Aller aller eerste keer de hoogte in

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

HannaCaptain

Aller aller eerste keer de hoogte in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:29

Hallo bokkers!

Ik wil met jullie delen wat er gister gebeurt is; Nikki en ik zijn voor het eerst gaan springen!
Nikki is een 6 jarige NRPS en is mijn 'projectje', ik rij haar 3/4 keer in de week en ben haar een beetje aan het 'doorrijden' zou je het kunnen noemen.
Ik heb van haar eigenaresse wel gehoord dat ze eens gesprongen heeft met dr, maar ik wist niet wat ik moest verwachten. Toen Mira, een goede vriendin van mij) besloot eens mee te gaan en te helpen. *\o/* Zij springt al 2 jaar geregeld met dr paard dus ik dacht; why not?
Aangezien zowel Nikki als ik geen tot weinig spring ervaring hebben moeten we ergens beginnen toch?

Zoals je ziet is er nog suuuperveel te leren en komt ze af en toe nog overkruist over de hindernis heen, al doende leert men. :j
Dus hierbij een kort filmpje waar je kunt zien hoe het ongeveer ging gisteren, ík ben trots op dr!

(Tips zijn welkom als jullie er rekening mee houden dat ik en zij dit nog amper hebben gedaan :') )

edwardway

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:40

Leuk paard! Je zit er ook al erg netjes op.

Rij je lijn na de sprong uit. Je draait nu meteen af; in een parcour zal je het echt niet altijd gaan redden als je meteen afdraait. Kun je beter thuis ook al oefenen met rechte lijnen rijden, tenzij je natuurlijk op de volte springt.

Corrigeer de galop daarbij ook voordat je de bocht omgaat. Hoeft niet dat ze een galopwissel maakt, maar als je haar gewoon een pasje in draf krijgt en daarna de juiste galophulp geeft is dat ook prima. Kun je tevens kijken of je tempo controle hebt :). Boven de sprong kun je, om in de juiste galop te landen, de linkergalophulp geven en je binnenhand een beetje openen. Ik zie ook dat jullie niet altijd even goed uitkomen - al gedacht aan een galop/drafbalk?
Succes!

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:43

Minke_ schreef:
Leuk paard!

Rij je lijn na de sprong uit. Je draait nu meteen af; in een parcour zal je het echt niet altijd gaan redden als je meteen afdraait. Kun je beter thuis ook al oefenen met rechte lijnen rijden, tenzij je natuurlijk op de volte springt.

Corrigeer de galop daarbij ook voordat je de bocht omgaat. Hoeft niet dat ze een galopwissel maakt, maar als je haar gewoon een pasje in draf krijgt en daarna de juiste galophulp geeft is dat ook prima. Kun je tevens kijken of je tempo controle hebt :). Boven de sprong kun je, om in de juiste galop te landen, de linkergalophulp geven en je binnenhand een beetje openen. Ik zie ook dat jullie niet altijd even goed uitkomen - al gedacht aan een galop/drafbalk?
Succes!

Dankjewel!
Ga ik zeker iets mee doen, jep! We hebben na 20 minuten een balk bij de A neergelegd en moest ik dus na mn sprong rechtuit naar de hoefslag en zorgen dat ik op die balk halt kon houden. Vindt ze heel lastig maar ging uiteindelijk goed!
Noggmaals bedant *D

Quickstar1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:52

Wat mij opvalt is dat tijdens de landing je handen (soms) omhoog schieten. De pony lijkt er geen last van te hebben, maar dat is wel een verbeterpuntje. Verder ziet het er erg netjes uit :)

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 12:53

Quickstar1 schreef:
Wat mij opvalt is dat tijdens de landing je handen (soms) omhoog schieten. De pony lijkt er geen last van te hebben, maar dat is wel een verbeterpuntje. Verder ziet het er erg netjes uit :)

haha ja dat klopt inderdaad wel, bedankt! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:04

Ziet er al goed uit. Leuke pony ook. :j

Wat me al gelijk opvalt is dat je boven de sprong weinig tot niet meegeeft. Probeer je handen wat verder naar voren te doen zodat je pony de hals kan strekken boven de sprong. Nu hoef je niet gelijk de teugels los te gooien maar geef haar wat ruimte van voor. Als je neerkomt blijf je vaak nog even staan in de beugels, als je meteen gaat zitten heb je betere controle over het tempo.

