Na lange tijd weer springen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

IIII

Na lange tijd weer springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 00:43

Zoals jullie in de titel hebben gezien heb ik al lang niet meer gesprongen. Dit kwam omdat ik niet zo veel vertrouwen had in mijn pony en ze vaak wat hard gaat.
Ik heb de laatste tijd steeds meer vertrouwen in haar gekregen en wilde ik dus ook weer een keer gaan springen.

Het is ook al heel lang geleden dat ik met een vz zadel heb gereden dus soms zat ik een beetje uit balans omdat ik gewend ben om met hele lange beugels te rijden.
Het sprongetje was niet hoog maar ik vind het goed voor het begin.

Even wat informatie over de pony: ze is een 19 jarige merrie die graag voor je wilt werken en daarom dan wat harder gaar maar ze is super lief en zou nooit bokken of stijgeren.

Hier zijn wat foto's van eerst wat dressuurmatig:

Afbeelding

Afbeelding

En van springen

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Iknhoop dat jullie tips hebben.

annikeee19

Re: Na lange tijd weer springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:25

Probeer je handen rechtop te houden, verder leuke foto's

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:54

meer meegeven op de sprong!

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:05

Probeer voor de sprong niet voorover te gaan zitten verder heel netjes

_bokworst

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:09

Ziet er leuk uit.

Probeer op de sprong sowieso veel meer mee te geven, paard kan nu niet zijn neus naar voren te brengen. Probeer ook je hakken meer uit te drukken, met het liefst je tenen meer naar voren, nu prik je hem met je spoor boven de sprong. Als laatst mag je wat meer wachten voor de sprong, nu ga je wat aanspannen en voorover zitten, is niet nodig! Recht op zitten, been tegen de buik aan laten rusten en wachten tot de sprong naar je toe komt :)

Verder netjes hoor, veel succes.

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:27

Tip voor als je pony te hard gaat (wat dus blijkbaar een 'ding' is voor jullie): sporen van je laarzen halen! Het zijn best flinke sporen ook nog, voor zover ik dat op de foto kan zien.

Verder: leuk dat je weer bent begonnen met springen. Het ziet er energiek uit. Veel plezier nog!

Silly_Woman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:34

Ziet er als een attente springer uit. :)

Ik zou inderdaad ook de sporen af doen als het zo'n voorwaartse is.
Je mag boven de sprong je handen iets meer mee geven, zo wordt het ook makkelijker uit te zitten omdat het paard dan de ruimte heeft de rug te bollen.

Probeer op de bal van je voet te steunen en minder op je knieën, daardoor trek je waarschijnlijk ook je hak op.

En als extra tip, probeer eens een drafbalk op zo'n 1.10m a 1.20m voor de sprong, dan komt je elke sprong (ongeveer) hetzelfde uit, geeft jou ook meer vertrouwen wat je kan verwachten :)

Verder rustig zo door gaat :)

Edit: krijg je ook les? Misschien is het een idee om dit af en toe te doen :)
Dan is er af en toe iemand bij die op dit soort dingen let :)

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:57

Wat je ook kan doen is hem voor de sprong stilzetten als hij te snel haat of net zo lang een volte rijden totdat hij op het tempo is wat jij wil, en anders na de sprong zo snel mogelijk stil zetten als je dat lang doet dan wacht hij op jou en heb je meer controle , en sporen idd af want misschien prik je hem zelf okk wel onbewust aan

sharondjango

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:30

zit er netjes uit, je gaat alleen in de sprong wat te zeer naar voren zover ik kan zien op de foto, ( weet natuurlijk niet of je dit altijd dit).. foto is maar een moment opname vandaar. En idd de meeste tips zijn al gegeven, als het paard te fel is op een hindernis idd beginnen met de sporen af te doen en als dat niet helpt, zoals bovenstaand genoemd een volte voor de hindernis en dat herhalen en herhalen dan gaat het paard van zelf schakelen en op jou hulpen wachten!. Verder ziet het er netjes uit, geniet van je paardje en veel succes in de toekomst

Renskexb

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:33

Ik zou als het voor jou fijner voelt lekker die sporen omhouden daar heb je vast een rede voor. Maar misschien wel kleinere spoortjes en je sporen omlaag doen zodat je hem ook inderdaad niet per ongeluk prikt. Maar als je er niet een speciale rede voor hebt en hij gewoon goed is voor je been dan lekker af doen :j

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 18:36

Bij mij is het precies andersom. Ook lang geleden dat ik gesprongen heb, en dat was met iones, die een super instelling had en mee keek of de afstanden wel klopten, waar ik zelf geen sjoege van had. Ik ben dus weer heel erg verwend.

