Vraag: Mijn paard komt meestal niet goed uit voor de sprong.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

rakmonanko11

Vraag: Mijn paard komt meestal niet goed uit voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:22

Hallo. Mijn paard komt vanuit galop bijna nooit goed uit voor de sprong ik tel al de galopsprongen: 1, 2, 3 1, 2, 3 1, 2, 3 maar het lukt niet. ik wil nog graag een parcours springen dus dan moet het wel lukken. ik rijd al wel 6 jaar en spring nu al 5 jaar.
maar wie o wie kan me hierbij helpen en tips geven?

ik weet dat sommige mensen gaan zeggen: spring les nemen. daar heb ik al aan gedacht maar het geld groeit me niet op de rug dus als mensen goedkope springles weten omgeving annen, eext, gieten, gasselte, anderen in Drenthe en die goedkoper is als 18 euro per uur en langs komt zeg het maar in de reactie's!!!!!

(LET OP: DE FOTO IS VAN EEN JAAR GELEDEN DUS IK SPRING NU OOK HOGER EN ME TECHNIEK IS OOK VERBETERD)
Ik weet niet zeker of de foto uploaden lukt

alvast bedankt :D

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:27

De kosten van een les delen met iemand die ook springles wil/ kan gebruiken? Heel verl met balken op de grond gaan werken zodat jij afstanden leert zien.

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:32

Ik kan de foto niet zien.. Heb je misschien een filmpje? Wat helpt is jezelf bewust worden hoe je zit naar de sprong toe, ga je voordat je bij de sprong bent al naar voren met je bovenlichaam? Dat kan namelijk je paard uit balans brengen waardoor hij te vroeg af kan gaan.
Verder helpt het je misschien om omgekeerd te gaan tellen zodat jij de afstand beter kan in schatten. Dus dan rijd je op de hindernis af en tel je af, 3-2-1, 4-3-2-1 afhangend van de afstand naar de hindernis. Zo leer je inschatten of je paard een hoger of lager tempo moet hebben.
En natuurlijk is een goed basis tempo belangrijk, zodat je vanuit dat tempo kan schakelen naar een hoger en lager tempo om zo tot een goede afstand te komen.
Ik hoop dat je er iets mee kan :)

Eline_S_S

Ik ken iemand in onnen die les geeft voor 12,50 per uur :) Ook springen. Zij komt op locatie. Waar staat je paardje?

JoycexEnya

Je hoeft toch niet elke week les te nemen?
Je kan indd ook balkjes leggen met een bepaalde meter er tussen en dan proberen te schakelen ene keer meer de andere keer minder, dat heeft mij echt heel erg geholpen

Eline_S_S

Re: Vraag: Mijn paard komt meestal niet goed uit voor de sprong.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:34

Ik denk dat het met les wat beter opschiet. Ook al is het maar eens in de 2/3 weken, en dat je verder zelf oefent met de oefeningen die je in de les doet.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:35

Als je geen fijne afstand kunt rijden en geen les kunt betalen, blijf dan vooral oefenen met balkjes op de grond. Rijd 100 keer op dezelfde manier en in hetzelfde tempo aan en kijk vroeg naar de hindernis of balk. Als je dat oneindig gaat herhalen, ga je uiteindelijk een keer je afstanden een beetje zien.
Het is vooral belangrijk dat je een voorwaarts tempo aanhoudt en je paard niet stoort in de lijn naar de sprong. Op die manier kan je paard zelf ook iets leren zien.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:36

Ilsaaaa schreef:
Ik kan de foto niet zien.. Heb je misschien een filmpje? Wat helpt is jezelf bewust worden hoe je zit naar de sprong toe, ga je voordat je bij de sprong bent al naar voren met je bovenlichaam? Dat kan namelijk je paard uit balans brengen waardoor hij te vroeg af kan gaan.
Verder helpt het je misschien om omgekeerd te gaan tellen zodat jij de afstand beter kan in schatten. Dus dan rijd je op de hindernis af en tel je af, 3-2-1, 4-3-2-1 afhangend van de afstand naar de hindernis. Zo leer je inschatten of je paard een hoger of lager tempo moet hebben.
En natuurlijk is een goed basis tempo belangrijk, zodat je vanuit dat tempo kan schakelen naar een hoger en lager tempo om zo tot een goede afstand te komen.
Ik hoop dat je er iets mee kan :)

ik ga alles proberen bedankt!

(ik zit trouwens niet van te voren al naar voren met me bovenlichaam)

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:37

Schoentje schreef:
Als je geen fijne afstand kunt rijden en geen les kunt betalen, blijf dan vooral oefenen met balkjes op de grond. Rijd 100 keer op dezelfde manier en in hetzelfde tempo aan en kijk vroeg naar de hindernis of balk. Als je dat oneindig gaat herhalen, ga je uiteindelijk een keer je afstanden een beetje zien.
Het is vooral belangrijk dat je een voorwaarts tempo aanhoudt en je paard niet stoort in de lijn naar de sprong. Op die manier kan je paard zelf ook iets leren zien.

dankje! want toen ik mijn paard kreeg had hij geen enkele ervaring met springen hij deed zowat alleen maar buitenritten want de eigenaar had ook een onmogelijke rijbak.