Verder is het echt belangrijk dat je rechte lijnen rijdt na de sprong. Als de pony aangeleerd krijgt om meteen af te wenden na de sprong kan het voorkomen dat ze zo scherp draait dat ze met haar achterhand uitglijdt en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Wbt de galop ben ik met mijn voorganger eens, probeer ervoor te zorgen dat ze in de goede galop landt en anders kun je haar een pasje terugnemen en op ieuw laten aanspringen. Wat ik zelf doe om mijn pony in de goede galop te laten landen is een beetje steunen op het been aan welke kant ze in galop moet boven de sprong en een beetje been geven. Zo krijgt ze door in welke galop ze moet landen.

Voor de eerste keer springen ziet het er echt niet slecht uit, je hebt een nette houding. Veel plezier met deze leuke pony en succes met trainen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-12-15 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:05

Anoniem schreef:
Ziet er al goed uit. Leuke pony ook. :j

Wat me al gelijk opvalt is dat je boven de sprong weinig tot niet meegeeft. Probeer je handen wat verder naar voren te doen zodat je pony de hals kan strekken boven de sprong. Als je neerkomt blijf je vaak nog even staan in de beugels, als je meteen gaat zitten heb je betere controle over het tempo.

Verder is het echt belangrijk dat je rechte lijnen rijdt na de sprong. Als de pony aangeleerd krijgt om meteen af te wenden na de sprong kan het voorkomen dat ze zo scherp draait dat ze met haar achterhand uitglijdt en dat wil je natuurlijk voorkomen.

Voor de eerste keer springen ziet het er echt niet slecht uit, je hebt een nette houding. Veel plezier met deze leuke pony. :)

Oh dit vind ik leuk om te lezen! Dankjewel zeg :o
aaaah oke! Kan ik zeker wat mee, nee inderdaad zo had ik het nog niet bekeken
thanks!

Anoniem

Re: Aller aller eerste keer de hoogte in

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:09

Heb m'n post bijgewerkt, was iets te laat blijkbaar. Maar heel goed van je dat je de tips zo goed oppakt.

HannaCaptain

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:11

Anoniem schreef:
Heb m'n post bijgewerkt, was iets te laat blijkbaar. Maar heel goed van je dat je de tips zo goed oppakt.

Ohja ik zie het inderdaad, haha achja ik vraag erom dus ben ik enorm blij met deze handige tips :P

kamille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 17:22

De pony heeft duidelijk vertrouwen in je. Wat mij opvalt is dat je als je net over het hoogste punt bent wat terugvalt in je zadel. Probeer de neerwaartse kracht op te vangen in je benen door goed door te veren in al je gewrichten (enkel, knie, heup). Dus blijf goed leunen op je beugels wn houd je onderbeen stabiel. Want nu belast je de rug van de pony meer dan ideaal is. Verder rechtuit rijden inderdaad. En vanuit draf komt je paard eerder goed uit qua afstand dan in de galop.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 15:55

Moderatoropmerking:
Reactie die niet aan de regels van RT-HAW voldoet verwijderd.

19pony19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-15 16:08

Ziet er al goed uit! :D

virginieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 01:59

ziet er echt al goed uit voor de eerste keer, volg de tips hierboven en het komt helemaal in orde :-)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-15 18:04

het springen is idd goed zoals hierboven al gezegd.
ind de combinatie niet passen.
Vind je (te) groot.

pipplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 18:41

Ik vind het er al erg goed uitzien en zeker als het de eerste keer is, inderdaad wel de dingen die hierboven vermeld staan, maar verder vind ik het al goed en vind ook wel dat dit gezegd mag worden

Zollieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 00:43

Goed voor de eerste keer vind ik!

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 19:25

Voor een eerste keer springen ziet het er zeker netjes uit. Let inderdaad op het rechtuit rijden en probeer tijdens de landing niet te veel achter in het zadel neer te komen. Maar dat is denk ik vooral een kwestie van evenwicht vinden, wat met wat oefenen zo verholpen is.

Verder ben ik het met nanoukkie eens dat je eigenlijk misschien wel wat aan de grote kant ben voor de pony. Maar dat is natuurlijk niet het onderwerp van dit topic.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 20:49

ziet er goed uit voor de eerste keer! leuke pony ook :D

annloess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 21:15

Ziet er zeker voor een eerste keer goed uit! Ik zou inderdaad je verlichte zit oefenen dan blijf je tijdens en na de sprong beter zitten en hierdoor kan je pony 'beter' springen. Leuk paardje