon niet. Heb al een paar keer goed beloond als het dan lukt, maar verder nog niet echt. Het gaat om een pony van 4.

Groetjes!

Isabel

Re: Halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:33

Als hij bijvoorbeeld aan een halster meeloopt, stopt hij dan wel als je "ho" zegt? Zo niet, dan eerst dat maar eens oefenen, zorgen dat hij het stemcommando kent. Dan kun je dat aan de longeerlijn en onder het zadel gaan toepassen.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:40

Misschien ben jij niet de beginnerling, maar hij wel. Gewoon blijven oefenen, eerst aan het touw daarna aan de longe. Let niet te veel op hem als ie stil staat, klets bijvoorbeeld met iemand en ga dan weer verder.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:47

Tijdens het rijden heb ik met mijn jonge haflinger gebruik gemaakt van de bakrand.
Op de bakrand afrijden, je hulpen geven (zitten, zwaarmaken, handen sluiten en stem "ho") .
Dan loopt hij op de bakrand af en moet hij dus wel stoppen. Werkt het niet bij de rechte bakrand dan zet je hem in de hoek.
Een keer of 5 doen en die van mij had het door, dus toen ook zonder bakrand gaan oefenen.

Aan de hand ben ik gaan werken met het opbouwen van een muur met de zweep. Helemaal geen gemep ofzo maar je loopt en vraagt je paard halt te houden. Reageert hij niet? Dan bouw je met je zweep een muur op door voor hem langs te zwaaien, hier moet hij wel op stoppen. Gaat hij dan nog door? Harder met je zweep zwiepen. Paard mag niet door je muur.
Bouw dit wel op. Dus eerst met je lichaamstaal, dan je stemhulp en als dat niet werkt pas de muur.
Zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.
Dit is misschien 2 of 3 keer nodig en dan weten ze het. Mijn paard reageert nu op alleen mijn lichaamstaal. Heel af en toe "vergeet" hij het en dan moet ik hem even weer een reminder geven.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:52

Klinkt als een balansprobleem. Hoe is hij verder in het werk? Ben je bezig met rechtrichten? Wat ik met mijn paard doe is stilstaan in schoudervoor. Als hij leert stilstaan zonder daarin zijn balans te verliezen zal het steeds makkelijker gaan :)

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:01

Wat ik doe als mijn paarden niet reageren op de stop of ze het niet leren, is ook op het hek zetten. Nu wil ik een sliding stop creëren, maar in stap kan dit ook heel goed. Paard op de rechte lijn zetten, recht richten, hulpen voorbereiden en vlak voor het hek al je hulpen geven. Blijf recht houden zodat hij niet zelf een andere kant op gaat.
Wat ik ook heb geleerd, is om de stemcommando langer te maken. Vanaf de grond zeg ik ook gewoon "ho", maar als ik rijd zeg ik "Let op! Hooo". Zo kunnen ze zichzelf ook goed voorbereiden om netjes en direct stil te staan.

Ik zou wel op letten met die muur van een zweep. Bij sommige paarden werkt het, anderen stormen er dwars doorheen en je kunt er paarden heel angstig mee maken. Ik heb bijvoorbeeld één paard die er doorheen zou lopen en hoe harder je gaat zwaaien en groter je wordt, hoe dominanter hij wordt. Al mijn andere paarden worden erg bang voor de zweep, waardoor je een commando aanleert vanuit angst. En buiten dat dat gewoon niet de juiste manier is, onthouden ze dit ook slechter dan dat je ze zelf laat nadenken.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 20:04

isabel_94 schreef:
Als hij bijvoorbeeld aan een halster meeloopt, stopt hij dan wel als je "ho" zegt? Zo niet, dan eerst dat maar eens oefenen, zorgen dat hij het stemcommando kent. Dan kun je dat aan de longeerlijn en onder het zadel gaan toepassen.

Als hij aan een halstertouwtje meeloopt en ik stop, stopt hij ook gelijk en staat dan prima stil. Maar hij staat dan stil omdat ik stil staat. Als ik bij wijze van spreke hem meeneem met een lang longeertouw zal hij pas stoppen als hij bij mij is, of als ik stop. Hij reageert wel duidelijk op mijn stem van galop naar draf, of draf naar stap.

mrie schreef:
Misschien ben jij niet de beginnerling, maar hij wel. Gewoon blijven oefenen, eerst aan het touw daarna aan de longe. Let niet te veel op hem als ie stil staat, klets bijvoorbeeld met iemand en ga dan weer verder.

Denk dat het inderdaad ook oefenen oefenen is. Thanks!
Karin92 schreef:
Tijdens het rijden heb ik met mijn jonge haflinger gebruik gemaakt van de bakrand.
Op de bakrand afrijden, je hulpen geven (zitten, zwaarmaken, handen sluiten en stem "ho") .
Dan loopt hij op de bakrand af en moet hij dus wel stoppen. Werkt het niet bij de rechte bakrand dan zet je hem in de hoek.
Een keer of 5 doen en die van mij had het door, dus toen ook zonder bakrand gaan oefenen.

