Paard lijkt zwaar op de hand

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Marusch25

Paard lijkt zwaar op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:10

Graag alleen reacties van minimaal m ruiters!
Loop laatste tijd tegen een probleem aan in de proef.
Mijn paard oogt zwaar op de hand. En ik word hier ook op beoordeeld maar hij is niet zwaar....
Wel zou hij nog iets meer op het achterbeen mogen blijven in sommige oefeningen maar hij is dus niet zwaar.
Hoe kun je in je rijden laten zien dat hij niet zwaar is???

Anoniem

Re: Paard lijkt zwaar op de hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:12

Als hij zwaar op de hand oogt, loopt hij dan op de voorhand? Waarom denken mensen dat hij zwaar op de hand is, wat zien ze? Heb je beeldmateriaal?

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:15

Nee helaas heb ik geen film.als ik hem zijn zin geef gaat hij graag op de voorhand en hij heeft niet altijd zijn mond dicht. Denk dat mensen daarom denken dat hij zwaar is

newt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:18

Wat jolien zegt.
Dit commentaar kreeg ik ook in het M2. Paard leek zwaar op de hand terwijl ze op de pinken te rijden was, maar liep dus eigenlijk te weinig van achter naar voor. Te veel op de voorhand en niet netjes op de loodlijn. Dus inderdaad de vraag is dat het beeld?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:27

Heel veel schakelen en schijn overgangen gaan rijden Niet een lange zijde verruimen maar 2/3 passen en weer terug en weer paar passen naar voren Je paard moet als het ware wat meer omhoog gaan klimmen in je teugels!

Zorg ook dat je bewust bent van je houding niet je paard de grond in rijden door naar voren te hangen en naar beneden te kijken Zitten op die achterhand Visualiseer dat je een berg op rijdt!

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:33

Zonder beeld is er weinig van te zeggen.
Als je zelf al aangeeft dat als je hem zijn zin geeft hij op de voorhand loopt en dat hij niet altijd zijn mond dicht heeft dan kan ik me het commentaar van de jury wel voorstellen.
Als mijn paard zwaar loopt ( ook al voelt het voor mij niet echt alsof hij trekt)ga ik veel overgangen rijden, vooral draf/ galop. Hij loopt dan beduidend lichter en ronder.
Het gevoel in mijn handen blijft vrijwel gelijk, maar toch geeft het een ander beeld.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 15:33

Mijn probleem is ook nog eens dat ik door spanning er op concours te weinig aan blijf rijden dus misschien is mijn gevoel dan nog goed maar het beeld niet genoeg voor het niveau (m2) volgens mijn instructie heb ik dit probleem in de training ook veel minder. Heb via via een training video van paar weken geleden bemachtigd. Nu alleen ff kijken hoe ik dat kan plaatsen

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 15:59

Misschien een tip: druk je voeten in je beugels.
Je gaat dan vanzelf dieper zitten waardoor je paard makkelijker verzamelt.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:14

Zwaar in de hand is inderdaad als je paard op de voorhand loopt en dus zijn achterhand te weinig gebruikt. Paard kan ook zijn achterhand niet voldoende gebruiken en evengoed licht in je hand voelen of zelfs wat achter de hand lopen. Zonder filmpje is daar moeilijk iets over te zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 16:26

Geen officiele M-ruiter hier, ;) maar paarden ogen al snel zwaar op de hand als ze hun hals nogal recht/horizontaal houden en dan alleen in hun nek inknikken om met de neus op/achter de loodlijn te komen. Als je dat combineert met achterbenen die weinig doen, dan ziet het eruit alsof jij met je handen de hals draagt. Als hij dan ook nog eens zijn mond opent, lijkt het helemaal een erg stug geheel omdat een strakke/rechte hals nou eenmaal niet mee kan veren. Voor jou voelt het dan licht omdat het paard met elke teugelhulp meeknikt in de nek, maar er is geen sprake van echte oprichting/verzameling, want daarbij draagt het paard zijn hals opgericht verticaal gebogen en dus over de hele linie soepel, terwijl een horizontale, strakke hals alleen bij het begin (waar de hals uit de borst komt) en het eind (overgang naar de schedel) soepel kan bewegen.

