wissel springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ElkeBr

wissel springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-15 18:49

Hallo iedereen,

Mijn pony is heel lastig met het springen van de wissel. Hij springt alleen voor over en met een balkje helpt ook niet. Ook eerst geoefend met een stijltje van 30 cm en hem daar de heletijd op te laten wisselen. Dit gaat wel redelijk goed. Hij is al goed op de achterhand en met de wissel rijd ik een beetje naar voren. En aangezien ik nu wel echt L wil gaan springen moet hij toch wel de wissel kunnen springen. Hopelijk hebben jullie goede tips of kunnen jullie je ervaringen delen.

Stalwenning

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:23

Heb je de eenvoudige wissel er al wel opzitten?

Als je les volgt kan je instructeur/trice je daar vast wel mee helpen.

Desiree

Re: wissel springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:25

Probeer in je houding ook goed mee `om te stellen`.
Dus niet alleen in je benen, maar je moet je schouders en heupen ook naar de nieuwe richting waarin je changeert draaien.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 01:45

Probeer je pony hol te maken aan de kant waar je naartoe wil wisselen,
dat wil zeggen: Plaats de schouders van je pony goed naar buiten (handen iets naar buiten plaatsen) en de achterhand naar binnen.
Denk aan traversachtig en voel dat hij hol wordt/buigt aan de binnenkant en voor je gevoel los komt van je binnenteugel, op dat moment 1 a 2 passen versnellen en geef je een duidelijke hulp met je buitenbeen (iets naar achteren), gewicht op je nieuwe binnenzitbeenknobbel, binnenbeen blijft op de plaats.

Op een gegeven moment snappen ze het en hoef je maar een kleine hulp te geven,
maar bij het aanleren kan de hulp nog best groot zijn, dat geeft niets...beter een grote reactie dan geen reactie.

Succes!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 09:46

Snap je zelf de wissel al wel?
De pony kent hem, kijk maar als hij in vrije beweging de wissel heel makkelijk op de wei kan doen,
Ik denk dat het probleem zit bij jou, voel jij wanneer welk been de lucht in komt in stap? Dan in draf , het is een hele belangrijke dat je weet waar de benen van je paard.
Zoals hier boven ook gezegd werk je al in travers in galop en voel je die ook ??

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 16:11

Zoals al gevraagd door iemand, hoe gaat de eenvoudige wissel?

'Zomaar' over een steiltje springen in de hoop dat je pony goed wisselt is begrijpelijk, maar heeft weinig nut.
Van achter komt hij niet mee zeg je, probeer inderdaad er op te letten hoe je zelf je gewicht verdeelt.

Als je naar voren rijdt zonder wissel, blijft je pony dan ook goed bij elkaar?
Je kan wel naar voren rijden voor je wissel, maar als je pony dan uit elkaar valt komt achter ook niet mee.

Joyce_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 16:14

Je moet je pony juist niet te veel naar voren rijden, dan valt hij uit elkaar, ook gezegd hierboven.
Wat bij mij ook helpt is bij het oefenen als je dan contragalop hebt, je pony op de volte zetten en zachtjes proberen stelling naar binnen en dan de andere galop aan te geven.
Heeft bij mij geholpen!!