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:37

Veel balkjes, niet storen, vroeg kijken, ritme houden en meters maken.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:38

Eline_S_S schreef:
Ik ken iemand in onnen die les geeft voor 12,50 per uur :) Ook springen. Zij komt op locatie. Waar staat je paardje?

In Eext. kan ik haar vinden op Facebook? ik wil namelijk wel weten hoe ze springt ookal is het een moment opname toch vind ik dat je daar veel in kan zien.

Huppeltje007 schreef:

dat doe ik al.
maar met andere paarden lukt het wel om goed uit te komen alleen met deze niet. hoe kan ik me paard erbij helpen?

Schoentje schreef:

bij andere paarden lukt het MEESTAL wel maar deze VAAK niet dus ja dat snap ik niet echt maar hij is ook nog niet echt heel ervaren hij is heel goed in hoog springen en kan het goed alleen de details en goed uitkomen is lastiger

Huppeltje007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:41

rakmonanko11 schreef:
Huppeltje007 schreef:

dat doe ik al.
maar met andere paarden lukt het wel om goed uit te komen alleen met deze niet. hoe kan ik me paard erbij helpen?

Laat je paard ook eens losspringen, dan kan hij zelf ook leren zijn afstand te zien, zonder 'storende' factor op zijn rug. ;)
Verder is van achter de pc moeilijk te zeggen waar je fout ligt.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:45

Huppeltje007 schreef:
Laat je paard ook eens losspringen, dan kan hij zelf ook leren zijn afstand te zien, zonder 'storende' factor op zijn rug. ;)
Verder is van achter de pc moeilijk te zeggen waar je fout ligt.

los springen doe ik af en toe maar hij is nogal een dominante Haflinger. echt heeeel dominant dus is het soms lastig om te doen maar ik ben nu niet thuis maar ik heb wel video's op me mobiel. die zal ik online zetten op You Tube en hier een linkje zetten dan kunnen jullie het waarschijnlijk beter beoordelen, maar het jammere is dat ik geen video heb waar hij niet goed uit komt maar misschien kunnen jullie nog betere info geven als je een sprong (goed of slecht) van hem hebt gezien

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:46

Weet zo haar Facebook niet. Ik kan je wel via PB haar nummer geven?

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:47

Eline_S_S schreef:
Weet zo haar Facebook niet. Ik kan je wel via PB haar nummer geven?

weet je ook haar voor met achternaam?

Komt ze wel in Eext? (rondom Gieten, Annen, Anderen)

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:52

Ze komt zelfs naar Friesland. Eext is een kwartiertje met de auto. Ik stuur je wel een PB.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:53

Eline_S_S schreef:
Ze komt zelfs naar Friesland. Eext is een kwartiertje met de auto. Ik stuur je wel een PB.

Oké bedankt!!!

ik zoek haar Facebook wel op voor of misschien achternaam en de plaats (Onnen)

Ik kan haar niet vinden op Facebook zonder haar achternaam

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-15 23:57

LET OP: Nu ik misschien in aanraking kom met een instructrice betekend niet dat al mijn problemen opgelost zijn. Hebben jullie nog tips?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 23:57

Laat ik allereerst zeggen dat je echt niet hoger springen vooruitgang is. De hoogte is het probleem niet. Zonder les kan je misschien verder kijken al vind ik het erg onhandig om geen les te nemen. Wil je iets goed doen dan zal er gewoon iemand naast moeten staan die zegt of iets goed is of niet. En paardrijden is nou eenmaal duur. Wil je verbeteren dan moet je nou eenmaal investeren.
Verder als tip ga lijntjes springen. In draf in een stijlsprongetje, een galopsprong 1 stijltje en daarna op 2 galopsprongen bijvoorbeeld nog een stijl. Dit alles op een goede afstand waardoor het paard een ritme heeft en houdt. Rij elke keer hetzelfde aan en hij zal de afstanden ook beter begrijpen. Al staat alles op 40 cm, het gaat om de techniek, niet om de hoogte.