Op andere paarden moet ik ze veel meer er over heen rijden, veel meer aan de slag en ik ben mijn zelfvertrouwen door de tijd heen ook kwijt geraakt. Dat krijg je als je ouder wordt.

Tisicirenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:21

Ik vind je dressuur stukjes op het begin er al erg gespannen uitzien. Probeer je paard met het lostijden eerst lekker ontspannen te laten lopen en over de rug. Je paard springt nu namelijk met zijn rug hol en die moet bol. En wat de andere al zeiden handen meer naar voren geven tijdens de sprong.

BluePanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:24

Ziet er uit als een leuke combi! Met springen zou ik meer ruimte geven.
Ik weet niet of jij 'n paard hebt dat heel erg van het racen is met springen, dan zou ik zoals je hier doet toch net wat inhouden, maar voor de rest zou ik toch écht meegeven ;)

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 19:23

Ik ga ook akkoord met wat meer meegeven met de handen, nu leun je naar voren met je lichaam , maar je handen blijven bijna staan :-) voor de rest zien jullie er leuk uit, leuk dat je wat meer vertrouwen had dat je je aan een sprong durfde wagen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 21:13

Leuk dat je weer aan het springen bent geslagen!

Op basis van deze foto's zou ik je paard dressuurmatig goed voorbereiden, zorg voor tempocontrole, een ontspannen bovenlijn (hij drukt de rug weg op de foto's) en kijk of je hem ook vloeiend naar links en rechts gebogen kunt krijgen op de volte. Het lijkt hier allemaal nog erg strak en dat neem je mee naar het springen.

Tempocontrole kun je al oefenen met grondbalken, kun je zelfs dagelijks doen. Gewoon twee grondbalken leggen en daar net zolang over rijden, desnoods zelfs eerst in stap, tot je paard gewoon ontspannen en zonder zich druk te maken er overgaat terwijl hij de neus omlaag brengt om te kijken en de rug opbolt en ontspant. Daarna kun je bijvoorbeeld gaan spelen met het aantal galopsprongen tussen de balken. Dat kun je ook doen met balken op de grote volte.

Met springen ga ik mee met mijn voorgangers, zitten en wachten en de sprong naar je toe laten komen. Voor meer rust kun je eerst wat grondbalken leggen en daarna een klein sprongetje. Dan krijg je ook minder geklooi met de afzet. Verder zie ik niet veel mis met je handen, ik moet ze er ook aanhouden van mijn springinstructeurs hoor. Het vertekent enorm dat je te ver naar voren komt met je bovenlichaam. Op de eerste foto heb je teveel druk maar daar springt hij te vroeg af dus daar had je vast niet op gerekend, dan kun je dat hebben. Wel mag je je beugels wat korter zetten imo.

Denisejazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:08

Ziet er leuk uit ! Ben geen ervaren springer, maar de tip die ik wel mee wil geven is om je pony iets meer ruimte te geven tijdens de sprong.

Evi_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:35

Je paard heeft geen ruggebruik. Zowel op de dressuurfoto's niet, als op de springfoto's niet. Veel voorwaarts neerwaarts doet wonderen.

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:38

Dubai_x3 schreef:
Je paard heeft geen ruggebruik. Zowel op de dressuurfoto's niet, als op de springfoto's niet. Veel voorwaarts neerwaarts doet wonderen.

Klopt hij houd zijn rug te recht

iris_relente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-16 21:39

Probeer hem idd laag en rond te rijden zodat hij zijn rug gaat gebruiken en hem bol maakt

Hypericum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-16 15:32

Probeer voor de spong gewoon te blijven zitten en je niet te laten verleiden om al meer naar voren te gaan.
Probeer ook je handen niet vast te zetten op de hals, misschien doe je dat nu voor wat steun?

In het dressuurmatige werk kan je als simpel aan de tempocontrole werken door twee balkjes op de lange zijde te leggen en daar in je dressuur over heen te galloperen. Tussendoor eens een volte en als het makkelijker wordt, je paard wat meer sluiten om meer galopsprongen tussen de balkjes te kunnen rijden en ook eens verruimen.

Om te oefenen met je balans met kortere beugels kan je wat drafbalkjes neerleggen, knoop in je teugels, en dan als het spannend is eerst met 1 hand los en later met beide handen los erover draven. In verlichte zit en handen opzij van je lichaam.

blotevoeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 11:40

Misschien kun je boven de sprong wat meer meegeven en voor de hindenris niet al naar voren gaan zitten, verder is het netjes :j

miep89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 22:11

Ziet er leuk uit! Kijk uit dat je voor de sprong niet te ver naar voren gaat zitten. Ook zou je nog iets meer mee kunnen geven.

dechexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:00

paard lijkt rug weg te drukken. Probeer haar in de dressuur ronder over haar rug te laten lopen.