De oplossing is net zoals de rest aangeeft: niet met de teugels gaan spelen/klooien om meer oprichting en buiging in de hals te krijgen, maar het paard in de hals soepeler maken met overgangen, schijnovergangen en heel veel voltes, slangenvoltes en zijgangen.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 19:57

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:59

Je video is niet te zien omdat deze privé staat.

Marusch25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 20:10

hij zou het nu moeten doen

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:18

Er is nu idd een filmpje ... wel gekanteld en kwaliteit was al niet super maar zo is het wel slecht zichtbaar.

Wat ik wel zie is dat je beetje naar achteren hangt ... denk dat als je iets meer aandacht aan je houding gaat besteden dat het ook al anders lijkt. Voor de rest zie je wel wat de anderen hier ook aangeven.. paard is niet helemaal over de rug en daardoor rijd je niet echt van achteren naar voren.. je tilt nu iets met je handen het hoofd omhoog/in de houding ipv dat het paard zelf de aanleuning aanneemt en naar het bit te reiken.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 20-12-15 20:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:20

Als jij iets terug rijdt, lijkt hij er nog meer in te zakken in plaats van er in te klimmen. Dan mag je ze rustig iets hoger doorvragen. Wat ook wil helpen is ze 1 2 passen echt terug op de achterhand zetten en dan er weer uit. Veel schakelen zoals hier wordt gezegd, werkt het beste. Als ze niet actief genoeg van achteren zijn, kun je nooit oprichting verwachten.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:24

Hij loopt mooi constant.
Maar ik zou de eerdere tips gaan toepassen.
Meer overgangen rijden, schouder binnenwaarts, volte verkleinen/ volte vergroten. Dit om de achterhand sterker te maken en het paard meer 'gedragen' te kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 20:27

Ik denk dat het wat vertekend omdat je ook wat achterover lijkt te hangen. Daarnaast kruipt ie net wat achter de loodlijn en mis ik idd activiteit en geslotenheid. Ik vind hem ook hangerig ogen.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:35

In galop mis je impuls, soms raak je bijna je takt kwijt. In draf is het eerder gejaagd dan voorwaarts. Ik zou werken aan impuls en gedragenheid. Het mag er allemaal wat vanzelfsprekender uitzien. Korte stukken schakelen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 11:45

Ik vind hem ook zwaar ogen.
Dit komt denk ik omdat je in draf er enorm aan lijkt te werken.
Je lichaam is achter de beweging en het lijkt alsof je hem elke pas aan de gang moet houden.
Ik denk dat als jij voor je gevoel wat meer naar voren gaat zitten en je handen wat lager houd dat beeld al enorm veranderd.

In de galop mag hij veel meer sprong gaan hebben. Dat is veel te braafjes zo.

Ik denk dat jij met veel (schijn) overgangen flink vooruitgang kunt boeken.
Let er dan ook op dat hij ook echt meteen weg is voor je been en zelf blijft dragen.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 09:51

Er is geen sprake van losgelatenheid.
Je paard loopt niet in balans op eigen benen.
Er is geen sprake van lichtheid, het geheel is stug, gefixeerd, afgedwongen.

Een goed opgeleid paard loopt in zijn eigen evenwicht, al dan niet opgericht afhankelijk van zijn graad van ontwikkeling.
Het geheel hier is geforceerd, dit is niet de bedoeling van de dressuur.
Helaas zien we het merendeel van de mensen zo rijden.

Begin bij het begin.
Ga eerst werken aan de losgelatenheid en de tact, daarna aan de aanleuning en de nageeflijkheid.
Leer je paard zich los te laten en buigen op gebogen lijnen.
Daar is nu geen sprake van en daar loop je straks ten alle tijde op vast.

Bestudeer het Scala der Ausbildung.