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 00:05

vibabu schreef:
Laat ik allereerst zeggen dat je echt niet hoger springen vooruitgang is. De hoogte is het probleem niet. Zonder les kan je misschien verder kijken al vind ik het erg onhandig om geen les te nemen. Wil je iets goed doen dan zal er gewoon iemand naast moeten staan die zegt of iets goed is of niet. En paardrijden is nou eenmaal duur. Wil je verbeteren dan moet je nou eenmaal investeren.
Verder als tip ga lijntjes springen. In draf in een stijlsprongetje, een galopsprong 1 stijltje en daarna op 2 galopsprongen bijvoorbeeld nog een stijl. Dit alles op een goede afstand waardoor het paard een ritme heeft en houdt. Rij elke keer hetzelfde aan en hij zal de afstanden ook beter begrijpen. Al staat alles op 40 cm, het gaat om de techniek, niet om de hoogte.

bedankt. Maar als ik laag spring dan loopt mijn Haf er dwars door heen daar nog tips voor?

en wat bedoel je precies met:
Verder als tip ga lijntjes springen. In draf in een stijlsprongetje, een galopsprong 1 stijltje en daarna op 2 galopsprongen bijvoorbeeld nog een stijl.

ik snap het wel deels maar bedoel je als parcours of in 1 rechte lijn?

want ik vind het wel fijn om te weten wat nou precies handig is, en als je allebei niet bedoeld is het miss handig om dat juist te proberen (parcours, 1 rechte lijn)

juliaxtriti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:02

cavaletti is ook goed om te proberen, je paard erop af sturen en er zelf even niks aan doen niet naar de juiste afstand kijken dan leert je paard ook een beetje handig zijn. Als jij dan ook helpt met de goeie afstand vinden lukt het misschien wel. Het kan ook komen dat je paard niet uitkomt doordat hij/zij op het laatste moment toch versneld of langzamer gaat

Aslien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 15:57

Ik denk dat vibabu rechte lijn bedoeld, daar dit namelijk een vaste afstand tussen (bij een gebroken lijn bijv hangt het af hoe scherp je de bocht rijd). Verder zou ik zoals al genoemd voor de hindernis een draf/galop balkje leggen, zodat jij en je pony de afstand leren inschatten. Is je pony wel fijn aan je been? Dan kun je namelijk verruimen (of juist verzamelen) om zo zijn galop te controleren tussen de hindernissen. Is het al gelukt met het filmpje?

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:01

Inderdaad als een rechte lijn. Parcoursjes zijn leuk maar leer je imo weinig van.

Misschien dat je de hindernis iets dichter kan bouwen? Dus meerdere balken onder elkaar dat je haf dan iets meer ontzag zal krijgen maar meestal moet dat meer uit het paard zelf komen. Wellicht als hij zich een keer hard stoot dat hij wat meer ontzag er voor krijgt.

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 21:42

Een beetje springpaard wat goed galopeert komt altijd uit...

Daarontegen, zijn haflingers geen top galopeerders, en gewoon voorwaarts rijden, want te langzaam komen ze helemaal niet uit, want dat gaat ten kostte van t Galopritme en dus balans en tact.

En hoger springen hoeft geen oplossing te zijn.

En galop of drafbalk is altijd goed voor een hindernis. Dan leert ze op goede manier springen, als ik t zo hoor zit er weinig springtalent in je alpenquater....

rakmonanko11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-15 23:57

sigrid1182 schreef:
Een beetje springpaard wat goed galopeert komt altijd uit...

Daarontegen, zijn haflingers geen top galopeerders, en gewoon voorwaarts rijden, want te langzaam komen ze helemaal niet uit, want dat gaat ten kostte van t Galopritme en dus balans en tact.

En hoger springen hoeft geen oplossing te zijn.

En galop of drafbalk is altijd goed voor een hindernis. Dan leert ze op goede manier springen, als ik t zo hoor zit er weinig springtalent in je alpenquater....

Haflingers galopperen anders net zo goed als een ander paard hoor hij is goed aan het been en is erg voorwaarts en werkwillig

Ilsaaaa schreef:
Ik denk dat vibabu rechte lijn bedoeld, daar dit namelijk een vaste afstand tussen (bij een gebroken lijn bijv hangt het af hoe scherp je de bocht rijd). Verder zou ik zoals al genoemd voor de hindernis een draf/galop balkje leggen, zodat jij en je pony de afstand leren inschatten. Is je pony wel fijn aan je been? Dan kun je namelijk verruimen (of juist verzamelen) om zo zijn galop te controleren tussen de hindernissen. Is het al gelukt met het filmpje?

Ik ga het NU regelen ;)

https://www.youtube.com/watch?v=ZNwjptS3lH0

Dat is de video. Zoals jullie misschien wel kunnen zien komt Anko niet goed uit maar heeft de sprong wel gehaald vandaar ook op de achtergrond: JA! want hij kwam constant niet goed uit en gooide de balk eraf en nu liet ie hem liggen en kwam niet goed uit maar liet hem wel liggen :D als ik er vanaf draf op af rijd springt ie hem ALTIJD goed. maar als ik hoger wil gaan springen kan het op een geven moment niet meer vanuit draf dus ja dan moet het wel vanuit galop en daarom wil ik er ook aan gaan werken