Aan de hand ben ik gaan werken met het opbouwen van een muur met de zweep. Helemaal geen gemep ofzo maar je loopt en vraagt je paard halt te houden. Reageert hij niet? Dan bouw je met je zweep een muur op door voor hem langs te zwaaien, hier moet hij wel op stoppen. Gaat hij dan nog door? Harder met je zweep zwiepen. Paard mag niet door je muur.
Bouw dit wel op. Dus eerst met je lichaamstaal, dan je stemhulp en als dat niet werkt pas de muur.
Zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.
Dit is misschien 2 of 3 keer nodig en dan weten ze het. Mijn paard reageert nu op alleen mijn lichaamstaal. Heel af en toe "vergeet" hij het en dan moet ik hem even weer een reminder geven.

Wanneer ik hem tegen de rand aanstuur staat hij ook meteen stil, alleen dat heb ik al vaak geprobeerd maar dan stopt hij echt pas wanneer ik hem er tegen aan stuur.
Jellebie schreef:
Klinkt als een balansprobleem. Hoe is hij verder in het werk? Ben je bezig met rechtrichten? Wat ik met mijn paard doe is stilstaan in schoudervoor. Als hij leert stilstaan zonder daarin zijn balans te verliezen zal het steeds makkelijker gaan :)

Zijn balans is inderdaad nog niet helemaal goed. Hij is jong, weinig bespiering, wordt wel steeds meer. Rechtrichten ben ik veel mee bezig onder het zadel. Maar dat is inderdaad wel een goed idee om dat eens te proberen!

Steeds als ik er op zit zit ik te dubben of ik de hulpen moet blijven geven en volhouden tot hij stopt, maar dan stopt hij waarschijnlijk de eerste paar minuten niet. Maar ik kan moeilijk als het niet lukt steeds stoppen en weer opnieuw proberen. Aan de ene kant denk ik, dat komt wel met zo'n jonge pony, als hij meer balans heeft etc. Maar aan de andere kant is dat de basis en die wil ik er gewoon inhebben voor het verdere werk.

Wanneer ik een zweepje voor hem hou, of tegen zijn borst en ik zeg duidelijk ho, dan stopt hij wel direct.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:10

Ik zou, als je eenmaal bent begonnen met de hulpen, niet stoppen en denken 'oh laat maar'. Dan leert hij snel genoeg dat hij niet gelijk aan deze hulpen hoeft te voldoen, je stopt toch wel vanzelf. Blijf de hulpen aanhouden en blijf wachten. Blijft hij gewoon doorlopen, de druk steeds wat opvoeren en uiteindelijk bijvoorbeeld op het hek zetten en belonen op het goede gedrag.

Karin92

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 20:27

Citaat:
Steeds als ik er op zit zit ik te dubben of ik de hulpen moet blijven geven en volhouden tot hij stopt, maar dan stopt hij waarschijnlijk de eerste paar minuten niet. Maar ik kan moeilijk als het niet lukt steeds stoppen en weer opnieuw proberen. Aan de ene kant denk ik, dat komt wel met zo'n jonge pony, als hij meer balans heeft etc. Maar aan de andere kant is dat de basis en die wil ik er gewoon inhebben voor het verdere werk.

Wanneer ik een zweepje voor hem hou, of tegen zijn borst en ik zeg duidelijk ho, dan stopt hij wel direct.

Als je bent begonnen met een hulp moet je doorgaan tot hij op de manier reageert die jij van hem verwacht. Je begint de hulp zo klein mogelijk en dan bouw je hem op, maar niet stoppen want dan leert hij dat hij op die manier mag lopen en niet hoeft te stoppen. Dus opbouwen tot dat hij wel stopt, stopt hij gelijk de druk los en belonen en dan probeer je het opnieuw maar begin dan weer zo zacht mogelijk. Want hij moet leren dat hij op jouw kleinste hulp moet reageren.
Waarschijnlijk zal hij eerst allerlei andere dingen proberen. Hij gaat namelijk opzoek naar de goede reactie die jij wilt, dit moet hij leren. Je gaat dan gewoon door met je hulp tot hij op de goede manier reageert.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:03

amado7 schreef:
isabel_94 schreef:

Als hij aan een halstertouwtje meeloopt en ik stop, stopt hij ook gelijk en staat dan prima stil. Maar hij staat dan stil omdat ik stil staat. Als ik bij wijze van spreke hem meeneem met een lang longeertouw zal hij pas stoppen als hij bij mij is, of als ik stop. Hij reageert wel duidelijk op mijn stem van galop naar draf, of draf naar stap.

