isabel_94 schreef:Als hij bijvoorbeeld aan een halster meeloopt, stopt hij dan wel als je "ho" zegt? Zo niet, dan eerst dat maar eens oefenen, zorgen dat hij het stemcommando kent. Dan kun je dat aan de longeerlijn en onder het zadel gaan toepassen.
Als hij aan een halstertouwtje meeloopt en ik stop, stopt hij ook gelijk en staat dan prima stil. Maar hij staat dan stil omdat ik stil staat. Als ik bij wijze van spreke hem meeneem met een lang longeertouw zal hij pas stoppen als hij bij mij is, of als ik stop. Hij reageert wel duidelijk op mijn stem van galop naar draf, of draf naar stap.
mrie schreef:Misschien ben jij niet de beginnerling, maar hij wel. Gewoon blijven oefenen, eerst aan het touw daarna aan de longe. Let niet te veel op hem als ie stil staat, klets bijvoorbeeld met iemand en ga dan weer verder.
Denk dat het inderdaad ook oefenen oefenen is. Thanks!
Karin92 schreef:Tijdens het rijden heb ik met mijn jonge haflinger gebruik gemaakt van de bakrand.
Op de bakrand afrijden, je hulpen geven (zitten, zwaarmaken, handen sluiten en stem "ho") .
Dan loopt hij op de bakrand af en moet hij dus wel stoppen. Werkt het niet bij de rechte bakrand dan zet je hem in de hoek.
Een keer of 5 doen en die van mij had het door, dus toen ook zonder bakrand gaan oefenen.
Aan de hand ben ik gaan werken met het opbouwen van een muur met de zweep. Helemaal geen gemep ofzo maar je loopt en vraagt je paard halt te houden. Reageert hij niet? Dan bouw je met je zweep een muur op door voor hem langs te zwaaien, hier moet hij wel op stoppen. Gaat hij dan nog door? Harder met je zweep zwiepen. Paard mag niet door je muur.
Bouw dit wel op. Dus eerst met je lichaamstaal, dan je stemhulp en als dat niet werkt pas de muur.
Zo zacht als mogelijk maar zo hard als nodig.
Dit is misschien 2 of 3 keer nodig en dan weten ze het. Mijn paard reageert nu op alleen mijn lichaamstaal. Heel af en toe "vergeet" hij het en dan moet ik hem even weer een reminder geven.
Wanneer ik hem tegen de rand aanstuur staat hij ook meteen stil, alleen dat heb ik al vaak geprobeerd maar dan stopt hij echt pas wanneer ik hem er tegen aan stuur.
Jellebie schreef:Klinkt als een balansprobleem. Hoe is hij verder in het werk? Ben je bezig met rechtrichten? Wat ik met mijn paard doe is stilstaan in schoudervoor. Als hij leert stilstaan zonder daarin zijn balans te verliezen zal het steeds makkelijker gaan

Zijn balans is inderdaad nog niet helemaal goed. Hij is jong, weinig bespiering, wordt wel steeds meer. Rechtrichten ben ik veel mee bezig onder het zadel. Maar dat is inderdaad wel een goed idee om dat eens te proberen!
Steeds als ik er op zit zit ik te dubben of ik de hulpen moet blijven geven en volhouden tot hij stopt, maar dan stopt hij waarschijnlijk de eerste paar minuten niet. Maar ik kan moeilijk als het niet lukt steeds stoppen en weer opnieuw proberen. Aan de ene kant denk ik, dat komt wel met zo'n jonge pony, als hij meer balans heeft etc. Maar aan de andere kant is dat de basis en die wil ik er gewoon inhebben voor het verdere werk.
Wanneer ik een zweepje voor hem hou, of tegen zijn borst en ik zeg duidelijk ho, dan stopt hij wel direct.