Vanuit het stoppen als jij stopt, kun je hem het stemcommando aanleren; hiermee kun je dan verder :)

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 00:34

Niets doen...focus op het punt waar je (in eerste instantie) ongeveer halt wil houden ellebogen tegen de jas,adem in en houd je adem in en vast boven in de borstkas.Adem uit en sta toe op het moment dat de pony stilstaat,uitvoerig belonen. Het beleren van elk jong paard maakt van ieder een beginneling;neem de tijd,wees bewust van wat de pony je leert en geniet ervan,succes

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:14

Als je hem een vraag stelt en er komt geen reactie, nooit opgeven en denken oh laat maar. Dan leer je hem dus dat géén reactie op jou vraag het goede antwoord is.

Bol je onderrug, daarbij mag je naar voren leunen. Adem (een paar keer) goed uit met lichte druk op de teugels. Voer die druk zo nodig wat op maar ga niet trekken! Gebruik zo nodig interval, maar haal daarin je vraag nooit helemaal weg, want ook als je daarin je vraag weghaalt beloon je hem dus voor het niet reageren. Het mag best een paar minuten duren, geef hem de tijd :). Desnoods gebruik je je zweep voor de boeg (op zijn borst) als extra hulp middel om hem te laten stoppen. Ik tap ook nog steeds zachtjes op de borst van mijn pony bij het achterwaarts. Dat heb ik hem aangeleerd op de grond en kan ik nu gebruiken onder het zadel zolang het correct achterwaarts nog niet genoeg bevestigd is op enkel zit hulp :)

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 10:20

Nog even een aanvulling op 'nooit opgeven': dat betekend dus niet dat als het écht niet lijkt te lukken je zo moet gaan 'trekken' tot je de gewenste reactie wel krijgt.
Ik denk dan altijd maar, elke reactie is een reactie. Dus als je de hulpen geeft en hij vertraagd enkel, zou je hem daar ook voor kunnen belonen en dan daarop afsluiten voor die dag.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-15 17:32

Bedankt voor alle reacties! Daar ga ik komende weken maar eens even mee aan de slag!

En ik snap natuurlijk dat je niet moet gaan trekken. :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 17:37

Misschien kan er iemand eerst naast lopen dat als jij de hulpen geeft diegene stil gaat staan en dat je pony het dan begint te snappen?

Succes iniedergeval!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:04

IK zou nog niet op een pony gaan zitten als ze al niet halt kunnen houden zonder ruiter erop.
Leer dat eens eerst en leer dan dat als je erop gaat hij gewoon blijft staan,
De meeste jongen paarden die het netjes hebben geleerd blijven ook netjes staan,
Hoe stap je bv op, doe dat nooit vanaf de grond, het is erg slecht voor de rug en je brengt zeker een jong dier erg uit balans dus ze moeten altijd weg stappen om hun balans terug te vinden.

Leer met een opstap op te stappen, ik handiger voor jezelf en veel beter voor het paard zijn rug.
Maak ook nooit je teugel zo kort dat je te veel druk op de mond heb dat vraagt ook om een paard wat weg gaat lopen, veel paarden lopen weg voor te veel druk , dus ja het paard geeft eigenlijk al aan wat het probleem is , ga daar mee aan de slag en dat is dus naast het paard en niet erop totdat jullie samen snappen hoe hij stil blijft staan.

OOk het zwaarder of lichter maken heeft niet veel zin, want je word niet lichter en ook niet zwaarder je kan niet ineen keer 60 of of 70 kilo worden, je kan wel je zit openen en sluiten ,
Dus miss goeie begeleiding zoeken, het is zo jammer dat zo een dier met 4 al fouten dingen aan gaat leren, als je gelijk goed begint dan gaat het vaak ook niet fout,

Maak de rem ook niet in de mond , maar leer je paard dus op zit en stem stoppen,

Janiek_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 10:09

Je kunt hem misschien in de hals kriebelen en Hooo zeggen met een zware stem. Misschien helpt het om aan de hand, jij met je pony het commando hoo te zeggen. Als hij daar op reageert doet hij het met rijden misschien ook sneller

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 15:29

Ik zou eerst proberen om dit aan de hand te oefenen. Blijkbaar is dat al moeilijk genoeg voor je pony en ik denk dus dat je iets teveel vraagt als je meteen verwacht dat dit in het rijden al goed gaat.
Je paard stopt aan de hand als jij stopt. Dat is al goed en daar kan je gebruik van maken.

Op het hek af rijden zou ik persoonlijk niet doen. Sommige paarden / pony's zouden erover durven springen (ookal is de omheining hoger dan zijzelf), ze kunnen plots een scherpe wending maken waardoor je valt of gewoon ineens op de rem gaan. Voor jou kan dit erg gevaarlijk worden... Ik heb zo ooit iemand weten vallen met zijn rug op de muur van de bak en heb zelf een pony die onlangs over de omheining is gesprongen en is blijven hangen in de draad (gelukkig heeft hij er niets aan over gehouden en was dit niet toen iemand erop zat, maar op de weide).